De nieuwe 2017 Mio Cyclo 400 reeks en de 605 HC

Mio introduceert de nieuwe 2017 Cyclo-reeks, met de Cyclo 400 serie en de Cyclo 600 serie.
Zowel de 400 serie als de 605 HC zijn uitgerust met een groter 4”, bij zonlicht leesbaar, anti-glare
aanraakscherm.

Mio biedt vooraf geïnstalleerde, complete fietskaarten van geheel Europa (38 landen), een eenvoudige
en gebruiksvriendelijke navigatie met grote cijfers op het scherm, lap-functie en een eenvoudige
menustructuur. De Cyclo 605 HC biedt fietsers bovendien alles wat ze nodig hebben om hun prestaties
te verhogen en gemotiveerd te blijven.

“Of je nou aan het fietsen bent door kleine dorpjes in landelijk Frankrijk, geniet van een grote stad als
Amsterdam, of door de Zwitserse Alpen toert, de nieuwe Cyclo 2017 reeks zorgt ervoor dat heel Europa
binnen handbereik is. Je bent binnen een paar minuten klaar voor de start, waarschijnlijk zonder dat je
de handleiding hoeft te raadplegen,” zegt Harold Cobben, Sales Director Europe B2C bij Mio.

• Groter 4” in zonlicht leesbaar anti-glare aanraakscherm
• Volledig updatebare, vooraf geïnstalleerde Europese fietskaarten
• Gebruiksvriendelijke navigatie met grote cijfers, lap-functie en eenvoudige menustructuur

Cyclo 400
De Cyclo 400 maakt het ontdekken van nieuwe plekken eenvoudig voor de recreatieve fietser.
Hij heeft een nieuw 4-inch anti-glare aanraakscherm, waarmee kaarten, route-aanwijzingen en statistieken
glashelder kunnen worden afgelezen tijdens het fietsen. Alles is eenvoudig in te stellen met de drie hardware
toetsen voor aan- en uitzetten, instant recording en lap marking. Met de lap-functionaliteit kunnen verschillen-
de segmenten of specifieke intervallen van een rit worden gemarkeerd, waardoor fietsers worden uitgedaagd
hun resultaten te verbeteren voor iedere ronde of ieder segment. Complete kaarten van geheel Europa zijn
vooraf geïnstalleerd, zodat de Cyclo 400 direct klaar is voor gebruik. Gebruikers kunnen verbinding maken
met MioShare en hun data direct synchroniseren met Strava™, waardoor zij hun ritten kunnen analyseren en
de resultaten kunnen delen met anderen. De Cyclo is compatibel met Strava segmenten en outdoor training.

Cyclo 405
De Cyclo 405 is gemaakt om te presteren. Hij heeft alle functionaliteit van de Cyclo 400, maar kan
daarnaast groepsberichten ontvangen van social media apps (WhatsApp, Twitter and Facebook) via een smart-
phone bluetoothverbinding en heeft Strava Live Segments indoor & outdoor training functionaliteit. Dankzij de
geïntegreerde ANT+ sensor is de Cyclo 405 volledig compatible met de ANT+ hartslagmonitor en snelheids- en
cadanssensoren. Hij kan worden aangesloten op ANT+ trainers met FE-C protocol en levert de corresponderende
weerstand tijdens indoor training. Daarnaast kan hij worden aangesloten op elektronische Shimano Di2-fietsschakel-
systemen voor het lezen en registreren van schakelinformatie van de Shimano Di2-schakelgroepen en bediening
op afstand voor het schakelen tussen pagina’s op het dashboard en het starten en stoppen
van registratie. De Cyclo 405 HC wordt geleverd met een ANT+ hartslagmonitor en een snelheids- en cadanssensor.

Cyclo 605 HC
De Cyclo 605 HC is het topmodel uit Mio’s productreeks van 2017. Geschikt voor outdoor of indoor,
paden of wegen, voor persoonlijke records of in competities met anderen, de mogelijkheden zijn eindeloos met de
Cyclo 605 HC. Hij heeft magneetloze en eenvoudig te installeren snelheids- en cadanssensoren, die voorgoed
afrekenen met de spaakmagneten en de omslachtige installatie van een snelheids- en cadanssensor rond de
pedalen en het frame van de fiets. Bevestig de sensoren simpelweg rond de achteras van het wiel en rond de
zadelstang of het pedaal, met de bijgeleverde rekbare, ladderachtige rubberband, en je bent klaar. Er is ook een
ANT+ hartslagmeter inbegrepen, voor het bereiken van optimale fitness. Een pc-verbinding is niet nodig, want
tracks en opnames kunnen moeiteloos via WiFi worden gesynchroniseerd naar een MioShare-account.
De Cyclo wordt geleverd met een 2A AC adapter, waarmee het apparaat sneller opgeladen kan worden.

Op pad met het Rapha Brevet Gilet

Bij het ochtendgloren of tegen de avonduren en met de korte voorjaarsbuitjes
die zachtjes naar beneden druppelen kun je als fietser wel een laagje extra
gebruiken. Een lichte bodywarmer is dan wel aangenaam.
 

