Winterbroek:
We trappen deze special af met de broek, deze is gemaakt van Ekoi's Super
Roubaix lycra. Als verwijzing naar de tocht Parijs-Roubaix waar de weers-
omstandigheden ook niet mals kunnen zijn. Een thermische ademende stof
die je benen op een constante temperatuur moet houden. De broek bestaat
uit 13 segmenten waarvan de zijflanken en lage achterrug aan de binnenkant
bekleed zijn met een dun laagje fleece.

De bretels zijn gemaakt van ademed lycra met een opruwde dunne fleece
ruggedeelte. Dit laatste klinkt alsof het een heel warme winterbroek is maar
de broek is gemaakt voor temperaturen tot 0 graden.
Aan de onderkant van de broek bevindt zich een rits wat het aantrekken
vergemakkelijkt en een siliconen strip die omhoog kruipen van de pijpjes
tegen gaat.

De zeem bestaat uit 9 delen. 2 grote gel pads en 5 kleinere welke naar voren
lopen. Tussen de gelpads loopt een kanaal wat de drukpunten verlicht tijdens
het biken. De pads liggen op een grote dunne pad die zich om je zadel heen
sluit tijdens het trappen en wrijving verminderd. Alles uitgevoerd met micro
perforaties om transpiratie af te voeren.
Eigenlijk alles om voor een comfortabel geheel te zorgen wat vooral belangrijk
is tijdens lange dagen in het zadel.

Qua maatvoering is het duidelijk dat we te maken hebben met een Italiaans
fabrikaat. XL was veel te klein en XXL is voor mijn lange dunne benen met
96 cm binnenbeenlengte mooi aan de maat. Maar de lengte is het punt niet.
De meeste bikers hebben redelijk dunne benen maar mocht je flinke hout-
hakkersbenen hebben dan is zelfs XXXL aan te raden. Uiteraard raden we
altijd aan om de kleding te passen als je de mogelijkheid hebt.

Tijdens het rijden in het Nederlands herfstweer doet de broek gewoon zijn
werk. De zeem zit prima, je krijgt geen last van je billen en en de pijpjes
hebben niet de neiging om omhoog te kruipen.
Bij miezerig weer valt op dat de druppels van de broek af parelen maar zodra
het echt door gaat regenen verzadigd de lycra zoals je al had verwacht.
Op het moment dat het ophoudt met regenen heeft de broek wel de neiging
om snel op te drogen. Bij thuiskomst na een paar herfsttochten waren de
benen dan ook mooi droog.
Opspattend water en modder is uiteraard geen probleem maar zodra er een
straffe koude natte herfstwind staat is het zaak om flink door te trappen en
warm te blijven.

De adviesprijs van de broek bedraagt € 129,99 en komt in de maten S- XXXL
De broek komt in de kleuren zwart + wit/rood/groen/blauw of Fransblauw.
Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.com/nl/lange-fietsbroeken/6618-collant-hiver-ekoi-comp10...

Winterjas:
De winterjas is een softshell welke gemaakt is uit 100 % polyester soft touch
stof. Bij het horen van het woordje polyester denken de meeste mensen aan
een klassieke regenjas waar geen druppel water doorheen komt maar ook
geen grammetje transpiratievocht wordt afgevoerd. Gelukkig voor deze
mensen staat de techniek niet stil en zijn de materiaaleigenschappen wind-
en waterdicht maar tevens ook met een ademend vermogen.
De waterdruppels parelen dan ook netjes van de jas af tijdens een regenbui
en de binnenkant blijft droog. Transpiratie van je torso wordt ook netjes naar
de buitenkant afgevoerd. Belangrijk is dan wel om de juiste laagjes aan te
hebben. Een goed ondershirt wat het vocht afvoert is dan ook zeer belangrijk.
De ene laag kan namelijk niet optimaal werken zodra de andere dat niet doet.

De binnenkant van de jas is bekleed met een laagje fleece voor meer comfort
en je lichaam lekker warm houden. De kraag is zelfs gemaakt van dubbel
fleece maar deze staat redelijk ver open. Een dunne buff om je nek is dan
aan te raden zodra het echt koud wordt buiten.
Aan de voorkant van de mouwen zit een brede elastieken band zodat het
netjes om je polsen aansluit. In de onderkant van de jas zit een siliconen strip
welke omhoog kruipen tegen gaat.
De heavy duty rits is gemaakt voor grof weer en kan heel wat misbruik en
modder weerstaan. Maar een heavy duty rits heeft iets meer de neiging om
koude wind door te laten. Gelukkig zit er aan de achterkant van de rits een
lycra strip die de tocht buiten houdt.

Aan de achterkant van de jas bevinden zich vier zakken. Drie open zakken
en een kleintje met een rits voor je auto- of huissleutels.

De pasvorm is heel anders dan de broek. Waar de broek krap uitvalt is deze
jas dat niet. Met 190 cm heb ik dan ook gekozen voor maat XL. Net niet te
groot maar zeker niet te klein. Passen wordt uiteraard geadviseerd.
Het draagcomfort van de jas is prima. Ik heb hem gedragen met het nieuwe
ondershirt van Odlo en heb het geen enkel moment koud gehad. Transpiratie
werd zelfs onder miezerige omstandigheden afgevoerd en bij thuiskomst was
mijn torso nog gewoon droog. En een droge torso koelt je lichaam veel
minder af dan een vochtige, wat vooral belangrijk is als je even stilstaat om
een hapje te eten bij een bevoorrading.
Water en wind blijven lang genoeg buiten om er voor te zorgen dat je
comfortabel op je bike zit en droog thuis komt.

