Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

Terugblik: Canyon "Roc All Mountain"

De Roc d'Azur is alweer achter de rug. Wij blikken terug op de Roc All Mountain tour welke we reden met de Canyon Spectral. Een bike die gemaakt is voor dit soort tochten.

De start van de Roc All Mountain is niet zoals je gewend bent van de Roc op de Base Nature
maar start in het pittoreske dorpje Roquebrune. Op het centrale plein van het stadje wachten
een kleine 300 deelnemers op het startschot.
Om me heen kijkend zie je een diversiteit van deelnemers. Van dikke AM-fullys compleet met
fullface helm tot snelle hardtails zonder protectie en met strakke lycra kleding. Een groter
contrast kun je bijna niet voorstellen.

Bikers die deze tocht al vaker hebben gereden weten dat je eigenlijk toch wel minimaal een
dropper nodig hebt. We volgen namelijk een paar specials van de Enduro. En de nieuwe
afdalingen zijn niet voor de poes.
 
Half 10! Het startschot is gegeven en we zijn weg. Al snel verlaten we het asfalt van Roquebrune
en beginnen met een lange klim door het achterland. Een 10 kilometer lange klim. De Canyon
Spectral laat zich van de goede kant zien en klimt gestaag omhoog. Maar tegen de lichte
hardtails zijn we niet opgewassen en deze schieten dan ook regelmatig langs ons af.
Maar na 10 kilometer volgt de eerste special. De demper gaat in de open stand en we zijn
weg. Een stijle special met grote stenen, drops en bomen. En hier overheen een flinke laag
stof waardoor het lijkt alsof je over een knikkerbaan rijdt. Remmen doe je dus een eind voor
een drop of sectie en daarna laat je de bike er doorheen rollen. En dat doet de Spectral goed.
Ik zit lekker in mijn zone en zie in de zijkanten diverse hardtails geparkeerd en wachtend om
naar beneden te lopen. De rollen zijn omgedraaid en de All Mountain tour toont zijn ware aard.

Beneden steken we een uitgedroogde rivierbedding over en ik maak een praatje met een andere
rijder welke samen met mij in de afdaling dook. Cultuur en taalbarrières worden snel verbroken
onder een flinke stoot adrenaline en met een grote grijns biken we verder.
We gaan weer klimmen, op naar de zijflanken van de Valdingarde.

Hier wacht ons de tweede special. Een splinternieuwe afdaling. Vers gemaakt door de organisatie
en gemaakt met een bosmaaier en frees. Heel mooi aangelegd met diverse switchbacks en mooie
drops. De grond biedt redelijk wat grip omdat deze pas ontgonnen is en wij een van de eerste licht-
ingen zijn die er overheen rijden. Het pad moet dus nog flink ingereden worden.
Onder aan de afdaling wacht ons de bevoorrading. Tijd voor een hapje en een drankje.

Weer gaan we klimmen, maar nu naar het hoogste punt van de tocht. De top van de Col de Val-
dingarde. Een van de meest schitterende trails die er te vinden is. Super technisch met alles erop
en eraan. Dit jaar een stuk gladder dan vorig jaar maar waar ik vorig jaar een stukje heb gelopen
laat de Spectral zich overal doorheen sturen.

Bike en bestuurder zitten vandaag super in hun vel en alles klopt. Een paar keer met de wieltjes
los van de grond en daarna vol in de remmen om goed uit te komen voor de volgende sectie.
Wauw! Wat een kick, de adrenaline giert door je aders en je hartslag blijft hoog.
Wie zegt dat afdalen geen werken is!

We laten de Valdingarde achter ons en zakken langzaam af naar Roquebrune. Er wachten ons
nog een paar specials en een aantal schitterende paden. De specials verlopen goed en de bike
slurpt alle drops met gemak op. Na een geweldige dag rollen we over de finish lijn in Roquebrune
waar een lekker biertje op ons staat te wachten.

