Terugblik: Canyon "Roc All Mountain"

De Roc d'Azur is alweer achter de rug. Wij blikken terug op de Roc All Mountain tour welke we reden met de Canyon Spectral. Een bike die gemaakt is voor dit soort tochten.

De start van de Roc All Mountain is niet zoals je gewend bent van de Roc op de Base Nature
maar start in het pittoreske dorpje Roquebrune. Op het centrale plein van het stadje wachten
een kleine 300 deelnemers op het startschot.
Om me heen kijkend zie je een diversiteit van deelnemers. Van dikke AM-fullys compleet met
fullface helm tot snelle hardtails zonder protectie en met strakke lycra kleding. Een groter
contrast kun je bijna niet voorstellen.

Bikers die deze tocht al vaker hebben gereden weten dat je eigenlijk toch wel minimaal een
dropper nodig hebt. We volgen namelijk een paar specials van de Enduro. En de nieuwe
afdalingen zijn niet voor de poes.
 
Half 10! Het startschot is gegeven en we zijn weg. Al snel verlaten we het asfalt van Roquebrune
en beginnen met een lange klim door het achterland. Een 10 kilometer lange klim. De Canyon
Spectral laat zich van de goede kant zien en klimt gestaag omhoog. Maar tegen de lichte
hardtails zijn we niet opgewassen en deze schieten dan ook regelmatig langs ons af.
Maar na 10 kilometer volgt de eerste special. De demper gaat in de open stand en we zijn
weg. Een stijle special met grote stenen, drops en bomen. En hier overheen een flinke laag
stof waardoor het lijkt alsof je over een knikkerbaan rijdt. Remmen doe je dus een eind voor
een drop of sectie en daarna laat je de bike er doorheen rollen. En dat doet de Spectral goed.
Ik zit lekker in mijn zone en zie in de zijkanten diverse hardtails geparkeerd en wachtend om
naar beneden te lopen. De rollen zijn omgedraaid en de All Mountain tour toont zijn ware aard.

Beneden steken we een uitgedroogde rivierbedding over en ik maak een praatje met een andere
rijder welke samen met mij in de afdaling dook. Cultuur en taalbarrières worden snel verbroken
onder een flinke stoot adrenaline en met een grote grijns biken we verder.
We gaan weer klimmen, op naar de zijflanken van de Valdingarde.

Hier wacht ons de tweede special. Een splinternieuwe afdaling. Vers gemaakt door de organisatie
en gemaakt met een bosmaaier en frees. Heel mooi aangelegd met diverse switchbacks en mooie
drops. De grond biedt redelijk wat grip omdat deze pas ontgonnen is en wij een van de eerste licht-
ingen zijn die er overheen rijden. Het pad moet dus nog flink ingereden worden.
Onder aan de afdaling wacht ons de bevoorrading. Tijd voor een hapje en een drankje.

Weer gaan we klimmen, maar nu naar het hoogste punt van de tocht. De top van de Col de Val-
dingarde. Een van de meest schitterende trails die er te vinden is. Super technisch met alles erop
en eraan. Dit jaar een stuk gladder dan vorig jaar maar waar ik vorig jaar een stukje heb gelopen
laat de Spectral zich overal doorheen sturen.

Bike en bestuurder zitten vandaag super in hun vel en alles klopt. Een paar keer met de wieltjes
los van de grond en daarna vol in de remmen om goed uit te komen voor de volgende sectie.
Wauw! Wat een kick, de adrenaline giert door je aders en je hartslag blijft hoog.
Wie zegt dat afdalen geen werken is!

We laten de Valdingarde achter ons en zakken langzaam af naar Roquebrune. Er wachten ons
nog een paar specials en een aantal schitterende paden. De specials verlopen goed en de bike
slurpt alle drops met gemak op. Na een geweldige dag rollen we over de finish lijn in Roquebrune
waar een lekker biertje op ons staat te wachten.

