Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

Podiumplaats voor Jasper Ockeloen in de Subaru Beach Battle

Afgelopen zondag 25 november heeft Jasper Ockeloen  de 5e editie van de Subaru Beach Battle op zijn naam geschreven. Bram Rood schreef  op slechts twee seconden na tweede plaats op zijn naam.

Na zijn overwinning vorige week in Petten moest Bram Rood vandaag genoegen nemen met de tweede plaats achter Jasper Ockeloen. Al vroeg in de wedstrijd scheidden beide mannen zich af van het peloton en bouwden hun voorsprong gestaag uit. ‘We werkten goed samen en dan heb je op dit mooie en technische parkoers aan twee man genoeg om weg te blijven. Met het ingaan van de laatste ronde trok Jasper net iets te hard door voor mij en moest ik hem laten gaan. Gelukkig heb ik nog twee weken om de vorm aan te scherpen voor het Europees Kampioenschap strandrace in Scheveningen.’, aldus Rood. Rick van Breda kwam achter Ockeloen en Rood als derde binnen.

 

10 - 14 oktober Roc d'Azur 2018

Op 10 oktober openen de inmense hangaardeuren zich en worden de inschrijvingen opgehaald. Alles wat je kunt verzinnen op mountainbikegebied is op dit evenement te vinden. Toertochten, marathons, All Mountain tochten, Enduro en zelfs een meerdaagse graveltocht staan op het programma. Dat gepaard met een grote beurs maken dit een geweldige afsluiter van het seizoen.

Voor de 35e keer gaat de Roc van start en met meer dan 20.000 inschrijvingen en 34! verschilllende tochten/wedstrijden maakt dit een van Europa's grootste mountainbike evenement.

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag, mee rijdt met de gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei  nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de  luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rocazur.com/en/

Voor een korte sfeerimpressie van 2017 klik je op het volgende filmpje:

Inschrijving Subaru BeachBattle 2018 geopend

Zondag 25 november vindt de 5e editie van de SUBARU BeachBattle Wijk aan zee plaats. De BeachBattle is voor zowel deelnemers als publiek een zeer aantrekkelijke mountainbike strandrace. Jong en oud, getraind of niet, iedereen kan er (op eigen tempo) aan mee doen.

“De Subaru BeachBattle is de mooiste,
 leukste en meest uitdagende
 mountainbike strandrace van het seizoen.”

 
De race vindt plaats op een geheel afgezet parcours op het strand van Wijk aan Zee en Velsen. Evenals vorig jaar zal de spectaculaire start plaatsvinden op de Dorpsweide van Wijk aan Zee. Andere bijzondere en sensationele onderdelen van het parcours zijn de technische Fletcherbocht bij ons koershotel Zeeduin en de Muur van WaZ.

We hebben naar jullie recreanten geluisterd!
We weten dat ons parcours lekker uitdagend is. Een veel gehoorde reactie onder onze recreatieve deelnemers is dat er teveel gelopen moest worden terwijl je natuurlijk komt om te fietsen. Daarom hebben we voor de recreanten het parcours enigszins aangepast zodat je minder van je fiets af hoeft. Uiteraard kun je de BeachBattle nog steeds rijden om even lekker af te zien en te genieten. Voor de wedstrijdrijders blijft het parcours even 'zwaar'.

Wil je 's middags meedoen als wedstrijdrijder ?
Let dan even op. Om bij de licentiehouders om 13.00 uur te kunnen starten, heb je een wedstrijdlicentie van de KNWU nodig. Heb je een basislicentie van de KNWU of ben je ingeschreven bij een andere organisatie dan moet je starten in de categorie 'recreanten' in de ochtend om 10.30 uur.

BeachBattle Summer Edition
Terug van weggeweest! De 'kleine' BeachBattle. Het opwarmertje voor zijn grote broer staat voor dinsdagavond 4 september op de kalender.
Inschrijven kan alleen ter plekke (strandpaviljoen DITTIS Sunsea). De start is om 19.00 uur. Kom langs en doe mee!

