In het jaar 2005 bracht Surly de Pugsley op de markt. De eerste Fatbike voor de consument.
Nu zijn we 9 jaar verder en het fenomeen Fatbikes maakt intrede in verschillende stijlen van
mountainbiken. Niet alleen maar voor het fietsen door de sneeuw. Maar losse zand,
steensecties en eigenlijk elke soort ondergrond is geschikt voor een Fatbike.
Technische afdalingen hoef je ook niet te schuwen want met de brede banden op lage druk
blijf je genoeg grip houden om gecontroleerd naar beneden te rijden. En geloof me, ik
bike mijn Fatbike het hele jaar door. Over en door elk soort terrein.
Het is zelfs mijn enige bike geworden.

Nu in 2014 zijn er diverse aanbieders van Fatbikes en Fatbike onderdelen.
Bijna elk groot merk heeft wel een Fatbike in het gamma of heeft een Fatbike in ontwikkeling.

Carbon, aluminium & staal. Er is bijna voor ieder wat wils.
XC-geometry als de Trek Farley, Adventure-geometry van de Salsa Mukluk of een heel speelse
geometry zoals de Surly Ice Cream Truck of de Nicolai Fooh zijn maar enkele voorbeelden van wat
er dit jaar te koop is.
Ook de onderdelenfabrikanten spelen in op deze nieuwe tendens van mountainbiken met banden,
tasjes, aandrijving etc.
En in mijn ogen, is dat alleen maar goed.

Ook waren de Fatbikes te vinden bij stands die accessoires aanbieden voor mountainbikers.
Een voorbeeld hieronder, Surly Pugsley bij de stand van Vaude.

"One day fly"?
Ik hoop van niet, want de grijns op je gezicht spreekt boekdelen als je op een Fatbike gaat rijden.

Tekst en foto's: Patrick Maas