Het is moeilijk om je enthousiasme op papier te zetten maar ik kan de Roc All Mountain aan
iedereen aanraden die van technische trails houdt. Vooral als je wilt fietsen zonder modder
en onder een warme Zuid Franse zon.
Volgend jaar weer? Reken maar!

Canyon Roc d'Azur 2017 4-8 (R)oktober

Op 4 oktober gaan de grote hangaardeuren open en worden de inschrijvingen door letterlijk duizenden deelnemers opgehaald. Van amateur tot pro en kids tour tot spectaculaire marathon. Voor ieder is wel wat wils in alweer de 34e  editie van le Roc d'Azur.

In de dagen van 4 - 8 oktober worden vanuit het Bassin in Frejus 26 bike-evenementen
gestart. Iedereen is welkom en met een dikke 20.000 inschrijvingen is de Roc een van
Europa's grootste mountainbike evenement.

http://www.rocazur.com/en/

Bericht gaat verder onder de foto:

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag,
mee rijdt met de nieuwe gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is
voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei
nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de
luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.


Let's Roc! And Ride!

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Onderweg met de Ekoï Atak zonnebril

De zon laat zich weer van de betere kant zien en daarom is het tijd om de
zonnebrillen weer uit de kast te halen. Tijd om eens met de Ekoï Atak de trails
in te schieten.
 

Over het merk:
Ekoi is in 2001 opgestart door JC Rattel welke ondertussen al meer dan 20
jaar ervaring heeft in de wielerwereld. Ekoi heeft een leuke stijl en het meest
vernieuwende is de online configurator waar je zelf de kleuren van brillen,
helmen, shirts etc. aan kunt passen in de stijl van je team of club.

De Ekoï Atak:
Zodra je de doos uitpakt zie je dat de zonnebril netjes in een goed passende
hardcase wordt geleverd en nog in een brillezakje zit welke ook gebruikt kan
worden om de glazen schoon te maken.

De bril ziet er netjes en goed afgewerkt uit. Een stevig kunststof montuur
gemaakt van grilamid geeft de bril een laag gewicht en kan hij wel tegen een
stootje. De voorzijde heeft twee rubberen insert bij de neus ten behoeve van
het comfort. De opengewerkte pootjes met 4 luchtgaten per poot zorgen
voor een goede luchtcirculatie en een rubberen insert aan de binnenkant van
de pootjes zorgt voor grip en comfort.
De wijzer van de keukenweegschaal blijft steken op 35 gram. Een net
gewicht, vooral gezien de zware uitstraling van de bril had ik deze een stuk
zwaarder gedacht.

De grip van de bril is prima, tijdens een paar flinke klimmen onder een blauwe
lucht waar de zweetdruppels flink naar beneden stromen blijft de bril netjes op
zijn plaats. Een paar technische afdalingen later en de bril is nog steeds geen
mm verschoven.

De bril is "one size fits all" en valt onder de categorie "full coverage". Hij
omsluit namelijk een redelijk groot oppervlakte rondom je gezicht. Ik heb een
redelijk smal hoofd en als ik de bril zonder helm draag lijkt hij aan de grote
kant. Het breedste punt meet namelijk iets onder de 15 cm. Maar zodra je de
mountainbikehelm op zet wordt het een heel ander verhaal. Dan klopt het
plaatje ineens en heeft de bril wel wat weg van een kleine set goggles. Het
oog wil natuurlijk ook wat.
Het voordeel van een omsluitende bril is dat modder, zand en opvliegend
puin niet in je ogen kan komen. Het grote glasoppervlakte heeft als bijkomend
voordeel dat je volledig zicht rondom hebt, je kunt dus netjes vanuit je
ooghoeken de concurrentie in de gaten houden zonder je hoofd te draaien
of tegen een rand aan kijkt.

Het aanslaan van de glazen heb ik op dit moment maar een paar keer
ervaren. Dat was tijdens een paar lange technische klimmen onder dompig
weer in Luxemburg. Zodra de snelheid weer wat omhoog ging trok de aanslag
weer vrij snel weg. Bij klimmen over het asfalt bleven de glazen net aanslagvrij.
De glazen van de Atak vallen onder categorie 3, ofwel te dragen onder felle
lichtomstandigheden. Ze zijn van onbreekbaar polycarbonaat en 100% anti UV.

