Om gelijk met de deur in huis te vallen zal het eerste wat zich in je hoofd afspeelt
het volgende zijn:”Wat is er nu zo Enduro aan een zadel?” Althans, dat was bij
mij zo het geval. Op het eerste gezicht zie je niet heel erg veel verschil tussen
de SME3-M en de SMC4 die we een half jaar geleden getest hebben. Maar na
een tweede blik blijkt er meer verschil tussen te zitten dan gedacht.
Nu gaan we de verschillen tussen de twee zadels niet vergelijken maar houden we
het zoals je van ons gewend bent bij één onderwerp.

Tijdens het uitpakken van het zadel valt de typische vorm op van de Ergon
zadels. Maar je ziet dat deze een stukje smaller is bij het zitgedeelte. De breedte
van het zadel in de maat medium meet dan ook 14,5 cm. en de lengte bedraagt 28 cm.
Het gewicht van het zadel is 259 gram. Geen slecht gewicht voor een Enduro
zadel.

De zadelrails is een standaard CroMo buis. Gewoon sterk en degelijk met weinig
poespas. Het grote verschil met de andere zadels is het zadeldek. Dit is namelijk
een stukje vlakker dan je gewend bent. Het dek loopt ook een stukje dieper door
en  is uitgerust met siliconen flanken om wrijving te verminderen tijdens het
trappen. Het materiaal van het dek is Ergon’s Microfiber Duraskin. Zoals de
naam zegt moet het dek heel wat rij en schuifuurtjes in het zadel zien te verduren.
In mijn ogen hebben zadels waar met baggy’s (zoals je veelal tijdens Enduro ,
All-Mountain en steeds vaker tijdens gewone tochten ziet) meer te lijden dan
zadels waar met een strakke lycra broek op wordt gezeten. Dit heeft maken met
de stroevere en stijvere stof van de baggy broeken en daardoor het schravelen van
diverse laagjes over elkaar. Maar in je achterhoofd houdend is het goed om te
weten dat zadelfabrikanten daar in de loop der jaren ook rekening mee zijn
gaan houden. Ik heb afgelopen maand nog geen spoortje van slijtage kunnen
vinden op het zadel. Mijn ervaring met andere Ergon zadels leert ook hetzelfde.

Onder het dek zorgt Ergon’s “orthopedisch luchtschuim”, oftewel EVA, voor het
comfort. De schuim is in verschillende dichtheden aangebracht en is zoals je
zult verwachten dikker bij je zitbotten dan aan de voorzijde. In het midden van
het schuimdek is een uitsparing aangebracht wat de druk verminderd op je
“dode zone”.

Tijdens het fietsen valt eigenlijk direct op dat het zadel amper ingezeten hoeft
te worden. Na een paar kilometer in het zadel zitten voelt alles gewoon lekker
aan. De EVA-Foam doet in combinatie met de uitsparing in ieder geval flink
zijn best om tijdens het klimmen je zitbotten te ontzien.
Wat me onderweg ineens opviel aan het zadel is de achterkant. Hier zit namelijk
een schuine kunststof strip aan de onderkant. Zo lijkt de achterkant een afgerond
geheel. De reden van deze schuine achterkant merk je voornamelijk tijdens het
technisch rijden, en dan met name als je achter je zadel hangt. De strip zorgt er
namelijk voor dat je baggy broek minder kans krijgt om aan het zadel te blijven
hangen. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat je baggy broek achter
je zadel is blijven haken terwijl jij net het gewicht naar voren wilt brengen.
Het wil niet zeggen dat dit nu totaal niet meer gebeurd, maar de kans daarop is
in ieder geval weer een stukje kleiner.
Tijdens het op en neer schuiven bij technische escapades merk je amper dat het
zadel smaller en lager is en op Endurowerk is afgesteld. Een goed teken dus want
dat betekend dat het zadel niet hinderlijk in de weg zit en zijn werk netjes doet.

Het zadel is verkrijgbaar in 2 maten.
M ( 11-13 cm) en S  ( 9-11 cm)

De adviesprijs bedraagt  € 79,95

Voor meer informatie klik je op:
 http://www.ergonbike.com/en/product.html?a=saettel&w=enduro#sme-44070005