En licht is de Rapha Brevet Gilet sowieso. De keukenweegschaal blijft na het
uitpakken, van het gilet in de maat XL, hangen op 98 gram.
Het gilet is gemaakt van 100% polyester. Deze zorgt ervoor dat wind niet door
kan dringen op je torso en zo lekker warm blijft. Maar omdat polyester niet
ademt zou je verwachten dat je enorm gaat zweten. Om dit te voorkomen zijn
de zijkanten en het gedeelte tussen de schouderbladen vervaardigd met een
meshe structuur zodat overtollig zweet netjes wordt afgevoerd.

Qua maatvoering is het niet nodig om een maat groter te kopen dan je
gewend bent. XL valt met mijn 1 meter 90 lekker en ik zou voor mijn postuur
misschien zelfs een maatje kleiner kunnen kiezen. Maar tijdens het biken ben
ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Polyester heeft namelijk geen stretch dus
voor de bewegingsvrijheid kies je beter je eigen maatvoering

Het Brevet gilet heeft dezelfde reflecterende strepen als het shirt. Koop je ze
allebei in dezelfde maat dan vallen de strepen van het gilet samen met het
shirt en vormen zo een mooi geheel. Over smaak valt niet te twisten maar
de marineblauwe kleur in combinatie met de wit-roze strepen maken de
Brevet-lijn tot een sjiek tenue.

Wat wel wennen is als je het gilet voor de eerste keer aantrekt is de rits.
Deze zit namelijk niet in het midden zoals je zou verwachten maar is
asymmetrisch gemaakt. De eerste keer dacht ik dat het een productiefout was
maar na even nalezen blijkt dat dit bewust gedaan is. En op de paden wordt
ineens duidelijk waarom dit gedaan is. Op het moment dat je het gilet open
wilt ritsen pak je altijd de goede rits. Dus je rits niet per ongeluk je shirt open
zodra je met meerdere laagjes rijdt.

Onderweg doet het gilet gewoon wat er van zich verwacht wordt. Namelijk de
wind tegenhouden en daarmee ook de kou. En mocht het toch te warm
worden dan past de gilet makkelijk in je rugzak of zelf achterin je fietsshirt.
Het is namelijk heel compact op te vouwen en dus ideaal om mee te nemen,
"voor het geval dat."

Het gilet is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
en komt in de kleur navyblauw en chartreuse.

De adviesprijs bedraagt  € 95,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-gilet/product/BGL05XX

Canyon's eerste Kids Bikes

Eerste indrukken zijn van het allergrootste belang en net daarom dienen jonge bikers op gepaste
wijze kennis te maken met het leven op twee wielen. Dit was het uitgangspunt van Canyon tijdens
de ontwikkeling van zijn eerste serie Kids' bikes.

De technologische verfijningen en vooruitstrevende eigenschappen die van elke Canyon een unieke
creatie maken, werden ook toegepast op de Canyon Kids' serie. De fietsen combineren een scherp
design met elementen die de controle, het comfort en het vertrouwen van het kind ten goede komen,
zodat zij steeds het beste vanzichzelf kunnen geven en tegelijkertijd ten volle kunnen genieten van
hun rit.

De Canyon Kids' serie bestaat uit drie modellen voor kinderen vanaf drie jaar, beginnend bij de
Offspring AL 16, gaande naar de Offspring AL 20 en eindigend bij de Grand Canyon AL 24.
Het voornaamste doel dat voor ogen werd gehouden tijdens de ontwikkeling was de creatie van
mountainbikes voor kinderen waarmee daadwerkelijk off-road gereden kan worden.
De volledige serie is uitgerust met hydraulische schijfremmen, steekassen en meerdere versnellingen
(Offspring AL 16: 2-speed SRAM Automatix automatische naafversnellingen, Offspring AL 20 en
Grand Canyon AL 24:

1x9 SRAM Geometrie speelt ook een sleutelrol in de bijdrage aan een vlotte en stabiele rit met lage
standover hoogtes op alle frames voor meer vertrouwen. Slimme toevoegingen kan je op verschillende
plaatsen terugvinden, zoals een rubberen bumper voor extra veiligheid rond de cockpit, of een groter
18" voorwiel op de Offspring AL 16 voor een betere stuwkracht zodat ook de kleinste bikers zijn voorbereid
op alles wat hun pad kan kruisen.

Op de 'Berliner Fahrradschau' (3 - 5 Maart), zal de Canyon Kids' serie niet enkel tentoongesteld worden,
de fietsen zullen ook beschikbaar zijn voor een testrit. Canyon voorziet ook een Chill-Out zone naast het
testparcours waar de jonge bikers tot rust kunnen komen na hun rit. Naast het Canyon Event Team zullen
ook Brand Manager Milena Weber en Product Manager Michael Staab aanwezig zijn om alle vragen
over de nieuwe modellen te beantwoorden.

