Vaude wint milieuprijs voor ondernemingen

Op 4 december jl. heeft bergsportfabrikant VAUDE uit Tettnang de milieuprijs voor ondernemingen 2018 ontvangen. Bij de feestelijke prijsuitreiking in het Neuen Schloss in Stuttgart overhandigde Franz Untersteller, milieuminister van Baden-Württemberg, de gerenommeerde prijs aan Antje von Dewitz, CEO VAUDE, en haar collega’s.

“We zijn ontzettend blij met deze bijzondere award, die ondernemingen ertoe aanspoort om grote globale uitdagingen mee aan te pakken. Het is onze zorg om te tonen dat duurzaam ondernemen niet alleen functioneert, maar ook een beslissende succes- en toekomstfactor is”, aldus Antje von Dewitz.
VAUDE won de award in de categorie “Industrie-onderneming met méér dan 250 medewerkers”. Het prijzengeld van 10.000 euro zal VAUDE voor toekomstige maatregelen van de milieubescherming van het bedrijf gebruiken. “Met onze prijs onderscheiden we ondernemingen, die impulsen geven en ideeën voor een milieuvriendelijke bedrijfsvoering bieden”, zei de minister. “De prijswinnaars laten zo ook aan andere ondernemingen zien, welke mogelijkheden bestaan om hun bedrijfsprocessen en economische succes met de bescherming van natuurlijke bestaansmiddelen in harmonie te brengen.”
Met de prijs onderscheidt het milieuministerie ondernemingen voor uitstekende diensten op het gebied van ondernemende milieubescherming en voor een voorbeeldige milieu-geörienteerde bedrijfsvoering. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijfsorganisaties, milieu- en natuurorganisaties, vakbonden, wetenschappelijke instituten en ministeries van de staat. De in totaal uit 60.000 euro bestaande prijs wordt in zes categorieën vergeven. “Alle 18 genomineerde ondernemingen en prijswinnaars zijn exemplarisch. Ze bewijzen indrukwekkende ondernemende moed, evenals ecologische verantwoordelijkheid”, aldus de minister van milieu, klimaat en energiehuishouding. “Ik hoop dat zo veel mogelijk bedrijven in Baden-Württemberg aan deze ondernemingen een voorbeeld nemen en zich net zo sterk inzetten voor de milieu- en klimaatbescherming, zo spaarzaam en efficiënt mogelijk met energie omgaan en de natuurlijke hulpbronnen sparen.”

VAUDE overtuigt dankzij duurzame bedrijfsvoering
VAUDE voert al jaren een holistisch duurzaamheidsprogramma. Zo is het de familieonderneming gelukt om duurzaamheid in de gehele onderneming te verankeren. In 2008 heeft VAUDE als eerste onderneming in de outdoor-branche het Europese milieumanagementsysteem EMA ingevoerd. Het totale energieverbruik wordt jaarlijks geregistreerd en geëvalueerd, om doelen en maatregelen voor doorlopende reductie te kunnen afleiden. VAUDE beschikt over een eigen fotovoltaīsche installatie en gebruikt uitsluitend stroom van hernieuwbare bronnen. Daarnaast is het hoofdkantoor in Tettnang sinds 2012 klimaatneutraal. Alle uitstoot veroorzaakt door het bedrijf worden geregistreerd, systematisch verminderd en middels klimaatbeschermende projecten van de non-
profitorganisatie myclimate gecompenseerd.
Met Green Shape ontwikkelde VAUDE eigen strenge en transparante criteria voor milieuvriendelijke en eerlijk producten, die de gehele levenscyclus van het produkt- van ontwerp, via productie tot aan onderhoud, reparatie en recycling - omvat. Reeds 94% van de kledingcollectie voldoet aan de Green Shape-criteria.
Daarnaast zet VAUDE zich al sinds lange tijd met grote toewijding in voor sociale normen in de gehele wereldwijde supply chain. VAUDE bewijst dat ondernemen een belangrijke bijdrage aan de globale ecologische problemen kan leveren en daarbij ook economisch zeer succesvol kan zijn. In de zeer concurrerende outdoor-markt groeit VAUDE al sinds jaren bovengemiddeld.