Als laatste is de bril verkrijgbaar in diverse kleuren welke je zelf samenstelt
via je online configurator. Je kunt de pootjes, zowel links als rechts een
kleurtje geven en tevens het middenstuk een ander kleurtje geven. Er is
keuze uit tien verschillende kleuren voor de onderdelen en vier kleuren voor
de glazen.

De adviesprijs bedraagt  € 39,99

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ekoi.fr/nl/configurateur?idModel=2

Op pad met de SKS X- Blade 29" & X-Board

Het is maart en de zon schijnt zo nu en dan tussen de buien door. Maar de
paden zijn doorweekt en ligt genoeg modder om een schoonheidssalon flink
te bevoorraden. Genoeg redenen om een paar SKS spatborden te monteren.
 

Afgelopen tijd reden we voor SKS rond met de nieuwe X-Blade 29" voor aan
de achterkant van de bike en het vernieuwde X-Board spatbord welke zich
aan de onderbuis laat bevestigen.

Na het uitpakken van de set beginnen we met het installeren van het
voorspatbord. Als eerste druk je een paar rubberen spacers in het spatbord
zodat de spacers tegen het frame drukken en mochten er kabels onderlopen
alles netjes passend te maken is. Door middel van een paar rubberen banden
wordt het spatbord op zijn plaats gehouden. De uitsparing aan de boven en
onderkant zorgen er voor dat er iets meer ruimte is bij het balhoofd en alles
zo hoog mogelijk geplaatst kan worden.
De afmetingen van de X-Board zijn, 34 cm lang en 13 cm breed. Groot genoeg
dus om heel wat modder en water uit je gezicht te houden.
Het gewicht van de X-Board tikt net de 100 gram aan.

Het monteren van achterspatbord is ook binnen een paar minuten gebeurd.
Je klemt hem vast aan je zadelpen door middel van de "quick release
powerstrap" welke in een mum van tijd op maat te maken is. Daarna stel je de
hoeken in van de schommel en het eigenlijke spatbord. Dit laatste bestaat
tegenwoordig uit twee delen. Een lang achterstuk van 63 cm en een kort
voorstukje van een kleine 7 cm. Dit voorstukje kun je naar beneden richten zodat
je nog beter beschermd bent tegen modder. Wel de inbussen goed aandraaien
zodat alles tijdens technische en hobbelige trails netjes op zijn plaats blijft zitten.
En dat zit wel goed, zelfs tijdens het biken over het kleine bike park in Beringen
blijft alles netjes zitten zonder verschuivingen. In de Ardense klei zullen ze het
komende weken ook goed gaan doen. Want tijdens de natte
voorjaarstoertochten van de Stany Smol Challenge en Gileppe des Haute
Fagnes gaan de spatborden netjes over naar de 27,5" plus bike.
Het achterspatbord is daar namelijk breed en lang genoeg voor. De X-Blade is
68 cm lang, 8,5 cm breed en aan de achterkant verbreedt het zich naar 11 cm.
De schommel heeft een lengte van 14 cm. De keukenweegschaal tikt net 245
gram aan.

Onderweg merk je weinig van de spatborden. Ze doen gewoon hun werk.
Namelijk modder en water tegenhouden. En dat doen ze goed, je gezicht, rug,
bovenbenen en billen blijven lekker schoon en droog. En qua looks misstaan
de nieuwe SKS spatborden ook niet. Ze zien er met het jaar beter uit.
En voor de twijfelaars onder ons. Wist je trouwens dat je fietsbroek, zadel en
andere componenten ook een stuk minder te lijden hebben zonder het geschuur
van al die modder. Dus dat gaat ook weer een stukje langer mee. En de was-
machine is ook blij met wat minder modder.

Over de degelijkheid valt niets aan op te merken. Een simpele en degelijke
constructie die jaren mee kan gaan. Ook de powerstrap van het achterspat-
bord gaat jaren mee.

