Dames crossen op hun mountainbikes door het Twickelse bos

Meer dan dertig dames manoeuvreerden zaterdag op hun mountainbikes door het Twickelse bos. Speciaal voor dames had de Stichting VrouwSportief een mountainbike clinic op touw gezet. Een gecertificeerd trainer leerde jong en oud de fiets technisch te beheersen.

DELDEN - Het is tien uur ’s ochtends, voor de Reasfelt sporthal staan al meer dan dertig dames afwachtend om zich heen te turen. Sommigen zijn alleen gekomen, anderen drinken samen nog gezellig een bakje koffie uit de thermoskan. Dan komt Egbert aanfietsen. Met de ‘looks’ van een echte prof legt de KNWU-trainer alle ‘ins en outs’ uit van de mountainbike. Dat je bijvoorbeeld met twee vingers pompend moet remmen. Ondertussen worden verschillende onderdelen van fietsen door hem nog even aangedraaid, en helmen worden vastgeklikt. ‘Wacht! Volgens mij doet mijn rem het niet’, roept een duidelijk onervaren fietser tegen Egbert. In een mum van tijd heeft onze handyman ook dat gerepareerd. Dan is het eindelijk zover. We gaan nu echt mountainbiken! De deelnemers zijn vanuit alle windstreken naar Delden gekomen voor de clinic. Ingrid zat al voor achten in haar auto om vanuit Amsterdam naar het Twentse land te rijden. ‘Wat een prachtig kasteel zeg. Jullie boffen maar met deze prachtige natuur zo naast de deur’, zegt ze. Eenmaal aangekomen op een drassig zandpad moeten we halt houden. De leraar gaat even de basishouding voordoen. Wie gedacht had dat je zo op een mountainbike kan gaan zitten heeft het mooi mis.
‘Mountainbiken is volledige beheersing van je fiets, daar waar wielrenners alsmaar rechtdoor fietsen zoeken wij juist heuveltjes en boomstronken op’, legt de trainer uit. ‘Weet iemand nog hoe deze houding heet?’ Vliegensvlug roept iemand ‘basishouding’. ‘Heb ik nu een fiets gewonnen?’, roept de vrouw en alle dames liggen gelijk in een deuk. Gezellig met alleen dames op pad.
De Stichting VrouwSportief is een organisatie die het buitensporten door vrouwen in Twente wil bevorderen.
Speciaal voor de mountainbike clinic werkt VrouwSportief samen met de KNWU en de Twickeltrappers. Zij zorgen ’smiddags voor een toertocht door de Twentse natuur. Maar voor dat zover is, moeten de dames eerst ‘zur plas’ leren. Dat is niets minder dan stilstaan op je fiets.
Dit blijkt lang niet voor iedereen weggelegd, want een enkeling kan zijn evenwicht maar niet houden. Bij de wedstrijd is het dan ook een volleerde mountainbikster die er met de eerste prijs vandoor gaat. Verder moeten we gevaarlijk slippen, en ervaren we hoe het is om verkeerd te remmen waardoor het achterwiel omhoogschiet.
Dat er zoveel belangstelling zou zijn had de organisatrice niet verwacht. Het leuke aan de clinic is dat zowel jong als oud en beginneling of prof wat technische aspecten bijleren.
Copyright © 2005 De Twentsche Courant Tubantia - alle rechten voorbehouden

mtb-school.com (Mountainbike.nl TIP)


Iedereen kan fietsen maar mountainbiken is net wat anders. Je techniek bepaalt of je veilig en vlot een helling, afdaling of hindernis kan nemen. Onze ervaren instructeurs leren je alles wat je wilt weten over rijtechnieken. Je zal jezelf verbazen hoe ver je kan komen met een betere techniek. Met onze kennis en ervaring kunnen we vrijwel iedereen helpen zijn of haar techniek te verbeteren. Iedereen met een beetje ervaring en een redelijke conditie kan een cursus komen volgen. Zie: www.mtb-school.com

MTB-toppers geven trainingen op Heuvelrug

Door RON BROERSMARHENEN/VEENENDAAL - Mountainbiketopper Bas Peters (dertiende op Olympische Spelen in Athene) en de Overbergse triatleet Rob Barel verzorgen op zaterdag 12 maart een mountainbike - clinic in Veenendaal.

