Supplementmix beschermt spieren bij training

December 12, 2003, 7:27 am door: Frank_Ruiters  Een mix van omega-3-vetzuren, vitamine E en flavonoïden beschermen spiermassa tegen de negatieve gevolgen van intensieve inspanning. Dat schrijven sportwetenschappers. Twintig proefpersonen slikten de mix van deze drie stoffen twee weken achter elkaar. Daarna lieten de onderzoekers hun biceps overbelasten met negatieve setjes op een machine. De onderzoekers analyseerden daarna het bloed op stoffen die iets zeggen over de beschadiging van spierweefsel. De concentraties van de ontstekingseiwitten interleukine-6 en C-reactive protein waren lager dan bij een controlegroep die het supplement niet had gebruikt.

Uit het onderzoek blijkt echter dat het supplement niet de spierpijn achteraf verminderde.(Med Sci Sports Exerc. 2003 Dec;35(12):2032-2037)
www.psycholoog.net

psycholoog.net: Meer groeihormoon door fietsen

October 20, 2003, 4:25 pm door: Frank_Ruiters  Veertig minuten fietsen in redelijk tempo leidt bij oudere vrouwen tot een verhoogde aanmaak van groeihormoon, estradiol en testosteron. Krachttraining leidde alleen tot meer groeihormoon. De onderzoekers gingen na of verschillende soorten training ook verschillende hormonale effecten hadden.  zie ook: Warming-up is een aanrader zie ook: Sterke spieren met laag-calorisch dieet  

Warming-up is een aanrader  October 20, 2003, 7:30 pm door: Frank_Ruiters   Uit Brits onderzoek blijkt dat spieren meer kracht ontwikkelen na een warming up in een warme omgeving. Onderzoekers lieten proefpersonen infietsen en legden ze daarna in een bad met heet water. Daardoor bleken ze zes procent harder te kunnen trappen. En die verbetering is significant. (Bronnen: Metro, Ergogenics)Sterke spieren met laag-calorisch dieet  October 21, 2003, 7:13 pm door: Frank_Ruiters   Uit onderzoek bij oude muizen door de Universiteit van Florida wordt afgeleid dat mensen bij het naderen van de middelbare leeftijd met een laag-calorisch dieet de spieren stevig kunnen houden. Dat komt doordat met voeding die arm is aan calorieën er minder kans is dat vrije radicalen de cellen beschadigen en spiervezels afbreken. Door veel groente en fruit te eten worden bovendien de enzymen beschermd die de schade helpen voorkomen. Jarenlang zag men het langzame verlies van spierkracht en -sterkte als natuurlijk gevolg van het verouderingsproces. Nu niet meer. De experimentele groep muizen die slank en sterk bleef kreeg 40% minder calorieën binnen dan muizen die vrijuit mochten eten, waardoor hun spieren kracht en tonus verloren. Uit eerdere onderzoeken (onder muizen) bleek dat calorieristrictie levensverlengend werkt en de kans op goede kwaliteit van het leven verhoogt. Wetenschappers gaan ervan uit dat de positieve gevolgen van laag-calorisch eten ook voor mensen gelden. (Web MD)
www.psycholoog.net

Psycholoog.net: Sneller herstel met honing

Deze website is recentelijk onder handen genomen en volledig vernieuwd. Op de website kun je elke dag de laatste nieuws vinden over voeding, sport en de psyche. Begrijpelijk Nederlands om zo tot betere prestaties te komen en je beter te voelen.
Sneller herstel van intensieve training met honing  October 19, 2003, 7:09 pm door: Frank_Ruiters  Na een pittige training zijn spieren vermoeid. Voor een volledig herstel van je spieren staat 72 uur oftewel drie dagen. Uit onderzoek blijkt dat je om herstel te bevorderen na sporten altijd iets moet innemen dat direct leidt tot versnelde opname van koolhydraat in spieren en bloed, zoals een banaan, vijgen of een glas sinaasappelsap.