De adviesprijs van de X-Blade 29" is € 19,99
http://www.sks-germany.com/nl/producten/x-blade-dark-29-zoll/

De adviesprijs van het X-Board is € 9,99
http://www.sks-germany.com/nl/producten/x-board-dark/

Lakebike 24 komt met nachtstart voor 12 uurs rit.

Op 3 en 4 juni 2017 vind in Best de 7e editie van de Lakebike24 Challenge plaats.
De deelnemers kunnen kiezen voor verschillende klassen.
Nieuw is dit jaar de 12 uurs. Deze kan je als duo of alleen rijden.
 

Extra bijzonder wordt het, doordat de start van de 12 uurs in de nacht zal zijn.
Voor de echte bikkels is er natuurlijk de 24 uurs klasse.
Als team is dit al een flinke uitdaging, maar dat dacht je van de solisten?
Uiteraard is er ook nog de 6 uurs klasse. Ook dit kan met een team of solo.

“Met de 12 uurs wilde we vernieuwing brengen naar het evenement.
Daarnaast hebben we veel positieve feedback gehad op ons parcours.
Die lijn wilde we verder doortrekken in het nieuwe parcours. Ik denk dat dit is gelukt.”,
aldus Nick van der Kallen, de parcoursbouwer van de organisatie.

Voor wie is deze uitdaging?

 Lakebike24 is een fantastische mix van wedstrijdfietsers en recreanten.
Uiteraard is de challenge ook dit jaar ook weer het toneel voor het Nederlands
Kampioenschap 24 uurs mountainbiken. Voor de wedstrijdteams is het doel
zo veel mogelijk rondjes af te leggen in 6, 12 of 24 uur.
Voor de funteams is de uitdaging deze challenge te volbrengen en de klok rond
te fietsen. De Lakebike24 Challenge is er dus voor iedere mountainbike fanaat
die een spectaculaire uitdaging zoekt.
De verwachting is dat de inschrijvingen weer hard zullen gaan, zeker voor de 6 uurs.

De Inschrijven zijn ondertussen geopend. 
Meer informatie vind je op www.lakebike24.nl

 

Eerste officiële EK mountainbikestrandrace 18 December

Rijden met de mountainbike op het strand is in de winter stevig aan populairiteit aan het winnen.
Ook de evenementen groeien, zowel qua aantal als deelnemers. Deze evenementen zijn een mooie
mix tussen Topsport en breedtesport:
Vooraan starten de toppers voor de eer, wat meer naar achter de recreanten voor de sfeer.

 

Deze populariteit  is ook reden voor de KNWU (Koninklijke Nederlandse Wielren Unie) geweest om
een aantal jaren terug met een heuse strandracecompetitie te beginnen. 
En ook om een officieel NK in deze inmiddels zelfstandige wielerdiscipline in het leven te roepen.

Zelfs op Europees niveau is deze groeiende populariteit opgevallen. De Union Européenne de cyclisme (UEC)
is bij hoofde van haar algemeen secretaris Enrico Della Casa bij de Noordwijkse wedstrijd van de
KNWU Strandracecompetitie komen kijken, was enthousiast en heeft haar fiat gegeven voor een heus
Europees Kampioenschap. Op 18 december 2016 is het dan zover, in Scheveningen:
Het eerste officiële Europees Kampioenschap Bicycle Beachrace!

Het evenement zal starten in Scheveningen, deelnemers rijden vervolgens over het strand tot aan Katwijk.
Zij keren daar om terug naar Scheveningen te rijden en doen deze ronde vervolgens nog een keer, een afstand
van 54 kilometer. Recreanten kunnen ook kiezen om één ronde van 27 kilometer te doen.

Informatie over het event kun je vinden op www.bicyclebeachrace.com


 

Bike MOTION Benelux 21-24 oktober

Bike MOTION Benelux is het walhalla voor elke sportieve fietser. Op deze beurs vind je alles om jouw
fietsprestatie in een hogere versnelling te zetten. Het wordt weer kwijlen bij het allermooiste en allernieuwste
materiaal wat je je als fietser kunt wensen, want hier laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires
en kleding de collectie voor het nieuwe seizoen zien.

