Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

Wahoo Fitness presenteert de Elemnt Bolt fietscomputer

Voor de laagvliegers onder ons lanceert Wahoo de verniewde aerodynamische Elemnt.
Het ontwerp vermindert de luchtweerstand met meer dan 50% en verbetert de prestaties
op de fiets drastisch.

Wahoo Fitness, de marktleider in workout apps en fitnessapparaten die samenwerken met je smartphone,
kondigt de ELEMNT BOLT aan, het nieuwste model in de groeiende line-up van krachtige fietscomputers
die eenvoudig in het gebruik zijn. De ELEMNT BOLT is de eerste GPS fietscomputer die een geïntegreerd
systeem vormt tussen de mount en de fietscomputer om de windweerstand zo laag mogelijk te houden.
Wahoo heeft de BOLT in de windtunnel getest tegenover de belangrijkste concurrenten waarbij een
windweerstands vermindering van 50% behaalt is. Dit staat gelijk aan een tijdswinst van 12.6 seconden over
een tijdrit van 40 kilometer met een gemiddelde snelheid van 34 km/u. De ELEMNT BOLT is vanaf eind
maart verkrijgbaar voor €239.99.

Met de ELEMNT heeft Wahoo de manier waarop consumenten een fietscomputer gebruiken opnieuw uitgevonden.
De ELEMNT gebruikt de kracht van de companion app om het opzetten en aanpassen van instellingen maximaal
te benutten en optimaal te personaliseren. Hierbij maakt de fietscomputer ook gebruik van baanbrekende opties
als ‘Perfect View’ inzoomen en ‘Quicklook’ LED indicators.

Met de ELEMNT BOLT richt Wahoo zich nu op de unieke behoeftes van de prestatiegerichte wielrenner.
Hij combineert de ELEMNT’s baanbrekende gemak en krachtige prestaties met een aerodynamische formfactor
die naadloos integreert met de fiets. Om dit voor elkaar te krijgen is samengewerkt met de wereldberoemde wieler
aerodynamica expert Dimitris Katsanis.

“In recente jaren heeft de wielersport zijn aandacht meer en meer verlegd naar de aerodynamica om een zo groot
mogelijk mechanisch voordeel te ontwikkelen,” vertelt Katsanis. “Met deze gedachte is de ELEMNT BOLT ontwikkeld
die de resultaten verbeterd in plaats van ze alleen maar bij te houden. Hierbij gingen we uit van het gewenste resultaat
en werkte van daaruit terug. Door de computer en mount als een geïntegreerd aerodynamisch systeem te ontwerpen
en de kernwaarden van de ELEMNT te behouden is een unieke fietscomputer ontwikkeld.”

“Het voelt raar dat professionele wielrenners uren en uren in de windtunnel doorbrengen om elke watt aan weerstand
te verminderen op hun fiets, terwijl niemand tot nu toe heeft gekeken naar de fietscomputer en hoe die de prestaties
beïnvloed”, vertelt Chip Hawkins, de CEO van Wahoo Fitness. “We hebben de ELEMNT BOLT zo ontworpen dat renners
alle data bij de hand hebben en tegelijkertijd de prestaties verbeteren.”

Met het high-contrast 2.2-inch scherm en Quicklook LED indicators voorziet de ELEMNT BOLT wielrenners in een
eenvoudig overzicht van rit-data, naast andere pushberichten van de smartphone. De fietscomputer is uitgerust met WiFi
voor over-the-air updates en ANT+ en bluetooth om de BOLT te verbinden met allerlei sensoren en elektronische
versnellingssystemen.

Net als met de vorige ELEMNT kunnen alle datavelden en pagina instellingen op de ELEMNT BOLT eenvoudig aangepast
worden met de ELEMNT companion app beschikbaar voor iOS en Android. De app verbindt daarnaast automatisch met de
BOLT voor een eenvoudige set-up en personalisatie.

Naast dat er kaarten op staan van de hele wereld, integreert de ELEMNT BOLT ook naadloos met populaire wielren platforms
zoals Strava Live Segments, Best Bike Split Race Plans en Ride with GPS.

Naast de ELEMNT BOLT is de originele ELEMNT nu in prijs verlaagd en verkrijgbaar voor €299,99 en
de ELEMNT bundel voor €379,99. Op dedigitalesporter.nl zijn de  verkooppunten te vinden voor Benelux.

Lakebike 24 komt met nachtstart voor 12 uurs rit.

