Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

Terugblik: Canyon "Roc All Mountain"

De Roc d'Azur is alweer achter de rug. Wij blikken terug op de Roc All Mountain tour welke we reden met de Canyon Spectral. Een bike die gemaakt is voor dit soort tochten.

De start van de Roc All Mountain is niet zoals je gewend bent van de Roc op de Base Nature
maar start in het pittoreske dorpje Roquebrune. Op het centrale plein van het stadje wachten
een kleine 300 deelnemers op het startschot.
Om me heen kijkend zie je een diversiteit van deelnemers. Van dikke AM-fullys compleet met
fullface helm tot snelle hardtails zonder protectie en met strakke lycra kleding. Een groter
contrast kun je bijna niet voorstellen.

Bikers die deze tocht al vaker hebben gereden weten dat je eigenlijk toch wel minimaal een
dropper nodig hebt. We volgen namelijk een paar specials van de Enduro. En de nieuwe
afdalingen zijn niet voor de poes.
 
Half 10! Het startschot is gegeven en we zijn weg. Al snel verlaten we het asfalt van Roquebrune
en beginnen met een lange klim door het achterland. Een 10 kilometer lange klim. De Canyon
Spectral laat zich van de goede kant zien en klimt gestaag omhoog. Maar tegen de lichte
hardtails zijn we niet opgewassen en deze schieten dan ook regelmatig langs ons af.
Maar na 10 kilometer volgt de eerste special. De demper gaat in de open stand en we zijn
weg. Een stijle special met grote stenen, drops en bomen. En hier overheen een flinke laag
stof waardoor het lijkt alsof je over een knikkerbaan rijdt. Remmen doe je dus een eind voor
een drop of sectie en daarna laat je de bike er doorheen rollen. En dat doet de Spectral goed.
Ik zit lekker in mijn zone en zie in de zijkanten diverse hardtails geparkeerd en wachtend om
naar beneden te lopen. De rollen zijn omgedraaid en de All Mountain tour toont zijn ware aard.

Beneden steken we een uitgedroogde rivierbedding over en ik maak een praatje met een andere
rijder welke samen met mij in de afdaling dook. Cultuur en taalbarrières worden snel verbroken
onder een flinke stoot adrenaline en met een grote grijns biken we verder.
We gaan weer klimmen, op naar de zijflanken van de Valdingarde.

Hier wacht ons de tweede special. Een splinternieuwe afdaling. Vers gemaakt door de organisatie
en gemaakt met een bosmaaier en frees. Heel mooi aangelegd met diverse switchbacks en mooie
drops. De grond biedt redelijk wat grip omdat deze pas ontgonnen is en wij een van de eerste licht-
ingen zijn die er overheen rijden. Het pad moet dus nog flink ingereden worden.
Onder aan de afdaling wacht ons de bevoorrading. Tijd voor een hapje en een drankje.

Weer gaan we klimmen, maar nu naar het hoogste punt van de tocht. De top van de Col de Val-
dingarde. Een van de meest schitterende trails die er te vinden is. Super technisch met alles erop
en eraan. Dit jaar een stuk gladder dan vorig jaar maar waar ik vorig jaar een stukje heb gelopen
laat de Spectral zich overal doorheen sturen.

Bike en bestuurder zitten vandaag super in hun vel en alles klopt. Een paar keer met de wieltjes
los van de grond en daarna vol in de remmen om goed uit te komen voor de volgende sectie.
Wauw! Wat een kick, de adrenaline giert door je aders en je hartslag blijft hoog.
Wie zegt dat afdalen geen werken is!

We laten de Valdingarde achter ons en zakken langzaam af naar Roquebrune. Er wachten ons
nog een paar specials en een aantal schitterende paden. De specials verlopen goed en de bike
slurpt alle drops met gemak op. Na een geweldige dag rollen we over de finish lijn in Roquebrune
waar een lekker biertje op ons staat te wachten.

Het is moeilijk om je enthousiasme op papier te zetten maar ik kan de Roc All Mountain aan
iedereen aanraden die van technische trails houdt. Vooral als je wilt fietsen zonder modder
en onder een warme Zuid Franse zon.
Volgend jaar weer? Reken maar!

Ekoi Corsa Light EVO nu voor publiek

Getest en goedgekeurd door Romain Bardet en de ploeg van AG2R tijdens de Tour in Juli en nu is de CORSA LIGHT EVO te koop voor het publiek. Stijlvoller, comfortabeler en aerodynamischer ; de evolutie van een Ekoi best seller. 

