Indoor trainen met de Wahoo Kickr Snap

Het herfstseizoen is in volle gang en de winter staat om de hoek. Zo nu en dan is de motivatie om buiten te fietsen dan ook minimaal. Voor Wahoo maakten we een nieuwe opstelling om de Kickr Snap aan de tand te voelen.

De Wahoo Kickr Snap, of Snap zoals we hem verder zullen noemen, is een
zogenaamde Wheel-on-Trainer. Dat wil zeggen dat je net zoals je van diverse
andere indoor trainers gewend bent de fiets met het achterwiel in de unit
plaatst. Deze klem je vast en je bent al bijna klaar om te gaan. Soort van Plug
and Play.

Bij het uitpakken van de Snap valt direct het gewicht op. Hij weegt namelijk
een kleine 18 kilo! Maar daar is op zich niets mis mee. Het is een solide con-
structie en het gewicht zogt voor een stabiele training. Staand op je pedalen
om bergop te sprinten deert hem dan ook helemaal niet en de trainer heeft
niet de neiging om zich onder het geweld te verplaatsen. Uiteraard heb ik
de trainer op een trainingsmat staan. Dit omdat het geluid van de rol anders
doorklinkt via het laminaat waar deze op staat.

Maar voor we zover zijn moeten we nog eerst even de zaak installeren.
Na het inpluggen van de stroomkabel plaatsen we de fiets in de Snap, zet
een zwaar uitgevoerde blauwe hendel om en draait aan de achterkant de
knop van de rol twee keer rond zodat deze goed strak tegen de band aan zit.
Uiteraard is het aan te raden om een trainingsband te kopen. Deze kunnen
iets meer temperatuur verdragen en slijten minder snel dan een gladde race-
fietsband. Qua wielomtrek worden alle maten ondersteund. Van 26" tot 28"
en alles wat daar tussen valt. Bij de Snap wordt ook een aparte 130 - 135 mm
snelspanner meegeleverd welke ik altijd zou gebruiken. Heeft je fiets een
142 x 12 steekas dan is deze los bij te bestellen. Je krijgt er dan drie
thuisgestuurd met verschillende schroefdraad.

De vernieuwde versie van de Snap is uitgevoerd met 2 ledlampjes. Een rode
voor de stroom en een blauwe voor het uitgangssignaal. De trainer zend twee
soorten signalen uit. Ant+ en Bluetooth Smart. Zo is deze met diverse soorten
telefoons, fietscomputers, notebooks en computers te koppelen.
Tevens is de nauwkeurigheid van de krachtmeter teruggebracht naar +/- 3%.

Tijd om te trainen:
Na het installeren van een appje op je telefoon ben je klaar om te trainen. Via
de app is het mogelijk om handmatig de weerstand van de trainer aan te
passen maar ook om verschillende trainingen te doen waar de weerstand
door de app wordt geregeld.

Ben je in het bezit van een Wahoo Elemnt fietscomputer dan kun je deze ook
koppelen aan de Snap. Op het scherm van de Elemnt wordt de verschillende
data van de Snap weergegeven. De trainingsbike heb ik tevens uitgerust met
een cadanssensor van Wahoo. Wil je echt doelgericht trainen dan is dit een
must. Sommige trainingssessies vragen namelijk om een bepaald beentempo
icm. een bepaald vermogen. Nu we het toch over vermogen hebben, de Snap
is in staat om 1500 Watt tegendruk te geven. En dat is genoeg om heel wat
zweetdruppels op de grond te laten druppelen.

Het trainen met de Snap gaat soepel. Het 4,7 kilo zware vliegwiel zorgt er
voor dat het wiel redelijk lang door rolt. Net zoals in het echt. Het op gang
brengen van dit wiel in te hoge versnelling kost dan ook redelijk wat kracht.
Maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Tijdens het trappen kun je weerstand
in trappen verhogen of verlagen. Maar je kunt er ook voor kiezen om bijv.
continue 250 Watt te trappen. De trainer regelt dan zelf continue de
weerstand bij en doet dit op een snel tempo. Handig als je een filmpje aan
kijken bent op Netflix of een abonnement van UiCycling hebt.
Het volume van de je luidsprekers hoeft ook niet op standje 10 te staan. De
trainer is voor een wheel-on-trainer redelijk rustig. Wel zo fijn voor de buren
en je familie in de woonkamer beneden.

