Je MTB stallen met Steadyrack

Iedereen kent de situaties wel. Je hebt eigenlijk net genoeg ruimte om je bikes netjes te stallen maar kunt daarna je schuur niet meer in. Wij monteerden de Steadyrack Classic en Fender en hingen de fietsen op.

Na het ontvangen van de twee verschillende Steadyrack types aangeboden
door www.racefietsparkeren.nl pakken we de dozen uit.

Na het uitpakken van de dozen onderwerpen we het ophangsysteem aan een
eerste blik. Het voelt degelijk aan en ziet er goed uit. Het uitklappen verloopt
redelijk soepel en er zit geen flex in de ijzeren stangen. Maar goed ook want
de beugels ondersteunen een dragend gewicht van 35 kg. Dat is meer dan
genoeg voor welk type mountainbike dan ook. Fietsers met een E-Bike
kunnen ook gewoon gebruik maken van dit systeem.

Het monteren van de beugels stelt weinig voor. Even op de muur aftekenen
waar de gaten geboord moeten worden, boren, pluggen erin en
vastschroeven maar. Op de website wordt aangegeven om de dragers mini-
maal 35 cm van elkaar af te monteren. In verband met de brede sturen heb
ik besloten om hier 45 cm van te maken zodat alles wat beter in elkaar schuift
zodra je de bikes naar de zijkant klapt.
Naar de zijkant klappen? Inderdaad, de beugels hebben namelijk de mogelijk-
heid om te pivoteren. Dus zodra je de bikes hebt opgehangen draai je ze
simpelweg naar de zijkant en bespaar je flink wat ruimte. Op het moment dat
je wilt gaan fietsen draai je ze weer terug. Pakt de bike welke je wilt gebruiken
uit de beugel en draait de rest weer naar de muur. Het kleine zwarte blokje
wat erbij geleverd wordt zorgt ervoor dat het achterwiel op zijn plaats blijft
tijden het pivoteren. Zelfs met een 2.4 achterwiel op 30 mm velgen blijft de
bike netjes op zijn plaats.

De beugels zijn 63 cm hoog en uitgeklapt steken ze 56 cm uit. Groot genoeg
voor een 29'er wiel. Zodra de beugels niet in gebruik zijn kun je ze inklappen.
Een handige functie voor hotels en clubgebouwen maar in de meeste
schuren zullen ze voornamelijk uitgeklapt blijven.

De miximale bandbreedte welke aangegeven wordt bij de Classic bedraagt
2.25 inch. Dikker gaat inderdaad ook niet passen. De 29'er Rocket Ron 2.2"
past er dan ook net in.

Wil je breder dan raden wij de Fender aan. Volgens de website is de maxi-
male bandbreedte ook 2.25" maar een dikke 29'er 2.4" Continental X-King op
30 mm brede velgen (waardoor ze nog breder uitkomen) past makkelijk in de
fender versie. Sowieso is de fender versie geschikt voor een breder scale aan
fietsen door de kleine verandering in de beugel.

Voor zijn bikers die nog breder willen 27,5+ of een volledige Fatbike heeft
steadyrack ook een oplossing voor. Namelijk de Fat Bike versie. Deze is
geschikt voor banden tot wel 5". Voor elk type bike is er wel een beugel
beschikbaar.

De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 79,-
De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 85,-
De adviesprijs voor de steadyrack Fat Bike bedraagt  € 89,-

Voor meer informatie klik je op:
http://racefietsparkeren.nl/


Een gemiddelde Nederlandse schuur is niet netjes ingericht maar staat en hangt vol met spullen:

Een blik in de keuken bij Pilot

Afgelopen week waren we te gast bij Pilot Cycles. Een Nederlandse fietsbedrijf
gelegen in het Brabantse Nuenen. Zet wel even je zonnebril op zodra je binnenloopt.
Want het is allemaal titanium wat er blinkt!
 

We worden ontvangen door Mathijs (Sales en Marketing) maar voordat we
aan de koffie gaan lopen we even langs alle modellen die in de zaak staan
opgesteld. Hetgeen wat het meest opvalt is de kleur. Alles heeft namelijk
dezelfde kleur, titanium. Mountainbikes, Endurance racer, snelle Roadbike
en uiteraard diverse Trekking fietsen. Alles is grijs. Is dat niet saai?
Nee hoor, het materiaal heeft namelijk iets magisch. De uitstraling van de
kleur en de vormgeving van de bikes zorgen ervoor dat je geneigd bent om
bij elke bike elk detail te bekijken. En het zijn niet alleen de looks, de rij-
eigenschappen liegen er namelijk niet om. Maar daar komen we over een
tijdje zeker op terug.

