Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

Eerste indruk Fouriers HB-MB008 carbon stuur & SM-RA003 stuurpen

Vorige week kwam het lichtgewicht carbon Fouriers HB-MB008 stuur binnen
samen met de aluminium SM-RA003 stuurpen. Als eerste leggen we het stuur op
de keukenweegschaal. Want we zijn wel heel nieuwsgierig wat deze aangeeft.
 

Deze nieuwsgierigheid werd vooral getriggerd na het uitpakken van de het
stuur. Dit voelt inderdaad heel licht aan. En de keukenweegschaal liegt er
niet om. De naald blijft steken op 183 gram. Niet slecht voor een stuur wat
750 mm breed is. De 70 mm stuurpen wordt afgetikt op 124 gram.
Niet alleen ziet het gewicht er goed uit maar met de looks zit het ook wel snor.
Een wit met zwart stuur met handige lijntjes mocht je het stuur willen inkorten.
Het stuur is zelfs in te korten tot 660 mm. Volgens de huidige maatstaven is
dat veel te smal maar de grammenjagers zijn degene  die daar het voordeel
van in zullen zien.

Het stuur laten we zoals het is want deze maat bevalt al een paar jaar prima.
Zeker in combinatie met de 70 mm stuurpen.
Tijdens het monteren merk je dat je met carbon bezig bent. Je moet namelijk
een stuk rustiger met je sleutels om gaan. 6 Nm op de schroeven is genoeg
en een goede momentsleutel is zeker aan te raden. Maar mocht je die niet
hebben dan volgt hier een hele korte les natuurkunde.
6 Nm staat in relatie met een gewicht van 600 gram op een buislengte van
1 meter. Dus voor een korte inbussleutel van 10 cm lever je 6000 gram (6 kg)
gewicht. Druk maar eens 6 kg op een keukenweegschaal met twee vingers
en je zult zien dat je vingertoppen wit worden van de kracht.

Na de les natuurkunde is het tijd om op pad te gaan.
We gaan voor een rondje Cranendonck waar we redelijk wat singletracks en
diverse terreinsoorten tegen komen. De eerste kiezels rollen al snel onder
de banden door en het valt op dat er bij het kracht zetten aan een kant nog
een beetje flex op het stuur zit. Deze flex zorgt er voor dat kleine trillingen
uit het stuur gefilterd worden. Zoals de trillingen van de kiezels waar we nu
overheen rijden. Maar zodra je een klein heuveltje hebt en met twee handen
aan het stuur trekt merk je ineens de stijfheid. De flex is dan ineens weg en
alle kracht die je zet wordt door het stuur doorgevoerd naar je bike.
Ook bij het snel omzetten van je bike over de  4km langen singletrack van
 "De Vloeten" beweegt de bike lekker vlot. Een combinatie van de juiste
onderdelen die met elkaar in balans zijn. Het stuur blijft ook netjes op zijn
plaats en is niet verdraaid. Het extra griplaagje wat Fouriers in het midden
van de stuurpen heeft aangebracht zal hier ook wel mee te maken hebben.

Nu is het een tijdje geleden dat er een carbon stuur gemonteerd is dus
tijdens monteren was er wel een bepaald gevoel van:"nieuw, carbon, hoeveel
kracht kan het hebben?"Eenmaal op de trails was dat gevoel eigenlijk vrij snel
weg en kwam het vertrouwen boven. Op de helft van de trip hadden we het
stuur al niet meer in de gaten.

Een goed gevoel dus.

De adviesprijs van het carbon stuur HB-MB008 is:  € 122,99
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-lightweight-carbon-flat-handlebar...

De adviesprijs van de stuurpen SM-RA003 is € 42,99
De stuurpen is verkrijgbaar in de maten 70 mm t/m 120 mm.
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-3d-forged-stem-sm-ra003.html

Met dank aan Pilot Cycles  Parts voor het beschikbaar stellen van het stuur
en stuurpen: http://www.pilotcycleparts.nl/

Bekkenk wint Dutch Cross Country van Pieterburen naar Vaals

Ramses Bekkenk heeft na zijn winst in de eerste editie van de Merida
Dutch Cross Country ook de tweede uitgave op zijn naam geschreven.