Voor verdere informatie over Canyon's nieuwe Kids's serie, ga naar
www.canyon.com/kids

TomTom Adventurer wint iF design award 2017

Het TomTom Adventurer GPS Outdoor-horloge is bekroond met een iF Design Award 2017.
Het horloge, dat geschikt is voor het tracken van outdoor-activiteiten, werd uit meer dan vijfduizend
inzendingen uit 59 landen als winnaar geselecteerd in de categorie Product discipline (Sport / Outdoor / Fietsen).

“We zijn ontzettend trots op deze iF Design Award voor de TomTom Adventurer”, zegt Cees van Dok,
VP Product Unit bij TomTom Sports. “Bij het ontwerpen van dit horloge wilden we ervoor zorgen dat
het taai genoeg was om alle outdoor-avonturen te doorstaan, voor een lagere prijs dan het bestaande
aanbod horloges.
Deze award is een geweldige erkenning voor onze teams, die ontzettend hard hebben gewerkt om
de TomTom Adventurer op de markt te krijgen.”

De routeverkenning, hoogtemeter en lange batterijduur van de TomTom Adventurer zorgen ervoor dat
trailrunners en wandelaars zelfverzekerd de bergen in kunnen. De automatische afdalingsinformatie van
de TomTom Adventurer brengt wintersporttechnologie op een nieuw niveau. Met een blik op het horloge
zien wintersporters belangrijke live data over snelheid, hoogte, afdaling en hellingsgraad.

Naast outdoor-activiteiten biedt de TomTom Adventurer ook 24/7-aciviteitentracking en sportsmodi voor
hardlopen, zwemmen, fietsen en fitness.
Ook bevat het horloge een optische hartslagmonitor en ingebouwde muziekspeler.

De TomTom Adventurer is beschikbaar op de website van TomTom en kost €299.

 

Voor u gelezen: Bike Skills, Boek voor bikers.

Toen een paar weken geleden het boek: Bike Skills van Michel Romen op de deurmat viel
waren we uiteraard nieuwsgierig naar de inhoud. Vooral omdat we Michel al een paar keer
ontmoet hadden en weten dat hij een grote passie voor biken heeft.

 

En de passie voor het biken toont zich ook in het boek. Met meer dan 550 foto's waar je bij
sommige plaatjes al in gedachten naar de locatie gevoerd wordt.

Maar uiteraard is dit geen plaatjesboek. Dit boek is er om je vaardigheden te verbeteren.
En in deze opzet is Michel zeker geslaagd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of je nu een beginner of een gevorderde rijder bent, de 30 hoofdstukken in dit boek geven je een
heldere leidraad bij het ontwikkelen van rijvaardigheden op de mountainbike. Daarbij wordt geen enkel
onderwerp overgeslagen: de materiaalkeuze, evenwichtsoefeningen, maar ook het nemen van
haarspeldbochten en verschillende sprongtechnieken worden behandeld.
Meer dan 550 (!) foto’s en afbeeldingen tonen daarbij stap voor stap de bewegingen en specifieke
aandachtspunten. Voor vergevorderde rijders bevat dit boek bovendien een aantal Masterclass-onderdelen.
Dit zijn technieken waarmee je de moeilijkste uitdagingen kunt overwinnen.

Verbetering van je rijvaardigheid geeft je meer vrijheid om te rijden waar je maar wil.
Je zelfvertrouwen groeit en daarmee ook het plezier op de mountainbike.
En dat ligt met dit boek binnen handbereik!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar ook de technische aspecten zoals de complete bike-geometry wordt op een prettige manier uitgelegd.
Nu snap ik ook eindelijk het verschil tussen stack en reach zonder heel google te hoeven doorspitten.
 

Ik kan dit boek aan iedere beginner maar ook gevorderde biker aanraden.
En in deze decembermaand is het absoluut geen straf om het als kado te krijgen of te geven

De adviesprijs van het boek bedraagt: € 25,90

Voor meer informatie klik je op de volgende link:
http://www.bikeskills.nl/nl/home.html

 

Op pad met de Wahoo Elemnt fietscomputer

De Wahoo Element is een nieuwe generatie fietscomputers. Zonder deze
aan een computer te koppelen wordt de data overgedragen naar je smart-
phone. Wij waren hier wel nieuwsgierig naar en gingen de paden op met
de nieuwe Element.

Zodra je de Wahoo uitpakt zie je op eerste zicht niets spectaculairs.
Gewoon een zwart kastje met een groot (2,7") display. Omdat de Element
geen touch screen heeft is hij uitgerust met 6 knoppen. 1 grote aan de
linkerkant om hem op te starten. 3 aan de onderkant om door de menu's te
bladeren tijdens het fietsen en nog 2 aan de rechterkant voor ook weer
menu's en diverse zoomniveau's van de kaart.
Het formaat van de Element is 90 mm lang, 60mm breed en 20 mm hoog.
De naald van de keukenweegschaal blijft hangen op 108 gram.