Uitleg door Mathijs leert dat Pilot vijf jaar geleden gestart is door Pieter en
Joris. Joris kwam jaren geleden bij Pieter in de winkel en vroeg naar een
specifieke fiets. Om een lang verhaal kort te maken staken de heren de
koppen bij elkaar en begonnen met tekenen en ontwerpen. Een tijdje later
werd Pilot Cycles opgericht.
Het logo van Pilot is een strak vormgegeven zwaluw, snel, behendig en goed
in manoeuvres. De ultime piloot.

Maatwerk.
Dat is waar het allemaal mee begon. Maatwerk van A tot Z. Samen met de
klant een fiets ontwerpen op een bestaand ontwerp of zelfs een compleet
nieuw design. Het kan allemaal. Maar tegenwoordig zijn de bikes ook in vaste
maten te verkrijgen. De bekende S - XL of 51 - 60 cm. Voor de fietsers die
geen maatwerk zoeken is dit een stuk toegankelijker. En tevens heeft Pilot
de mogelijkheid om een aantal frames op voorraad te hebben zodat ze alles
nog sneller bij de klant kan leveren.

De frames van Pilot worden gelast in Azië maar het ontwerpen en assembleren
gebeurd gewoon in Nuenen. Zelfs het zandstralen van het logo gebeurd in de
werkplaats in Nuenen. Dus als je nog een extra naam op het frame gestraald
wilt hebben dan is dat mogelijk. U vraagt, Pilot draait. Er zijn ook plannen om
frames in een kleurtje te spuiten. Maar waarom zou je dat willen als je een
schitterende titanium afwerking kunt hebben. Het gepolijste en blank gecoate
titanium frame wat in de showroom stond was trouwens ook schitterend.

Na een korte wandeling door de tekenkamer word de aandacht getrokken
door een kleine 3d printer welke gebruikt wordt voor het ontwerpen van kleine
onderdeeltjes van de frames. Maar een 3d printer is niet het enige wat er
staat. Een nieuw model racefiets compleet geschuurd uit piepschuim staat
tentoon gesteld en wacht erop om geproduceerd te worden (Helaas mochten
we daar geen foto's van maken ;) ).

We lopen nog wat rond en Mathijs laat het nieuwste paradepaardje zien.
Een titanium mtb met een vedergewicht van 8,5 kilo. Een schitterend
apparaat maar uiteraard wel met een maximaal rijdersgewicht. Meer gemaakt
om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het materiaal en dat ze nog
lang niet klaar zijn met ontwikkelen.
En die ontwikkelingen houden we graag in de gaten.

We nemen afscheid van Mathijs en werpen nog een blik op de grijze collectie.
Magisch.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.pilotcycles.com/nl/187/pilot-titanium-bikes/pilotcycles



 

Cube Bike Experience XL 2017

Na de succesvolle lancering van de CUBE Bike Experience XL in 2016, worden de edities in 2017 groter dan ooit.
Op 22 en 23 april bevindt de Bike Experience zich in Leersum.
 

Hieronder vind je de locaties waar onze CUBE mountainbikes getest kunnen worden.

22-23 april: Leersum
24-25 juni: Dorst 

Het CUBE team is aanwezig om je droomfiets uit te zoeken en deze perfect af te stellen.
Ook kun je clinics volgen om je mountainbike-skills perfect onder controle te krijgen.
Inschrijven voor de clinics kan op de dag zelf.
De clinics mogen natuurlijk gevolgd worden op je droomfiets  naar keuze.

De CUBE Bike Experience XL wordt ook dit jaar weer vergezeld door onze partners.
Lezyne & SQlab zijn weer aanwezig met de nieuwste producten.
Heb je veel last van zadelpijn? Test dan een van de SQlab Ergowave zadels.
Test ook de nieuwste Lezyne GPS fietscomputers en ervaar de nieuwste features.