Maar waar het binnen trainen een stuk leuker van wordt is Zwift. Een online
programma waar je met meer dan 1000 bikers in een virtuele wereld rond
fietst. Je koppelt de Trainer door middel van een Ant+ sensor aan de PC en
start het programma. De Snap wordt per direct gevonden en na het instellen
van wat gegevens ben je op weg.

Het programma regelt dan de weerstand van de trianer en dit gebeurd heel
snel en op een soepele manier. Zodra je ziet dat het bergop gaat reageert
de Snap hierop en gaat de weerstand omhoog. Zelfs zo ver omhoog dat ik
bij de laatste sessie terug moest schakelen naar het kleine blad (28). Boven
in beeld staat ook netjes alle data die de Snap doorstuurt aan de computer.
Bergaf gaat de weerstand naar niveau 0. Het is niet zo dat de rol nu zelf
kracht gaat leveren en het achterwiel laat draaien. Je moet zelf nog blijven
meetrappen. Maar een klein beetje weerstand is beter voor je gewrichten
dan compleet freewheelen.

Nu mis je natuurlijk het gevoel dat je fiets niet met de helling mee beweegt
maar daar heeft Wahoo al op ingespeeld door het uitbrengen van de
Kickr Climb welke met de helling mee beweegt.

De Wahoo Kickr Snap is een zware en daardoor stabiele indoor trainer
welke een hoop tegendruk levert op een soepele manier. Een goed manier
om tijdens de wintermaanden op niveau te blijven.

De adviesprijs voor de Wahoo Kickr Snap bedraagt  € 549,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-snap-bike-trainer

Voor meer info over de Wahoo Kickr Climb klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-trainers/kickr-climb-indoor-gra...

Slecht weer is geen excuus meer met Odlo Evolution Windshield

Er zijn slechts enkele geldige redenen om niet op de fiets te stappen. En slecht weer hoort daar niet bij. De herfst-wintercollectie 2017 van Odlo bestaat uit fietskleding die maximale bescherming tegen de weerselementen, ideaal voor ervaren fietsers.

De kern van Odlo’s functionele sportswear is het ‘drielagenprincipe’. De eerste laag is daarbij vooral belangrijk.
Die staat in direct contact met de huid en is daarom een cruciaal onderdeel van iedere sportoutfit.

Odlo’s innovatieve en bekroonde Evolution Windshield ondergoed werd ontworpen volgens het ‘body mapping’-
principe. Het ondergoed is naadloos en voorzien van elastische inzetstukken op de zones die het meest
blootgesteld worden aan wind (borst, schouders en knieën) om je optimaal te beschermen tegen de elementen.
Zeer luchtdoorlatende zones op de rug staan garant voor een optimale vochtregulatie en temperatuurregeling.

Odlo Evolution Windshield werd vorig jaar beloond met een ISPO Award in de categorie ‘outdoor baselayer’.
Het is verkrijgbaar op www.odlo.com en bij diverse verkooppunten.

De adviesprijs is €75.

Voor meer informatie klik je op:
https://odlo.com/nl/en-gb/

Bontrager's ABC van zichtbaarheid

Gezien worden is van levensbelang om veilig te kunnen fietsen. Als fietsers moeten we ervoor zorgen zoveel mogelijk op te vallen in het verkeer, en daarom heeft Bontrager zowel richtlijnen als veiligheidsaccessoires ontwikkeld die helpen om de zichtbaarheid in het verkeer te verhogen, op elk moment van de dag, 24 uur lang. 

Dit is het ABC van Zichtbaarheid:
Altijd Aan, Biomotion, en Contrast.
Lees hier meer over wat je kunt doen om bij elke fietsrit duidelijk zichtbaar te zijn.

1. Always on 
Het Flare R achterlicht is zichtbaar tot 2 km afstand, zelfs overdag.
Dagrijverlichting is de eenvoudigste manier om jezelf in het verkeer duidelijk in de
kijker te zetten.