De non stop mountainbike rit ging dit jaar van Pieterburen naar Vaals over 475 kilometer.
Om twaalf uur klonk het startschot en onderweg zijn vier verplichte rust pauzes.
Waar Bekkenk vorig jaar lang gezelschap had kwam hij in deze editie halfweg al alleen
aan in Apeldoorn.

"Het was erg zwaar dit jaar omdat ik meer dan de helft alleen gereden heb. Ik heb dan ook
een paar echt moeilijke momenten gehad onderweg waarbij stoppen dan door je hoofd gaat.
Bij de verzorgingsposten kreeg ik echter steeds te horen dat mijn voorsprong gestaag groter
werd en dat sleept je erdoor. Mijn complimenten naar de organisatie die wederom een top
evenement neer heeft gezet.', aldus Bekkenk. Adriaan Botma en Erik van Gelder
kwamen als tweede en derde aan op het drielandenpunt in Vaals.

 

Op pad met de Rapha Brevet collectie

Een tijdje geleden beschreven we het Rapha Brevet Gilet maar tussendoor
verkenden we ook diverse nieuwe paden met het Brevet bibshort II en
de Brevet windblock jersey.
 

Brevet Bibshort II:
We beginnen bij de broek. Deze is vervaardigd uit 9 segmenten inclusief het
bovenstuk. Dat zijn er een aantal minder dan we afgelopen jaren gewend zijn
geraakt maar de broek vormt zich prima om je benen zodra je deze aan doet.
De pasvorm is redelijk krap wat je eigenlijk al verwacht van product wat in
Italië gemaakt is. Ik draag de broek in maat XXL maar het is niet de breedte
van de pijpjes wat krap is maar de lengte van de bretels. Deze mochten een
paar cm langer zijn. En ik heb met mijn 191 cm met 98 cm binnenbeenlengte
geen lange torso. Dus passen in de winkel is het advies. Maar dat geldt zoals
je hier vaker kunt lezen voor alle kleding die we testen.

Tijdens het biken zit de broek in ieder geval prima. De bretels zijn na een
kwartiertje biken een beetje uitgerekt waardoor je ze niet meer voelt trekken.
De bretels zijn gemaakt uit een brede meshe stof van ongeveer 6 cm breed.
Een aangenaam gevoel, vooral als je de broek op je blote bast draagt tijdens
een hete zomerdag of spinningles in de sportschool.

De zeem bestaat uit twee grote pads welke uit verschillende dichtheden
bestaat met tussen de pads een kanaal welke de druk op de dode zone
reduceert. Rondom de grote pads is een grote omliggende pad gemaakt
welke om het zadel heen sluit om wrijving van de benen te verminderen.
Op de lange fietstochten gedraagt de zeem zich prima en dankzij de
perforaties in de zeem is deze heel snel droog. De perforatie is sowieso een
gemak tijdens een fietsvakantie met weinig bagage. Je wast de broek 's
avonds uit en de ochtend daarop is deze (als het geen dompig weer is) weer
klaar voor een lange dag in het zadel.

Aan de onderkant van de broek bevindt zich een brede siliconen strip wat
omhoog kruipen van de pijpjes tegen gaat. De reflecterende Brevet strepen
komen terug in de pijpjes en in combinatie met de roze strepen en
navyblauwe kleur past het mooi in de Brevet lijn.

Brevet windblock jersey:
Tijdens het voorjaar, zomer en najaar kan het weer zomaar omslaan in ons
land en tijdens de zomerse avondritten wil er wel eens een fris windje staan.
Het shirt is dan ook gemaakt voor de iets frissere ritten en bestaat uit twee
lagen. Een sneldrogend merinowollen shirt met aan de voorzijde dezelfde
windstopper als het Brevet gilet. Met uiteraard een rits die volledig doorloopt
zodat je op het moment dat je het ineens echt warm krijgt het shirt helemaal
open kunt gooien. Aan de binnenkant van de rits zit een extra flap die er voor
zorgt dat de wind niet door de rits kan stromen en zorgt voor meer comfort.
Qua maatvoering valt het shirt goed uit. In mijn gewone shirts en kleding
draag ik maat XL en het brevet shirt in XL zit prima. Niet te strak, maar ook
weer niet te los.