Milieuprijs voor ondernemingen
De milieuprijs wordt sinds 1993 jaarlijks en sinds 2002 elke twee jaar uitgereikt.
Prijswinnaars zijn exemplarische ondernemingen, die vooral nieuwe ideeën en benaderingen voor een duurzame economische ontwikkeling tonen. Hiertoe moeten deelnemers voldoen aan een breed vereistenprofiel, dat uiteenloopt van ecologische bedrijfsvoering tot hulpbronnenbesparende bedrijfsprocessen. Ook de ontwikkeling van milieuvriendelijke producten is een belangrijk criterium voor de toekenning van de prijs.

Verniewde en verruimde Canyon Neuron 2019 collectie

Na de recente lancering van de Neuron AL – de 130 mm full-suspension allrounder – presenteert Canyon de full-carbon variant, de Neuron CF en de splinternieuwe gemotoriseerde Neuron:ON. Alle drie deze modellen zijn uitgerust met een efficiënte en gevoelige vering, een vertrouwde geometrie en een scala aan slimme oplossingen zodat je meer tijd hebt om te genieten van je tocht.

Om de bike in actie te zien klik je op het volgende YouTube filmpje:

"Met de Neuron CF gaan we in tegen de huidige trend in trail biking – namelijk het maken van 130mm bikes gericht op de ervaren, op snelheid-georiënteerde biker" aldus Canyon Product Manager Michael Staab, die de aanpak achter de Neuron CF verklaart. "Om ervoor te zorgen dat de biker kan genieten van ritten in de bergen, lange dagen in de heuvels of zelfs de klassieke after work rit, heeft deze bike andere kwaliteiten nodig." In het geval van de Neuron CF betekent dit een licht carbon frame, een geometrie die de hele dag vertrouwen en comfort biedt alsook weloverwogen keuzes wat de overige componenten betreft.

Het full carbon, full suspension 29-inch (27.5-inch in maten XS en S) Neuron aanbod begint met de Neuron CF 8.0, met een prijskaartje van €2699. Het topmodel is de Neuron CF 9.0 Unlimited. Deze heeft een gewicht van 12.1kg en is uitgerust met Fox vork en demper en een Shimano XTR groepset. Dit topmodel heeft een prijskaartje van €5599. De Neuron CF WMN 8.0 en 9.0 zijn dames specifieke modellen, en zijn voorzien van een zadel en cockpit die speciaal geoptimaliseerd zijn voor vrouwelijke bikers.

De Neuron:ON is de tweede Canyon e-mountainbike. Deze bundelt alle voordelen van de e-bike en brengt je in de wondere wereld van het e-mountainbiking. De Neuron:ON komt met een aluminium frame, 130 mm voor- en achtervering en een krachtige Shimano Steps E8000 aandrijving. Hetzelfde systeem wordt gebruikt bij de grote broer, de Spectral:ON. De Neuron:ON werd ontworpen voor langere mountainbiketochten en beschikt daarom over 29-inch wielen (27.5-inch in maten XS en S),een specifiek e-mountainbike zadel, de SD:ON, en een USB-poort op de bovenbuis. "Vergeleken met de Spectral:ON, heeft de vering van de Neuron:ON een meer lineaire progressie voor meer comfort. De 2.6-inch banden geven extra tractie, ideaal voor de langere e-mountainbiketocht", verklaart Philipp Klein, Product Manager bij Canyon. Het instapmodel, de Neuron:ON 5.0 kost P. 02

€3299. Het topmodel is de Neuron:ON 7.0 en kost €4299. De Neuron:ON 5.0 en 6.0 zijn eveneens beschikbaar als damesmodellen, uitgerust met een dames specifiek zadel en aangepaste cockpit.

 

Podiumplaats voor Jasper Ockeloen in de Subaru Beach Battle

Afgelopen zondag 25 november heeft Jasper Ockeloen  de 5e editie van de Subaru Beach Battle op zijn naam geschreven. Bram Rood schreef  op slechts twee seconden na tweede plaats op zijn naam.

Na zijn overwinning vorige week in Petten moest Bram Rood vandaag genoegen nemen met de tweede plaats achter Jasper Ockeloen. Al vroeg in de wedstrijd scheidden beide mannen zich af van het peloton en bouwden hun voorsprong gestaag uit. ‘We werkten goed samen en dan heb je op dit mooie en technische parkoers aan twee man genoeg om weg te blijven. Met het ingaan van de laatste ronde trok Jasper net iets te hard door voor mij en moest ik hem laten gaan. Gelukkig heb ik nog twee weken om de vorm aan te scherpen voor het Europees Kampioenschap strandrace in Scheveningen.’, aldus Rood. Rick van Breda kwam achter Ockeloen en Rood als derde binnen.