Wat er nog meer in de doos zit zijn 3 stuurhouders! Een voor midden op je
stuur of stuurpen, een frontmount en een zijhouder voor tijdrit sturen. Er wordt
standaard geen hartslagband meegestuurd. Wij hadden in onze luxe box een
Wahoo Tickr heart rate monitor welke we in deze review niet beschrijven.
Deze doen we in een volgende review.
De snelstartgids werd even vluchtig doorgespit en daarna aan de kant gelegd.
Dat lezen we wel een keertje als we er echt niet meer uit komen of als het
slecht weer is.

Klik > voor de demonstratie van Wahoo over de Element.

Tijdens het opstarten van de Elemnt valt eigenlijk direct op dat de computer geen
kleurenscherm heeft maar een zwart wit scherm. Hier heet Wahoo speciaal
voor gekozen in verband met het contrast. En dat is een heel goede keuze
geweest. Hoe laag en fel de zon ook brand. Het scherm is onder alle licht-
omstandigheden goed af te lezen. In mijn ogen zijn de kleuren dan ook
helemaal geen gemis. Wat een leuke eigenschap is zijn de ledjes die zich
aan de zij- en bovenkant bevinden. De ledjes aan de zijkant tonen zich in
diverse kleuren tijdens bepaalde snelheid of hartslag. Aan de bovenkant
branden ze even kort als je door de menu's loopt en tijdens het rijden van
een route of het binnenkrijgen van een bericht op je smartphone.

Smartphone.
Komen we uit bij het instellen van de Elemnt. Dit doe je dus niet via de
fietscomputer zelf maar via je smartphone. Je download simpel het appje van
Wahoo, koppelt je telefoon via de qr-code aan de computer en je bent gereed
om alles in te stellen. Dit gaat heel intuïtief. Je kunt diverse schermen
instellen met hetgeen wat jij in deze schermpjes wilt zien, tot wel 10
datavelden. Op dat moment worden ze wel klein en onderweg moeilijk te
lezen. Maar zes velden is genoeg om de favoriete in het scherm te toveren.
En de rest kun je kwijt in de andere schermen. Zelf heb ik gekozen voor vier
schermen met in een scherm de overzichtskaart. Deze kaarten stel je ook in
via de telefoon. Aan landen geen gebrek want de hele wereld staat
geselecteerd. Gezien de kaarten geen kleur bevatten zijn de paden door
middel van verschillende soorten lijnen uitgetekend. Dikke lijnen, dunne
lijnen stippeltjes en streepjes. Maar het navigeren is daarmee heel natuur-
getrouw en na één tocht ben je er al aan gewend. De details van de paden
is prima. Zo goed als alle hoofdwegen staan erin en een ton aan singletracks
en offroad paden.
Volgende stap is het koppelen van je account. Toen ik de Element net binnen
had waren er vier keuzes waaronder de bekendste, Strava. Na de update van
vorige week kun je al kiezen uit acht programma's om te koppelen.
Ik heb gekozen voor alleen mijn Strava account en dat werkt prima.
Voordat we echt op pad gaan is het tijd om de Elemnt aan de hartslagmeter
te koppelen. Ant+ of Bluetooth? Geen probleem, beide worden ondersteund
dus je kunt naar hartenlust koppelen. De verbinding met mijn Polar
hartslagband was binnen een minuut gemaakt en de toonde zich netjes op
het scherm.

Tijd om op pad te gaan.
We plaatsen de Elemnt in de houder en zijn op weg. Het GPS signaal is redelijk
snel gevonden en op het kaartje tekent zich een zwart driehoekje met achter
zich een zwarte streep van de afgelegde weg. Het GPS signaal komt goed
door en de getekende weg met alle korte bochtjes op de singletracks ziet
er prima uit.
Maar wat eigenlijk nog veel eerder opvalt zijn de ledjes aan de zijkant. Ik heb
deze ingesteld zodat ze corresponderen met de hartslagzone's. Elke zone heeft
ook zijn eigen kleur in de ledjes. Wit voor de laagste zone, dan komt de
kleur blauw, groen en oranje volgen elkaar op en rood is voor je maximaal.
Zo zie je dus in één oogopslag in welke zone je rijdt.
De ledjes aan de bovenkant reageren op binnenkomende berichten en
wanneer je gebeld wordt. Ze worden allemaal blauw en in het scherm komt
ofwel het bericht te staan ofwel de naam van de beller. Wordt je vaak gebeld
of krijg je tig berichten per dag dan kun je deze feature gewoon uitschakelen.

Het bladeren door de menustructuur van de Elemnt doe je dus door middel
van de diverse knoppen aan de zij-  en onderkant. Het in- en uitzoomen van
de OSM kaart door de twee knoppen aan de zijkant. Het werkt allemaal heel
gemakkelijk en tijdens het fietsen ben ik niets raars tegengekomen.