Voor meer informatie klik je op:
http://subarubeachbattle.nl/
 

Brick Lane Hitchhiker: gravel, adventure, bikepakking of toerfiets

Het Londense Brick Lane Bike lanceert de meest avontuurlijke alles-in-één frameset, de BLB Hitchhiker. Van bikepacking in het wild, trekken door verschillende continenten tot het dagelijkse woon-werkverkeer

Eén Frame. Eindeloze Mogelijkheden.
Het frame geeft je de mogelijkheid om te kiezen voor een single speed of om er versnellingen op te zetten. Ook biedt het frame ruimte voor 40c banden waardoor je niet hoeft te kiezen tussen asfalt of gravelpaden.  Wees er snel bij want er worden maar 250 van deze frames gemaakt.

De Hitchhiker is gemaakt van Cromor buizen van het Italiaanse Columbus en is gebaseerd op de geometrie van een toerfiets. Daarnaast biedt het frame biedt de mogelijkheid om er spatborden en bagagedragers op te zetten. Dit maakt dat je dit frame kan opbouwen tot de ideale fiets. Of je nu naar je werk rijdt of gaat bikepacking in de wildernis.

Over Brick Lane Bikes
Brick Lane Bikes is opgericht in 2006 en is een langgekoesterde droom van een voormalige Londense koerier. Tegenwoordig is de fietsenwinkel gevestigd in Oost-Londen en synoniem met de heersende fietscultuur. Met hun aanbod van nieuwe en vintage frames, fietsen en accessoires behoren ze tot de top van de Europese fietscultuur.

BLB is het huismerk van Brick Lane Bikes dat trouw blijft aan de Oost-Londense fietscultuur en is een perfecte mix tussen stijl en vrijheid om het frame op te bouwen zoals je wil. Alle producten van het huismerk zijn door Brick Lane Bikes zelf geproduceerd.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bricklanebikes.co.uk/


Gravel Series Limburg

Gravelracen is "in", en dat is ook wel te merken aan ons 125 pagina's tellende graveltopic. Zelf zijn we er ook niet vies van. Voor de gravelracers onder ons presenteerd Crossbordercycling de eerste editie van de OFFGRID GRAVEL SERIES LIMBURG 2018

Gravel series
Samen met Toma Cycles uit Kerkrade organiseert de Stichting Crossborder Cycling Limburg een uniek meerdaags
GRAVEL-event in 2018. Drie unieke races over 100 kilometer onverharde wegen in de Limburgse grensstreek.
Iedereen kan meedoen, recreatieve bikers, fun riders en ook voor de meer race minded bikers is er plaats. Naast
een sportief en competitief element staat fun, beleven en genieten voorop bij de GRAVEL SERIES. De naam zegt
het al een rit over de vele gravel en onverharde paden in en net over de grens van Limburg.
Met DE GRAVEL SERIES willen we een brede doelgroep (jeugd-funklasse-recreanten-prestatiegerichte rijders) de
kans geven om op een kwalitatieve manier te genieten van deze up and coming sport, het “gravellen”. Een tweede
doel van dit event is het om een brede groep fietsers (van jong tot en met oud) te laten genieten van de bijzonder
fraaie natuur en landschappen in onze provincie.

Data en locatie
Zondag 25 maart, zondag 13 mei en zaterdag 13 oktober zijn de data van de drie gravel races die onderdeel
uitmaken van de OFFGRID GRAVEL SERIES LIMBURG 2018.
We hebben bewust gekozen voor drie wedstrijden/ tochten i.p.v. één grote op één en dezelfde datum.
Door te kiezen voor drie data laten we aan de deelnemers de grote diversiteit van het landschap zien in zowat
elk jaargetijde.

De start en finish van de races vindt plaats in Banholt in de gemeente Eijsden-Margraten, de ultieme gravel
gemeente van Limburg.