Wil je je inschrijven voor de CUBE Bike Experience XL?
Dat kan. Deelname kost 24.95. Hiervoor test je de hele dag de nieuwste CUBE modellen,
serveren we je een lekkere lunch en kun je mountainbikeclinics volgen.

Iedereen mag deelnemen aan de CUBE Bike Experience XL. Denk aan je helm, deze is verplicht!

Voor meer informatie klik je op:
https://www.cube.eu/nl/cubeworld/news/news-detail/article/cube-bike-experience-xl-2017/

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Cube Bike Experience

Op 3 en 4 september en 23 oktober is het feest op de Utrechtse Heuvelrug van 10.00 uur tot 16.00 uur.
CUBE brengt meer dan 50 CUBE test mountainbikes voor je naar het testparcours.
Verschillende e-bikes, hardtails en volgeveerde mountainbikes staan voor je klaar om een rondje met je te fietsen

Het CUBE TEAM is aanwezig om al je technische vragen te beantwoorden en zorgen dat de mountainbike juist wordt afgesteld.
Samen met je CUBE testfiets kun je korte clinics volgen.
De mannen van het iCycle team leren je de fijne kneepjes van het mountainbiken.

Wat gebeurt er nog meer?
Weten welke banden je, onder elk gewenst omstandigheid, het beste om je mountainbike kan leggen.?
Schwalbe is aanwezig om je meer uit te leggen over het nut van het gebruik van de verschillende binnen- en buitenbanden.
Je weet wel je schoenmaat maar niet je zadelmaat? Dan is de SQlab zadelmeting iets voor jou.
Met het juiste SQlabzadel is pijn voor altijd verleden tijd. Het merk biedt ook ergonomische grips en de juist inlegzooltjes voor
een optimale krachtoverdracht zonder blessures.

Meer weten over de juiste fietsverlichting en de vernuftige GPS van Lezyne? De mensen achter het merk leggen je graag uit
hoe je deze het beste inzet en wat er zo bijzonder aan de producten is. Je lampje opladen via USB en onverwoestbare fietspompen,
je vind ze allemaal.

Kortom, een niet te missen evenement!

Wil je je inschrijven voor de CUBE Bike Experience XL? Dat kan.
Deelname kost 14,95. Hiervoor test je de hele dag de nieuwste CUBE modellen, serveren we je een lekkere lunch en kun je
mountainbikeclinics volgen. 
Iedereen mag deelnemen aan de CUBE Bike Experience XL. Denk aan je helm, deze is verplicht! Het is handig als je je eigen
pedalen meeneemt.

Meer informatie?
http://www.cube.eu/nl/cubeworld/news/news-detail/article/cube-bike-exper...

Opening: Peerkes Bikes & Coffee Huissen

Wat een aantal jaren geleden begon als een ideetje is nu verwezenlijkt.
Forumleden Daan en Hanneke Cramers maakten hun dromen waar en
afgelopen zaterdag zijn de deuren open gegaan van Peerkes Bikes & Coffee
op de nieuwe locatie in Huissen.

Een jaar geleden werd de voordeur in Valkenswaard in de verf gezet voor de verkoop van het huis.
Het huis werd zeer snel verkocht en in Huissen werd een leegstaand winkelpand gekocht. 
Afgelopen zaterdag 30 januari was het dan zover.
Na een half jaar flink zwoegen en pezen werden de deuren officieel geopend voor het publiek.

Peerkes Bike Shop Huissen zal de volgende merken leveren.
Uiteraard Rocky Mountain maar ook Intense, Salsa en Fuji schitteren in de showroom.
9th Wave wielen zijn er te verkrijgen en een van de nieuwste telgen bij Peerkes is Ninth.
De bikes van Ninth zullen veelal opgebouwd worden als de zogenaamde Peerkes Specials. Geen enkele
zal er hetzelfde uitzien en worden compleet naar wens van de klant opgebouwd.

De winkel  is leuk ingericht en ademt een gezellige sfeer uit. En niet alleen voor fietsen kun je er terecht.
Maar ze hebben ook serieus lekkere koffie.
En laat die twee dingen nu eens heel goed te combineren zijn.

Wij wensen Daan en Hanneke veel succes met hun nieuwe winkel.