Op het moment dat je een route na gaat rijden zul je deze eerst via Strava
of je smartphone in de Elemnt moeten laden. Dit kan de eerste keren wel
eens lastig zijn, maar heb je dit een paar keer gedaan dan weet je waar je
op moet letten. Zit de gpx file eenmaal in de Elemnt dan is deze wel weer
heel makkelijk op te vragen. Als je er heel veel heb ingeladen is het wel even
zoeken omdat ze enigszins door elkaar staan.
Eenmaal een gpx ingeladen toont zich een brede zwarte uit pijltjes
opgebouwde lijn op het scherm. Duidelijk genoegd om te zien dat dit de route
is. Kom je buiten de route dan kleuren alle ledjes rood en gepaard met een
pieptoon betekend het omkeren of een ander pad in.
Ben je tijdens het navigeren zo verkeerd gereden dat je de route niet meer in
het scherm kunt zien dan rest niets anders dan uitzoomen. Het is namelijk
niet mogelijk om door de kaart te scrollen. Je zult het met in- en uitzoomen
moeten doen.

Ben je gewoon lekker aan het biken, een toertocht aan het fietsen of doelgericht
aan het trainen dan komen de datavelden op de andere
schermen in het zicht. Allemaal lekker duidelijk en gedetailleerd.
Live-segmenten zijn op dit moment ook op de Elemnt beschikbaar voor de
Strava jagers onder ons.
Wat tevens een grappige feature is, de "live traceren" knop. Dit is een link
die je kunt delen met mensen (het liefst in de naaste omgeving). Deze link
is gekoppeld aan de locatie van de Elemnt. Op het moment dat je vrouw
deze link op haar smartphone opent en jij lekker aan het biken bent. Dat ziet
ze precies op welk terras je zit. Euh, op welk pad je kilometers aan het
verslinden bent. Klinkt als een rare feature maar in gevallen van nood weet
je naaste of kennis je wel per direct te vinden. Dus ga je alleen biken en
technische paden te grazen neemt. Dan is er niets mis mee om dit aan te
zetten.

Het verbruik van de Elemnt valt niet tegen. Met de GPS functie aan en een
Bluetooth hartslagmeter om gaat deze ongeveer 10 uur mee. Goed voor twee
lange dagen in het zadel.

Zoals je kunt verwachten wordt de software van de Wahoo Elemnt veel
geupdate. Het laatste is dus met de live segmenten en de uitbreiding van de
groepen waar je deze mee kunt verbinden.
Ik ben zelf uiterst benieuwd naar de volgende updates. Misschien nog iets
voor het navigeren? Wie weet!

De adviesprijs van de Wahoo Elemnt bedraagt  € 329,99

Voor meer informatie klik je op:
http://eu.wahoofitness.com/gps-bike-computer-elemnt

Voor alle verkooppunten van Wahoo klik je op:
http://www.dedigitalesporter.nl/

 

Wahoo voegt Komoot integratie toe aan ELEMNT GPS

Wahoo Fitness en Komoot maken bekend dat ze gaan samenwerken om volledig geïntegreerde
navigatie aan te bieden voor iedereen die de ELEMNT gebruikt. Nu wordt het voor gebruikers van
Komoot nog eenvoudiger om routes direct vanaf Komoot op de ELEMNT te zetten, waarbij rijders
notificaties direct ontvangen voor turn-by-turn navigatie zodat ze nooit meer een bocht missen.

 

Komoot en de ELEMNT passen erg goed bij elkaar omdat ze allebei een zeer persoonlijke en gemakkelijk aan te
passen sport ervaring bieden. Door de combinatie met Komoot hebben de ELEMNT gebruikers er een sterke nieuwe
mogelijkheid bij om routes te plannen, te rijden en later weer te delen.

Daarbij komt dat de unieke ‘highlights’ mogelijkheid van Komoot er voor zorgt dat je nooit meer een bezienswaardigheid
mist tijdens je fietsrit. Ook is het nu mogelijk om te zien over welk type weg en met welke ondergrond je route gepland hebt,
zodat je optimaal voorbereid bent op je volgende rit.

De update is met één druk op de knop verkrijgbaar als een over-the-air update wanneer je de ELEMNT verbindt met een
wifi-netwerk. Een volledig overzicht van deze updates en eerdere updates vind je hier.
http://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/217285397-ELEMNT-Softw...

Meer over de ELEMNT

De ELEMNT is ontworpen door fietsers, voor fietsers en kan verbinding maken met andere apparaten via ANT+, Bluetooth Smart
en wifi. Dit zorgt er voor dat fietsers eenvoudige de belangrijkste data kunnen aflezen, een route kunnen navigeren, zien waar andere
ELEMNT gebruikers zich bevinden en notificaties kunnen ontvangen van hun smartphone. Dit alles is goed leesbaar op het grote
eenvoudig af te lezen DayBright scherm. De leds van de ELEMNT zorgen voor een nieuwe manier waarop verwerkt wordt tijdens de rit.
Ze zijn volledig aan te passen en kunnen bijvoorbeeld de snelheid, hartslag, vermogen, navigatie en meer weergeven.

De ELEMNT zorgt voor een verbeterde gebruikservaring door een simpele manier van opzetten en verbetert de verbinding tussen
de rijder en de data. Hierdoor kan de focus weer op wat echt belangrijk is tijdens het rijden, namelijk de rit zelf.

De Wahoo ELEMNT is verkrijgbaar voor €329,99. Voor de verkooppunten kijk op dedigitalesporter.nl.

