Online een wielset bestellen wordt de laatste jaren een stuk vaker gedaan en
het rare onderbuikgevoel van:"Hoe komt mijn wielset aan?" is door de tijd heen
ook een stuk minder geworden.
Na het pakket over te hebben genomen van de bezorger valt op dat de set
netjes in een dubbeldikke kartonnen doos geleverd is. De eerste inspectie is
natuurlijk het controleren of deze recht zijn, en dat zijn ze.

Het betreft hier een DT-Swiss M1900 Spline wielset in de maat 27,5".
Een 100x15 mm steekas aan de voorkant en een 142x12 mm aan de achterkant.
De wielset wordt compleet geleverd met tubeless lint, 2 ventielen, 2 centerlock
disk klemringen, 2 6-bolt schijfadapters, een complete ombouwset voor quick
releases inclusief twee releases en twee certificaten van de wielbouwers.
Alle onderdelen aanwezig om direct aan de gang te gaan.

Voordat we de banden en schijven monteren leggen we de wielen op de
vertrouwde keukenweegschaal. De meter blijft steken op 866 gram (voor) en
998 gram (achter). De 1864 gram, 21 gram meer dan DT-Swiss aangeeft, is
geen slecht getal voor een All Mountain wielset uit deze prijsklasse. Uiteraard
kan het lichter, maar daar betaal je uiteraard ook voor.

De velgen hebben een breedte van 27 mm aan de buitenkant. Maar dit vinden
we niet eens heel interessant. Voor ons is het de binnenbreedte wat telt, deze
komt uit op 22,5 mm. Niet heel erg breed maar de gemonteerde Vittoria Goma
banden welke we in april gereviewd hebben komen mooi uit. En met het
bijgeleverde velglint en ventielen worden ze direct tubeless gemonteerd.

De velgen zijn gemonteerd op op DT 370 naven en DT Champion straighpull
spaken. Goed voor een rijders gewicht van 120 kg.
Inclusief kleding en rugzak zit ik op een gewicht van ongeveer 87 kilo. Marge
genoeg voor de wielset maar vergeet niet hoeveel kracht er op de wielen kan
komen tijdens ruige afdalingen en drops.

In het terrein:
De Ardennen en Alpen tochten zitten er alweer op voor dit jaar dus zakken we
met de bike af naar Zuid Limburg om daar wat leuke trails te rijden.
We rollen soepel over de paden en met 1.8 bar in de banden heb ik de gulden
middenweg gekozen tussen grip en rolweerstand. Lager in druk ga ik ook niet
want de Vittoria's zijn 2.4" breed en op deze manier probeer ik het zogenaamde
"burpen" van de banden op de velg te voorkomen. Tijdens het schuin hangen
van de bike in bochten blijft alles netjes op zijn plaats. En uiteraard hang je
tijdens de eerste testrit altijd net wat extremer. Puur om te kijken wat er gebeurd.

De wielset is gemonteerd in de Scott Genius met 150 mm veerweg en tijdens
het rijden van trappen en maken van dropjes worden de wielen nog niet zwaar
aan de tand gevoeld. Maar soms kom je even net wat te lomp uit de bocht en
stoot je tegen een steen of boomwortel. Enkele tochten later zijn de wielen nog
net zo recht als ze uit de doos kwamen. Ik had van deze velgen ook niets minder
verwacht eigenlijk.

De 370 naven zijn de laagste uit het DT segment en hebben een body welke
door 3 pallen in wordt geschakeld. Tijdens het biken kan het dan wel eens 1/3 van
een slag duren voordat het wiel actief meedoet. Qua lagering draait de naaf op
industrielagers. Goed voor heel wat draaiuren.
Over de degelijkheid van de body kan ik na een maandje biken nog niets
zeggen. Deze ratelt nu nog lekker soepel en grijpt zonder mokken aan.

De wielset is dan ook niet de lichtste uit de kast maar een no nonsense set
welke wel tegen een stootje kan.

De adviesprijs van de set bedraagt € 130,- voor het voorwiel en € 184 voor het achterwiel.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/m-1900-splin...

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de DT-Swiss M1900 wielset.
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen/fietswielen-naven/mtb-wielen.html