Tijdens de lange ritten zorgt een siliconenstrip aan de onderkant van het shirt
er voor dat deze niet omhoog kan kruipen. Deze strip loopt niet helemaal door
naar de voorzijde maar dat is ook niet de plaats waar shirts omhoog kruipen.
De mouwtjes zijn niet uitgerust met een siliconenstrip maar het merinowol
heeft ook niet te neiging om omhoog te kruipen. Het linkermouwtje bestaat uit
3 stroken en het rechtermouwtjes uit 1 lap stof. Waarschijnlijk is dit gedaan
omdat zich aan de linkervoorzijde van het shirt nog een extra zakje bevind
en je linkerarm dus iets meer zou bewegen dan de rechterarm. Je merkt er
tijdens het fietsen in ieder geval niets van.
Bij een lange fietstocht wind tegen doet de windstopper goed zijn werk en
bij hard werken laat het merinowol de transpiratie goed door. Zo is het shirt
na een avondwasje de ochtend daarop weer droog en klaar voor de strijd.
Het credo van Rapha voor de Brevet is ook "weinig meenemen, ver komen."
Wat er op duidt dat de lijn gemaakt is voor meerdaagse tochten waar je zo
min mogelijk kleding en spullen wilt meenemen en waar de kleding na een
wasbeurt zo snel mogelijk droog is en weinig geurtjes achter laat. Dat is dan
ook een van de mooie eigenschappen van Merinowol.

Het shirt is uitgerust met maar liefst 5 zakken. 3 grote verticale zakken aan
de achterzijde. 1 aan de rechterachterzijde welke met een rits afgesloten kan
worden en nog eentje met een rits aan de linkervoorzijde. Genoeg zakjes om
diverse soorten klein grut, smartphone, fietspompje, eten en gereedschap in
mee te nemen.
Qua kleur heeft het shirt weer dezelfde strepen als de broek en het gilet uit
de Brevet collectie. Zo wordt alles een geheel. Kleding maken de man, en
in het geval van Rapha zijn ze daar prima in geslaagd.

De broek is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
De adviesprijs bedraagt  € 210,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-bib-shorts-ii/product/BTB03XX

Het shirt is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXXL
De adviesprijs bedraagt  € 170,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-windblock-jersey/product/LBJ01

de Poorter Nederlands Kampioen 24 uur individueel mountainbike

Best - in het weekend 3 -4 juni  heeft Boudewijn de Poorter uit Sint Oedenrode
het NK 24 uurs mountainbiken gewonnen tijdens de LakeBike 24 Challenge bij AquaBest.

Een uniek evenement waarbij deelnemers 24 uur mountainbiken, individueel of in estafetteteams.

Afgelopen zaterdag om 13.00 uur werd samen met wethouder Marc van Schuppen het startschot
gegeven voor de 24 uurs race, op zaterdagmiddag stonden er z’n 500 deelnemers klaar om te
gaan strijden om de nederlandse titels in de Categorieën 24u team en 24 solo. Het parcours van
circa 7,4 kilometer is door de Nederlands kampioen Boudewijn de Poorter 69 keer gereden met
een gemiddelde rondetijd van 20,47 minuten. Hij versloeg hiermee Tijs van den Brink, oud-prof
en winnaar van LakeBike 2016, die op de tweede plaats eindigde. Bij de vrouwen eindigde
Annabelle Pont op de eerste plaats met 45 ronden.

In de estafetteteams categorie waar team met maximaal 6 personen de uitdaging aangaan is er hevig
gestreden, na 24 uren was het verschil slecht een ronden tussen de nummers 1 en 2 waardoor het
tot aan de finish spannend bleef. Uiteindelijk is Team CycleTrend Boxtel er met de Nederlandse titel
vandoor gegaan na 85 ronden te hebben gereden in 24 uur wat neerkomt op een gemiddelde rondetijd
van 26.2km per uur gemiddeld en een totale afstand van 629 kilometer.

Op pad met het Rapha Brevet Gilet

Bij het ochtendgloren of tegen de avonduren en met de korte voorjaarsbuitjes
die zachtjes naar beneden druppelen kun je als fietser wel een laagje extra
gebruiken. Een lichte bodywarmer is dan wel aangenaam.
 