Route details
•De OFFGRID GRAVEL SERIES LIMBURG bestaan uit drie losse races.
•De essentie van de GRAVEL SERIES is een toertocht met een bijzonder wedstrijdtintje.
•Elke race start en finisht in Banholt.
•De route dient middels GPX-bestand te worden gedownload.
•De verschillende routes zijn ongeveer 100 kilometer lang en voeren door Zuid-Limburg en de Limburgse grensstreek met België en Duitsland.
•De route van de GRAVEL SERIES loopt voor 80% over onverharde paden.
•De hoogtemeters variëren per route.
•De route kan op eigen tempo worden verreden.
•De organisatie van de GRAVEL SERIES LIMBURG volgt nadrukkelijk de richtlijnen van IKFIETSVRIENDELIJK. Hierbij in ach nemende:

1)      Respect voor medeweggebruikers
2)      Respect voor de verkeersregels
3)      Respect voor het milieu

Wedstrijdelement
Op verschillende plekken, zones, zijn zogenaamde strava segmenten neergelegd. Op deze segmenten wordt middels
strava bijgehouden welke renner dit segment het snelste is gepasseerd. Op basis van deze uitslag wordt na elke race
een podium bekendgemaakt (1-2-3) van de renners die het snelste op deze segmenten hebben gereden.
Het wedstrijdelement is overigens absoluut geen must. We hebben nadrukkelijk gekozen om voor zowel de recreatieve
biker als de meer race minded biker een fun event neer te zetten. Ook voor de renner die het langzaamste heeft gereden
kan in de prijzen vallen. En als je dat zelfs niet wilt, maar uitsluitend wilt genieten van de natuur en de gravelpaden,
dan zet je je strava gewoon uit……;)

Met welke bike kan ik deelnemen?
In principe kun je met een MTB, cyclocrossfiets als de speciaal ontworpen gravelbikes deelnemen.
Het is onmogelijk om de GRAVEL SERIES te rijden op een racefiets met racebanden.

Start en finishlocatie
De start en finishlocatie is voorzien in Banholt in de gemeente Eijsden-Margraten.

Kosten deelname
De kosten voor deelname per serie (3 series op 25 maart – 13 mei en 13 oktober) bedragen 12,50 euro.
Weet je nu al dat je aan alle drie de series wilt deelnemen profiteer dan van het aanbod van 25,00 euro
voor deelname aan alle drie de races

Voor meer informatie klik je op:
https://crossbordercycling.eu/project/offgrid-gravel-series-limburg/

Voor het grote Gravelracers topic klik je op:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=115296&start=1860

Je billen beschermen met Ass Savers

De paden zijn vies en om elke hoek verschuilt zich een modderplas welke je met een beetje geluk kunt ontwijken. Maar gezien dit niet altijd kan monteerden we een setje Ass Savers op de bike en gingen op pad.

Zoals je van ons gewend bent leggen we als eerste de spatborden op onze oer-
Hollandse keukenweegschaal. De wijzer slaat amper uit en het gewicht van de
spatborden is bijna verwaarloosbaar. De smalle versie weegt 18 gram en de brede
versie 24 gram. Het voorspatbord komt uit op 20 gram. Zo ben je voor een luttele 38
gram al beschermd tegen opspattend vuil.

De Ass Savers komen in 2 maten. De regular en Big. De Regular is geschikt voor
banden tot +/- 35 mm en de big voor banden tot 50 mm. Nu doen bikers zelden wat
de bedoeling is en monteerden we de Regular op een 29'er met 2.1" banden en de
Big op een Plus bike met 3.0 banden.
Onderweg door natte omstandigheden doen beide maten hun best om de scherpe
kanten er af te halen. Je rugzak zal nog enigszins smerig worden door opspattend
modder maar je billen blijven voor het grootste gedeelte gevrijwaard van nattigheid.
Wil je een iets snellere look dan monteer je de Regular en wil je meer bescherming
dan raden we je de Big aan.

