Na het in ontvangst nemen van een grote doos bezorgd door de postbode rest ons niet anders
dan het monteren van het stuur, de remschijf op het voorwiel monteren en deze in de fiets
te zetten. De bike komt immers direct uit de fabriek. Maar met een klein beetje gezond ver-
stand stelt het afstellen niet veel voor. De drivetrain en remmen zijn immers al gedaan en
nadat de zadel op de juiste hoogte is gezet zijn we al klaar voor vertrek.

Avant Geometry:
Het eerste wat opvalt aan het frame is uiteraard de kleur. Het oranje spat er vanaf en komt
mooi terug op de vork, velgen en zadel. Maar het eerst volgende wat je ziet is de knik in
de bovenbuis waar de Mondraker's om bekend staan. Het aluminium Leader frame is niet
uitgerust met Mondraker's Forward Geometry waar je een hele lange bovenbuis en reach
hebt in combinatie met een 30 mm stuurpen. Nee de Leader's hebben een Avant Geometry.
Een vrij klassieke diamant met een balhoofdhoek van 70 graden, een bovenbuislengte van
625 mm en zitbuis van 520 mm (in de maat XL). Maar wel gecombineerd met een korte
achterbrug van 435 mm wat zorgt voor een snel reagerende bike. Deze achterbrug wordt bij
elkaar gehouden door een 9 mm steekas. Verder is het frame uitgerust met een tapered
balhoofdstel en een BSA (schroefdraad) trapas. Niets super technisch maar gewoon een
degelijk frame waar je zelf makkelijk dingen aan kunt veranderen.

De rem- en derailleurkabels zijn netjes in het frame weggewerkt. Dus tijdens het dragen van
de bike zitten er geen kabeloogjes in je schouder te schuren. En met de weggewerkte kabels
toont het allemaal een stuk strakker.

Om de bike in Actie te zien klik je op het volgende YouTube-filmpje:

De Leader RR is de hoogste in rang van de Leader's en de afmontage is gewoon af.
Een SRAM NX groep zorgt voor de aandrijving. 11 speed NX achterderailleur, NX shifter en NX
crankstel. Alles op elkaar afgestemd en een doeltreffende werking.
De cassette is er een uit de stal van Sunrace met een bereik van 11-46. Dit wordt gecombineerd
met een 32 tands voorblad. Met het lichtste verzet van 32 - 46 heb je genoeg bij te zetten om
de bike ook op de steile heuvels in Limburg omhoog te trappen. 32 - 11 geeft je nog voldoende
snelheid op het vlakke om er een flink tempo op aan te houden. Maar met een 1 x 11
aandrijving is het toch vaak concessies doen. Maar een ander voorblad steken is ook geen
rocket science dus ga je op fietsvakantie in het buitenland en verwacht je lange klimmen dan is
een 30 tands voorblad zo gestoken.
De SRAM Level T remmen zorgen er voor dat je tijdig tot stilstand komt. Voor en achter zijn
de schijven standaart 160 mm. Voor bikes in de grote maten (XL) zou ik toch een grotere
schijf verwachten. De massa van een grotere biker is toch vaak iets hoger dan een biker
met framemaat S/M. Maar helaas zijn er weinig fabrikanten die hier rekening mee houden.
Desalniettemin doen de remmen goed hun best en op de besneeuwde paden van Zuid-
Limburg zorgde dit bergaf toch zo nu en dan voor een blokkerend voorwiel. Zonder valpartij
trouwens want de bike voelt stabiel en vergevingsgezind aan. Een tweewieldrift tijdens
een rare escepade kan goed worden opgevangen.

Aan de voorkant siert een RockShox SID RL met de nieuwste Charger demper en 15 mm
steekas. De RL (Rebound, Lockout) heeft enkele mogelijkheden om de vork in te stellen.
Als eerste stel je de Sag af door middel van de luchtkamer op druk te brengen (preload).
Daarna ga je aan de gang met de rebound hendel en mocht tijdens agressieve trails de vork
tegen aanslag tikken dan kun je nog aan de slag met Bottomless tokens om dit tegen te gaan.
De vork is uitgerust met een lockout op je stuur. Ideaal als je even flink op de pedalen gaat
staan om de zaak flink de sporen te geven.
In het terrein doet de vork waar hij goed in is. Comfort geven en zorgen dat het voorwiel
aan de grond blijft en met 100 mm veerweg is voor de Nederlandse tochten meer dan genoeg.