Belangrijke kenmerken:
* Bontrager Ion 800 R / Flare R verlichtingsset: € 149,99
* De Ion 800 R geeft een krachtige, geconcentreerde lichtbundel om op elke weg, pad of trail te zien en gezien te worden.
* De Flare R biedt de ultieme zichtbaarheid op de weg, in de stad of in het bos
* Inclusief Ion 800R, Flare R, laadkabel, verstelbare houder en snelbevestiging
* Bontrager dagrijverlichting heeft het juiste lichtpatroon, de helderheid en het bereik om overdag zichtbaar te zijn
* USB-oplaadbaar
* https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsuitrusting/fietsaccessoires/fietsverlichting/bontrager-ion-800-r-/-flare-r-verlichtingsset/p/21992/

2. Biomotion
Het laten oplichten van bewegende lichaamsdelen verhoogt de zichtbaarheid.
De Halo S1 Softshell overschoen heeft zowel een high-viz kleur als reflecterend materiaal,
en dat trekt de aandacht van automobilisten, overdag en ’s nachts.

Belangrijke kenmerken:
* Bontrager Halo S1 Softshell overschoen: € 69,99
* Kies de juiste kleding voor jouw klimaat: S1 voor boven het vriespunt, S2 voor temperaturen onder nul
* Profila Softshell-materiaal voor waterafstotende en winddichte bescherming in koude en natte omstandigheden
* Door felle kleuren op bewegende lichaamsdelen val je meer op, waardoor je dag en nacht gezien wordt door automobilisten
* YKK-rits voor eenvoudig aan- en uittrekken
* Voor gebruik in combinatie met raceschoenen of mountainbikeschoenen voor maximale veelzijdigheid
* Reflecterend hoofdmateriaal verbetert de zichtbaarheid tijdens de beweging voor maximale veiligheid
* Strakke pasvorm zorgt voor een gestroomlijnde schoen, zelfs als deze is voorzien van gesp- en draaisluitingen
* https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietskleding/fietskleding/overschoenen-teenstukken/bontrager-halo-s1-softshell-overschoen/p/14774/

3. Contrast
Voor in het donker is het nieuwe Velocis Reflective Jack de perfecte keuze.
Met een superieure winddichtheid en een sterk reflecterende stof blijf je warm én opgemerkt
zelfs al is de zon in een diepe slaap.

Belangrijke kenmerken:
* Bontrager Velocis Reflective Windshell fietsjack: € 199,99
* Profila Stormshell-materiaal van Schoeller en 3M reflectietechnologie
* Profila Wind-materiaal onder de armen en op de voor- en achterzijde laat meer wind door voor een maximaal ademend vermogen
* YKK-rits over de gehele lengte met tochtflap voor temperatuurregeling
* Verlengde achterpand en voorgevormde mouwen voor een precieze pasvorm op de fiets
* Verstelbare manchetten voor bescherming tegen de elementen en betere ventilatie
* Veiligheidszakje met rits op de linkerborst en drie open achterzakken
* De fitted pasvorm stroomlijnt het lichaam en zorgt voor betere prestaties
* Fitted cut provides streamlined body fit for enhanced performance
* https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietskleding/fietskleding/fietsjacks-...

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

Nieuwe Wahoo Kickr Snap wheel-on smart trainer

De best verkochte SNAP is nauwkeuriger,
voegt app ondersteuning van derden toe en heeft betere feedback

Wahoo, de leider in workout apps en fitnessapparatuur die samenwerkt met je smartphone,
kondigt een update aan voor de KICKR SNAP. Voortbordurend op het succes van de veelgeprezen
eerste generatie heeft de nieuwe SNAP ledverlichting die de gebruiker laat weten dat de trainer
aan staat en dat er trainingsdata verzonden wordt naar een smartphone, tablet of (fiets)computer.
De vernieuwde versie is ook een indrukwekkende 3% nauwkeuriger geworden met het meten van
het vermogen dat de renner levert op de SNAP. Op deze manier kun je nog nauwkeuriger en betrouw-
baarder je training routine afronden.