 

Mathieu van der Poel pakt brons op WK Mountainbike

Mathieu van der Poel heeft een bronzen medaille behaald op het wereldkampioenschap Mountainbike. De Nederlands kampioen mountainbike moest in de wedstrijd voor elite-mannen zijn meerdere erkennen in wereldkampioen Nino Schürter uit Zwitserland en de Italiaanse runner-up Gerhard Kerschbaumer.

De Nederlands kampioen mountainbike moest in de wedstrijd voor elite-mannen zijn meerdere erkennen in wereldkampioen Nino Schürter uit Zwitserland en de Italiaanse runner-up Gerhard Kerschbaumer. Van der Poel wist na een inhaalrace halverwege de wedstrijd door te stoten naar een derde plek en reed op een gegeven moment maar acht tellen achter de twee koplopers. Uiteindelijk moest hij met brons genoegen nemen, de positie waar hij vooraf voor had getekend.

Bondscoach Gerben de Knegt was tevreden over het optreden van zijn renners vandaag. Behalve het brons voor Van der Poel was er ook een zevende plek bij de vrouwen voor Anne Tauber. Het brons van zaterdag was de tweede medaille voor de Nederlandse equipe, vrijdag won David Nordemann al brons bij de beloften.

"Ik heb een goede wedstrijd gereden. Ik verloor in de eerste ronde veel tijd en posities omdat een andere renner me ophield. Ik heb pas daarna daarna mijn eigen tempo gereden. Maar ik heb lang het gevoel gehad dat ik niet in de wedstrijd zat omdat ik renners moest inhalen. Dat was jammer. Toen ik dichterbij de twee voorin de wedstrijd kwam, gaven ze nog eens gas. Ik probeerde het gat tevergeefs te dichten, maar moest me tevreden stellen met brons. Daar heb ik me op gericht. Vooraf tekende ik voor een medaille. Ik zal me dit WK lang herinneren. Ik heb genoten van de sfeer en het publiek."
— Mathieu van der Poel

"Ik denk dat Mathieu hier zijn beste wedstrijd van het seizoen rijdt. We konden al heel tevreden zijn met zijn constante vormpeil van dit jaar. Het is mooi dat hij dit bekroont met deze WK-medaille. Natuurlijk moet je jezelf afvragen wat er gebeurd was als hij niet gehinderd was in het begin, misschien had hij dan met Schürter en Kerschbaumer mee gekund. Mathieu heeft veel progressie gemaakt in het mountainbiken en heeft nog twee jaar om op de Olympische Spelen van Tokyo de kloof met de top te dichten. Als de omstandigheden in zijn voordeel zijn, kan hij al voor de zege meestrijden." Ook over Anne Tauber was De Knegt tevreden. "Ze is deze week op training gevallen en reed met een aantal hechtingen in haar knie. Het was lang onzeker of ze kon starten, maar gelukkig was dat het geval en weet ze een prima klassering te realiseren. Misschien had er anders wellicht een top 5-klassering ingezeten, maar zowel Anne als ik zijn heel tevreden over het seizoen dat ze heeft weten te realiseren. We hebben ook bij de vrouwen een stap gezet. Alleen jammer dat Anne Terpstra na een ronde uitviel met materiaalpech."
— Gerben de Knegt

Canyon introduceert de nieuwe LUX

Lichtgewicht, efficient, compatible en capable. Dat zijn de vier steekwoorden voor de nieuwe LUX. De tripple fase achtervering welke we al vonden op de Sender, Torque en Spectral is een van de grootste vernieuwingen in de LUX lijn. Maar ook meer Reach en een kortere (435 mm) achterbrug is een van de vernieuwingen van het paradepaardje van Canyon.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/


Trails rijden met de Sr Suntour Axon 34 Boost

De Suntour Axon vork is al jarenlang het vlaggenschip en heeft al menige keren op de podiums gestaan. Voor 2018 gaan ze nog een stapje verder met de 130 mm trail versie van de Axon. Wij gingen er mee de trails op.
 