De MDK-XP1 wielset komt uit het huis van Mondraker zelf. Een stijve wielset die ook wel
tegen een stootje kan. Een aantal flinke drops tijdens de eerste rit was dan ook geen
probleem voor fiets en wielset. De velgen met 21 mm zijn voor huidige begrippen redelijk
smal maar de maxxis Ikon banden in de maat 2.35 vallen wel netjes rond de velgen en zorgen
ook tijdens het schuin leggen van de bike dat er geen dode zones ontstaan.

De rest van de componenten komen uit het huis van OnOff bike components. Hier valt eigenlijk
niets spectaculairs over te vermelden. Ze doen hun werk in ieder geval zonder morren.
Het zadel is een Selle Royal in de kleuren van de Leader. Zadel en handvatten zijn weer erg
persoonlijk en waar de ene zweert bij merk A wil de andere biker niet anders dan merk B.
Maar toch wil ik even vermelden dat het zadel zelfs na een paar lange dagen in het zadel
lekker zit en tijdens lange klimmen geen dode zone's veroorzaakte.

De paden op:
De Leader RR is geen volbloed racepaard maar in de amateurklasse zou deze niet eens
misstaan. Je hoeft er in ieder geval niets aan te veranderen wil je eens een wedstrijdje
meepakken of hem gebruiken tijdens marathons.

Zoals altijd is de eerste toch altijd even wennen maar wat me opvalt is dat deze bike vooruit
wil. De aandrijving is direct en bergop heb ik zo nu en dan de neiging om op de pedalen te
staan en flink aan te zetten.  Normaal hang ik tijdens de eerste Zuid-Limburgritten van het
jaar achter mijn kennis te hijgen en puffen maar vandaag niet. Mensen die mij kennen weten
dat ik wel eens een beetje wil babbelen onderweg en vandaag was dat bergop niet anders.
Zodra het echt stijl bergop gaat wil het voorwiel wel eens van de grond komen. Dus het is
belangrijk om je gewicht flink naar voren te leggen om een stijgerend voorwiel te voor-
komen.

Tijdens het afdalen voelt de bike vertrouwd genoeg aan om hem lekker te laten rollen.
Het enige wat ik mis is een dropperpost. Zodra je die eentje hebt wil je niet meer zonder
en dan is tijdens de afdalingen in Valkenburg niet anders. De zadelpen met een diameter
van 27, 2mm zorgt voor flink wat comfort maar beperkt ook je keuzes in dropperposts.
Het frame is ook niet uitgerust voor stealth droppers dus we gaan gewoon old school
de trails naar beneden.

Op het parkoers van Horst met korte stijle klimmetjes en veel bochten is de bike helemaal
in zijn element. Dit is het soort parkoers waar de bike voor gemaakt is. Lekker snel de bike
van oor tot oor leggen is dan ook geen probleem en je kunt hem lekker hard door de bocht
gooien. De korte achtervork en racy karakter zorgen daar wel voor. Zodra de benen leeg
beginnen te raken en je lekker gaat graanlanen gedraagt de bike zich netjes en comfortabel.
Onderweg maak ik ook een beetje de vergelijking met een GT auto. Geen volbloed race-
wagen maar eentje waar je flink gas mee kunt geven maar ook comfortabel op kunt biken.
Tijdens de snelle toertochten hier in de buurt is de bike helemaal in zijn element. Een
klein beetje remmen voor de bocht, insturen en flink uitaccelereren zodat je weer snel
op je maximale snelheid zit. Op de brede paden leent de bike zich dan weer prima om
lekker relaxt te greenlanen en op adem te komen.

Owja, en het gewicht van de bike? Net Iets over de 12,3 kilo in de maat XL
inclusief de pedalen.

De adviesprijs van de Mondraker Leader RR bedraagt € 1499,-

voor meer info klik je hier:
http://www.mondraker.com/nl/en/2018-leader-rr-29

Tekst, foto's en film: Patrick Maas.