Net als de KICKR ondersteunt de SNAP nu vermogensmeters van derden met de Wahoo Fitness app.
Deze zorgt ervoor dat gebruikers de vermogensmeters kunnen verbinden met hun smartphone om
hiermee vervolgens de trainingsdata uit te kunnen lezen en waarmee ze tegelijkertijd ook de SNAP
kunnen blijven besturen. Ook blijft het eenvoudig om de trainer te verbinden met virtuele training plat-
forms zoals Zwift en TrainerRoad. Dit zorgt ervoor dat je ook binnenshuis je trainingsdoelen bereikt door
deze competitiever, interactiever en leuker te maken.

De nieuwe SNAP kan draadloos verbonden worden met andere apparaten door middel van Bluetooth
Smart,  ANT+ en ANT+ FE-C, waarmee gebruikers hun data kunnen opslaan in de app. Daarnaast kunnen
andere apparaten en sensoren van Wahoo, zoals de ELEMNT BOLT fietscomputer, makkelijk geïntegreerd
worden om rit data in de gaten te houden, de trainer te besturen en om hele outdoor routes te simuleren.

“Toen we de eerste KICKR trainer in 2013 introduceerde, herdefinieerde we de fietstrainer markt door
de eerste smart trainer aan te bieden. De nieuwe KICKR SNAP borduurt hierop voort met nieuwe
verbindingstechnieken, waaronder  verbeterde integratie van apparatuur van derden, nog beter voelbare
feedback en ongeëvenaarde nauwkeurigheid voor elk gebruiker.”

-- Chip Hawkins, CEO van Wahoo Fitness --

De SNAP heeft een wheel-on ontwerp zodat gebruikers gemakkelijk elke racefiets, mountain bike of tijdrit-
fiets op de trainer kunnen zetten, zelfs fietsen met schijfremmen en 12x142 steekas naven. De brede en
sterke koolstof  stalen constructie weegt iets meer dan 17 kg en zorgt daarmee voor een onmisbare stabiele
basis zodat gebruikers met vertrouwen op hoge intensiteit en met hoge cadans kunnen trainen. En dankzij
de gepatenteerde vliegwiel technologie is de SNAP zo gebouwd dat deze de unieke weerstand, die je voelt
als je op de weg rijdt, nabootst terwijl hij tegelijkertijd ongeëvenaarde wattages levert op elke snelheid.

KICKR SNAP zal vanaf deze zomer beschikbaar zijn bij verschillende (online)
verkooppunten voor een adviesprijs van €549,-.

Voor een volledig overzicht zie www.dedigitalesporter.nl

De nieuwe 2017 Mio Cyclo 400 reeks en de 605 HC

Mio introduceert de nieuwe 2017 Cyclo-reeks, met de Cyclo 400 serie en de Cyclo 600 serie.
Zowel de 400 serie als de 605 HC zijn uitgerust met een groter 4”, bij zonlicht leesbaar, anti-glare
aanraakscherm.

Mio biedt vooraf geïnstalleerde, complete fietskaarten van geheel Europa (38 landen), een eenvoudige
en gebruiksvriendelijke navigatie met grote cijfers op het scherm, lap-functie en een eenvoudige
menustructuur. De Cyclo 605 HC biedt fietsers bovendien alles wat ze nodig hebben om hun prestaties
te verhogen en gemotiveerd te blijven.

“Of je nou aan het fietsen bent door kleine dorpjes in landelijk Frankrijk, geniet van een grote stad als
Amsterdam, of door de Zwitserse Alpen toert, de nieuwe Cyclo 2017 reeks zorgt ervoor dat heel Europa
binnen handbereik is. Je bent binnen een paar minuten klaar voor de start, waarschijnlijk zonder dat je
de handleiding hoeft te raadplegen,” zegt Harold Cobben, Sales Director Europe B2C bij Mio.