Bikers die met een "open" zadel rijden hebben hier nog meer profijt van omdat het
spatbordje onder het dek doorloopt.
Je zadel en fietsbroek zijn trouwens ook blij met een spatbord aan de achterkant.
De schurende werking van modder tussen zadeldek en fietsbroek zorgt namelijk
voor slijtage van zadel en kleding tijdens lange moddertochten.

De Ass Savers steken ongeveer 20 cm uit. Dit heeft ook te maken met hoe ver je
zadel maar voren of achter geschoven is. Dit kan de afstand zomaar een paar cm
korter maken. Tijdens het op en afstappen van de bike heb je geen last van het
uitstekende spatbord, je been zwiept er namelijk netjes overheen.

Het monteren van de vierde generatie met vernieuwde flip lock is binnen een minuut
gebeurd. De flip lock sla je om zodra het spatbordje tussen de zadelrails is
geschoven. Het werkt dan als een vergrendeling zodat het spatbordje nergens heen
gaat. Het spatbordje blijft tijdens de tochten en flink stuiteren over de singletracks
dan ook netjes op zijn plaats zitten.

Mudder:
De Mudder is de nieuwste telg en wordt geplaatst onder de kroon van de voorvork.
Net als het achterspatbord is het monteren zo gebeurd. Aan de voorkant wordt de
Mudder vastgemaakt door middel van Tyraps. Het zit vast en hoeft er niet meer
vanaf. Ook niet zodra de zomer begint. De Mudder laat je gewoon lekker zitten want
hij beschermt je gezicht niet alleen tegen opspattend water en vuil maar ook op-
vliegende stenen worden tegengehouden.

Na montage steekt de Mudder ongeveer 18 cm uit en houdt tijdens het rijden de
meeste modder uit je gezicht. Het voordeel dat deze boven je wiel zit is tijdens het
sturen op natte singletracks. Het spatbordje draait immers met je wiel mee en blijft
altijd modder en steentjes tegen houden.
De Mudder is bijna op elke voorvork te monteren en past op bijna alle wielmaten
van 26" naar 27,5" tot 29".

De looks? De Ass Savers zien er uit als een kleine spoiler en het merk doen de naam eer aan.
Je billen worden gespaard en ze misstaan niet tijdens zomer- en wintertochten.
De spatborden zijn te verkrijgen in diverse kleuren en ook leuke designs zoals op
dit moment de Enisaurus collectie

De adviesprijs van de Ass Saver regular bedraagt € 9,00
De adviesprijs van de Ass Saver Big bedraagt € 10,00
De adviesprijs van de Mudder bedraagt € 10,00

Voor meer informatie klik je op:
https://ass-savers.com/

Terugblik: Canyon "Roc All Mountain"

De Roc d'Azur is alweer achter de rug. Wij blikken terug op de Roc All Mountain tour welke we reden met de Canyon Spectral. Een bike die gemaakt is voor dit soort tochten.

De start van de Roc All Mountain is niet zoals je gewend bent van de Roc op de Base Nature
maar start in het pittoreske dorpje Roquebrune. Op het centrale plein van het stadje wachten
een kleine 300 deelnemers op het startschot.
Om me heen kijkend zie je een diversiteit van deelnemers. Van dikke AM-fullys compleet met
fullface helm tot snelle hardtails zonder protectie en met strakke lycra kleding. Een groter
contrast kun je bijna niet voorstellen.

Bikers die deze tocht al vaker hebben gereden weten dat je eigenlijk toch wel minimaal een
dropper nodig hebt. We volgen namelijk een paar specials van de Enduro. En de nieuwe
afdalingen zijn niet voor de poes.
 