De Axon vork valt volgens de tabel van Suntour onder de category E-
bikes/XC 29/27,5+. Maar gezien je de vork in 3 veerweglengtes kunt krijgen,
namelijk 100, 120 of 130 mm kan deze gerust mee in de category All Mountain.

De vork is uitgerust met 34 mm vorkpoten welke stijf en sterk genoeg zijn om
de klappen in het terrein op te vangen maar niet al teveel gewicht op de
schaal brengen. De onderste vorkpoten zijn zoals je verwacht gemaakt van
magnesium en de kroon bestaat uit een hol aluminium gedeelte.
De stuurbuis is een tapered alumium buis. Uiteraard tapered want een rechte
1 1/8" stuurbuis is niet meer van deze tijd.
Al deze kleine gewichtsbesparingen zorgen er voor dat de wijzer van de
keukenweegschaal blijft hangen op 1952 gram. Niet slecht voor een lichte
AM-vork.

Zoals in de titel valt te lezen is de vork geschikt voor boost naven en heeft
een 110/15 mm steekas met Q-lock 2 hendel. Een van de snelste steekassen
op de markt op het moment van schrijven. Er zit namelijk geen schroefdraad
in de vorkpoten voor de steekas. Nee, deze werkt namelijk als een soort van
paraplu. Je steekt de as erdoor. Open het hoedje en een paraplu achtige
vorm komt tevoorschijn. Dan trek je de hendel aan en de vork zit op zijn
plaats. Het verwijderen van de steekas gaat dus net zo snel.

110 mm Boost naven wil vaak zeggen dat de vork gemaakt is voor brede
banden. En dat is bij de Axon niet anders. De 2.4" brede Vittoria banden
welke op 30 mm (intern) brede velgen liggen hebben meer dan genoeg
ruimte tussen de vorkpoten en brug. Er is tussen de poten +/- 9 cm aan
ruimte voor banden te plaatsten dus er zelfs meer dan genoeg ruimte om een
2.6" band te plaatsen en niet in de problemen te komen.
Aan de onderkant van de linker vorkpoot zitten de postmount nokjes om een
180 mm schijf te bevestigen. Wil je kleiner dan heb je pech. Minimaal 180
mm schijven, maar groter is uiteraard geen probleem. En bij schijven geldt
vaak. Groter is beter, al is het maar voor de koeling van schijf en remblok.

PCS RL-RC
Afkortingen, wie kent ze niet, waar staan ze nu eigenlijk voor. Joost mag het
weten maar de hele bike wereld zit er vol mee en je wordt er flink mee om je
oren geslagen. De PCS demper is in ieder geval een cartridge demper waar
Suntour de afgelopen 14 jaar al mee werkt. RL staat voor Remote Lock out
en RC voor Rebound en Compression. Allemaal te vinden in de rechter vork-
poot.
In de linker vorkpoot zit de luchtkamer. Deze werkt op lage druk. Bij 65 Psi
had ik genoeg sag om bijna de volledige veerweg aan te spreken.
Tevens bevinden zich in de linker vorkpoot nog een drietal air volume
spacers. Ook wel bekend als tokens bij andere merken. Deze gebruik je
om de vork meer lineair of progressiever te maken naar jou rijstijl.

De PCS demper geeft je de mogelijkheid om de rebound in te stellen maar
ook de low speed compression. De low speed compression stelt je in staat
om de vork in te stellen zodat deze niet te diep inveert tijdens remmen of
kombochten. Hier moet je een beetje mee spelen en stap voor stap doen
totdat jij er tevreden mee bent. Iedere biker heeft nu eenmaal zijn eigen stijl
en wat voor de een prima is kan voor andere totaal anders zijn.
De lock out zit net onder het knopje van de compressie en werkt met een
remote op je stuur. De remote werkt heel erg snel. Je trekt de hendel naar
beneden en hij zit vast maar zodra je de veerweg weer wilt gebruiken tik je
even snel met de duim of hand tegen de het hendeltje aan de zijkant en hij
schiet open. Doordat het zo'n makkelijk systeem is gebruik ik het ook steeds
vaker bij stukjes bergop.