• Groter 4” in zonlicht leesbaar anti-glare aanraakscherm
• Volledig updatebare, vooraf geïnstalleerde Europese fietskaarten
• Gebruiksvriendelijke navigatie met grote cijfers, lap-functie en eenvoudige menustructuur

Cyclo 400
De Cyclo 400 maakt het ontdekken van nieuwe plekken eenvoudig voor de recreatieve fietser.
Hij heeft een nieuw 4-inch anti-glare aanraakscherm, waarmee kaarten, route-aanwijzingen en statistieken
glashelder kunnen worden afgelezen tijdens het fietsen. Alles is eenvoudig in te stellen met de drie hardware
toetsen voor aan- en uitzetten, instant recording en lap marking. Met de lap-functionaliteit kunnen verschillen-
de segmenten of specifieke intervallen van een rit worden gemarkeerd, waardoor fietsers worden uitgedaagd
hun resultaten te verbeteren voor iedere ronde of ieder segment. Complete kaarten van geheel Europa zijn
vooraf geïnstalleerd, zodat de Cyclo 400 direct klaar is voor gebruik. Gebruikers kunnen verbinding maken
met MioShare en hun data direct synchroniseren met Strava™, waardoor zij hun ritten kunnen analyseren en
de resultaten kunnen delen met anderen. De Cyclo is compatibel met Strava segmenten en outdoor training.

Cyclo 405
De Cyclo 405 is gemaakt om te presteren. Hij heeft alle functionaliteit van de Cyclo 400, maar kan
daarnaast groepsberichten ontvangen van social media apps (WhatsApp, Twitter and Facebook) via een smart-
phone bluetoothverbinding en heeft Strava Live Segments indoor & outdoor training functionaliteit. Dankzij de
geïntegreerde ANT+ sensor is de Cyclo 405 volledig compatible met de ANT+ hartslagmonitor en snelheids- en
cadanssensoren. Hij kan worden aangesloten op ANT+ trainers met FE-C protocol en levert de corresponderende
weerstand tijdens indoor training. Daarnaast kan hij worden aangesloten op elektronische Shimano Di2-fietsschakel-
systemen voor het lezen en registreren van schakelinformatie van de Shimano Di2-schakelgroepen en bediening
op afstand voor het schakelen tussen pagina’s op het dashboard en het starten en stoppen
van registratie. De Cyclo 405 HC wordt geleverd met een ANT+ hartslagmonitor en een snelheids- en cadanssensor.

Cyclo 605 HC
De Cyclo 605 HC is het topmodel uit Mio’s productreeks van 2017. Geschikt voor outdoor of indoor,
paden of wegen, voor persoonlijke records of in competities met anderen, de mogelijkheden zijn eindeloos met de
Cyclo 605 HC. Hij heeft magneetloze en eenvoudig te installeren snelheids- en cadanssensoren, die voorgoed
afrekenen met de spaakmagneten en de omslachtige installatie van een snelheids- en cadanssensor rond de
pedalen en het frame van de fiets. Bevestig de sensoren simpelweg rond de achteras van het wiel en rond de
zadelstang of het pedaal, met de bijgeleverde rekbare, ladderachtige rubberband, en je bent klaar. Er is ook een
ANT+ hartslagmeter inbegrepen, voor het bereiken van optimale fitness. Een pc-verbinding is niet nodig, want
tracks en opnames kunnen moeiteloos via WiFi worden gesynchroniseerd naar een MioShare-account.
De Cyclo wordt geleverd met een 2A AC adapter, waarmee het apparaat sneller opgeladen kan worden.

Op pad met het Rapha Brevet Gilet

Bij het ochtendgloren of tegen de avonduren en met de korte voorjaarsbuitjes
die zachtjes naar beneden druppelen kun je als fietser wel een laagje extra
gebruiken. Een lichte bodywarmer is dan wel aangenaam.
 

En licht is de Rapha Brevet Gilet sowieso. De keukenweegschaal blijft na het
uitpakken, van het gilet in de maat XL, hangen op 98 gram.
Het gilet is gemaakt van 100% polyester. Deze zorgt ervoor dat wind niet door
kan dringen op je torso en zo lekker warm blijft. Maar omdat polyester niet
ademt zou je verwachten dat je enorm gaat zweten. Om dit te voorkomen zijn
de zijkanten en het gedeelte tussen de schouderbladen vervaardigd met een
meshe structuur zodat overtollig zweet netjes wordt afgevoerd.