En licht is de Rapha Brevet Gilet sowieso. De keukenweegschaal blijft na het
uitpakken, van het gilet in de maat XL, hangen op 98 gram.
Het gilet is gemaakt van 100% polyester. Deze zorgt ervoor dat wind niet door
kan dringen op je torso en zo lekker warm blijft. Maar omdat polyester niet
ademt zou je verwachten dat je enorm gaat zweten. Om dit te voorkomen zijn
de zijkanten en het gedeelte tussen de schouderbladen vervaardigd met een
meshe structuur zodat overtollig zweet netjes wordt afgevoerd.

Qua maatvoering is het niet nodig om een maat groter te kopen dan je
gewend bent. XL valt met mijn 1 meter 90 lekker en ik zou voor mijn postuur
misschien zelfs een maatje kleiner kunnen kiezen. Maar tijdens het biken ben
ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Polyester heeft namelijk geen stretch dus
voor de bewegingsvrijheid kies je beter je eigen maatvoering

Het Brevet gilet heeft dezelfde reflecterende strepen als het shirt. Koop je ze
allebei in dezelfde maat dan vallen de strepen van het gilet samen met het
shirt en vormen zo een mooi geheel. Over smaak valt niet te twisten maar
de marineblauwe kleur in combinatie met de wit-roze strepen maken de
Brevet-lijn tot een sjiek tenue.

Wat wel wennen is als je het gilet voor de eerste keer aantrekt is de rits.
Deze zit namelijk niet in het midden zoals je zou verwachten maar is
asymmetrisch gemaakt. De eerste keer dacht ik dat het een productiefout was
maar na even nalezen blijkt dat dit bewust gedaan is. En op de paden wordt
ineens duidelijk waarom dit gedaan is. Op het moment dat je het gilet open
wilt ritsen pak je altijd de goede rits. Dus je rits niet per ongeluk je shirt open
zodra je met meerdere laagjes rijdt.

Onderweg doet het gilet gewoon wat er van zich verwacht wordt. Namelijk de
wind tegenhouden en daarmee ook de kou. En mocht het toch te warm
worden dan past de gilet makkelijk in je rugzak of zelf achterin je fietsshirt.
Het is namelijk heel compact op te vouwen en dus ideaal om mee te nemen,
"voor het geval dat."

Het gilet is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
en komt in de kleur navyblauw en chartreuse.

De adviesprijs bedraagt  € 95,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-gilet/product/BGL05XX

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Wahoo Fitness presenteert de Elemnt Bolt fietscomputer

Voor de laagvliegers onder ons lanceert Wahoo de verniewde aerodynamische Elemnt.
Het ontwerp vermindert de luchtweerstand met meer dan 50% en verbetert de prestaties
op de fiets drastisch.

Wahoo Fitness, de marktleider in workout apps en fitnessapparaten die samenwerken met je smartphone,
kondigt de ELEMNT BOLT aan, het nieuwste model in de groeiende line-up van krachtige fietscomputers
die eenvoudig in het gebruik zijn. De ELEMNT BOLT is de eerste GPS fietscomputer die een geïntegreerd
systeem vormt tussen de mount en de fietscomputer om de windweerstand zo laag mogelijk te houden.
Wahoo heeft de BOLT in de windtunnel getest tegenover de belangrijkste concurrenten waarbij een
windweerstands vermindering van 50% behaalt is. Dit staat gelijk aan een tijdswinst van 12.6 seconden over
een tijdrit van 40 kilometer met een gemiddelde snelheid van 34 km/u. De ELEMNT BOLT is vanaf eind
maart verkrijgbaar voor €239.99.

Met de ELEMNT heeft Wahoo de manier waarop consumenten een fietscomputer gebruiken opnieuw uitgevonden.
De ELEMNT gebruikt de kracht van de companion app om het opzetten en aanpassen van instellingen maximaal
te benutten en optimaal te personaliseren. Hierbij maakt de fietscomputer ook gebruik van baanbrekende opties
als ‘Perfect View’ inzoomen en ‘Quicklook’ LED indicators.

Met de ELEMNT BOLT richt Wahoo zich nu op de unieke behoeftes van de prestatiegerichte wielrenner.
Hij combineert de ELEMNT’s baanbrekende gemak en krachtige prestaties met een aerodynamische formfactor
die naadloos integreert met de fiets. Om dit voor elkaar te krijgen is samengewerkt met de wereldberoemde wieler
aerodynamica expert Dimitris Katsanis.