De hendel moet trouwens aan de linkerkant bevestigd worden. Aan de
rechterkant werkt hij namelijk niet omdat hij dan geblokkeerd wordt door zijn
eigen kabel. Ergonomisch gezien is hij ook gemaakt voor de linkerkant maar
bikers zijn eigenwijs en willen het wel eens compleet anders doen.

In de brug van de vork zijn een paar schroefjes gemonteerd waar je het spat-
bordje op monteert welke bij de vork meegeleverd wordt. Een kleintje in de
soort van Marsh Guard. Klein genoeg om niet op te vallen maar groot genoeg
om de ergste modder en stenen weg te houden. En gezien dit een spatbord
van Suntour zelf is heb je geen tayrips nodig om deze te bevestigen.
Bijkomend voordeel van deze kleine spatborden is dat de schachten minder
modder krijgen en steenschade op de geanodiseerde laag verminderd
wordt.

10 cm vanaf de onderkant van de vorkpoten verwijderd zie ik twee kleine
schroefjes uitsteken waarvan ik me afvraag waar deze voor dienen. Navraag
leert dat deze ook voor het bevestigen van spatborden zijn. Namelijk de
volledig doorlopende. Dat is voor de mtb wel wat teveel van het goede. De
mudcatcher in combinatie met een spatbordje tegen de onderbuis voor als
het heel modderig is, is meer dan genoeg.

In het terrein:
We zitten volop in het seizoen van Ardennen, Zuid Limburg en buitenlandse
tochten en dat is het gebied waar de vork zich helemaal thuis voelt.
Maar voordat we de paden op gaan stellen we de vork zo goed als mogelijk
af. Finetunen doen we tijdens de eerste rit wel.
We pompen de vork op en stellen de sag in met volle bepakking en juiste
manier van rijden. 65 Psi bij een gewicht van 85 kilo incl. rugzak met kilo's
onderdelen geeft een prima sag. De rebound heb ik aan de voorkant liever
wat sneller staan en de compressie draai ik 3 klikjes dicht.
Een rondje op en neer door de straat om te kijken of alles goed werkt en
we zijn klaar om te gaan.

In het terrein valt het plushe karakter op van de vork. Wortels en stenen
worden netjes weggefilterd en harde klappen goed geabsorbeerd. Tijdens
het afdenderen van de trappen komt de vork snel terug en blijft de volledige
veerweg trede na trede aanspreekbaar.

Na de eerste flinke tocht heb ik de vork afgesteld maar ook een van de drie
tokens eruit gehaald. Een simpel werkje waar je alleen een grote dopsleutel
voor nodig hebt. Wel even eerst de lucht eraf laten voor je eraan begint.
Want anders heb je kans dat de dop door je garage vliegt.

Een paar tochten later worden de trails wat heftiger en knallen we volle bak
over de singletracks langs de Moezel. De stenen zijn een maatje groter en
er zijn genoeg technische stukken waar de vork zich van zijn beste kant moet
laten zien. De 34 mm poten zijn stijf genoeg om de vork snel door bochten
heen te richten. Wat tevens opvalt is dat de geanodiseerde vorkpoten heel
soepel glijden, aanspreken en dat er eigenlijk geen inrijperiode van de vork
is.

Bergop ben ik de lock out steeds meer gaan gebruiken. Gewoon omdat deze
zo makkelijk te bedienen is. Oké je hebt geen climb / trail / descend mogelijk-
heid maar alleen aan of uit. Prima toch.

De Axon 34 Boost vork doet wat van hem gevraagd wordt en heeft genoeg
mogelijkheden om afgesteld te worden op de diverse rijstijlen welke zich
onder de bikers bevinden.

De adviesprijs van de vork bedraagt € 699,-
Voor meer informatie klik je op:
http://www.srsuntour-cycling.com/nl/components/fork/Axon-34-Boost-29-27-...

Met dank aan Tehava voor het beschikbaar stellen de Sr Suntour Axon 34.

En na een uitdagende tocht is er niets mooiers om even stil te staan om te genieten van al het moois om je heen.

Nieuwe samenwerking Sigma Sport en Team Sunweb

Het Team Sunweb en SIGMA SPORT hebben vandaag hun nieuwe samenwerking voor de komende jaren aangekondigd. Tot eind 2021 zullen Sigma Sport en Team Sunweb gezamenlijk innovatieve fietscomputertechnologieën ontwikkelen, om trainingsgegevens van fietsers te meten en te analyseren.

