De Polar V650 is zeer uitgebreide GPS fietscomputer welke in een jaar tijd
(en nog steeds) flink wat updates aan vast zaten.
Maar op de software komen we straks op terug.

Vers uit de doos komt een leuk uitziend zwart/wit apparaatje met een groot
2,8" display en twee knoppen. Een zwarte aan de zijkant waarmee je het
apparaat aan- en uitzet. En een grote rode knop aan de onderkant voor het
starten en beëindigen van je sportsessies. De rest van het navigeren gebeurd
door middel van een touch screen display.
De V650 is 105 mm lang, 63 mm breed en is 16 mm hoog. Voor de gewichts-
freaks hebben we de Polar uiteraard even op de keukenweegschaal gelegd
en de naald blijft steken op 118 gram.

Verder zit in het doosje een stuurhouder welke je met een lange strap vast zet.
Een borstband met hartslagmeter en communicatiekabel voor op te laden
en op de pc aan te sluiten. Er is ook een versie zonder borstband. Als je zelf
al in het bezit bent van een Bluetooth borstband van Tacx of een ander merk.
Ant+ sensoren worden niet ondersteund.
Ergens onderin het doosje zit ook nog een korte startersgids. Maar die is
nooit uit het doosje gekomen.

Na het voor de eerste opstarten van de Polar valt eigenlijk direct op hoe
overzichtelijk en duidelijk de menustructuur is. Binnen een paar dagen heb
je bijna alles wel door van de V650. De gebruiksaanwijzing heb ik ook niet
eens nodig gehad.

Na het instellen van de gegevens en trainingslimieten is het tijd voor de kaart.
De achtergrondkaart die Polar gebruikt is een OSM kaart. Maar de hele
wereld is beschikbaar gesteld. Maar je gebruikt een vierkantje van 450 bij
450 km. Dit werkt dus heel simpel. Je selecteert het middelpunt van wat je
wilt hebben en er wordt een blok van 450 bij 450 km. aan OSM kaart in de
V650 geladen. Dus ben je in het buitenland en ben je vergeten de juiste kaart
te kiezen is er niets aan de hand. Je sluit het kastje aan op een pc op laptop
met daarop de Polar Flow software en je kunt gewoon de juiste kaart erop
downloaden. Geen kosten aan verbonden.
De OSM kaarten zijn trouwens prima in orde. Bijna alle paadjes die ik heb
gereden stonden er op. Zo nu en dan mist er wel een bokkenpaadje of een
klein kruipdoor/sluipdoor pad, maar die staan ook niet altijd op de 1:25.000 kaarten.
Mocht je naar bijvoorbeeld Oostenrijk op vakantie gaan dan is de
OSM kaart zelfs een stuk beter dan de 1:50.000 kaart. Dus qua kaartgebruik
hoef je je geen zorgen te maken.

Tijd om op pad te gaan.

Maar eerst nog even de stuurhouder monteren. Dat is dus zo gebeurd.
Op het stuur in ieder geval. De strap is net te kort voor als je hem in het
midden van de stuurpen wil hebben. Maar als je een gps route na wilt fietsen
is dat sowieso een onlogische plaats omdat je dan teveel met je nek naar
onder rekt en dus langer van het pad wegkijkt. Maar op het stuur zit hij prima.
Het zit ook een stuk strakker dan ik verwacht had bij het aan- en afkoppelen
in de houder. Deze beweegt niet eens mee.
Maar sinds afgelopen maand is er een instelbare stuurhouder beschikbaar.
Zo kun je de V650 wel in het midden van je stuurmonteren en steekt deze
zelfs een stuk verder naar voren. Dat geeft dus een prettige kijkhoek tijdens
het navigeren.

Nadat de V650 in de houder gezet is zijn we weg. Het GPS signaal was
ondertussen al gevonden en op de kaart geeft een bolletje met pijltje aan
waar we zijn en welke richting we op gaan. Achter ons tekent zich een blauwe
streep waar we geweest zijn.
Het GPS signaal wordt snel gevonden en ook in de bossen onder een redelijk
dik bladerdek blijft het signaal prima.

Qua persoonlijke instelling kun je veel. Ik heb gekozen voor 5 schermen met
daarin 2 kaarten. Waarom 2 kaarten? Ik bike nogal veel GPS tochten en wil
wel eens snel in en uitzoomen. Dus een kaart stel ik in op 100/200 meter en
de andere kaart op 500 meter voor een groter geheel. Zo kan ik met een druk
op de knop of een swipe van de vinger bliksemsnel in en uitzoomen.

Tijdens het klimmen valt me op dat het hellingspercentage niet wordt
weergegeven. Onderzoek maakt duidelijk dat dit alleen maar werkt als je de
Polar snelheidsmeter hebt geïnstalleerd. Dit omdat ze bij Polar de snelheidsindicatie
welke door de GPS locatie berekend wordt te onnauwkeurig
vinden om er een hellingspercentage op los te laten. Jammer want een
globale indruk is beter dan helemaal niets. Vooral niet als het lange klimmen
in de Alpen of Ardennen zijn. Dan is je snelheid toch vrij stabiel tijdens het
klimmen.