Het is moeilijk om je enthousiasme op papier te zetten maar ik kan de Roc All Mountain aan
iedereen aanraden die van technische trails houdt. Vooral als je wilt fietsen zonder modder
en onder een warme Zuid Franse zon.
Volgend jaar weer? Reken maar!

Canyon Roc d'Azur 2017 4-8 (R)oktober

Op 4 oktober gaan de grote hangaardeuren open en worden de inschrijvingen door letterlijk duizenden deelnemers opgehaald. Van amateur tot pro en kids tour tot spectaculaire marathon. Voor ieder is wel wat wils in alweer de 34e  editie van le Roc d'Azur.

In de dagen van 4 - 8 oktober worden vanuit het Bassin in Frejus 26 bike-evenementen
gestart. Iedereen is welkom en met een dikke 20.000 inschrijvingen is de Roc een van
Europa's grootste mountainbike evenement.

http://www.rocazur.com/en/

Bericht gaat verder onder de foto:

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag,
mee rijdt met de nieuwe gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is
voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei
nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de
luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.


Let's Roc! And Ride!

Op pad met de Rapha Brevet collectie

Een tijdje geleden beschreven we het Rapha Brevet Gilet maar tussendoor
verkenden we ook diverse nieuwe paden met het Brevet bibshort II en
de Brevet windblock jersey.
 

Brevet Bibshort II:
We beginnen bij de broek. Deze is vervaardigd uit 9 segmenten inclusief het
bovenstuk. Dat zijn er een aantal minder dan we afgelopen jaren gewend zijn
geraakt maar de broek vormt zich prima om je benen zodra je deze aan doet.
De pasvorm is redelijk krap wat je eigenlijk al verwacht van product wat in
Italië gemaakt is. Ik draag de broek in maat XXL maar het is niet de breedte
van de pijpjes wat krap is maar de lengte van de bretels. Deze mochten een
paar cm langer zijn. En ik heb met mijn 191 cm met 98 cm binnenbeenlengte
geen lange torso. Dus passen in de winkel is het advies. Maar dat geldt zoals
je hier vaker kunt lezen voor alle kleding die we testen.

Tijdens het biken zit de broek in ieder geval prima. De bretels zijn na een
kwartiertje biken een beetje uitgerekt waardoor je ze niet meer voelt trekken.
De bretels zijn gemaakt uit een brede meshe stof van ongeveer 6 cm breed.
Een aangenaam gevoel, vooral als je de broek op je blote bast draagt tijdens
een hete zomerdag of spinningles in de sportschool.

De zeem bestaat uit twee grote pads welke uit verschillende dichtheden
bestaat met tussen de pads een kanaal welke de druk op de dode zone
reduceert. Rondom de grote pads is een grote omliggende pad gemaakt
welke om het zadel heen sluit om wrijving van de benen te verminderen.
Op de lange fietstochten gedraagt de zeem zich prima en dankzij de
perforaties in de zeem is deze heel snel droog. De perforatie is sowieso een
gemak tijdens een fietsvakantie met weinig bagage. Je wast de broek 's
avonds uit en de ochtend daarop is deze (als het geen dompig weer is) weer
klaar voor een lange dag in het zadel.

Aan de onderkant van de broek bevindt zich een brede siliconen strip wat
omhoog kruipen van de pijpjes tegen gaat. De reflecterende Brevet strepen
komen terug in de pijpjes en in combinatie met de roze strepen en
navyblauwe kleur past het mooi in de Brevet lijn.

Brevet windblock jersey:
Tijdens het voorjaar, zomer en najaar kan het weer zomaar omslaan in ons
land en tijdens de zomerse avondritten wil er wel eens een fris windje staan.
Het shirt is dan ook gemaakt voor de iets frissere ritten en bestaat uit twee
lagen. Een sneldrogend merinowollen shirt met aan de voorzijde dezelfde
windstopper als het Brevet gilet. Met uiteraard een rits die volledig doorloopt
zodat je op het moment dat je het ineens echt warm krijgt het shirt helemaal
open kunt gooien. Aan de binnenkant van de rits zit een extra flap die er voor
zorgt dat de wind niet door de rits kan stromen en zorgt voor meer comfort.
Qua maatvoering valt het shirt goed uit. In mijn gewone shirts en kleding
draag ik maat XL en het brevet shirt in XL zit prima. Niet te strak, maar ook
weer niet te los.

