Oplettende bikers weten natuurlijk dat de Rally al een tijdje in productie is bij
Bontrager. Maar wat is veranderd zijn een paar stickers op de helm en op de
doos. Moet je daar nu zo'n ophef over maken zou je denken. Op zich wel, vooral
als het om de NTA 8776-norm gaat. Het certificaat dat de helm geschikt is voor
de snelle Speedelec bikes.

Het Multi-direction Impact Protection System verwijst naar de gele schaal die aan
de binnenkant van helm is ingebouwd. Deze schaal zou de rotatiekrachten voor
een groot gedeelte opvangen tijdens de klap of een impact. De krachten worden
dan in mindere mate doorgegeven aan je hersenen waarmee hersenletsel
voorkomen kan worden. Je hersenen zijn ook maar een raar iets. Deze drijven
namelijk in een vloeistof. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een ui welke los in
een glas licht. Je kunt het glas nog zo goed beschermen maar zodra het glas
stopt met bewegen schiet de ui door en kan nog steeds beschadigen. Maar Mips
zou dit een stuk verminderen door de klap weer te verdelen.
Dit hebben we tijdens het biken met de helm gelukkig niet hoeven testen dus we
geloven Bontrager op hun woord.

De Rally is zoals de naam al doet vermoeden een echte All-Mountain helm,
geschikt voor lange dagen in het zadel tijdens technische tochten. De achterkant
valt ook vrij diep rond je hoofd en de slapen worden ook goed beschermd.
Al deze bescherming komt uiteraard met een gewicht. De keukenweegschaal
blijft dan ook hangen op 379 gram. Geen lichtgewicht maar voor een helm die
gemaakt is om zware klappen op te vangen valt het niet tegen. Tijdens het biken
valt het extra gewicht niet op. De pasvorm is zoals bij alle kleding persoonlijk.
Met mijn eierkopje valt de helm heel netjes over de schedel zonder rare
drukpunten te voelen. De pasvorm is te vergelijken met de AM helmen van MET.
Voor het aanspannen van de helm zit er een enkele draaiknop aan de achterkant.
Dus even aandraaien en de helm vormt zich netjes naar je schedel.
Voor het comfort is de binnenkant uitgerust met voorgevormde pads welke het
zweet wat meer langs je gezicht leiden zodat het niet in je ogen komt.
De helmriempjes zijn uitgerust met "flatlock" riemverdelers. Dus geen gefiedel
rond je oren om de bandjes goed te zetten. Deze zitten al op de plaats waar ze
horen. Dus na het aanspannen van de kinband ban je klaar om te gaan.

De helm is uitgerust met 20 luchtgaten. Ze zijn niet heel groot van formaat maar
groot genoeg om je hoofd tijdens een flinke Ardennentocht goed te koelen.
De pads doen het werk waarvoor ze zijn gemaakt en houden je ogen inderdaad
vrij van zweet

Het vizier aan de voorkant is in hoogte verstelbaar en ook verwijderbaar of
vervangbaar mocht deze stuk gaan door een laaghangende tak oid.
Het omhoog zetten van het vizier geeft ook wat extra ventilatie zodra je een
lange klim voor de boeg hebt. Aan de achterkant van de helm zit geen klip
om je goggles aan vast te maken maar het is redelijk plat zodat de elastiek
amper verschuift.

Bontrager heeft trouwens een groot vertrouwen in de bikers welke met de Rally
Mips rijden. Ze bieden namelijk in het eerste jaar na aankoop een volwaardige
Crash Replacement. Dus heb je jezelf (en daarmee je helm) total los gereden,
dan krijg je in ieder geval een nieuwe helm aangeboden van Trek.

Conclusie:
Een prettige All-Mountain helm die goed ventileert en dankzij Mips tegen een flinke
klap kan. Tevens mag hij ook nog gebruikt worden op een Speedelec bike. En met één
jaar Crash Replacement ben je het eerste jaar dubbel beschermd.

De helm is verkrijgbaar in de maten S (51 - 57 cm), M (54-60 cm) en L (58-64 cm)
De Rally komt in de kleuren groen, blauw of zwart.
De adviesprijs bedraagt  € 129,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsuitrusting/fietsaccessoires/fiet...