Op 3 en 4 juni 2017 vind in Best de 7e editie van de Lakebike24 Challenge plaats.
De deelnemers kunnen kiezen voor verschillende klassen.
Nieuw is dit jaar de 12 uurs. Deze kan je als duo of alleen rijden.
 

Extra bijzonder wordt het, doordat de start van de 12 uurs in de nacht zal zijn.
Voor de echte bikkels is er natuurlijk de 24 uurs klasse.
Als team is dit al een flinke uitdaging, maar dat dacht je van de solisten?
Uiteraard is er ook nog de 6 uurs klasse. Ook dit kan met een team of solo.

“Met de 12 uurs wilde we vernieuwing brengen naar het evenement.
Daarnaast hebben we veel positieve feedback gehad op ons parcours.
Die lijn wilde we verder doortrekken in het nieuwe parcours. Ik denk dat dit is gelukt.”,
aldus Nick van der Kallen, de parcoursbouwer van de organisatie.

Voor wie is deze uitdaging?

 Lakebike24 is een fantastische mix van wedstrijdfietsers en recreanten.
Uiteraard is de challenge ook dit jaar ook weer het toneel voor het Nederlands
Kampioenschap 24 uurs mountainbiken. Voor de wedstrijdteams is het doel
zo veel mogelijk rondjes af te leggen in 6, 12 of 24 uur.
Voor de funteams is de uitdaging deze challenge te volbrengen en de klok rond
te fietsen. De Lakebike24 Challenge is er dus voor iedere mountainbike fanaat
die een spectaculaire uitdaging zoekt.
De verwachting is dat de inschrijvingen weer hard zullen gaan, zeker voor de 6 uurs.

De Inschrijven zijn ondertussen geopend. 
Meer informatie vind je op www.lakebike24.nl

 

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

MTB Awards voor Becking, Terpstra, Vader en Van Asselt

Hans Becking (elite-mannen) en Anne Terpstra (elite-vrouwen) zijn uitgeroepen tot
mountainbiker van het jaar 2016. Milan Vader en Kiki van Asselt zijn gekozen de meest veelbelovende
talenten van het afgelopen seizoen. Het viertal kreeg de bijbehorende MTB Award zondag 11 december
uitgereikt in conferentieoord De Poort in het Gelderse Groesbeek.

MTB Award Elite-mannen
De 30-jarige Hans Becking werd in juli Nederlands kampioen cross-country. In die discipline reed hij een
constant seizoen in de subtop van het internationale mountainbiken. De coureur van het CST Superior
Brentjens Mountainbike Racingteam liet daarnaast vooral uitschieters zien in diverse etappewedstrijden, zoals
de Cape Epic (derde plek in vierde etappe), de Epic Israël (eindwinnaar) en de Brasil Ride (vierde in
eindklassement). Becking, woonachtig in het Belgische Wetteren, werd ook vierde op het Nederlands
kampioenschap marathon.

MTB Award Elite-vrouwen
Net als afgelopen seizoenen stond er nationaal geen maat op Anne Terpstra. De Apeldoornse (25) van het
Duitse Ghost Factory Team werd in juli voor de vierde keer op rij Nederlands kampioene. Hoogtepunt van het
seizoen van Terpstra was echter haar deelname aan de Olympische Spelen. Daarvoor kwalificeerde ze zich met
een tiende plek op de Europese kampioenschappen. Terpstra werd in Rio de Janeiro vijftiende. Ze haalde op
het WK de finish niet, maar reed in diverse internationale wedstrijden voldoende korte uitslagen om het
seizoen in de top dertig van de UCI-wereldranglijst af te sluiten.

MTB Award Talent-mannen
In zijn tweede seizoen bij de beloftes groeide Milan Vader uit tot een vaste waarde in de internationale
mountainbiketop van zijn leeftijdscategorie. De coureur van KNWU Team MTB finishte drie keer in de top tien
van een World Cup en werd achtste in het eindklassement. Vader werd daarnaast achtste op het WK, zesde op
het EK en verdedigde met succes zijn Nederlandse titel.

MTB Award Talent-vrouwen
Juniore Kiki van Asselt reed een stabiel seizoen met de overwinning in de Benelux Cup van Zoetermeer als
mooiste resultaat. In het klassement van de prestigieuze wedstrijdserie finishte de renster van Stappenbelt-
Specialized als tweede, als beste Nederlandse. Van Asselt pakte ook nog een bronzen medaille op het
Nederlands kampioenschap.