Qua maatvoering is het niet nodig om een maat groter te kopen dan je
gewend bent. XL valt met mijn 1 meter 90 lekker en ik zou voor mijn postuur
misschien zelfs een maatje kleiner kunnen kiezen. Maar tijdens het biken ben
ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Polyester heeft namelijk geen stretch dus
voor de bewegingsvrijheid kies je beter je eigen maatvoering

Het Brevet gilet heeft dezelfde reflecterende strepen als het shirt. Koop je ze
allebei in dezelfde maat dan vallen de strepen van het gilet samen met het
shirt en vormen zo een mooi geheel. Over smaak valt niet te twisten maar
de marineblauwe kleur in combinatie met de wit-roze strepen maken de
Brevet-lijn tot een sjiek tenue.

Wat wel wennen is als je het gilet voor de eerste keer aantrekt is de rits.
Deze zit namelijk niet in het midden zoals je zou verwachten maar is
asymmetrisch gemaakt. De eerste keer dacht ik dat het een productiefout was
maar na even nalezen blijkt dat dit bewust gedaan is. En op de paden wordt
ineens duidelijk waarom dit gedaan is. Op het moment dat je het gilet open
wilt ritsen pak je altijd de goede rits. Dus je rits niet per ongeluk je shirt open
zodra je met meerdere laagjes rijdt.

Onderweg doet het gilet gewoon wat er van zich verwacht wordt. Namelijk de
wind tegenhouden en daarmee ook de kou. En mocht het toch te warm
worden dan past de gilet makkelijk in je rugzak of zelf achterin je fietsshirt.
Het is namelijk heel compact op te vouwen en dus ideaal om mee te nemen,
"voor het geval dat."

Het gilet is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
en komt in de kleur navyblauw en chartreuse.

De adviesprijs bedraagt  € 95,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-gilet/product/BGL05XX

Canyon's eerste Kids Bikes

Eerste indrukken zijn van het allergrootste belang en net daarom dienen jonge bikers op gepaste
wijze kennis te maken met het leven op twee wielen. Dit was het uitgangspunt van Canyon tijdens
de ontwikkeling van zijn eerste serie Kids' bikes.

De technologische verfijningen en vooruitstrevende eigenschappen die van elke Canyon een unieke
creatie maken, werden ook toegepast op de Canyon Kids' serie. De fietsen combineren een scherp
design met elementen die de controle, het comfort en het vertrouwen van het kind ten goede komen,
zodat zij steeds het beste vanzichzelf kunnen geven en tegelijkertijd ten volle kunnen genieten van
hun rit.

De Canyon Kids' serie bestaat uit drie modellen voor kinderen vanaf drie jaar, beginnend bij de
Offspring AL 16, gaande naar de Offspring AL 20 en eindigend bij de Grand Canyon AL 24.
Het voornaamste doel dat voor ogen werd gehouden tijdens de ontwikkeling was de creatie van
mountainbikes voor kinderen waarmee daadwerkelijk off-road gereden kan worden.
De volledige serie is uitgerust met hydraulische schijfremmen, steekassen en meerdere versnellingen
(Offspring AL 16: 2-speed SRAM Automatix automatische naafversnellingen, Offspring AL 20 en
Grand Canyon AL 24:

1x9 SRAM Geometrie speelt ook een sleutelrol in de bijdrage aan een vlotte en stabiele rit met lage
standover hoogtes op alle frames voor meer vertrouwen. Slimme toevoegingen kan je op verschillende
plaatsen terugvinden, zoals een rubberen bumper voor extra veiligheid rond de cockpit, of een groter
18" voorwiel op de Offspring AL 16 voor een betere stuwkracht zodat ook de kleinste bikers zijn voorbereid
op alles wat hun pad kan kruisen.

Op de 'Berliner Fahrradschau' (3 - 5 Maart), zal de Canyon Kids' serie niet enkel tentoongesteld worden,
de fietsen zullen ook beschikbaar zijn voor een testrit. Canyon voorziet ook een Chill-Out zone naast het
testparcours waar de jonge bikers tot rust kunnen komen na hun rit. Naast het Canyon Event Team zullen
ook Brand Manager Milena Weber en Product Manager Michael Staab aanwezig zijn om alle vragen
over de nieuwe modellen te beantwoorden.