Zo kan het team alle belangrijke parameters volgen. De verzamelde gegevens verrijken tevens de trainingsplannen van de fietser.

Het Team Sunweb en SIGMA SPORT hebben elkaar gevonden via hun Duitse wortels. SIGMA SPORT heeft na de oprichting
door de Duitse elektronicapionier Klaus-Peter Schendel in 1982 de eerste fietscomputer op de markt gebracht.
In de afgelopen 35 jaar, sinds de eerste marktintroductie, heeft Sigma Sport zich continu verder ontwikkeld en mede vormge-
geven aan de laatste trends. Behalve fietscomputers horen ook verlichting en wearables tot het assortiment.

De nieuwe samenwerking moet er toe leiden dat beide partijen de uitgebreide expertise van de ander op het gebied van technologie
gebruiken, om trainings- en wedstrijdgegevens vast te leggen en te analyseren. Het doel is met de ondersteuning van het Sunweb
Team nieuwe producten voor de wielersport te ontwikkelen.

Robin Schendel, CEO van SIGMA SPORT, over de nieuwe samenwerking: „Wij kijken er naar uit in de komende jaren samen te
werken met Team Sunweb. De strategie van het team sluit aan op die van ons: wij zoeken altijd naar de nieuwste innovaties en nieuwe
wegen om onze producten te optimaliseren. De expertise en de ervaringen, dat het team door haar talloze experts ons biedt, zal de
ontwikkeling van nieuwe producten op een doorslaggevende manier ondersteunen. Uiteindelijk profiteren zowel recreatieve sporters
als wielrenners met hoge ambities van deze innovaties van het hoogste niveau.


Tom Davids, R&D-Expert van Team Sunweb zegt: „Wij zijn zeer verheugd dat dit samenwerkingsverband gerealiseerd wordt. Het is
geweldig met een dergelijk innovatief en onderzoeksgerichte organisatie als Sigma Sport samen te werken. De fietscomputers
bevatten alles wat een WorldTour-team nodig heeft; ze leveren uitgebreide trainingsgegevens, welke in een dergelijke wetenschap-
gestuurde omgeving doorslaggevend zijn. Daarnaast is deze samenwerking bijzonder spannend, omdat we gemeenschappelijk aan
nieuwe trainings-devices zullen werken. Wij als experts en wetenschappers van het Team Sunweb zullen feedback geven aan Sigma,
terwijl ze de meest innovatieve technologieën op de markt verder ontwikkelen."

Mountainbike.nl's Bike of The Year 2017

De winnaars van het grote "Bike Of The Year" topic 2017 zijn bekend! De 1e prijs overall met 138 punten gaat naar forumlid Terunky met zijn zelfgebouwde "Woody". Herman de Biker grijpt voor het tweede jaar net mis voor de hoogste podiumplek met 123 punten. De eerste plaats in category B gaat naar J--esse met zijn Pyga Stage Max.

Dit jaar hebben we voor de eerste keer twee categoriën.
Category A voor de echte zelfbouw frames en Category B voor de (customized) fabrieksfietsen.
Daar waar het vorig jaar de Long Travel Hard Tails waren die de boventoon voerden zijn dit jaar
de fully's aan een come-back begonnen.

Overall Winnaar:
A1 - Terunky met de Woody

Category A:
1e plaats: Terunky                - Woody (138 punten)
2e plaats: Herman de Biker  - Snowdon Ranger Path  (123 punten)
3e plaats: Suravida               - Project12 Cycleworks Lil' Ripper (77 punten)

Category B:
1e plaats: j---esse     - Pyga Stage Max (68 punten)
2e plaats: Rilson       - Cotic Rocket Max  (56 punten)
3e plaats: Kabookie  - Orange Five ‘17  (40 punten)

Om al het moois nog eens te bekijken klik je op onderstaande link:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=135834

Met dank aan forumlid  Dice Oldskool voor het organiseren van het Bike Of The Year Topic 2017.
Tevens dank aan alle inzendingen en stemmende leden.

Aan iedereen een geweldig 2018.