De ronde vorm aan de achterkant geeft een frisse look.
De tests in de windtunnel geven aan dat er een winst van 5 Watt te winnen is met deze helm.

Op het eerste gezicht is het minder duidelijk, maar de binnenzijde vande CORSA LIGHT EVO is
volledig herontwikkeld  en past bij 99% van de vormen van het hoofd. Met de verbeterde ergonomie
is er ook een derde maat optie en je kunt nu kiezen uit 3 verschillende diktes van foam. Deze
onderscheiden zich in de kleuren zwart, rood en zilver. 

Zoals bij de CORSA LIGHT is de achterkant te stellen in hoogte, is er een magnetische sluiting
en zijn er ventilerende banden ; Comfort op zijn best !

Verkrijgbaar in 4 kleuren en binnenkort te personaliseren
(naam, vlag, kleurendetails van je club of fiets).

Kenmerken:
ΠVolledig In mold (boven en onder)
 EPS van hoge dichtheid met een intern frame van Lexan 
Ž 23 ventilatie openingen
 Bevestiging rond achterhoofd met een draaiknop en in hoogte verstelbaar 
y Bandjes rond de kin die ventileren.
z Magnetische sluiting.

{ 3 Maten : - XS/S (52/54 cm) – 228g - M (54/58cm) – 235g - L/XL (58/62cm) – 244g

De CORSA LIGHT EVO kost €109,99

Exclusief te koop op www.ekoi.fr/nl

Canyon Roc d'Azur 2017 4-8 (R)oktober

Op 4 oktober gaan de grote hangaardeuren open en worden de inschrijvingen door letterlijk duizenden deelnemers opgehaald. Van amateur tot pro en kids tour tot spectaculaire marathon. Voor ieder is wel wat wils in alweer de 34e  editie van le Roc d'Azur.

In de dagen van 4 - 8 oktober worden vanuit het Bassin in Frejus 26 bike-evenementen
gestart. Iedereen is welkom en met een dikke 20.000 inschrijvingen is de Roc een van
Europa's grootste mountainbike evenement.

http://www.rocazur.com/en/

Bericht gaat verder onder de foto:

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag,
mee rijdt met de nieuwe gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is
voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei
nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de
luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.


Let's Roc! And Ride!

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

Eerste indruk Fouriers HB-MB008 carbon stuur & SM-RA003 stuurpen

Vorige week kwam het lichtgewicht carbon Fouriers HB-MB008 stuur binnen
samen met de aluminium SM-RA003 stuurpen. Als eerste leggen we het stuur op
de keukenweegschaal. Want we zijn wel heel nieuwsgierig wat deze aangeeft.
 

Deze nieuwsgierigheid werd vooral getriggerd na het uitpakken van de het
stuur. Dit voelt inderdaad heel licht aan. En de keukenweegschaal liegt er
niet om. De naald blijft steken op 183 gram. Niet slecht voor een stuur wat
750 mm breed is. De 70 mm stuurpen wordt afgetikt op 124 gram.
Niet alleen ziet het gewicht er goed uit maar met de looks zit het ook wel snor.
Een wit met zwart stuur met handige lijntjes mocht je het stuur willen inkorten.
Het stuur is zelfs in te korten tot 660 mm. Volgens de huidige maatstaven is
dat veel te smal maar de grammenjagers zijn degene  die daar het voordeel
van in zullen zien.

Het stuur laten we zoals het is want deze maat bevalt al een paar jaar prima.
Zeker in combinatie met de 70 mm stuurpen.
Tijdens het monteren merk je dat je met carbon bezig bent. Je moet namelijk
een stuk rustiger met je sleutels om gaan. 6 Nm op de schroeven is genoeg
en een goede momentsleutel is zeker aan te raden. Maar mocht je die niet
hebben dan volgt hier een hele korte les natuurkunde.
6 Nm staat in relatie met een gewicht van 600 gram op een buislengte van
1 meter. Dus voor een korte inbussleutel van 10 cm lever je 6000 gram (6 kg)
gewicht. Druk maar eens 6 kg op een keukenweegschaal met twee vingers
en je zult zien dat je vingertoppen wit worden van de kracht.