 

Natuurlijk is het niet alleen kijken, je kan vooral lekker zelf fietsen. Kom de nieuwste mountainbikes testen op
het nieuwe testparcours waar al je zintuigen worden geprikkeld of probeer supersnelle e-bikes die de 45km per
uur halen.
Ook vind je er diverse aanbieders van sportvoeding en kun je je laten informeren over inspirerende fietsvakanties.

Team LottoNL-Jumbo Fandag 
Groot nieuws! Bike MOTION Benelux 2016 is podium voor de officiële jaarlijkse Team LottoNL-Jumbo fandag.
Op 23 oktober openen we tijdens Bike MOTION een extra hal waar Team LottoNL-Jumbo haar fandag zal organiseren.
Bereid je voor op een dag boordevol activiteiten met de ploeg en haar sponsors.
Wat kun je allemaal verwachten? Bekijk presentaties (bekijk het programma), doe mee aan workshops en ontmoet de
renners en staf van de ploeg. Grijp daarnaast de kans om officiële Team LottoNL-Jumbo merchandise aan te schaffen,
de fietsen van de ploeg te bekijken en mee te doen met wieleractiviteiten voor mooie prijzen.

Unieke toertocht:

Tijdens de LottoNL-Jumbo fandag ben je zelf profrenner, want ’s ochtends organiseren we een geweldige toertocht waar
alle renners van de ploeg aan meefietsen. Stel je voor: stuur aan stuur met nationale held Steven Kruijswijk?
Je kan kiezen tussen twee afstanden, 65km of 110km. Uiteraard rijden de echte ploegleidersauto’s mee in de toertocht
om deelnemers die gestrand zijn op te pikken, je bent niet voor niets prof voor een dag.

Ooit wel eens door een distributiecentrum gefietst? Dit is je kans! De toertocht wordt een unieke beleving want het rustpunt
is op het distributiecentrum van de hoofdsponsor.
De exacte route laten we je weten zodra deze vast staat, op het kaartje rechts zie je in ieder geval al hoe deze er in grote lijnen
uit gaat zien (onder voorbehoud van wijzigingen).
De start en finish van de toertocht zijn vanaf de hal waar de fandag plaats vindt, daar kun je ook gratis douchen en er is een
gratis bewaakte fietsenstalling en garderobe. Naderhand kun je dus heerlijk over de fandag en de beurs struinen.
De tocht is de laatste van De 6 van Lotto. Dit zijn zes aansprekende toertochten door Nederland

Voor meer info over de beurs klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Voor meer info over de Lotto Toertocht klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker/Fandag.aspx

 

33e Roc d'Azur 5 t/m 9 oktober

Nu al angstig voor het naderen van het eind van de astronomische zomer?
Raap je vrije dagen bij elkaar, en boek een weekje Roc d'Azur! Van 5 t/m 9 oktober 2016
alles wat te vinden is op mountainbikegebied in één evenement. Van toertocht voor de
allerkleinsten, via toertocht voor alle niveau's tot een marathon voor de echte conditiebeulen!
 

Alweer voor de 33e keer wordt de Roc d'Azur georganiseerd en dit jaar is het vertrouwde
Base Nature in Frejus de uitvalbasis voor de Roc. Maar de Roc start niet alleen in Frejus.
St. Maxime en Roquebrune zijn dit jaar ook weer voor de partij.

En je bent zeker niet alleen, op dit moment hebben 19.000 bikers zich al ingeschreven
voor de diverse tochten en wedstrijden welke over 5 dagen verdeeld worden.
Nieuw voor dit jaar is de Gravel-Roc. Een beetje terug naar de oorsprong van de eerste
Roc in 1984.

Ach, het onderstaande filmpje zegt waarschijnlijk veel meer dan ik hier kwijt kan.
En een ding is zeker!

Het is een groot feest!


Voor meer info klik je op:
http://www.rocazur.com/us/

Pagina's