Online poll
Net als vorig jaar konden de Nederlands mountainbikeliefhebbers via een online poll stemmen op hun
mountainbiker van het jaar in de vier categorieën. Daarbij werkte de Stichting Mountainbike Platform opnieuw
samen met nieuwsportal Bikesight.nl. Deze website is specifiek op mountainbiken gericht en groeide de
afgelopen anderhalf jaar in razend tempo uit tot de nummer één nieuwsvoorziening in deze sport. Uiteindelijk
brachten meer dan 5.000 mountainbike-liefhebbers hun stem uit. De uitslag van de poll bepaalde samen met
de stem van de jury de uiteindelijke winnaars.
In de categorie elite-mannen waren Michiel van der Heijden, Hans Beckig en Rudi van Houts genomineerd. Bij
de elite-vrouwen waren dat Hielke Elferink, Anne Tauber, Anne Terpstra en Annemarie Worst. Kans op de titel
in de categorie Talent-mannen maakten Marc Bouwmeester, David Nordemann en Milan Vader. Sophie von
Berswordt, Maaike de Heij en Kiki van Asselt waren de kanshebbers in de categorie Talent-vrouwen.

Voor u gelezen: Bike Skills, Boek voor bikers.

Toen een paar weken geleden het boek: Bike Skills van Michel Romen op de deurmat viel
waren we uiteraard nieuwsgierig naar de inhoud. Vooral omdat we Michel al een paar keer
ontmoet hadden en weten dat hij een grote passie voor biken heeft.

 

En de passie voor het biken toont zich ook in het boek. Met meer dan 550 foto's waar je bij
sommige plaatjes al in gedachten naar de locatie gevoerd wordt.

Maar uiteraard is dit geen plaatjesboek. Dit boek is er om je vaardigheden te verbeteren.
En in deze opzet is Michel zeker geslaagd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of je nu een beginner of een gevorderde rijder bent, de 30 hoofdstukken in dit boek geven je een
heldere leidraad bij het ontwikkelen van rijvaardigheden op de mountainbike. Daarbij wordt geen enkel
onderwerp overgeslagen: de materiaalkeuze, evenwichtsoefeningen, maar ook het nemen van
haarspeldbochten en verschillende sprongtechnieken worden behandeld.
Meer dan 550 (!) foto’s en afbeeldingen tonen daarbij stap voor stap de bewegingen en specifieke
aandachtspunten. Voor vergevorderde rijders bevat dit boek bovendien een aantal Masterclass-onderdelen.
Dit zijn technieken waarmee je de moeilijkste uitdagingen kunt overwinnen.

Verbetering van je rijvaardigheid geeft je meer vrijheid om te rijden waar je maar wil.
Je zelfvertrouwen groeit en daarmee ook het plezier op de mountainbike.
En dat ligt met dit boek binnen handbereik!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar ook de technische aspecten zoals de complete bike-geometry wordt op een prettige manier uitgelegd.
Nu snap ik ook eindelijk het verschil tussen stack en reach zonder heel google te hoeven doorspitten.
 

Ik kan dit boek aan iedere beginner maar ook gevorderde biker aanraden.
En in deze decembermaand is het absoluut geen straf om het als kado te krijgen of te geven

De adviesprijs van het boek bedraagt: € 25,90

Voor meer informatie klik je op de volgende link:
http://www.bikeskills.nl/nl/home.html

 

Op pad met de Wahoo Elemnt fietscomputer

De Wahoo Element is een nieuwe generatie fietscomputers. Zonder deze
aan een computer te koppelen wordt de data overgedragen naar je smart-
phone. Wij waren hier wel nieuwsgierig naar en gingen de paden op met
de nieuwe Element.

Zodra je de Wahoo uitpakt zie je op eerste zicht niets spectaculairs.
Gewoon een zwart kastje met een groot (2,7") display. Omdat de Element
geen touch screen heeft is hij uitgerust met 6 knoppen. 1 grote aan de
linkerkant om hem op te starten. 3 aan de onderkant om door de menu's te
bladeren tijdens het fietsen en nog 2 aan de rechterkant voor ook weer
menu's en diverse zoomniveau's van de kaart.
Het formaat van de Element is 90 mm lang, 60mm breed en 20 mm hoog.
De naald van de keukenweegschaal blijft hangen op 108 gram.