Terunky - Woody 

 j---esse - Pyga Stage Max

Herman de Biker - Snowdon Ranger Path 

Rilson - Cotic Rocket Max 

 

Mountainbike. nl wenst iedereen fijne feestdagen

Sneeuw, modder, gravel, stenen en stof. Afgelopen jaar hebben we alle soorten ondergrond wel een keer onder de banden gehad. Het team van www.mountainbike.nl wenst iedereen Happy trails in 2018

Prettige kerstdagen en een goed uiteinde.

Tot ziens op de trails in 2018:

Een blik in de keuken bij Pilot

Afgelopen week waren we te gast bij Pilot Cycles. Een Nederlandse fietsbedrijf
gelegen in het Brabantse Nuenen. Zet wel even je zonnebril op zodra je binnenloopt.
Want het is allemaal titanium wat er blinkt!
 

We worden ontvangen door Mathijs (Sales en Marketing) maar voordat we
aan de koffie gaan lopen we even langs alle modellen die in de zaak staan
opgesteld. Hetgeen wat het meest opvalt is de kleur. Alles heeft namelijk
dezelfde kleur, titanium. Mountainbikes, Endurance racer, snelle Roadbike
en uiteraard diverse Trekking fietsen. Alles is grijs. Is dat niet saai?
Nee hoor, het materiaal heeft namelijk iets magisch. De uitstraling van de
kleur en de vormgeving van de bikes zorgen ervoor dat je geneigd bent om
bij elke bike elk detail te bekijken. En het zijn niet alleen de looks, de rij-
eigenschappen liegen er namelijk niet om. Maar daar komen we over een
tijdje zeker op terug.

Uitleg door Mathijs leert dat Pilot vijf jaar geleden gestart is door Pieter en
Joris. Joris kwam jaren geleden bij Pieter in de winkel en vroeg naar een
specifieke fiets. Om een lang verhaal kort te maken staken de heren de
koppen bij elkaar en begonnen met tekenen en ontwerpen. Een tijdje later
werd Pilot Cycles opgericht.
Het logo van Pilot is een strak vormgegeven zwaluw, snel, behendig en goed
in manoeuvres. De ultime piloot.

Maatwerk.
Dat is waar het allemaal mee begon. Maatwerk van A tot Z. Samen met de
klant een fiets ontwerpen op een bestaand ontwerp of zelfs een compleet
nieuw design. Het kan allemaal. Maar tegenwoordig zijn de bikes ook in vaste
maten te verkrijgen. De bekende S - XL of 51 - 60 cm. Voor de fietsers die
geen maatwerk zoeken is dit een stuk toegankelijker. En tevens heeft Pilot
de mogelijkheid om een aantal frames op voorraad te hebben zodat ze alles
nog sneller bij de klant kan leveren.

De frames van Pilot worden gelast in Azië maar het ontwerpen en assembleren
gebeurd gewoon in Nuenen. Zelfs het zandstralen van het logo gebeurd in de
werkplaats in Nuenen. Dus als je nog een extra naam op het frame gestraald
wilt hebben dan is dat mogelijk. U vraagt, Pilot draait. Er zijn ook plannen om
frames in een kleurtje te spuiten. Maar waarom zou je dat willen als je een
schitterende titanium afwerking kunt hebben. Het gepolijste en blank gecoate
titanium frame wat in de showroom stond was trouwens ook schitterend.

Na een korte wandeling door de tekenkamer word de aandacht getrokken
door een kleine 3d printer welke gebruikt wordt voor het ontwerpen van kleine
onderdeeltjes van de frames. Maar een 3d printer is niet het enige wat er
staat. Een nieuw model racefiets compleet geschuurd uit piepschuim staat
tentoon gesteld en wacht erop om geproduceerd te worden (Helaas mochten
we daar geen foto's van maken ;) ).

We lopen nog wat rond en Mathijs laat het nieuwste paradepaardje zien.
Een titanium mtb met een vedergewicht van 8,5 kilo. Een schitterend
apparaat maar uiteraard wel met een maximaal rijdersgewicht. Meer gemaakt
om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het materiaal en dat ze nog
lang niet klaar zijn met ontwikkelen.
En die ontwikkelingen houden we graag in de gaten.

We nemen afscheid van Mathijs en werpen nog een blik op de grijze collectie.
Magisch.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.pilotcycles.com/nl/187/pilot-titanium-bikes/pilotcycles



 

Pagina's