Tijdens de lange ritten zorgt een siliconenstrip aan de onderkant van het shirt
er voor dat deze niet omhoog kan kruipen. Deze strip loopt niet helemaal door
naar de voorzijde maar dat is ook niet de plaats waar shirts omhoog kruipen.
De mouwtjes zijn niet uitgerust met een siliconenstrip maar het merinowol
heeft ook niet te neiging om omhoog te kruipen. Het linkermouwtje bestaat uit
3 stroken en het rechtermouwtjes uit 1 lap stof. Waarschijnlijk is dit gedaan
omdat zich aan de linkervoorzijde van het shirt nog een extra zakje bevind
en je linkerarm dus iets meer zou bewegen dan de rechterarm. Je merkt er
tijdens het fietsen in ieder geval niets van.
Bij een lange fietstocht wind tegen doet de windstopper goed zijn werk en
bij hard werken laat het merinowol de transpiratie goed door. Zo is het shirt
na een avondwasje de ochtend daarop weer droog en klaar voor de strijd.
Het credo van Rapha voor de Brevet is ook "weinig meenemen, ver komen."
Wat er op duidt dat de lijn gemaakt is voor meerdaagse tochten waar je zo
min mogelijk kleding en spullen wilt meenemen en waar de kleding na een
wasbeurt zo snel mogelijk droog is en weinig geurtjes achter laat. Dat is dan
ook een van de mooie eigenschappen van Merinowol.

Het shirt is uitgerust met maar liefst 5 zakken. 3 grote verticale zakken aan
de achterzijde. 1 aan de rechterachterzijde welke met een rits afgesloten kan
worden en nog eentje met een rits aan de linkervoorzijde. Genoeg zakjes om
diverse soorten klein grut, smartphone, fietspompje, eten en gereedschap in
mee te nemen.
Qua kleur heeft het shirt weer dezelfde strepen als de broek en het gilet uit
de Brevet collectie. Zo wordt alles een geheel. Kleding maken de man, en
in het geval van Rapha zijn ze daar prima in geslaagd.

De broek is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
De adviesprijs bedraagt  € 210,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-bib-shorts-ii/product/BTB03XX

Het shirt is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXXL
De adviesprijs bedraagt  € 170,00 en is verkrijgbaar in de kleuren
Navyblauw/roze, donkergrijs/geel of zwart/zwart

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-windblock-jersey/product/LBJ01

Op pad met het Rapha Brevet Gilet

Bij het ochtendgloren of tegen de avonduren en met de korte voorjaarsbuitjes
die zachtjes naar beneden druppelen kun je als fietser wel een laagje extra
gebruiken. Een lichte bodywarmer is dan wel aangenaam.
 

En licht is de Rapha Brevet Gilet sowieso. De keukenweegschaal blijft na het
uitpakken, van het gilet in de maat XL, hangen op 98 gram.
Het gilet is gemaakt van 100% polyester. Deze zorgt ervoor dat wind niet door
kan dringen op je torso en zo lekker warm blijft. Maar omdat polyester niet
ademt zou je verwachten dat je enorm gaat zweten. Om dit te voorkomen zijn
de zijkanten en het gedeelte tussen de schouderbladen vervaardigd met een
meshe structuur zodat overtollig zweet netjes wordt afgevoerd.