Wat er nog meer in de doos zit zijn 3 stuurhouders! Een voor midden op je
stuur of stuurpen, een frontmount en een zijhouder voor tijdrit sturen. Er wordt
standaard geen hartslagband meegestuurd. Wij hadden in onze luxe box een
Wahoo Tickr heart rate monitor welke we in deze review niet beschrijven.
Deze doen we in een volgende review.
De snelstartgids werd even vluchtig doorgespit en daarna aan de kant gelegd.
Dat lezen we wel een keertje als we er echt niet meer uit komen of als het
slecht weer is.

Klik > voor de demonstratie van Wahoo over de Element.

Tijdens het opstarten van de Elemnt valt eigenlijk direct op dat de computer geen
kleurenscherm heeft maar een zwart wit scherm. Hier heet Wahoo speciaal
voor gekozen in verband met het contrast. En dat is een heel goede keuze
geweest. Hoe laag en fel de zon ook brand. Het scherm is onder alle licht-
omstandigheden goed af te lezen. In mijn ogen zijn de kleuren dan ook
helemaal geen gemis. Wat een leuke eigenschap is zijn de ledjes die zich
aan de zij- en bovenkant bevinden. De ledjes aan de zijkant tonen zich in
diverse kleuren tijdens bepaalde snelheid of hartslag. Aan de bovenkant
branden ze even kort als je door de menu's loopt en tijdens het rijden van
een route of het binnenkrijgen van een bericht op je smartphone.

Smartphone.
Komen we uit bij het instellen van de Elemnt. Dit doe je dus niet via de
fietscomputer zelf maar via je smartphone. Je download simpel het appje van
Wahoo, koppelt je telefoon via de qr-code aan de computer en je bent gereed
om alles in te stellen. Dit gaat heel intuïtief. Je kunt diverse schermen
instellen met hetgeen wat jij in deze schermpjes wilt zien, tot wel 10
datavelden. Op dat moment worden ze wel klein en onderweg moeilijk te
lezen. Maar zes velden is genoeg om de favoriete in het scherm te toveren.
En de rest kun je kwijt in de andere schermen. Zelf heb ik gekozen voor vier
schermen met in een scherm de overzichtskaart. Deze kaarten stel je ook in
via de telefoon. Aan landen geen gebrek want de hele wereld staat
geselecteerd. Gezien de kaarten geen kleur bevatten zijn de paden door
middel van verschillende soorten lijnen uitgetekend. Dikke lijnen, dunne
lijnen stippeltjes en streepjes. Maar het navigeren is daarmee heel natuur-
getrouw en na één tocht ben je er al aan gewend. De details van de paden
is prima. Zo goed als alle hoofdwegen staan erin en een ton aan singletracks
en offroad paden.
Volgende stap is het koppelen van je account. Toen ik de Element net binnen
had waren er vier keuzes waaronder de bekendste, Strava. Na de update van
vorige week kun je al kiezen uit acht programma's om te koppelen.
Ik heb gekozen voor alleen mijn Strava account en dat werkt prima.
Voordat we echt op pad gaan is het tijd om de Elemnt aan de hartslagmeter
te koppelen. Ant+ of Bluetooth? Geen probleem, beide worden ondersteund
dus je kunt naar hartenlust koppelen. De verbinding met mijn Polar
hartslagband was binnen een minuut gemaakt en de toonde zich netjes op
het scherm.

Tijd om op pad te gaan.
We plaatsen de Elemnt in de houder en zijn op weg. Het GPS signaal is redelijk
snel gevonden en op het kaartje tekent zich een zwart driehoekje met achter
zich een zwarte streep van de afgelegde weg. Het GPS signaal komt goed
door en de getekende weg met alle korte bochtjes op de singletracks ziet
er prima uit.
Maar wat eigenlijk nog veel eerder opvalt zijn de ledjes aan de zijkant. Ik heb
deze ingesteld zodat ze corresponderen met de hartslagzone's. Elke zone heeft
ook zijn eigen kleur in de ledjes. Wit voor de laagste zone, dan komt de
kleur blauw, groen en oranje volgen elkaar op en rood is voor je maximaal.
Zo zie je dus in één oogopslag in welke zone je rijdt.
De ledjes aan de bovenkant reageren op binnenkomende berichten en
wanneer je gebeld wordt. Ze worden allemaal blauw en in het scherm komt
ofwel het bericht te staan ofwel de naam van de beller. Wordt je vaak gebeld
of krijg je tig berichten per dag dan kun je deze feature gewoon uitschakelen.