Voor meer informatie over Wahoo Fitness klik hier.:
http://eu.wahoofitness.com/

Voor meer informatie over Komoot klik hier:
https://www.komoot.de/about

 

Op pad met de Polar M450 fietscomputer

Afgelopen jaar bracht Polar de M450 fietscomputer uit. Het kleine broertje
van de V650. De M450 is uitgebracht om doelgericht te trainen op hartslag.
En gelukkig ook met ingebouwde GPS-sensor om je route op te slaan en te
analyseren.

Zodra je het kastje uit de doos haalt valt het formaat op. Het is een kleine
7,3 cm. lang en 4,9 cm. breed. De hoogte van het apparaatje is 1,4 cm.
Voor de gewichtsliefhebbers: De M450 tikt net 52 gram aan.
Het display is 3,3 bij 3,3 cm. en voor het navigeren door de menu's zit er een
grote rode startknop aan de voorkant. Twee kleine knopjes aan de onderkant
en 1 klein knopje aan de linker- en rechterkant.
Het navigeren met de knoppen vergt wat gebruikerservaring wat niet meer dan
normaal is. De eerste paar keer zul je tijdens het navigeren in de menu's
in het verkeerde scherm terecht komen en je afvragen hoe je weer terug komt.
Maar dat heeft er misschien meer mee te maken dat we de gebruiksaanwijzing
pas een paar weken later lezen om te zien of we iets gemist hebben.

De standaard editie van de M450 komt met een witte onderzijde. Deze is
te vervangen door een andere kleur. De Special Edition wordt uitgerust met
een extra rode cover. Covers zijn te krijgen in de kleuren zwart, geel of rood
om een beetje met de bike te matchen.
Verder zit er in de doos van de Special Edition een standaard stuurhouder,
een verstelbare stuurhouder, H7 borstband en communicatiekabel.
De standaard versie wordt niet uitgerust met een borstband maar de Polar
producten zijn Bluetooth smart compatible. Helaas voor de ANT+ gebruikers
onder ons dit niet te verbinden met de M450.
Als laatste zit er onder in het doosje een snelstartgids. Die heb ik een paar
weken later maar eens doorgelezen op een druilerige dag.

Zo kwam ik er achter dat je met het computertje een orthostatiche test kunt
doen om je conditie te controleren door middel van je hartslag. Als je dit
vaker doet kun je zien hoe je lichaam het doet tijdens de trainingen en
tochten. Ook beschikt de M450 over een fitness test welke je helpt om je
VO2-max te voorspellen. Door dit met enige regelmaat te herhalen kun je
zien of je conditie door de tijd heen verbeterd of gelijk blijft.

Tijd om op pad te gaan.
Voordat we op pad gaan hang ik de M450 nog even aan de pc voor de meest
recente update en om de hartslagzones in te stellen. Het is ook mogelijk om
een zone op slot te zetten door middel van de genoemde "zonelock". Zo krijg
je tijdens je training een melding als je de ingestelde zone overschiet of eronder
kruipt. Zo kun je dus doelgericht op een bepaalde hartslag trainen.

We monteren de standaard houder op de gravelracer en we gaan op pad.
Het GPS signaal wordt snel gevonden en ook onder bladerdek blijft het
signaal prima. Vooral in de zomer wil een GPS onder het dikke bladerdek
wel eens wat onnauwkeuriger worden. In de herfst als de bladeren gaan
vallen wordt het signaal in de bossen ineens een stuk beter.
De huidige snelheid wordt ook berekend door de GPS-locatie. Hier geldt
natuurlijk ook. Hoe beter je signaal, hoe nauwkeuriger de snelheid.

Polar stuurde met de M450 ook de trapfrequentiesensor op.
Installeren van deze sensor was binnen 5 minuten gebeurd en het koppelen
met de M450 was vrij logisch en snel om te doen. Oké de eerste keer werkte
het niet maar dat komt omdat ik de sensor verkeerd om had zitten. Na het
omdraaien van de sensor begon er ineens een ledje te knipperen en werd
de sensor in de 450 netjes weergegeven.

Qua instellingen is er redelijk wat aanpassen. Schermen toevoegen en
vier gegevensvelden per scherm selecteren zoals snelheid, tijd, hartslag,
zone's, cadans etc. Genoeg keus dus.
Ook kun je kiezen voor het schermpje navigeer naar thuis. Er komt dan
een kompas in beeld welke de richting aangeeft naar het startpunt.
Erg prettig als je de kortste weg naar huis wilt vinden. Of in ieder geval
die kant op wilt.
Persoonlijk vond ik het scherm met de hartslagzone's erg prettig om mee
te rijden. Het scherm is ook duidelijk genoeg om in een oogopslag te zien
waar je mee bezig bent. Ook in de volle zon is het prima af te lezen.

Mocht je in de avonduren aan het fietsen zijn of de tocht duurt langer dan
je gehoopt had door een lekke band of gewoon pech onderweg. Dan kun
je simpel door een druk op de knop de achtergrondverlichting aanzetten.
En mocht je geen verlichting op je bike hebben dan zit er aan de voorkant
nog een klein ledje wat genoeg licht geeft om door overig verkeer gezien
te worden. Een leuke veiligheidsfeature.