Qua maatvoering is het niet nodig om een maat groter te kopen dan je
gewend bent. XL valt met mijn 1 meter 90 lekker en ik zou voor mijn postuur
misschien zelfs een maatje kleiner kunnen kiezen. Maar tijdens het biken ben
ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Polyester heeft namelijk geen stretch dus
voor de bewegingsvrijheid kies je beter je eigen maatvoering

Het Brevet gilet heeft dezelfde reflecterende strepen als het shirt. Koop je ze
allebei in dezelfde maat dan vallen de strepen van het gilet samen met het
shirt en vormen zo een mooi geheel. Over smaak valt niet te twisten maar
de marineblauwe kleur in combinatie met de wit-roze strepen maken de
Brevet-lijn tot een sjiek tenue.

Wat wel wennen is als je het gilet voor de eerste keer aantrekt is de rits.
Deze zit namelijk niet in het midden zoals je zou verwachten maar is
asymmetrisch gemaakt. De eerste keer dacht ik dat het een productiefout was
maar na even nalezen blijkt dat dit bewust gedaan is. En op de paden wordt
ineens duidelijk waarom dit gedaan is. Op het moment dat je het gilet open
wilt ritsen pak je altijd de goede rits. Dus je rits niet per ongeluk je shirt open
zodra je met meerdere laagjes rijdt.

Onderweg doet het gilet gewoon wat er van zich verwacht wordt. Namelijk de
wind tegenhouden en daarmee ook de kou. En mocht het toch te warm
worden dan past de gilet makkelijk in je rugzak of zelf achterin je fietsshirt.
Het is namelijk heel compact op te vouwen en dus ideaal om mee te nemen,
"voor het geval dat."

Het gilet is verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL
en komt in de kleur navyblauw en chartreuse.

De adviesprijs bedraagt  € 95,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.rapha.cc/nl/nl/shop/brevet-gilet/product/BGL05XX

Cube Bike Experience XL 2017

Na de succesvolle lancering van de CUBE Bike Experience XL in 2016, worden de edities in 2017 groter dan ooit.
Op 22 en 23 april bevindt de Bike Experience zich in Leersum.
 

Hieronder vind je de locaties waar onze CUBE mountainbikes getest kunnen worden.

22-23 april: Leersum
24-25 juni: Dorst 

Het CUBE team is aanwezig om je droomfiets uit te zoeken en deze perfect af te stellen.
Ook kun je clinics volgen om je mountainbike-skills perfect onder controle te krijgen.
Inschrijven voor de clinics kan op de dag zelf.
De clinics mogen natuurlijk gevolgd worden op je droomfiets  naar keuze.

De CUBE Bike Experience XL wordt ook dit jaar weer vergezeld door onze partners.
Lezyne & SQlab zijn weer aanwezig met de nieuwste producten.
Heb je veel last van zadelpijn? Test dan een van de SQlab Ergowave zadels.
Test ook de nieuwste Lezyne GPS fietscomputers en ervaar de nieuwste features.

Wil je je inschrijven voor de CUBE Bike Experience XL?
Dat kan. Deelname kost 24.95. Hiervoor test je de hele dag de nieuwste CUBE modellen,
serveren we je een lekkere lunch en kun je mountainbikeclinics volgen.

Iedereen mag deelnemen aan de CUBE Bike Experience XL. Denk aan je helm, deze is verplicht!

Voor meer informatie klik je op:
https://www.cube.eu/nl/cubeworld/news/news-detail/article/cube-bike-experience-xl-2017/

Lakebike 24 komt met nachtstart voor 12 uurs rit.

Op 3 en 4 juni 2017 vind in Best de 7e editie van de Lakebike24 Challenge plaats.
De deelnemers kunnen kiezen voor verschillende klassen.
Nieuw is dit jaar de 12 uurs. Deze kan je als duo of alleen rijden.
 

Extra bijzonder wordt het, doordat de start van de 12 uurs in de nacht zal zijn.
Voor de echte bikkels is er natuurlijk de 24 uurs klasse.
Als team is dit al een flinke uitdaging, maar dat dacht je van de solisten?
Uiteraard is er ook nog de 6 uurs klasse. Ook dit kan met een team of solo.