De adviesprijs van het jack bedraagt € 129,95 en komt in de maten S - XXXL
Het jack komt in de kleuren zwart + rood/groen/blauw, lichtblauw, rood,
Fransblauw, groen, wit of hemelsblauw.
Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.com/nl/winterjack/6615-veste-thermique-hiver-ekoi-comp10...

Alloy handschoenen:
Het is guur en miezerig weer met een temperatuur net boven het vriespunt.
Dit zijn de weersomstandigheden waarvoor deze handschoenen gemaakt
zijn. Geschikt voor temperaturen tussen 0 graden en 8 graden. Uiteraard
afhankelijk van hoe droog de lucht is. Want het kan met 10 graden, miezer
en winderig een stuk kouder aanvoelen dan bij een droge 0 graden met
een lekker zonnetje erop. Helaas heeft de zon zich afgelopen weinig laten
zien. Een goede test voor de handschoenen in ieder geval.

De Alloy handschoenen zijn met 52 gram per stuk, in de maat XL, licht van
gewicht. Het geheel ziet er netjes afgewerkt uit en voelt door de moderne
materialen redelijk dun aan. De bovenkant is gemaakt van een water-
afstotende stof met aan de zijkant een opgeruwd neopreen stukje wat je
kunt gebruiken om je gezicht of neus aan af te vegen.
De naam van de handschoen Alloy komt ook van de stof. In de stof zit
namelijk een aluminium membraam wat voor de warmte isolatie zorgt. Tijdens
de tochten heb ik in ieder geval geen koude vingers gekregen en had ik geen
last van zweethanden. En geen zweethanden is alleen maar goed want natte
handen koelen een stuk harder af en isoleren veel minder.

Qua maatvoering draag ik de grootste maat die er is. XL, ze vallen dan ook
inderdaad als XL.Groter komen ze nu eenmaal niet, dus heb je echt grote
kolenschoppen dan ben je beter af bij een ander merk.

De handschoen loopt redelijk ver over je polsen door zodat je jas netjes over
de handschoen valt en afparelend water niet in je handschoen loopt. Bij de
polsen is dan ook niet gekozen voor een klitteband om deze aan te spannen
maar gewoon een loose-fit. Dit kan bij het aantrekken van de handschoenen
wel even wennen zijn maar eenmaal om je handen hoef je er ook niet meer
naar om te kijken.

De onderkant van de handpalmen en vingers zijn voorzien van een siliconen
print. Deze zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op je stuur, rem- en schakelhendels.
Die is onder natte omstandigheden ook in orde. Geen rare glijbewegingen over
het stuur en shifters.
Voor het comfort van je handen zorgen 6 gel inzetstukken. 3 aan de
achterkant, 1 bij de duim en 2 aan de voorzijde. Dit om dode en tintelende handen
te voorkomen. De gel inzetstukken zijn niet dominant aanwezig maar doen hun
werk zonder dat je ze voelt.

De handschoenen zijn waterafstotend. Je ziet de waterdruppels inderdaad
netjes over de handschoenen naar beneden parelen en ik sta er van te kijken
dat er geen enkele druppel op de bovenkant blijft kleven. Het opgeruwde
stukje aan de zijkant wordt wel vochtig maar trekt gelukkig niet door naar de
binnenkant.

Voor temperaturen boven het vriespunt en miezerige weersomstandigheden
doen ze goed hun best.

De handschoenen zijn verkrijgbaar in de maten S t/m XL
De adviesprijs van de handschoenen bedraagt  € 49,99
Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.com/nl/winterhandschoenen/5701-winterhandschoenen-ekoi-a...

Cold Extreme overschoenen:
Net zoals de handschoen zijn de overschoenen geschikt voor temperuren tot
net boven het vriespunt. Maar met een paar degelijke schoenen en sokken
zijn ze ook geschikt voor lagere temperaturen. Alles komt en staat met de
verschillende laagjes die je aan doet. En uiteraard spelen de weers-
omstandigheden en bodemgesteldheid een grote rol.

De schoen is gemaakt van 4 mm dik neopreen, heeft een versterkte neus en
de naden zijn dubbel gestikt. Zo blijft het water buiten waar het hoort.
Aan de achterkant zit geen rits zoals je misschien gewend bent maar een
flinke klitteband strip die de schoen bij elkaar houdt. Aan de onderkant zorgt
een verstevigde klitteband strip voor de pasvorm.

De maatvoering van overschoenen is in orde. Ik draag in mijn mtb schoenen
maat 47 en heb XXL overschoenen gekozen. Heb je schoenmaat 45 en
gebruik je platformpedalen dan raad ik de XXL ook aan. Simpelweg omdat
platformschoenen vaak iets groter zijn dan schoenen voor klikpedalen.

Tijdens het biken doen de overschoenen gewoon hun werk. Binnen een korte
tijd zijn mijn voeten in ieder geval lekker warm en een paar uur later heb ik
nog steeds lekker warme voeten. Maar wat wil je met 4 mm dik neopreen.
Daar komt geen druppel water doorheen. In mijn schoenen draag ik uiteraard
goede wintersokken. Sealskins of de Ekoi Thermolite zijn een goede
wintersokken om je voeten warm te houden.

Tip:
De beste manier om klitteband overschoenen aan te doen is het volgende.
Je doet eerst de overschoen aan en trekt de klitteband strip tegen elkaar.
Dan trek je de neus van de overschoen over je fietsschoen en trekt daarna
de achterkant over je hiel. Als laatste trek je de onderkant bij elkaar door
middel van de middel van de klitteband strip.

De overschoenen zijn verkrijgbaar in de maten M t/m XXL
De adviesprijs van de overschoenen bedraagt € 39,99
Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.com/nl/overschoenen-winter/5703-couvre-chaussures-ekoi-s...