Trails rijden met de Ergon SMA3-M Sport

Een paar weken geleden spraken we over de drie contactpunten voor je lichaam. De handvatten en pedalen hebben we gehad en nu is het tijd voor het zadel. Wij trokken de Alpen in met het Ergon SMA3-M sport zadel.

Een paar jaar geleden introduceerde Ergon het SME3 zadel. Een zadel wat ontwikkeld is voor Endurotochten en wedstrijden. Maar de SMA3 heeft niet voor niets de A in de naam. Deze staat voor All Mountain. Ofwel lange dagen in het zadel en flink klimmen met de bike bij gebrek aan skilift.

Wat per direct opvalt is de typische vorm van Ergon, een breed zitgedeelte en een snel verloop naar de smalle voorkant. De breedte van het zadel in de maat medium meet 14,5 cm en is 28 cm lang. De oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 287 gram. Een net gewicht.
De zadelrails van de Sport is gemaakt uit Cromo staal. Sterk en degelijk met weinig poespas. De Comp versies zijn uitgerust met een TiNox rails maar daar gaan we verder niet op in.

Het zadeldek is aan de achterkant een stuk vlakker dan een conventioneel zadel en dat heeft met het snel wisselen van houding te maken. Tijdens het technisch rijden wil je namelijk veel sneller achter je zadel schuiven of weer terug naar het zadel. Het ontbreken van de achterrand maakt dit een stuk makkelijker. Tijdens het biken hebben we het randje ook niet gemist. Zodra je eenmaal zit blijft alles netjes op zijn plaats zitten. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je ineens van je zadel schuift.
Het zadeldek bestaat uit Ergon's Microfiber wat heel wat uurtjes aan zadelschuiven moet verduren. Na een dikke week in de Alpen is er nog geen enkel spoor van slijtage te zien en de ervaring met Ergon is dat deze een flinke tijd meegaan.
De zijkant van het zadel is uitgerust met een siliconenband welke er voor zorgt dat de wrijving tijdens het trappen zo laag mogelijk is.

Onder het dek vinden we Ergon's orthopedisch comfortschuim. De schuim is in verschillende dichtheden aangebracht en is zoals je zult verwachten dikker bij je zitbotten dan aan de voorzijde. In het midden van het schuimdek is een uitsparing aangebracht wat de druk verminderd op je “dode zone”.

Tijdens het fietsen valt eigenlijk direct op dat het zadel amper ingezeten hoeft te worden. Na een paar kilometer in het zadel zitten voelt alles gewoon lekker aan. Het comfortschuim doet in combinatie met de uitsparing in ieder geval flink zijn best om tijdens het klimmen je zitbotten te ontzien.

Aan de achterkant van het zadel zit een schuine kunststof strip aan de onderzijde. Dit maakt een mooi afgerond geheel met als voornaamste reden dat je tijdens het technisch rijden, en dan met name als je achter je zadel hangt, broek minder kans krijgt om aan het zadel te blijven hangen. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat je baggy broek achter je zadel is blijven haken terwijl jij net het gewicht naar voren wilt brengen.
Het wil niet zeggen dat dit nu totaal niet meer gebeurd, maar de kans daarop is in ieder geval weer een stukje kleiner.

Tijdens het op en neer schuiven bij technische escapades merk je amper dat het zadel smaller en lager is en op AM-werk is afgesteld. Een goed teken dus want dat betekend dat het zadel niet hinderlijk in de weg zit en zijn werk netjes doet.

Het zadel is verkrijgbaar in 2 maten.
S ( 9-11 cm ) en M ( 11-13 cm)

De adviesprijs bedraagt  € 79,95

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ergon-bike.com/en/article-sma3.html

LEES DIT HIERNA

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER

Leenders Fietsen in Hengelo opent met totaal vernieuwd concept

Meer dan een winkel, een ervaring Het bekende Experience Center aan de Pasmaatweg heeft een…

LEES VERDER

Op pad met de Mokwheel Basalt

Zodra de doos op de redactie binnenkomt valt weer op hoe gewichtig deze zijn en dat je niet even…

LEES VERDER