Met de vorm zit het bij Brentjens wel goed. Het lijkt erop dat hij het goede niveau van vorig jaar vast heeft kunnen houden. "Vorig seizoen was, afgezien van de Olympische Spelen, een goed jaar met een eerste plek op het NK, een tweede op het EK en een derde op het WK. Zoiets kan er nu ook inzitten." De mountainbiker uit Schaijk heeft er deze winter wel wat extra's voor moeten doen. In januari reisde hij met de schaatsploeg van Peter Mueller naar Davos om er ideeën op te doen. "Ik loop natuurlijk al wat langer mee en in trainingsuren valt er weinig meer te verbeteren. Maar als je stil blijft staan, schiet de rest je voorbij en dus was ik op zoek naar nieuwe manieren om nog meer rendement uit de training te halen." De renner kon een week meetrainen met de ploeg van Spaar Select. Niet genoeg om werkelijk resultaat te merken, maar wel voldoende om veel op te steken. "Mueller heeft me op nieuwe trainingsmethodes gewezen. Nieuwe schema's om zowel mijn duurvermogen als mijn explosiviteit te vergroten." Met de explosiviteit zat het gisteren wel goed. Meteen vanaf de start greep Brentjens de leiding. Bas van Dooren kon niet volgen. "Ik had -problemen met het schakelen en kwam dus niet goed -weg. Toen wist ik al dat ik Brentjens niet meer terug zou zien", verklaarde de man uit Ravenstein die uiteindelijk tweede werd. Maarten Tjallingii bleef in de eerste paar ronden van de wedstrijd nog bij Brentjens in de buurt maar na 40 minuten koers moest ook hij het afleggen. De Arnhemmer moest nog toestaan dat Van Dooren over hem heen kwam. Brentjens heeft van de strijd achterin weinig meer meegekregen. Zijn maximale voorsprong bedroeg meer dan anderhalve minuut waarvan op de finish nog ruim een minuut overbleef. Ondanks de overwinning kreeg de Schaijkenaar nog wel een waarschuwing van de jury omdat hij de Nederlandse kampioenstrui niet aanhad. "Ja, dat moet in officiële wedstrijden. De trui wordt gemaakt in Italië waar de juiste sponsors erop gezet worden, maar hij is nog steeds niet aangekomen. Ik zal er achteraan moeten want de volgende keer kan het een startverbod opleveren."
Artikel uit Brabants Dagblad van 12-03-2001