De batterijduur van de M450 is als je de gps en hartslagmeter gebruikt rond
de 14 uur. Zonder de GPS en hartslagmeter zou het zelf in de 30 uur zijn.
Maar ik zie de logica er niet van in om de GPS uit te schakelen.
Er zit in ieder geval genoeg power in het kastje om een paar dagen achter
elkaar te biken.

Polar Flow
De software die gebruikt op de PC of Laptob heet Polar Flow. Hiermee maakt
de PC verbinding met de M450 en wordt alles gesynchroniseerd. De trainings-
sessies op het apparaat worden in de Flow software geladen en de g
De tochten/sessie die je gemaakt hebt worden in een dagboek geplaatst en
hier kun je dus grafieken en tabellen in terugvinden om je training of tocht
te analyseren.
Je vind er grafieken van je hartslag, snelheid, hoogteprofiel etc.
Het hoogteprofiel wordt trouwens gemaakt door de M450 en zijn ingebouwde
barometer. Dit zorgt voor een zeer nauwkeurige meting.

Vanaf een paar updates geleden is het mogelijk om je Polar Flow account te
koppelen aan je Strava account. Zodra je de M450 synchroniseert met Polar
Flow dan worden de gegevens automatisch doorgestuurd naar Strava.

De adviesprijs van de Polar M450 bedraagt  € 159,90
De adviesprijs van de Special Edition bedaagt € 219,90

Voor meer informatie klik je op:
https://www.polar.com/nl/producten/cycling/M450

Lezyne introduceert Year 10 GPS fietscomputers

Vorig jaar lanceerde het Amerikaanse bedrijf Lezyne met succes GPS fietscomputers.
Met dezelfde looks, maar compleet nieuwe mogelijkheden en innovaties komt Lezyne
dit jaar met 5 nieuwe GPS fietscomputers op de markt.

Een nieuw design, turn-by-turn navigatie, Strava live segmenten en aanpasbaar beeldscherm is de
nieuwe standaard voor Lezyne. Hieronder vind je een overzicht van de gehele Lezyne Year 10 GPS
collectie. 

Lezyne Super GPS 
De Lezyne Super GPS staat met de meeste mogelijkheden en innovaties bovenaan het lijstje van Lezyne.
Door het gebruik van meerdere technologieën garandeert Lezyne een precieze weergave van locatie en hoogte.
De vertrouwde ANT+ en Bluetooth Smart connectie zorgen voor een goede verbinding met zowel power-meter,
hartslagmeter en speed/cadans-sensors. 

Wanneer de Super GPS is gekoppeld aan de Lezyne iOS/Android GPS Ally app op een smartphone beleef je
de Lezyne GPS zoals deze bedoeld is. Inkomende sms berichten, e-mails en telefoontjes worden live weergegeven
op de GPS. Daarnaast geeft de Lezyne GPS nu ook live Strava segmenten weer. 

Consumentenadviesprijs lezyne Super GPS: 149,95 

 

Lezyne Micro Color GPS 
De Micro Color GPS heeft dezelfde functies als de Super GPS, maar dan kleiner en inclusief kleurenscherm.
De Lezyne Micro Color GPS weegt maar 29 gram en heeft een batterijduur van 14 uur. 

Consumentenadviesprijs Lezyne Micro Color GPS: 159,95

Lezyne Micro GPS 
Deze compacte Micro GPS is in grote lijnen gelijk aan de Micro Color GPS, maar dan zonder kleurenscherm.
Het scherm, uitgerust met backlight, zorgt ervoor dat de gegevens op het scherm in alle weersomstandigheden
goed leesbaar zijn. 

Consumentenadviesprijs lezyne Micro GPS: 129,95 

Lezyne Macro GPS 
De Macro GPS is ontwikkeld met een groot en goed leesbaar scherm. Via Bluetooth kan er een koppeling gemaakt
worden met de Lezyne Ally app voor zowel power-meter, hartslagmeter en speed/cadans-sensor.
Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van de live tracking, live Strava segmenten en turn-by-turn navigatie.
De Lezyne Macro GPS weegt 76 gram en heeft batterijduur van 22 uur. 

Consumentenadviesprijs Lezyne Macro GPS: 99,95

Lezyne Mini GPS 
Net als de vorige uitvoering is de nieuwe Mini GPS klein en compact. Het goed leesbare scherm, Bluetooth koppeling
en nieuwe features zoals turn-by-turn navigatie en Strava live segmenten maken deze GPS de perfecte fietscomputer
voor de beginnende fietser.

Consumentenadviesprijs Lezyne Mini GPS: 99,95

The orginal van Sigma Sport, Topline 2016

Groter, smaller en veel nieuwtjes:
De populaire fietscomputerlijn TOPLINE van SIGMA SPORT krijgt in 2016 een nieuw jasje.