“Met de 12 uurs wilde we vernieuwing brengen naar het evenement.
Daarnaast hebben we veel positieve feedback gehad op ons parcours.
Die lijn wilde we verder doortrekken in het nieuwe parcours. Ik denk dat dit is gelukt.”,
aldus Nick van der Kallen, de parcoursbouwer van de organisatie.

Voor wie is deze uitdaging?

 Lakebike24 is een fantastische mix van wedstrijdfietsers en recreanten.
Uiteraard is de challenge ook dit jaar ook weer het toneel voor het Nederlands
Kampioenschap 24 uurs mountainbiken. Voor de wedstrijdteams is het doel
zo veel mogelijk rondjes af te leggen in 6, 12 of 24 uur.
Voor de funteams is de uitdaging deze challenge te volbrengen en de klok rond
te fietsen. De Lakebike24 Challenge is er dus voor iedere mountainbike fanaat
die een spectaculaire uitdaging zoekt.
De verwachting is dat de inschrijvingen weer hard zullen gaan, zeker voor de 6 uurs.

De Inschrijven zijn ondertussen geopend. 
Meer informatie vind je op www.lakebike24.nl

 

Mountainbike.nl wenst jullie allen fijne feestdagen

De paden liggen er op dit moment nog goed bij. De modder is nog enigszins
achterwege gebleven maar sneeuw van sneeuw is totaal nog geen sprake.
Het team van www.mountainbike.nl wenst jullie allemaal
"Happy trails voor 2017!"
 

En uiteraard prettige kerstdagen en een spectaculair uiteinde!

Let's Ride into 2017!

Forenzen met The People's Poncho

Een tijdje geleden werden door The People's Poncho gevraagd om de
Hardy Range Poncho eens van dichtbij te bekijken en wat we er van
vonden. Na het product ontvangen te hebben gingen we niet de normale
bike-paden op. Dit product komt meer tot zijn recht tijdens meerdaagse
biketochten, fietsvakanties en forenzen.
 

Om de poncho eens tegen het licht te houden kijken we eerst eens naar het
gewicht en grootte van het pakketje wanneer opgevouwen.
De wijzer van de keukenweegschaal blijft hangen op 431 gram. en het
pakketje is wanneer opgevouwen 20 cm breed, 25 cm lang en 6 cm hoog.
Niet al te klein maar het is dan ook wel een zware uitvoering welke bestaat
uit 3 lagen materiaal. Maar het is klein genoeg om in een frametas of kleine
fietstas te stoppen.

Om even terug te komen op de verschillende lagen.
De toplaag is een waterdichte PU-coating. Daaronder zit een laagje welke
er voor zorgt dat de wind gebroken wordt en als laatste zit er een gewoven
meshe binnenwerk voor het draagcomfort en ademend vermogen te
verbeteren.

Qua formaat is het one size fits all. En dat klopt ook. Ik pas er met mijn 191 cm
met gemak in en de lengte bij armen is voldoende. Aan de zijkanten zitten
ook drie buttons welke je nog dicht kunt doen om af te stellen. Tevens kun
je de capuchon afstellen met buttons en een touwtje.
Tijdens een ritje in een regenbui pastte mijn helm zelfs onder de capuchon.
Maar of dat bij iedereen zal gaan is maar de vraag. Niet elke helm en hoofd
is namelijk hetzelfde. Een groot formaat rugzak krijg je helaas niet kwijt
onder de poncho zonder de buttons te sluiten. Een kleine rugzak past daar-
integen wel onder de poncho.

Bij de voorkant zit een zakje waar je je sleutels of een beursje in kwijt kunt.
Aan de binnenkant bevinden zich twee lussen om je armen doorheen te
steken zodat de poncho over je stuur valt en je benen beschermd worden
tegen de regen. The People geeft aan dat je de lussen ook zo om je stuur
kunt doen maar met eventuele valpartijen lijkt me dat geen veilige keuze.