Het bladeren door de menustructuur van de Elemnt doe je dus door middel
van de diverse knoppen aan de zij-  en onderkant. Het in- en uitzoomen van
de OSM kaart door de twee knoppen aan de zijkant. Het werkt allemaal heel
gemakkelijk en tijdens het fietsen ben ik niets raars tegengekomen.

Op het moment dat je een route na gaat rijden zul je deze eerst via Strava
of je smartphone in de Elemnt moeten laden. Dit kan de eerste keren wel
eens lastig zijn, maar heb je dit een paar keer gedaan dan weet je waar je
op moet letten. Zit de gpx file eenmaal in de Elemnt dan is deze wel weer
heel makkelijk op te vragen. Als je er heel veel heb ingeladen is het wel even
zoeken omdat ze enigszins door elkaar staan.
Eenmaal een gpx ingeladen toont zich een brede zwarte uit pijltjes
opgebouwde lijn op het scherm. Duidelijk genoegd om te zien dat dit de route
is. Kom je buiten de route dan kleuren alle ledjes rood en gepaard met een
pieptoon betekend het omkeren of een ander pad in.
Ben je tijdens het navigeren zo verkeerd gereden dat je de route niet meer in
het scherm kunt zien dan rest niets anders dan uitzoomen. Het is namelijk
niet mogelijk om door de kaart te scrollen. Je zult het met in- en uitzoomen
moeten doen.

Ben je gewoon lekker aan het biken, een toertocht aan het fietsen of doelgericht
aan het trainen dan komen de datavelden op de andere
schermen in het zicht. Allemaal lekker duidelijk en gedetailleerd.
Live-segmenten zijn op dit moment ook op de Elemnt beschikbaar voor de
Strava jagers onder ons.
Wat tevens een grappige feature is, de "live traceren" knop. Dit is een link
die je kunt delen met mensen (het liefst in de naaste omgeving). Deze link
is gekoppeld aan de locatie van de Elemnt. Op het moment dat je vrouw
deze link op haar smartphone opent en jij lekker aan het biken bent. Dat ziet
ze precies op welk terras je zit. Euh, op welk pad je kilometers aan het
verslinden bent. Klinkt als een rare feature maar in gevallen van nood weet
je naaste of kennis je wel per direct te vinden. Dus ga je alleen biken en
technische paden te grazen neemt. Dan is er niets mis mee om dit aan te
zetten.

Het verbruik van de Elemnt valt niet tegen. Met de GPS functie aan en een
Bluetooth hartslagmeter om gaat deze ongeveer 10 uur mee. Goed voor twee
lange dagen in het zadel.

Zoals je kunt verwachten wordt de software van de Wahoo Elemnt veel
geupdate. Het laatste is dus met de live segmenten en de uitbreiding van de
groepen waar je deze mee kunt verbinden.
Ik ben zelf uiterst benieuwd naar de volgende updates. Misschien nog iets
voor het navigeren? Wie weet!

De adviesprijs van de Wahoo Elemnt bedraagt  € 329,99

Voor meer informatie klik je op:
http://eu.wahoofitness.com/gps-bike-computer-elemnt

Voor alle verkooppunten van Wahoo klik je op:
http://www.dedigitalesporter.nl/

 

Pech blijft Rood en Mos achtervolgen

Ook in de laatste etappe van de Cape Pioneer Trek hadden Bram Rood en Gerben Mos helaas
af te rekenen met pech. Vanuit de start kozen ze de aanval maar reden in leidende positie vlak
voor de eerste single track lek.

Na de reparatie draaiden ze als laatste de single track op en feitelijk was hun race toen al voorbij
omdat ze zich een weg door de achterhoede moesten zien te banen.

‘Op de single track werd veel gelopen en daardoor moesten wij ook vaak van de fiets. Er was geen
ongelukkiger moment om lek te rijden dan uitgerekend daar. Niet alleen de kans op een mooie daguitslag
maar ook de zevende plaats konden we daardoor net niet vast houden.’, aldus Rood.


 
Landgenoten Jeroen Boelen en Erik Groen hadden daar in tegen een topdag want hun derde plaats was
meteen goed voor de tweede plaats in het eindklassement. Mitchel Steenman en Matthijs Jasperse reden
hun beste dag resultaat en kwamen als negende binnen. Voldoende om hun dertiende plaats vast te houden.