Het duo maakt deel uit van de mountainbikeploeg Binnenvaart/Meridia, die deze week een samenwerkingsovereenkomst sloot met het Veenendaalse organisatie- en adviesbureau Sport Totaal. Daarbij gaan top-mountainbikers als Bas Peters, Hans Becking (nationaal kampioen junioren), Frank Schotman (derde op het NK espoirs) en Laura Turpijn hun ervaring en kennis overbrengen op beginners en recreanten.
Het idee achter de samenwerking is tweeledig, vertelt initiator Ruud Burgers van Sport Totaal. "Deze topsporters kunnen veel van hun kennis overbrengen op recreanten en beginners. Door deze tips en wetenswaardigheden wordt het plezier in het mountainbiken voor de recreant en/of beginner aanzienlijk vergroot. Voor ons als organisatiebureau is het daarnaast lucratief om dit soort evenementen grootschalig voor bedrijven op poten te zetten."
Jarl van Alfen, stagiar bij Sport Totaal, is de praktijkman van het project. "Iedereen kan natuurlijk een fiets pakken en er het bos mee inrijden. Maar die mannen als Peters en Becking zien direct of bijvoorbeeld je zadelpen niet te hoog of te laag staat, waardoor je knieën in een verkeerde hoek staan. En signaleren ook direct wanneer iemand het stuur te krampachtig vast houdt, want vaak is het juist de kunst om het voorwiel in het spoor mee te laten lopen. Ook remtechnieken zijn belangrijk. Als een recreant deze zaken onder controle heeft, wordt zijn plezier aanzienlijk vergroot."
Burgers: "Dat is waar het om draait. Overbrengen van kennis en ervaring, waardoor iedereen maximaal van de sport kan genieten. Daarbij kun je nog veel verder gaan dan alleen fietstechnieken. Materiaalkennis, zaken als voeding en voorbereiding bijvoorbeeld." Van Alfen: "Ik sprak laatst nog iemand die klaagde over buikpijn bij het fietsen. Bleek dat hij telkens sinaasappels at, vlak voor het fietsen. Fout, da's zuur en bij inspanning kan dat tot buikpijn leiden."
De MTB-clinic in Veenendaal is een try-out, welke open staat voor circa honderd inschrijvers. De deelnamekosten bedragen dertig euro per persoon voor een dagvullend programma, dat begint om half negen 's ochtends en duurt tot vijf uur 's middags. Inschrijven kan via de website. www.sporttotaal.nl. De dag begint op het terrein van wielervereniging AXA/De Valleirenners aan de Waardgelder 3, later wordt koers gezet naar de mountainbike-routes over de Heuvelrug door de Rhenense en Amerongse bossen.

Supplementmix beschermt spieren bij training

December 12, 2003, 7:27 am door: Frank_Ruiters  Een mix van omega-3-vetzuren, vitamine E en flavonoïden beschermen spiermassa tegen de negatieve gevolgen van intensieve inspanning. Dat schrijven sportwetenschappers. Twintig proefpersonen slikten de mix van deze drie stoffen twee weken achter elkaar. Daarna lieten de onderzoekers hun biceps overbelasten met negatieve setjes op een machine. De onderzoekers analyseerden daarna het bloed op stoffen die iets zeggen over de beschadiging van spierweefsel. De concentraties van de ontstekingseiwitten interleukine-6 en C-reactive protein waren lager dan bij een controlegroep die het supplement niet had gebruikt.

Uit het onderzoek blijkt echter dat het supplement niet de spierpijn achteraf verminderde.(Med Sci Sports Exerc. 2003 Dec;35(12):2032-2037)
www.psycholoog.net

psycholoog.net: Meer groeihormoon door fietsen

October 20, 2003, 4:25 pm door: Frank_Ruiters  Veertig minuten fietsen in redelijk tempo leidt bij oudere vrouwen tot een verhoogde aanmaak van groeihormoon, estradiol en testosteron. Krachttraining leidde alleen tot meer groeihormoon. De onderzoekers gingen na of verschillende soorten training ook verschillende hormonale effecten hadden.  zie ook: Warming-up is een aanrader zie ook: Sterke spieren met laag-calorisch dieet  

Warming-up is een aanrader  October 20, 2003, 7:30 pm door: Frank_Ruiters   Uit Brits onderzoek blijkt dat spieren meer kracht ontwikkelen na een warming up in een warme omgeving. Onderzoekers lieten proefpersonen infietsen en legden ze daarna in een bad met heet water. Daardoor bleken ze zes procent harder te kunnen trappen. En die verbetering is significant. (Bronnen: Metro, Ergogenics)Sterke spieren met laag-calorisch dieet  October 21, 2003, 7:13 pm door: Frank_Ruiters   Uit onderzoek bij oude muizen door de Universiteit van Florida wordt afgeleid dat mensen bij het naderen van de middelbare leeftijd met een laag-calorisch dieet de spieren stevig kunnen houden. Dat komt doordat met voeding die arm is aan calorieën er minder kans is dat vrije radicalen de cellen beschadigen en spiervezels afbreken. Door veel groente en fruit te eten worden bovendien de enzymen beschermd die de schade helpen voorkomen. Jarenlang zag men het langzame verlies van spierkracht en -sterkte als natuurlijk gevolg van het verouderingsproces. Nu niet meer. De experimentele groep muizen die slank en sterk bleef kreeg 40% minder calorieën binnen dan muizen die vrijuit mochten eten, waardoor hun spieren kracht en tonus verloren. Uit eerdere onderzoeken (onder muizen) bleek dat calorieristrictie levensverlengend werkt en de kans op goede kwaliteit van het leven verhoogt. Wetenschappers gaan ervan uit dat de positieve gevolgen van laag-calorisch eten ook voor mensen gelden. (Web MD)
www.psycholoog.net