Na de les natuurkunde is het tijd om op pad te gaan.
We gaan voor een rondje Cranendonck waar we redelijk wat singletracks en
diverse terreinsoorten tegen komen. De eerste kiezels rollen al snel onder
de banden door en het valt op dat er bij het kracht zetten aan een kant nog
een beetje flex op het stuur zit. Deze flex zorgt er voor dat kleine trillingen
uit het stuur gefilterd worden. Zoals de trillingen van de kiezels waar we nu
overheen rijden. Maar zodra je een klein heuveltje hebt en met twee handen
aan het stuur trekt merk je ineens de stijfheid. De flex is dan ineens weg en
alle kracht die je zet wordt door het stuur doorgevoerd naar je bike.
Ook bij het snel omzetten van je bike over de  4km langen singletrack van
 "De Vloeten" beweegt de bike lekker vlot. Een combinatie van de juiste
onderdelen die met elkaar in balans zijn. Het stuur blijft ook netjes op zijn
plaats en is niet verdraaid. Het extra griplaagje wat Fouriers in het midden
van de stuurpen heeft aangebracht zal hier ook wel mee te maken hebben.

Nu is het een tijdje geleden dat er een carbon stuur gemonteerd is dus
tijdens monteren was er wel een bepaald gevoel van:"nieuw, carbon, hoeveel
kracht kan het hebben?"Eenmaal op de trails was dat gevoel eigenlijk vrij snel
weg en kwam het vertrouwen boven. Op de helft van de trip hadden we het
stuur al niet meer in de gaten.

Een goed gevoel dus.

De adviesprijs van het carbon stuur HB-MB008 is:  € 122,99
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-lightweight-carbon-flat-handlebar...

De adviesprijs van de stuurpen SM-RA003 is € 42,99
De stuurpen is verkrijgbaar in de maten 70 mm t/m 120 mm.
http://www.pilotcycleparts.nl/fouriers-3d-forged-stem-sm-ra003.html

Met dank aan Pilot Cycles  Parts voor het beschikbaar stellen van het stuur
en stuurpen: http://www.pilotcycleparts.nl/

Bekkenk wint Dutch Cross Country van Pieterburen naar Vaals

Ramses Bekkenk heeft na zijn winst in de eerste editie van de Merida
Dutch Cross Country ook de tweede uitgave op zijn naam geschreven.

De non stop mountainbike rit ging dit jaar van Pieterburen naar Vaals over 475 kilometer.
Om twaalf uur klonk het startschot en onderweg zijn vier verplichte rust pauzes.
Waar Bekkenk vorig jaar lang gezelschap had kwam hij in deze editie halfweg al alleen
aan in Apeldoorn.

"Het was erg zwaar dit jaar omdat ik meer dan de helft alleen gereden heb. Ik heb dan ook
een paar echt moeilijke momenten gehad onderweg waarbij stoppen dan door je hoofd gaat.
Bij de verzorgingsposten kreeg ik echter steeds te horen dat mijn voorsprong gestaag groter
werd en dat sleept je erdoor. Mijn complimenten naar de organisatie die wederom een top
evenement neer heeft gezet.', aldus Bekkenk. Adriaan Botma en Erik van Gelder
kwamen als tweede en derde aan op het drielandenpunt in Vaals.

 

Op pad met de Rapha Brevet collectie

Een tijdje geleden beschreven we het Rapha Brevet Gilet maar tussendoor
verkenden we ook diverse nieuwe paden met het Brevet bibshort II en
de Brevet windblock jersey.
 

Brevet Bibshort II:
We beginnen bij de broek. Deze is vervaardigd uit 9 segmenten inclusief het
bovenstuk. Dat zijn er een aantal minder dan we afgelopen jaren gewend zijn
geraakt maar de broek vormt zich prima om je benen zodra je deze aan doet.
De pasvorm is redelijk krap wat je eigenlijk al verwacht van product wat in
Italië gemaakt is. Ik draag de broek in maat XXL maar het is niet de breedte
van de pijpjes wat krap is maar de lengte van de bretels. Deze mochten een
paar cm langer zijn. En ik heb met mijn 191 cm met 98 cm binnenbeenlengte
geen lange torso. Dus passen in de winkel is het advies. Maar dat geldt zoals
je hier vaker kunt lezen voor alle kleding die we testen.