Voor verdere informatie over Canyon's nieuwe Kids's serie, ga naar
www.canyon.com/kids

TomTom Adventurer wint iF design award 2017

Het TomTom Adventurer GPS Outdoor-horloge is bekroond met een iF Design Award 2017.
Het horloge, dat geschikt is voor het tracken van outdoor-activiteiten, werd uit meer dan vijfduizend
inzendingen uit 59 landen als winnaar geselecteerd in de categorie Product discipline (Sport / Outdoor / Fietsen).

“We zijn ontzettend trots op deze iF Design Award voor de TomTom Adventurer”, zegt Cees van Dok,
VP Product Unit bij TomTom Sports. “Bij het ontwerpen van dit horloge wilden we ervoor zorgen dat
het taai genoeg was om alle outdoor-avonturen te doorstaan, voor een lagere prijs dan het bestaande
aanbod horloges.
Deze award is een geweldige erkenning voor onze teams, die ontzettend hard hebben gewerkt om
de TomTom Adventurer op de markt te krijgen.”

De routeverkenning, hoogtemeter en lange batterijduur van de TomTom Adventurer zorgen ervoor dat
trailrunners en wandelaars zelfverzekerd de bergen in kunnen. De automatische afdalingsinformatie van
de TomTom Adventurer brengt wintersporttechnologie op een nieuw niveau. Met een blik op het horloge
zien wintersporters belangrijke live data over snelheid, hoogte, afdaling en hellingsgraad.

Naast outdoor-activiteiten biedt de TomTom Adventurer ook 24/7-aciviteitentracking en sportsmodi voor
hardlopen, zwemmen, fietsen en fitness.
Ook bevat het horloge een optische hartslagmonitor en ingebouwde muziekspeler.

De TomTom Adventurer is beschikbaar op de website van TomTom en kost €299.

 

Voor u gelezen: Bike Skills, Boek voor bikers.

Toen een paar weken geleden het boek: Bike Skills van Michel Romen op de deurmat viel
waren we uiteraard nieuwsgierig naar de inhoud. Vooral omdat we Michel al een paar keer
ontmoet hadden en weten dat hij een grote passie voor biken heeft.

 

En de passie voor het biken toont zich ook in het boek. Met meer dan 550 foto's waar je bij
sommige plaatjes al in gedachten naar de locatie gevoerd wordt.

Maar uiteraard is dit geen plaatjesboek. Dit boek is er om je vaardigheden te verbeteren.
En in deze opzet is Michel zeker geslaagd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of je nu een beginner of een gevorderde rijder bent, de 30 hoofdstukken in dit boek geven je een
heldere leidraad bij het ontwikkelen van rijvaardigheden op de mountainbike. Daarbij wordt geen enkel
onderwerp overgeslagen: de materiaalkeuze, evenwichtsoefeningen, maar ook het nemen van
haarspeldbochten en verschillende sprongtechnieken worden behandeld.
Meer dan 550 (!) foto’s en afbeeldingen tonen daarbij stap voor stap de bewegingen en specifieke
aandachtspunten. Voor vergevorderde rijders bevat dit boek bovendien een aantal Masterclass-onderdelen.
Dit zijn technieken waarmee je de moeilijkste uitdagingen kunt overwinnen.

Verbetering van je rijvaardigheid geeft je meer vrijheid om te rijden waar je maar wil.
Je zelfvertrouwen groeit en daarmee ook het plezier op de mountainbike.
En dat ligt met dit boek binnen handbereik!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar ook de technische aspecten zoals de complete bike-geometry wordt op een prettige manier uitgelegd.
Nu snap ik ook eindelijk het verschil tussen stack en reach zonder heel google te hoeven doorspitten.
 

Ik kan dit boek aan iedere beginner maar ook gevorderde biker aanraden.
En in deze decembermaand is het absoluut geen straf om het als kado te krijgen of te geven

De adviesprijs van het boek bedraagt: € 25,90

Voor meer informatie klik je op de volgende link:
http://www.bikeskills.nl/nl/home.html

 

Pagina's