Trails rijden met de Pilot Locum Pinion

650B+, Pinion, Gates en Titanium. Dat zijn de 4 steekwoorden die de complete bike al omschrijven. Technische trails, singletracks, zandvlaktes of toch liever de heuveltjes? Wij namen de proef op de som om te kijken waar deze bike zich het meest thuis voelt.

Bij het ophalen van de fiets bij Pilot Cycles in Nuenen vallen de banden het eerste
op aan de bike. Ze zijn namelijk een stuk dikker dan een normale 29'er maar
gelukkig niet zo dik als van een Fatbike. Ideale banden voor in de droge maanden
op de stoffige trails rond te crossen.

De bike is niet echt in een category te plaatsen. Met een balhoofdhoek van 69 graden
valt deze iets meer de XC-Trail Bikes. De korte achterbrug van 435 mm. zorgt ervoor dat
het levendige karakter nog eens extra geaccentueerd wordt. Deze bike vraagt er immers
ook om flink in de bochten gesmeten te worden. En door middel van de grip die de +
banden bieden is dit dan ook geen enkel probleem.
Wij reden de Pilot Locum in frame maat L. Daar waar ik door mijn lange benen meestal op
XL uit kom was de maat L van Pinion spot-on. De bovenbuislengte van 625 mm
in combinatie met een niet al te korte stuurpen zorgt voor een prettige zitpositie. Qua
houding opteer ik liever voor iets rechtop dan voorovergebogen en middels het omdraaien
van de stuurpen is een andere houding snel geregeld.

De bouw van het frame is een ander verhaal. De hydroformed buizen zijn vervaardigd uit
Aerospace grade 5 en grade 9 db titanium. De schakelkabels zijn door middel van gootjes
netjes aan de binnenkant van het frame weggewerkt. De geleiding voor een stealth
dropper is ook aanwezig. Maar zo'n fiets hoort gewoon met een dropper uitgerust te
worden. In onze werkplaats werd de gewone zadelpen dan ook direct verwisseld voor
een nieuwe dropperpost. Dat komt het levendige karakter van de fiets alleen maar ten
goede.
De uitvalpatten van het frame en vork zijn volgens de nieuwe Boost maatstaven gemaakt.
148 mm x 12 mm aan de achterkant en 110 mm x 15 mm op de dikke 120 mm Fox 34
voorvork. Nu heb ik van die schattige poezelige voetjes van maat 46 en het verraste me
dat ik niet met mijn hak tegen de achterbrug van het frame aan tik. Dat heb ik bij andere
bikes met een Boost achterbrug wel eens anders meegemaakt.

De bike is afgelopen tijd in diverse soorten terrein losgelaten. Van de stoffige paden
op de Strabrechtse Heide tot de snelle singletracks rondom Luyksgestel en de trails
en hellingen in Zuid-Limburg.

Snelle singletracks is waar de Locum zich thuis voelt. De bocht in duiken, de banden
het werk laten doen, snel de bike van oor tot oor leggen en vol gas de volgende bocht
in. En de nieuwe routes van Best, Horst en Deurne hier in de buurt liggen vol met dit
soort trails. Maar het is wel werken op deze bike. De onderhoudsvriendelijke Pinion
samen met de gespleten Gates riem zorgen er voor dat de aandrijving lang niet zo
efficient is als met een ketting. Het gevoel van continue licht vals plat omloog rijden
komt me te boven. Uiteraard wen je aan dit gevoel maar met het regelmatig wisselen
van bike is dit niet aan de orde. Maar een Locum met Pinion en Gates belt koop je ook
niet zomaar. Pinion geeft aan dat de bak om de 10.000 km of een keer per jaar een
beurt nodig heeft en de Gates riem hoef je enkel maar een keer bij te spannen.
Onderhoudsvrij bestaat namelijk niet. Onderhoudsarm wel. Na een flinke moddertocht
laat je bike immers gewoon drogen, veegt daarna het stof er af en je bent weer klaar
voor de volgende rit. En hoe minder water je gebruikt voor je bike te wassen hoe beter
het is voor de lagers. De enige keer dat de bike een wasbeurt kreeg was de dag voordat
deze weer terug moest naar Pilot Cycles.
Bikers die liever met een ketting rijden hoeven zich geen zorgen te maken. De Locum
is namelijk ook te krijgen met een 1x11 Shimano aandrijving. Deze versie is ook een
stuk vriendelijker voor je portemonnee. Je houdt dan genoeg geld over om 10 XT kettingen
en cassettes aan te schaffen door de jaren heen.