Tijdens het biken zit de broek in ieder geval prima. De bretels zijn na een
kwartiertje biken een beetje uitgerekt waardoor je ze niet meer voelt trekken.
De bretels zijn gemaakt uit een brede meshe stof van ongeveer 6 cm breed.
Een aangenaam gevoel, vooral als je de broek op je blote bast draagt tijdens
een hete zomerdag of spinningles in de sportschool.

De zeem bestaat uit twee grote pads welke uit verschillende dichtheden
bestaat met tussen de pads een kanaal welke de druk op de dode zone
reduceert. Rondom de grote pads is een grote omliggende pad gemaakt
welke om het zadel heen sluit om wrijving van de benen te verminderen.
Op de lange fietstochten gedraagt de zeem zich prima en dankzij de
perforaties in de zeem is deze heel snel droog. De perforatie is sowieso een
gemak tijdens een fietsvakantie met weinig bagage. Je wast de broek 's
avonds uit en de ochtend daarop is deze (als het geen dompig weer is) weer
klaar voor een lange dag in het zadel.

Aan de onderkant van de broek bevindt zich een brede siliconen strip wat
omhoog kruipen van de pijpjes tegen gaat. De reflecterende Brevet strepen
komen terug in de pijpjes en in combinatie met de roze strepen en
navyblauwe kleur past het mooi in de Brevet lijn.

Brevet windblock jersey:
Tijdens het voorjaar, zomer en najaar kan het weer zomaar omslaan in ons
land en tijdens de zomerse avondritten wil er wel eens een fris windje staan.
Het shirt is dan ook gemaakt voor de iets frissere ritten en bestaat uit twee
lagen. Een sneldrogend merinowollen shirt met aan de voorzijde dezelfde
windstopper als het Brevet gilet. Met uiteraard een rits die volledig doorloopt
zodat je op het moment dat je het ineens echt warm krijgt het shirt helemaal
open kunt gooien. Aan de binnenkant van de rits zit een extra flap die er voor
zorgt dat de wind niet door de rits kan stromen en zorgt voor meer comfort.
Qua maatvoering valt het shirt goed uit. In mijn gewone shirts en kleding
draag ik maat XL en het brevet shirt in XL zit prima. Niet te strak, maar ook
weer niet te los.

Tijdens de lange ritten zorgt een siliconenstrip aan de onderkant van het shirt
er voor dat deze niet omhoog kan kruipen. Deze strip loopt niet helemaal door
naar de voorzijde maar dat is ook niet de plaats waar shirts omhoog kruipen.
De mouwtjes zijn niet uitgerust met een siliconenstrip maar het merinowol
heeft ook niet te neiging om omhoog te kruipen. Het linkermouwtje bestaat uit
3 stroken en het rechtermouwtjes uit 1 lap stof. Waarschijnlijk is dit gedaan
omdat zich aan de linkervoorzijde van het shirt nog een extra zakje bevind
en je linkerarm dus iets meer zou bewegen dan de rechterarm. Je merkt er
tijdens het fietsen in ieder geval niets van.
Bij een lange fietstocht wind tegen doet de windstopper goed zijn werk en
bij hard werken laat het merinowol de transpiratie goed door. Zo is het shirt
na een avondwasje de ochtend daarop weer droog en klaar voor de strijd.
Het credo van Rapha voor de Brevet is ook "weinig meenemen, ver komen."
Wat er op duidt dat de lijn gemaakt is voor meerdaagse tochten waar je zo
min mogelijk kleding en spullen wilt meenemen en waar de kleding na een
wasbeurt zo snel mogelijk droog is en weinig geurtjes achter laat. Dat is dan
ook een van de mooie eigenschappen van Merinowol.

Het shirt is uitgerust met maar liefst 5 zakken. 3 grote verticale zakken aan
de achterzijde. 1 aan de rechterachterzijde welke met een rits afgesloten kan
worden en nog eentje met een rits aan de linkervoorzijde. Genoeg zakjes om
diverse soorten klein grut, smartphone, fietspompje, eten en gereedschap in
mee te nemen.
Qua kleur heeft het shirt weer dezelfde strepen als de broek en het gilet uit
de Brevet collectie. Zo wordt alles een geheel. Kleding maken de man, en
in het geval van Rapha zijn ze daar prima in geslaagd.