“In recente jaren heeft de wielersport zijn aandacht meer en meer verlegd naar de aerodynamica om een zo groot
mogelijk mechanisch voordeel te ontwikkelen,” vertelt Katsanis. “Met deze gedachte is de ELEMNT BOLT ontwikkeld
die de resultaten verbeterd in plaats van ze alleen maar bij te houden. Hierbij gingen we uit van het gewenste resultaat
en werkte van daaruit terug. Door de computer en mount als een geïntegreerd aerodynamisch systeem te ontwerpen
en de kernwaarden van de ELEMNT te behouden is een unieke fietscomputer ontwikkeld.”

“Het voelt raar dat professionele wielrenners uren en uren in de windtunnel doorbrengen om elke watt aan weerstand
te verminderen op hun fiets, terwijl niemand tot nu toe heeft gekeken naar de fietscomputer en hoe die de prestaties
beïnvloed”, vertelt Chip Hawkins, de CEO van Wahoo Fitness. “We hebben de ELEMNT BOLT zo ontworpen dat renners
alle data bij de hand hebben en tegelijkertijd de prestaties verbeteren.”

Met het high-contrast 2.2-inch scherm en Quicklook LED indicators voorziet de ELEMNT BOLT wielrenners in een
eenvoudig overzicht van rit-data, naast andere pushberichten van de smartphone. De fietscomputer is uitgerust met WiFi
voor over-the-air updates en ANT+ en bluetooth om de BOLT te verbinden met allerlei sensoren en elektronische
versnellingssystemen.

Net als met de vorige ELEMNT kunnen alle datavelden en pagina instellingen op de ELEMNT BOLT eenvoudig aangepast
worden met de ELEMNT companion app beschikbaar voor iOS en Android. De app verbindt daarnaast automatisch met de
BOLT voor een eenvoudige set-up en personalisatie.

Naast dat er kaarten op staan van de hele wereld, integreert de ELEMNT BOLT ook naadloos met populaire wielren platforms
zoals Strava Live Segments, Best Bike Split Race Plans en Ride with GPS.

Naast de ELEMNT BOLT is de originele ELEMNT nu in prijs verlaagd en verkrijgbaar voor €299,99 en
de ELEMNT bundel voor €379,99. Op dedigitalesporter.nl zijn de  verkooppunten te vinden voor Benelux.

Lakebike 24 komt met nachtstart voor 12 uurs rit.

Op 3 en 4 juni 2017 vind in Best de 7e editie van de Lakebike24 Challenge plaats.
De deelnemers kunnen kiezen voor verschillende klassen.
Nieuw is dit jaar de 12 uurs. Deze kan je als duo of alleen rijden.
 

Extra bijzonder wordt het, doordat de start van de 12 uurs in de nacht zal zijn.
Voor de echte bikkels is er natuurlijk de 24 uurs klasse.
Als team is dit al een flinke uitdaging, maar dat dacht je van de solisten?
Uiteraard is er ook nog de 6 uurs klasse. Ook dit kan met een team of solo.

“Met de 12 uurs wilde we vernieuwing brengen naar het evenement.
Daarnaast hebben we veel positieve feedback gehad op ons parcours.
Die lijn wilde we verder doortrekken in het nieuwe parcours. Ik denk dat dit is gelukt.”,
aldus Nick van der Kallen, de parcoursbouwer van de organisatie.

Voor wie is deze uitdaging?

 Lakebike24 is een fantastische mix van wedstrijdfietsers en recreanten.
Uiteraard is de challenge ook dit jaar ook weer het toneel voor het Nederlands
Kampioenschap 24 uurs mountainbiken. Voor de wedstrijdteams is het doel
zo veel mogelijk rondjes af te leggen in 6, 12 of 24 uur.
Voor de funteams is de uitdaging deze challenge te volbrengen en de klok rond
te fietsen. De Lakebike24 Challenge is er dus voor iedere mountainbike fanaat
die een spectaculaire uitdaging zoekt.
De verwachting is dat de inschrijvingen weer hard zullen gaan, zeker voor de 6 uurs.

De Inschrijven zijn ondertussen geopend. 
Meer informatie vind je op www.lakebike24.nl

 

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Pagina's