Het rijden met de Pinion vergt enige gewenning. Je kunt namelijk niet schakelen terwijl
je kracht zet op de ketting. Je moet even inhouden met trappen, schakelen, en weer druk
op de pedalen zetten. Op de relatief vlakke paden zullen je fietsmakkers niet van je weg
rijden maar op het moment dat het bergop gaat is dit een ander verhaal. Op het moment
dat je bergop wilt schakelen moet je even inhouden waardoor je snelheid nog wat verder
terugvalt. Doe je dit een keer of 4 achter elkaar in een beklimming dan verdwijnen je
fietsmaten steeds verder achter de heuvel.
Het bereik van de 12 speed Pinion is prima. Hoog genoeg om met een vaartje van boven
de 30 km/h door te stampen en laag genoeg om heuveltjes van dik 25 % te bestormen.
Wel had ik soms het gevoel tussen twee versnelling in te zweven. De ene net te groot
en de andere net te laag.
Een groot voordeel van de Pinion is het schakelen tijdens stilstand of freewheelen.
Op het moment dat je plotsklaps geparkeerd staat geef je een flinke ruk aan de shifter
en kunt zo weer verder biken. Tijdens het rijden van trails is dit ideaal. Je kunt voor
een technische passage even schakelen zonder je benen te bewegen. Even over wat
stenen of wortels  stuiteren en direct in de goede versnelling staan om verder te biken.

Aan de voorkant siert zich een dikke Fox Float 34 vork. In combinatie met een stijve
handgespaakte DT Swiss Boost wielset met 40 mm velgen reageert de voorvork direct
op stuurbewegingen. Je voelt geen vertraging tijdens het sturen wat wel zo prettig
is tijdens een snelle wisseling van bochten. De 120 mm veerweg aan de voorkant is
samen met een paar extra cm veerweg uit de dikke banden genoeg om over de tech-
nische paden in het Zuiden comfortabel en veilig af te dalen. Deze bike zou het ook
heel goed doen als vakantiefiets. Liftje omhoog en lekker trails rijden in de Alpen of
over de technische steenpaden van Frankrijk.
Op het moment dat je de zware trails bestormd zorgen een setje Shimano XT remmen
voor de vertraging. 180 mm schijven aan de voorzijde en 160 mm aan de achterkant.
In Nederland en de Ardennen is dit genoeg maar zak je dieper af dan zou ik de 180 mm
aan de voorkant direct vervangen door een 200 mm. Je genereert ook iets meer koeling
van je schijf door een grotere oppervlakte.

De Locum is zoals gezegd een XC-Trail bike. Een snelle geometrie die zich thuis voelt
op technische paden. De balans bergop en bergaf  is prima en tijdens het klimmen van
steile hellingen heeft de bike niet de neiging het voorwiel omhoog van de grond te halen.
De dikke 3.0 banden zorgen voor meer dan genoeg comfort en de grip over droge wortels
en stenen liegt er niet om.

Tenslotte. Wil je de geometry van de Locum iets veranderd hebben zodat hij wat meer
All-Mountain gericht wordt is dat geen probleem. Voor slechts € 250,-  extra kun je de
Locum op maat laten bouwen, en dan heb je echt iets unieks.

De adviesprijs van de Pilot Locum Pionion bedraagt € 5599,-

voor meer info klik je hier:
http://www.pilotcycles.com/nl/263/pilot-titanium-bikes/modellen/leeg

LEES DIT HIERNA

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER

Een kleurengala met Wolf Tooth Waveform, Echo & Spacers

Voor een van onze bikes gaan we dan ook op pad met de Wolf Tooth Waveform pedalen, Echo handvatten…

LEES VERDER

Canyon onthult de nieuwe Grizl:ON, met de honger naar avontuur

Of je nu op zoek bent naar een capabele en boeiende rit door het ruige land of een functioneel…

LEES VERDER