Maar zoals bovenaan beschreven is deze poncho niet voor het echte
mountainbikewerk. Ik heb hem al een aantal keren gedragen op de heen-
en terugweg vanuit thuis naar het werk. En dat beviel me beter dan een
regenjas of regenpak. Vooral omdat de benen droog blijven als je de
poncho over je stuur doet.
Je doet het ook een stuk sneller aan dan een regenpak, dat is dan ook wel
het grootste voordeel van een poncho.

Tijdens fiets- en wandelvakanties en meerdaagse tochten zal deze poncho
nog meer tot zijn recht komen. Vooral na het biken op de camping en tijdens
het wandelen.

De adviesprijs bedraagt  € 69,06

Voor meer informatie en om te bestellen klik je op:
https://www.thepeoplesponcho.co.uk/

33e Roc d'Azur 5 t/m 9 oktober

Nu al angstig voor het naderen van het eind van de astronomische zomer?
Raap je vrije dagen bij elkaar, en boek een weekje Roc d'Azur! Van 5 t/m 9 oktober 2016
alles wat te vinden is op mountainbikegebied in één evenement. Van toertocht voor de
allerkleinsten, via toertocht voor alle niveau's tot een marathon voor de echte conditiebeulen!
 

Alweer voor de 33e keer wordt de Roc d'Azur georganiseerd en dit jaar is het vertrouwde
Base Nature in Frejus de uitvalbasis voor de Roc. Maar de Roc start niet alleen in Frejus.
St. Maxime en Roquebrune zijn dit jaar ook weer voor de partij.

En je bent zeker niet alleen, op dit moment hebben 19.000 bikers zich al ingeschreven
voor de diverse tochten en wedstrijden welke over 5 dagen verdeeld worden.
Nieuw voor dit jaar is de Gravel-Roc. Een beetje terug naar de oorsprong van de eerste
Roc in 1984.

Ach, het onderstaande filmpje zegt waarschijnlijk veel meer dan ik hier kwijt kan.
En een ding is zeker!

Het is een groot feest!


Voor meer info klik je op:
http://www.rocazur.com/us/

Start aanmelding Salzkammergut Trophy 2015

Modderbad en deelnemersrecord: al om 5 uur in de morgen gingen de eerste 627
plezierzoekende sporters ondanks de regen van start voor een monsterafstand van
211 kilometer en 7049 hoogtementers. Het uitvalpercentage van de Extreme-afstand
bedroeg dit jaar bijna 40% en daardoor konden uiteindelijk slechts 388 deelnemers bij
een mooi zonnetje een feestje vieren bij de finish op het marktplein in Bad Goisern.
In totaal waren er bij de 17e uitvoering van de Salzkammergut Trophy op zaterdag 5001
deelemers uit 44 landen aangemeld. Door het slechte weer verschenen er uiteindelijk
slechts 4256 dappere strijders aan de start waarvan er 3816 de finish bereikten.  

We willen alle deelnemers en de meer dan 1000 helpers, alle meewerkende verenigingen
en organisaties, alle grondeigenaren en aanwonenden, net als de transporteurs en trouwe
sponsors heel hartelijk bedanken voor het succes!

Lof, kritiek, opmerkingen en verbetervoorstellen van julle kant zijn altijd welkom en kunnen
worden gestuurd aan salzkammergut@trophy.at. Voor het volgen jaar plannen we geen nieuwe
routes, maar werken we aan detaiilverbeteringen: zo wordt er bij slecht weer een tweede bikewash
gepland. Voor de Bike-Check zoeken we nog meer Partner-Handelaren, en meer monteurs tijdens
het Trophy-weekend, zodat de wachttijden kunnen worden verkort. Het Slow-Motion-klassement
wordt van 100 naar 50 deelnemers gereduceerd zodat meer teams een kans krijgnen op een van de hoofdprijzen.

Noteer het alvast in je agenda: de 18e Salzkammergut Trophy zal plaatsvinden op 11 juli 2015.
Aanmeldingen zijn per direct weer mogelijk voor de volgende edtitie!

www.trophy.at

Pagina's