Passend bij de nieuwe look van de serie is deze met extra functies en geoptimaliseerde accessoires uitgerust.
Van het compacte instapmodel BC 5.16 voor de stadsfietser, tot de BC 23.16 voor de sportieve ambitieuze fietser
biedt het TOPLINE 2016 programma voor iedereen de passende metgezel voor fietstochten. 

Eén van de high lights is al direct duidelijk: veel display en weinig behuizing. Vergeleken met de vorige modellen
is het drieregelige display nu duidelijk groter en verticaal georiënteerd, hetgeen de weergavemogelijkheden verbeterd
en de leesbaarheid vergemakkelijkt.  Het ergonomische ontwerp van de serie in stijlvol zwart-wit past bij het moderne
bedieningsconcept. De knoppentoewijzing is duidelijk gestructureerd. Dit wordt ook ondersteund door de nieuwe
intuïtieve menubediening.

Maar er zijn nog meer innovaties. De houders volgen de nieuwe designstijl en zijn smaller geworden.
Nieuwe klikmagneten voor spaken kunnen nog eenvoudiger worden gemonteerd en zonder gereedschap weer worden
gedemonteerd.  De STS-snelheids- en trapfrequentiezenders zijn nu draaibaar en kunnen zo beter op de
magneten worden uitgelijnd, voor een optimale signaaloverdracht op elke vork. 

BC 5.16 // BC 7.16 // BC 9.16
De drie instapmodellen van de TOPLINE 2016 vallen op door de eenvoudige bediening met slechts één knop.
Ze zijn zowel in een bekabeld als in de draadloze ATS-uitvoering verkrijgbaar.
Een uitzondering is de BC 5.16, die uitsluitend in de bekabelde versie verkrijgbaar is.
De compacte fietscomputer met 5 functies is eenvoudig en overzichtelijk in het gebruik. Haar functies worden
duidelijk middels kleine symbolen gevisualiseerd. 

De zeven functies van de BC 7.16 daarentegen verschijnen als tekstmelding op het display. Deze toont behalve
de basisfuncties ook de totale rijtijd en de gemiddelde snelheid. De BC 9.16 beschikt over nog meer functies,
zoals de vergelijking van de actuele en de gemiddelde snelheid, maximale snelheid en calorieverbruik. 

BC 14.16 // BC 16.16 // BC 23.16 
De drie sportieve modellen van de TOPLINE 2016 zijn verkrijgbaar met het digitaal gecodeerde overdrachtssysteem STS
(Sigma Transmission System). De modellenreeksen BC 14.16 en BC 16.16 zijn daarnaast ook verkrijgbaar in een
bekabelde uitvoering. Nieuw is de geanimeerde menugeleiding, welke een grafische weergave van het instelmenu
en het hoogte- en hartslagfrequentieprofiel mogelijk maakt. 

De BC 14.16 is de perfecte metgezel voor iedereen die hogerop wil. Met uitgebreide hoogtemeetfuncties,
het hoogteprofiel en de stijgingspercentages. Optioneel kan bij het draadloze model van de BC 14.16 en bij de
BC 16.16 de trapfrequentie worden gekoppeld. De BC 16.16 richt zich met name op de mensen die veel fietsen en
op forensen met de weergave van de ETA (estimated time of arrival), die de aankomsttijd resp. de benodigde rijtijd
en de resterende afstand aangeeft. Daarnaast wordt elke getelde kilometer in bespaarde brandstof omgerekend.

Alle top-features van de TOPLINE 2016 zijn gecombineerd in de BC 23.16. Dit is een echte dataverzamelaar,
die oneindig veel tochten met tot wel 500 uur kan opslaan. Daarnaast berekent deze het Watt-vermogen en beschikt
over LAP-functies inclusief gedetailleerde ronde-analyse. Deze is uitsluitend als draadloos model leverbaar en de
drie zenders voor hoogte, trapfrequentie en hartslag zijn in de levering inbegrepen.

SIGMA LINK en NFC
Via NFC (Near Field Communication) kunnen de modellenreeksen BC 14.16, BC 16.16 en BC 23.16 direct met een
Android Smartphone communiceren. Daarvoor moet de gratis SIGMA LINK app geïnstalleerd worden.
Met de nieuwe app kunnen alle instellingen op de fietscomputer worden uitgevoerd en ritgegevens uitgelezen worden.
Om de draadloze gegevensuitwisseling te starten, houdt men de Android smartphone gewoon tegen de fietscomputer
en de data verschijnen automatisch in de geopende SIGMA LINK app. Voor iedereen die een gedetailleerde evaluatie
wil, kunnen de data via de SIGMA CLOUD in het DATA CENTER worden overgedragen. 

Adviesprijzen:
BC 5.16 :  € 18,95
BC 7.16 / ATS :  € 24,95 / € 34,95
BC 9.16 / ATS :  € 29,95 / € 39,95
BC 14.16 / STS / CAD :  € 59,95 / € 74,95 / € 89,95
BC 16.16 / STS / CAD :  € 34,95 / € 59,95 / € 74,95
BC 23.16 STS Set :  € 129,95

Pagina's