Eerste officiële EK mountainbikestrandrace 18 December

Rijden met de mountainbike op het strand is in de winter stevig aan populairiteit aan het winnen.
Ook de evenementen groeien, zowel qua aantal als deelnemers. Deze evenementen zijn een mooie
mix tussen Topsport en breedtesport:
Vooraan starten de toppers voor de eer, wat meer naar achter de recreanten voor de sfeer.

 

Deze populariteit  is ook reden voor de KNWU (Koninklijke Nederlandse Wielren Unie) geweest om
een aantal jaren terug met een heuse strandracecompetitie te beginnen. 
En ook om een officieel NK in deze inmiddels zelfstandige wielerdiscipline in het leven te roepen.

Zelfs op Europees niveau is deze groeiende populariteit opgevallen. De Union Européenne de cyclisme (UEC)
is bij hoofde van haar algemeen secretaris Enrico Della Casa bij de Noordwijkse wedstrijd van de
KNWU Strandracecompetitie komen kijken, was enthousiast en heeft haar fiat gegeven voor een heus
Europees Kampioenschap. Op 18 december 2016 is het dan zover, in Scheveningen:
Het eerste officiële Europees Kampioenschap Bicycle Beachrace!

Het evenement zal starten in Scheveningen, deelnemers rijden vervolgens over het strand tot aan Katwijk.
Zij keren daar om terug naar Scheveningen te rijden en doen deze ronde vervolgens nog een keer, een afstand
van 54 kilometer. Recreanten kunnen ook kiezen om één ronde van 27 kilometer te doen.

Informatie over het event kun je vinden op www.bicyclebeachrace.com


 

Wahoo voegt Komoot integratie toe aan ELEMNT GPS

Wahoo Fitness en Komoot maken bekend dat ze gaan samenwerken om volledig geïntegreerde
navigatie aan te bieden voor iedereen die de ELEMNT gebruikt. Nu wordt het voor gebruikers van
Komoot nog eenvoudiger om routes direct vanaf Komoot op de ELEMNT te zetten, waarbij rijders
notificaties direct ontvangen voor turn-by-turn navigatie zodat ze nooit meer een bocht missen.

 

Komoot en de ELEMNT passen erg goed bij elkaar omdat ze allebei een zeer persoonlijke en gemakkelijk aan te
passen sport ervaring bieden. Door de combinatie met Komoot hebben de ELEMNT gebruikers er een sterke nieuwe
mogelijkheid bij om routes te plannen, te rijden en later weer te delen.

Daarbij komt dat de unieke ‘highlights’ mogelijkheid van Komoot er voor zorgt dat je nooit meer een bezienswaardigheid
mist tijdens je fietsrit. Ook is het nu mogelijk om te zien over welk type weg en met welke ondergrond je route gepland hebt,
zodat je optimaal voorbereid bent op je volgende rit.

De update is met één druk op de knop verkrijgbaar als een over-the-air update wanneer je de ELEMNT verbindt met een
wifi-netwerk. Een volledig overzicht van deze updates en eerdere updates vind je hier.
http://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/217285397-ELEMNT-Softw...

Meer over de ELEMNT

De ELEMNT is ontworpen door fietsers, voor fietsers en kan verbinding maken met andere apparaten via ANT+, Bluetooth Smart
en wifi. Dit zorgt er voor dat fietsers eenvoudige de belangrijkste data kunnen aflezen, een route kunnen navigeren, zien waar andere
ELEMNT gebruikers zich bevinden en notificaties kunnen ontvangen van hun smartphone. Dit alles is goed leesbaar op het grote
eenvoudig af te lezen DayBright scherm. De leds van de ELEMNT zorgen voor een nieuwe manier waarop verwerkt wordt tijdens de rit.
Ze zijn volledig aan te passen en kunnen bijvoorbeeld de snelheid, hartslag, vermogen, navigatie en meer weergeven.

De ELEMNT zorgt voor een verbeterde gebruikservaring door een simpele manier van opzetten en verbetert de verbinding tussen
de rijder en de data. Hierdoor kan de focus weer op wat echt belangrijk is tijdens het rijden, namelijk de rit zelf.

De Wahoo ELEMNT is verkrijgbaar voor €329,99. Voor de verkooppunten kijk op dedigitalesporter.nl.

Voor meer informatie over Wahoo Fitness klik hier.:
http://eu.wahoofitness.com/

Voor meer informatie over Komoot klik hier:
https://www.komoot.de/about

 

Pagina's