De broek is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
De adviesprijs bedraagt  € 210,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-bib-shorts-ii/product/BTB03XX

Het shirt is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXXL
De adviesprijs bedraagt  € 170,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-windblock-jersey/product/LBJ01

de Poorter Nederlands Kampioen 24 uur individueel mountainbike

Best - in het weekend 3 -4 juni  heeft Boudewijn de Poorter uit Sint Oedenrode
het NK 24 uurs mountainbiken gewonnen tijdens de LakeBike 24 Challenge bij AquaBest.

Een uniek evenement waarbij deelnemers 24 uur mountainbiken, individueel of in estafetteteams.

Afgelopen zaterdag om 13.00 uur werd samen met wethouder Marc van Schuppen het startschot
gegeven voor de 24 uurs race, op zaterdagmiddag stonden er z’n 500 deelnemers klaar om te
gaan strijden om de nederlandse titels in de Categorieën 24u team en 24 solo. Het parcours van
circa 7,4 kilometer is door de Nederlands kampioen Boudewijn de Poorter 69 keer gereden met
een gemiddelde rondetijd van 20,47 minuten. Hij versloeg hiermee Tijs van den Brink, oud-prof
en winnaar van LakeBike 2016, die op de tweede plaats eindigde. Bij de vrouwen eindigde
Annabelle Pont op de eerste plaats met 45 ronden.

In de estafetteteams categorie waar team met maximaal 6 personen de uitdaging aangaan is er hevig
gestreden, na 24 uren was het verschil slecht een ronden tussen de nummers 1 en 2 waardoor het
tot aan de finish spannend bleef. Uiteindelijk is Team CycleTrend Boxtel er met de Nederlandse titel
vandoor gegaan na 85 ronden te hebben gereden in 24 uur wat neerkomt op een gemiddelde rondetijd
van 26.2km per uur gemiddeld en een totale afstand van 629 kilometer.

Op pad met het Rapha Brevet Gilet

Bij het ochtendgloren of tegen de avonduren en met de korte voorjaarsbuitjes
die zachtjes naar beneden druppelen kun je als fietser wel een laagje extra
gebruiken. Een lichte bodywarmer is dan wel aangenaam.
 

En licht is de Rapha Brevet Gilet sowieso. De keukenweegschaal blijft na het
uitpakken, van het gilet in de maat XL, hangen op 98 gram.
Het gilet is gemaakt van 100% polyester. Deze zorgt ervoor dat wind niet door
kan dringen op je torso en zo lekker warm blijft. Maar omdat polyester niet
ademt zou je verwachten dat je enorm gaat zweten. Om dit te voorkomen zijn
de zijkanten en het gedeelte tussen de schouderbladen vervaardigd met een
meshe structuur zodat overtollig zweet netjes wordt afgevoerd.

Qua maatvoering is het niet nodig om een maat groter te kopen dan je
gewend bent. XL valt met mijn 1 meter 90 lekker en ik zou voor mijn postuur
misschien zelfs een maatje kleiner kunnen kiezen. Maar tijdens het biken ben
ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Polyester heeft namelijk geen stretch dus
voor de bewegingsvrijheid kies je beter je eigen maatvoering

Het Brevet gilet heeft dezelfde reflecterende strepen als het shirt. Koop je ze
allebei in dezelfde maat dan vallen de strepen van het gilet samen met het
shirt en vormen zo een mooi geheel. Over smaak valt niet te twisten maar
de marineblauwe kleur in combinatie met de wit-roze strepen maken de
Brevet-lijn tot een sjiek tenue.

Wat wel wennen is als je het gilet voor de eerste keer aantrekt is de rits.
Deze zit namelijk niet in het midden zoals je zou verwachten maar is
asymmetrisch gemaakt. De eerste keer dacht ik dat het een productiefout was
maar na even nalezen blijkt dat dit bewust gedaan is. En op de paden wordt
ineens duidelijk waarom dit gedaan is. Op het moment dat je het gilet open
wilt ritsen pak je altijd de goede rits. Dus je rits niet per ongeluk je shirt open
zodra je met meerdere laagjes rijdt.

Onderweg doet het gilet gewoon wat er van zich verwacht wordt. Namelijk de
wind tegenhouden en daarmee ook de kou. En mocht het toch te warm
worden dan past de gilet makkelijk in je rugzak of zelf achterin je fietsshirt.
Het is namelijk heel compact op te vouwen en dus ideaal om mee te nemen,
"voor het geval dat."

Het gilet is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
en komt in de kleur navyblauw en chartreuse.

De adviesprijs bedraagt  € 95,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-gilet/product/BGL05XX

Pagina's