Swipen en touchscreen.
Zoals je hebt kunnen lezen gebeurd het meeste door middel van het touch
screen. Maar het is wel zaak om een paar handschoentjes aan te hebben
die touch screen compatible zijn. Anders moet je eerst je handschoen uitdoen
om tussen de schermen te switchen. Maar heb je die niet is er eigenlijk niets
aan de hand. Door middel van het zwarte knopje aan de zijkant kun je ook
door de schermen wisselen. Vandaar dat ik gekozen heb voor 2 kaarten met
verschillend zoombereik.

Tijdens het navigeren wil je trouwens zo min mogelijk met je vingers op het
scherm zitten. Vooral niet als je net je gezicht heb ingesmeerd met
zonnebrandolie. Als je dan met je vette vingers over het scherm gaat en de
zon staat er daarna op dan zie je dus heel wat vetvlekken over je kaart. Daar
komt het zwarte knopje ook weer van pas.
Over navigeren gesproken. De beste test voor mij was het downloaden van
een gpx track van ThaSingleTrackMaster in een gebied waar ik zelden kom.
Nu ben ik op een route van 45 km. maar een keer verkeerd gereden en dat
was op een zevensprong waar de route ook nog eens paar keer kruistte.
Zodra je een route activeert en de V650 zich op de route bevind wordt het
dunne rode streepje ineens 3 keer zo dik. Maar niet de complete route maar
een kleine 200 tot 300 meter. Dit heeft als voordeel dat als de route zichzelf
kruist. de dikke streep domineert en je dus duidelijk ziet of je rechtdoor moet
of toch af moet slaan.

Het scherm is in de volle zon goed af te lezen. De achtergrondverlichting heb
ik volle bak staan. Maar deze springt na een minuutje een tintje donkerder.
Zodra je het scherm dan weer aanraakt gaat hij nog feller branden.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de batterijduur.

Batterijduur
Het verbruik van de V650 heeft me positief verrast. Polar geeft een
batterijduur op van ongeveer 10 uur. Maar daar ga ik momenteel ver
overheen. Het verbruik ligt nu ergens rond de 5 - 8% per uur. En na een
aantal tochten van > 6 uur zat er nog steeds 65% sap in. Nu bike ik maar
met een sensor (hartslagmeter) en zal het verbruik bij meerdere sensoren
flink stijgen.
Uitleg van mijn vrouw met jarenlange fotografie-ervaring was dat sommige
apparaten toch wat moeite hebben met het meten van de werkelijke hoeveel
heid energie in het apparaat en nadat ze de 60 % hebben bereikt ineens
veel sneller leeg kunnen raken.
Maar zoals het er bij de V650  uitziet haal je met gemak > 12 gebruiksuren.

Polar Flow
De software die gebruikt op de PC of Laptob heet Polar Flow. Hiermee maakt
de PC verbinding met de V650 en wordt alles gesynchroniseerd. De trainings-
sessies op het apparaat worden in de Flow software geladen en ingeladen
gpx routes welke je op de Flow software hebt gezet worden in de V650 ingeladen.
De tochten/sessie die je gemaakt hebt worden in een dagboek geplaatst en
hier kun je dus grafieken en tabellen in terugvinden om je training of tocht
te analyseren.
Je vind er grafieken van je hartslag, snelheid, hoogteprofiel etc.
Het hoogteprofiel wordt trouwens gemaakt door de V650 en zijn ingebouwde
barometer. Dit zorgt voor een zeer nauwkeurige meting. Na het opstarten
van de kast doet de V650 een zogenaamde hoogtecalibratie en geeft dit ook
netjes weer in het scherm.

Het uploaden van externe gpx routes is sinds afgelopen maand toegevoegd
aan de software. Dat was iets wat we nog misten in ieder geval.
Verder is de software lekker duidelijk en kun je ook groepen aanmaken.
De groep www.mountainbike.nl kun je dus vinden als je lid bent van Polar Flow.

Synchroniseren met je telefoon is ook mogelijk maar daar ben ik niet aan
toegekomen. Mijn bakelieten telefoon is daar simpelweg te oud voor.
Ook heb ik niet gekeken hoe de V650 werkt met Strava. En om eerlijk te zijn
heb ik daar ook geen behoefte aan.

Polar is er in ieder geval in geslaagd om een goed werkende fietscomputer
met navigatiemogelijkheden neer te zetten.
Wat de volgende softwareupdates gaan worden is nog niet bekend. Maar het
zou me niet verbazen als dat iets te maken kan hebben met het navigeren naar
een aangetikt punt op de kaart. Althans, dat zou toch mooi zijn hé.

De adviesprijs van de Polar V650 bedraagt  € 219,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.polar.com/nl/producten/pro/V650