Deore M6000

De nieuwe Deore M6000 groepset is ontwikkeld rond de thema’s prestatie en sportief gebruik.
Geschikt voor trail rijders, mountainbike liefhebbers en recreatieve fietsers die behoefte hebben
aan duurzaamheid om slechte wegen, regen, zand en al het andere wat je onderweg tegenkomt
te kunnen weerstaan.
Deore M6000 blijft 10-speed maar is voorzien van een aantal innovaties voor betrouwbaar, vlot
en gevarieerd rijden met onbegrensde mogelijkheden.

Het uiterlijk van de 2x10 aandrijflijn (FC-M6000) doet denken aan die van XTR, XT en SLX.
Het gestileerde vier-armige Hollowtech II crankstel uit één stuk komt er in drie opties (38-28T,
36-26T, 34-24T) en een ‘Boost’ versie (3 mm outboard). De 3x10 aandrijflijn heeft een agressief
uiterlijk en is dankzij de 40-30-22T geschikt voor een breed scala aan rijstijlen.
Beide aandrijfsystemen bieden een breed bereik en zijn met de nieuwe 11-42T 10-speed Dyna-Sys
cassettes (CS-HG500) en drie 11-36/34/32T cassette opties beschikbaar.

Het schakelen met de 2x10 en 3x10-aandrijflijn gebeurt met de Shadow RD+ achterderailleur
(RD-M6000-GS); deze biedt een verbeterde kettingstabiliteit en -retentie. Er zijn drie voorderailleur
opties (top-, down- en side-swing), deze kunnen worden gecombineerd met vijf bevestigingsopties
(hoog, laag, direct mount, e-type en een nieuw midden type) om verschillende kabelroutes mogelijk
te maken en zo te voldoen aan de productiewensen van de verschillende fietsmerken.

De Rapidfire Plus schakelversteller (SL-M6000) is voorzien van een Optical Gear Display.
Remcontrole wordt gegenereerd dankzij nieuwe hydraulische remmen via de Servo Wave High
Power remgrepen (BL-M6000) en de warmte-isolerende remklauwen (BR-M6000) die zijn ontworpen
om Ice Technology remblokken in te plaatsen.

De wielnaven (HB-M6000/10, FH-M6000/10) met een 100x15mm E-Thru steekas optie aan de
voorzijde en center-lock bevestiging voor eenvoudige schijfrem installatie maken de groepset compleet.

Non-serie MTB toevoegingen
De wielen line-up wordt uitgebreid met twee nieuwe 29" en 27,5" Deore XT ‘Boost’-spec bredere
E-Thru wielen. De voorwielen zijn stijver en zijn 10mm breder en voorzien van 110x15 E-Thru steekassen.
De achterwielen zijn 6mm breder en hebben 148x12 assen. De nieuwe E-Thru achterassen (AX-MT700
en AX-MT500) hebben een kleinere behuizing gekregen, zijn lichter en bieden een grotere vrije
ruimte voor het frame en de remklauwen.

Op SLX niveau is er een nieuwe 11-46T cassette (CS-M7000) voor 1x11-speed ontwikkeld 

Naast de Deore upgrade komt er ook een nieuw 2x11-speed tweedelig 36-26T crankstel (FC-MT600)
met slijtvaste tanden en een Dyna-Sys technologie in zowel ‘Boost’ als standaard specificatie,
evenals een nieuw 2x10 36-26T crankstel (FC-MT500). In combinatie met het FC-MT500 crankstel
is een hydraulische schijfremset
(BR-MT500) beschikbaar en een non-serie versie van de Deore BR-M6000 hydraulische remmen.
Er komen ook nieuwe dubbelzijdige light action SPD pedalen (PD-ED500) op Deore-niveau op de markt.

Nieuwe mogelijkheden voor Alivio, Acera en Altus
Fietsers die trails en stedelijke korte tot middellange afstand fietsen hebben met de nieuwe
Alivio (M4000) en Acera (M3000) onderdelen de mogelijkheid om een 2x9-speed 36-22T
(FC-M4050 tweedelige of FC-M3000 vierkant-type) crankstel met 3mm ‘outboard’ kettinglijn
voor grotere bandenmaten te monteren. Daarnaast komen er nieuwe 9-speed 11-36T Hyperglide
cassettes (CS-HG400 / 201-9), light-action shifters (SL-M4010 / M3010-L) en een side-swing
voorderailleur (FD-MT400-E / D) die meer ruimte biedt voor de band.

Op Altus niveau (M2000) komt er een nieuw 9-speed MEGALITE versnellingsysteem voor een
stijlvolle3x9 aandrijving. Het 40-30-22T crankstel laat zich combineren met de 11-36T roestwerende
cassette (CS-HG200-9/201-9).
Een nieuwe achterderailleur met Shadow RD-technologie zorgt voor een kwalitatieve groepset
voor een beperkt budget.