In het zadel met de Ergon SMC4 Sports Gel

Ergon wat vooral bekend is geraakt door haar ergonomische handvatten, heeft
nog veel meer producten in haar assortiment.
Tijd om het Ergon SMC4 Sports Gel zadel eens aan de tand te voelen.

Voordat we aan het zadel beginnen brengen we even de Ergon "Online Saddle
Selector" onder de aandacht. Mocht je geen idee hebben welk zadel voor jou het
beste is of je bent gewoon nieuwsgierig naar de uitkomst van het programma
dan klik je op de volgende link:
http://www.ergon-bike.com/us/en/pages/saddleselector

Zoals je gewend bent van Ergon valt altijd het ergonomische ontwerp op.
Zo ook bij dit zadel wat goed bij de vormgeving van Ergon past.
De afwerking ziet er keurig uit en nergens zijn rare naden te ontdekken.
Qua gewicht valt dit zadel niet onder de lichtgewichten. Op de
keukenweegschaal geeft hij in de maat M net 318 gram aan. Maar goed, dit is
ook geen zadel voor XC knalbakken waar je maar een paar uur in het zadel zit.
Nee, dit zadel is gemaakt om uren achtereen op de bike te zitten, en uiteraard
ook voor meerdaagse tochten

De zadelrails bestaat uit een standaard CroMo (7x7) buis, sterk en duidelijk.
Maar waar dit zadel verschilt ten opzichte van de SMC3 is de dikte. De SMC4
is een stukje dikker en zachter bij het zitgedeelte. Ook zijn er gel kussentjes
geplaatst op de plaats waar je zitbotjes zich zetten.
In het midden van het zadel zit een 9 mm. diepe uitsparing om de druk te verminderen
van de anders "dode zone"

Om even bij de bovenkant te blijven, het dek is gemaakt van een DuraSkin hoes.
De naam zegt het eigenlijk al. Een duurzame hoes die een hele poos mee moet
gaan. In de afgelopen maanden dat het zadel op mijn fiets zat is er in ieder geval
nog geen spoortje van slijtage te zien. En er is toch met redelijk wat modder gegooid
afgelopen voorjaar.

Het gedeelte waar het dek op rust is een zeer dun en flexibel nylon composiet geraamte.
Deze veert ook weer wat mee met je lichaam.
Aan de onderkant van de voorkant zit nog een rubberen stukje voor als je de fiets
regelmatig aan het zadel op moet tillen.

Als je het zadel op je bike monteert valt je eigenlijk op dat het zitgedeelte een
stuk groter is dan je normaal gewend bent. In de maat M meet het gedeelte
tussen je zitbotten 11 tot 13 cm. De breedte van het zadel meet bijna 15 cm.
en het is 28 cm. lang.
Tijdens het biken merkte ik in de eerste tochten dat ik met een iets breder zadel
onderweg was. Maar het viel me wel op dat er zo goed als geen inzitperiode
nodig is. Het zadel vormt zicht vrij snel naar je lichaam zodat je snel lekker zit.
De gelpads en het zachte zitgedeelte doen goed hun werk. Je krijgt dan ook niet
snel last van je billen of zitbotten. De werking van de  9 mm. uitsparing merk je
voornamelijk tijdens lange klimmen in de Ardennen of het buitenland. Je krijgt
inderdaad geen last van dode edele delen.

De grip op het zadel is prima en ik heb geen enkele keren het gevoel gehad dat
ik over het zadel heen schoof. Het grote vlakke stuk stelt je ook in staat om
verschillende fietshoudingen aan te nemen tijdens een tocht.

de voorkant is niet heel smal maar je hebt niet het gevoel dat je benen tegen
de neus van het zadel schuiven tijdens de op en neergaande trapbeweging.

Het zadel is verkrijgbaar in 2 maten.
M ( 11-13 cm) en L (13-15 cm)

De adviesprijs bedraagt  € 79,95

Voor meer informatie klik je op:
http://ergonbike.myshopify.com/products/smc4-sport-gel?variant=10245363012

LEES DIT HIERNA

Canyon lanceert de nieuwe Neuron:ONFly

Canyon's eerste speciale lichtgewicht e-MTB maximaliseert je tijd op de fiets door optimaal gebruik…

LEES VERDER

Op pad met de Pirelli Cinturato Gravel H

Bij het uitpakken valt dan ook op waarom het een H band is. Lage blokken en een snel profiel met…

LEES VERDER

Ebiken met de Fiido C21 Egravel Bike

Over dat licht kunnen we meteen een goed oordeel vellen. Nu is de C21 natuurlijk te groot voor onze…

LEES VERDER