20 tot 45 minuten na training ontstaat er namelijk zoiets als een 'groeiraam'. Dit betekent dat je lever en spieren veel gevoeliger zijn dan normaal voor opname van koolhydraten. Er ontstaat een signaal om een uitgeputte glycogeenvoorraad zo snel mogelijk aan te vullen. Om vermoeidheid te voorkomen, is het belangrijk aan dit signaal gehoor te geven.
Om te kijken wat je nu precies het beste kunt eten na een training werden 39 atleten onderzocht na een intensieve krachttraining.Meteen daarna namen ze een eiwitsupplement dat gemengd was met suiker, dextrose of honing als bron van koolhydraten. De onderzoekers zagen dat de groep die honing had ingenomen tot 2 uur na de training een optimaal bloedsuikergehalte behielden. Bovendien waren er bij hen positieve veranderingen in de hormonale balans die voor verbeterd spierherstel zorgden.Je bloedsuikergehalte kan teveel fluctueren als je 'gewone' koolhydraten inneemt. Na training moet je lichaam meer insuline aanmaken om tot een betere eiwit-stofwisseling te komen. Nou kan het zorgelijk zijn dat door de toename van insuline je bloedsuikergehalte sterk omlaag gaat, waardoor er hypoglycaemie ontstaat. Maar honing houdt dus dat bloedsuikergehalte stabiel.Kortom: uit dit onderzoek blijkt dat je om te herstellen van intensieve lichaamsbeweging het beste honing kunt gebruiken als bron van koolhydraten. (Bronnen: National Honey Board, CBSHealthWatch, IMAGINutrition) 
www.psycholoog.net

Betere botten door biken op hobbelige wegen

Wie veel op hobbelige, slechte wegen fietst, krijgt sterkere botten. Dat is niet het geval voor wie voor gewone vlakke wegen kiest. Dat blijkt uit onderzoek door een team uit Salt Lake City (VS) dat de botdichtheid vergeleek van wielrenners op de weg en van mountainbikers.

De botten van mountainbikers bleken een grotere dichtheid te bezitten waardoor ze minder snel breken of barsten. De botten van wielrenners op de weg vertoonden geen verschil met deze van gewone mannen die niet aan sport deden. De onderzoekers veronderstellen dat de voortdurende en onvermijdbare schokken en de sterk wisselende belastingen tijdens mountainbiken het bot ertoe aanzetten zich te verstevigen.

Wielrenners meer kans op erectiestoornissen

Perineale compressie gedurende het fietsen kan mede oorzaak zijn van erectiestoornissen. In Düsseldorf werd een onderzoek gedaan waarbij via transcutane meting de zuurstofopname gemeten werd ter hoogte van de penis. Dit voor, tijdens en na het fietsen in een zittende positie en een staande positie. De resultaten toonden aan dat er een duidelijk verschil is in doorbloeding als gevolg van een wijziging in de arteriële perineale druk bij zittend fietsen. Daarentegen bij rechtstaand fietsen wordt er geen perineale compressie gezien. Daarom adviseren de onderzoekers om zoveel mogelijk rechtstaand te fietsen en zo geen verminderde zuurstofopname van de zwellichamen te veroorzaken met mogelijk impotentie als gevolg.

Bron: European Urology 9-Aug-2001

Op dit bericht reageren:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?topic=99&forum=8&0

Spaanse wielerbond start met epo-testen bij mountainbiken

MADRID - De Spaanse wielerbond heeft dinsdag in Madrid een overeenkomst ondertekend waarin de bond zich verplicht bij alle prof- en amateurwedstrijden in Spanje op epo te controleren. Met de specifieke urinecontroles wordt donderdag begonnen. Ook op de baan en bij het mountainbiken zullen epotesten worden ingevoerd.

Voorlopig zullen de analyses in het Franse laboratorium in Chatenay-Malabry worden uitgevoerd. Dat zal zo blijven tot het dopinglab in Madrid is erkend.

Bij de controles wordt gebruik gemaakt van de Franse onderzoeksmethode van urinemonsters. De UCI heeft deze test eerder dit jaar goedgekeurd. Met deze methode kan tot 3 of 4 dagen voor een controle worden vastgesteld of iemand epo heeft gebruikt.

Pagina's