Psycholoog.net: Sneller herstel met honing

Deze website is recentelijk onder handen genomen en volledig vernieuwd. Op de website kun je elke dag de laatste nieuws vinden over voeding, sport en de psyche. Begrijpelijk Nederlands om zo tot betere prestaties te komen en je beter te voelen.
Sneller herstel van intensieve training met honing  October 19, 2003, 7:09 pm door: Frank_Ruiters  Na een pittige training zijn spieren vermoeid. Voor een volledig herstel van je spieren staat 72 uur oftewel drie dagen. Uit onderzoek blijkt dat je om herstel te bevorderen na sporten altijd iets moet innemen dat direct leidt tot versnelde opname van koolhydraat in spieren en bloed, zoals een banaan, vijgen of een glas sinaasappelsap.

20 tot 45 minuten na training ontstaat er namelijk zoiets als een 'groeiraam'. Dit betekent dat je lever en spieren veel gevoeliger zijn dan normaal voor opname van koolhydraten. Er ontstaat een signaal om een uitgeputte glycogeenvoorraad zo snel mogelijk aan te vullen. Om vermoeidheid te voorkomen, is het belangrijk aan dit signaal gehoor te geven.
Om te kijken wat je nu precies het beste kunt eten na een training werden 39 atleten onderzocht na een intensieve krachttraining.Meteen daarna namen ze een eiwitsupplement dat gemengd was met suiker, dextrose of honing als bron van koolhydraten. De onderzoekers zagen dat de groep die honing had ingenomen tot 2 uur na de training een optimaal bloedsuikergehalte behielden. Bovendien waren er bij hen positieve veranderingen in de hormonale balans die voor verbeterd spierherstel zorgden.Je bloedsuikergehalte kan teveel fluctueren als je 'gewone' koolhydraten inneemt. Na training moet je lichaam meer insuline aanmaken om tot een betere eiwit-stofwisseling te komen. Nou kan het zorgelijk zijn dat door de toename van insuline je bloedsuikergehalte sterk omlaag gaat, waardoor er hypoglycaemie ontstaat. Maar honing houdt dus dat bloedsuikergehalte stabiel.Kortom: uit dit onderzoek blijkt dat je om te herstellen van intensieve lichaamsbeweging het beste honing kunt gebruiken als bron van koolhydraten. (Bronnen: National Honey Board, CBSHealthWatch, IMAGINutrition) 
www.psycholoog.net

Betere botten door biken op hobbelige wegen

Wie veel op hobbelige, slechte wegen fietst, krijgt sterkere botten. Dat is niet het geval voor wie voor gewone vlakke wegen kiest. Dat blijkt uit onderzoek door een team uit Salt Lake City (VS) dat de botdichtheid vergeleek van wielrenners op de weg en van mountainbikers.

De botten van mountainbikers bleken een grotere dichtheid te bezitten waardoor ze minder snel breken of barsten. De botten van wielrenners op de weg vertoonden geen verschil met deze van gewone mannen die niet aan sport deden. De onderzoekers veronderstellen dat de voortdurende en onvermijdbare schokken en de sterk wisselende belastingen tijdens mountainbiken het bot ertoe aanzetten zich te verstevigen.

Wielrenners meer kans op erectiestoornissen

Perineale compressie gedurende het fietsen kan mede oorzaak zijn van erectiestoornissen. In Düsseldorf werd een onderzoek gedaan waarbij via transcutane meting de zuurstofopname gemeten werd ter hoogte van de penis. Dit voor, tijdens en na het fietsen in een zittende positie en een staande positie. De resultaten toonden aan dat er een duidelijk verschil is in doorbloeding als gevolg van een wijziging in de arteriële perineale druk bij zittend fietsen. Daarentegen bij rechtstaand fietsen wordt er geen perineale compressie gezien. Daarom adviseren de onderzoekers om zoveel mogelijk rechtstaand te fietsen en zo geen verminderde zuurstofopname van de zwellichamen te veroorzaken met mogelijk impotentie als gevolg.

Bron: European Urology 9-Aug-2001

Op dit bericht reageren:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?topic=99&forum=8&0

Spaanse wielerbond start met epo-testen bij mountainbiken

MADRID - De Spaanse wielerbond heeft dinsdag in Madrid een overeenkomst ondertekend waarin de bond zich verplicht bij alle prof- en amateurwedstrijden in Spanje op epo te controleren. Met de specifieke urinecontroles wordt donderdag begonnen. Ook op de baan en bij het mountainbiken zullen epotesten worden ingevoerd.

Voorlopig zullen de analyses in het Franse laboratorium in Chatenay-Malabry worden uitgevoerd. Dat zal zo blijven tot het dopinglab in Madrid is erkend.

Bij de controles wordt gebruik gemaakt van de Franse onderzoeksmethode van urinemonsters. De UCI heeft deze test eerder dit jaar goedgekeurd. Met deze methode kan tot 3 of 4 dagen voor een controle worden vastgesteld of iemand epo heeft gebruikt.

Pagina's