Half 10! Het startschot is gegeven en we zijn weg. Al snel verlaten we het asfalt van Roquebrune
en beginnen met een lange klim door het achterland. Een 10 kilometer lange klim. De Canyon
Spectral laat zich van de goede kant zien en klimt gestaag omhoog. Maar tegen de lichte
hardtails zijn we niet opgewassen en deze schieten dan ook regelmatig langs ons af.
Maar na 10 kilometer volgt de eerste special. De demper gaat in de open stand en we zijn
weg. Een stijle special met grote stenen, drops en bomen. En hier overheen een flinke laag
stof waardoor het lijkt alsof je over een knikkerbaan rijdt. Remmen doe je dus een eind voor
een drop of sectie en daarna laat je de bike er doorheen rollen. En dat doet de Spectral goed.
Ik zit lekker in mijn zone en zie in de zijkanten diverse hardtails geparkeerd en wachtend om
naar beneden te lopen. De rollen zijn omgedraaid en de All Mountain tour toont zijn ware aard.

Beneden steken we een uitgedroogde rivierbedding over en ik maak een praatje met een andere
rijder welke samen met mij in de afdaling dook. Cultuur en taalbarrières worden snel verbroken
onder een flinke stoot adrenaline en met een grote grijns biken we verder.
We gaan weer klimmen, op naar de zijflanken van de Valdingarde.

Hier wacht ons de tweede special. Een splinternieuwe afdaling. Vers gemaakt door de organisatie
en gemaakt met een bosmaaier en frees. Heel mooi aangelegd met diverse switchbacks en mooie
drops. De grond biedt redelijk wat grip omdat deze pas ontgonnen is en wij een van de eerste licht-
ingen zijn die er overheen rijden. Het pad moet dus nog flink ingereden worden.
Onder aan de afdaling wacht ons de bevoorrading. Tijd voor een hapje en een drankje.

Weer gaan we klimmen, maar nu naar het hoogste punt van de tocht. De top van de Col de Val-
dingarde. Een van de meest schitterende trails die er te vinden is. Super technisch met alles erop
en eraan. Dit jaar een stuk gladder dan vorig jaar maar waar ik vorig jaar een stukje heb gelopen
laat de Spectral zich overal doorheen sturen.

Bike en bestuurder zitten vandaag super in hun vel en alles klopt. Een paar keer met de wieltjes
los van de grond en daarna vol in de remmen om goed uit te komen voor de volgende sectie.
Wauw! Wat een kick, de adrenaline giert door je aders en je hartslag blijft hoog.
Wie zegt dat afdalen geen werken is!

We laten de Valdingarde achter ons en zakken langzaam af naar Roquebrune. Er wachten ons
nog een paar specials en een aantal schitterende paden. De specials verlopen goed en de bike
slurpt alle drops met gemak op. Na een geweldige dag rollen we over de finish lijn in Roquebrune
waar een lekker biertje op ons staat te wachten.

Het is moeilijk om je enthousiasme op papier te zetten maar ik kan de Roc All Mountain aan
iedereen aanraden die van technische trails houdt. Vooral als je wilt fietsen zonder modder
en onder een warme Zuid Franse zon.
Volgend jaar weer? Reken maar!

Canyon Roc d'Azur 2017 4-8 (R)oktober

Op 4 oktober gaan de grote hangaardeuren open en worden de inschrijvingen door letterlijk duizenden deelnemers opgehaald. Van amateur tot pro en kids tour tot spectaculaire marathon. Voor ieder is wel wat wils in alweer de 34e  editie van le Roc d'Azur.

In de dagen van 4 - 8 oktober worden vanuit het Bassin in Frejus 26 bike-evenementen
gestart. Iedereen is welkom en met een dikke 20.000 inschrijvingen is de Roc een van
Europa's grootste mountainbike evenement.

http://www.rocazur.com/en/

Bericht gaat verder onder de foto:

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag,
mee rijdt met de nieuwe gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is
voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei
nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de
luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.


Let's Roc! And Ride!

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Pagina's