Peerkes Bike Shop Huissen:
Karstraat 20
6851 DJ  Huissen
tel.: +31 (0)26 3795451
Email: Huissen@peerkesbikeshop.com

Openingstijden:
Maandag: Gesloten
Dinsdag: 12.00 - 20.00
Woensdag: 12.00 - 18.00
Donderdag: 12.00 - 18.00
Vrijdag: 12.00 - 20.00
Zaterdag: 10.00 - 15.00
Zondag: Gesloten

Buiten openingstijden op afspraak

MTB Het Twentse Ros wordt zelfstandig

Na drie jaar een afdeling van de FietsCrossVereniging te zijn geweest, hebben de mountainbikers van Het Twentse Ros na drie jaar besloten om zelfstandig verder te gaan. Deze stap is in goed overleg met de fietscrossclub genomen en een logisch gevolg van de groei die afgelopen seizoen is doorgemaakt.

Bij de oprichting werd er nog uitgegaan van een maximum aantal leden van honderd, maar de animo voor deze sport is zo groot dat er nu al bijna 200 leden op de lijst staan. Leon Bürink, voorzitter van de vereniging, vertelt met trots over zijn club naast het nieuwe clubbord. Hij was destijds één van de initiatiefnemers om een zelfstandige mountainbikevereniging op te richten.

Vooral de jeugd (nu al 25% van het totaal) maakt het laatste jaar een forse groei door. Dit komt enerzijds door het enthousiasme welke voortvloeit uit de jaarlijkse Boescoolfitprogramma en anderzijds door de laagdrempelige, no-nonsense instap om lid te worden. Bovendien is het voor de jeugd aantrekkelijk om met hun mountainbike onder begeleiding met de club te crossen over de Twentse paden. Ook buiten de trainingen om worden veel kilometers gemaakt met vader en/of moeder. De wedstrijdafdeling, de recreatieve rijders en de dames voelen zich helemaal thuis bij hun vereniging.

De Twentse Rossers en Rossinnen willen hun zelfstandigheid vieren in de vorm van een oprichtingsvergadering tevens Nieuwjaarsbijeenkomst, waarbij onder het genot van een drankje en een hapje deze zelfstandigheid samen met de leden een feit gaat worden.

Afgelopen jaar werd bij wijze van proef een “Night Ride” gehouden. Voorzitter Leon Búrink wil dit voortaan elk jaar gaan doen. Hij wil deze spectaculaire rit voorafgaand aan de vergadering gaan houden. Vertrek is om 19.30 uur vanaf clubhuis V.V. Oldenzaal en er wordt gereden met voorrijders tot 20.30 uur. Goede verlichting en helm zijn hierbij verplicht. Ook de jeugd kan meerijden met deze “Night Ride”, maar dan wel met begeleiding.

De zaal is op dinsdag 7 januari 2014 open om 20.00uur en de vergadering begint om 20.45 uur en aansluitend de receptie.

Opstappen bij MTB Bar End (Apeldoorn)

De Apeldoornse mountainbikevereniging Bar End houdt iedere maand een MTB-opstapdag. Dit zijn avonden waarop iedereen met interesse in mountainbiken van harte welkom is.

In een ontspannen sfeer wordt uitleg gegeven over het fietsen in het bos, er is aandacht voor fietsbeheersing én kan men kennismaken met gelijkgestemden. Het is toegankelijk voor iedereen vanaf 16 jaar, met eigen fiets en helm. Er zijn geen kosten aan verbonden en men hoeft geen lid te worden.

De opstapdagen zijn de eerste dinsdag van de maand, de eerstvolgende is op dinsdag 3 september. Aanvang is om 18.30 uur bij clubhuis ’t Knooppunt van Bar End op het Sportpark Orderbos in Apeldoorn.

Nieuwe mountainbikeclub "Xtrail" in Zutphen

Zutphen en omstreken is sinds 1 juni een sportclub rijker. Het gaat om mountainbikeclub ‘Xtrail’, dat ter zake trainingen, clinics en kennisdeling aanbiedt.

,,Hoewel er veel MTB-ers in de regio zijn, is het voor hen nooit tot een eigen club en dus belangenbehartiging gekomen”, aldus de initiatiefnemers. ,,’Xtrail’ zal als bij de NTFU aangesloten vereniging alle voordelen van dit lidmaatschap koppelen aan gezamenlijke fietstochten en trainingen. Ook voor beginners en jeugd!”

De club komt iedere woensdag vanaf 18.45 uur bijeen bij de Eefdese sluis. Zie ook www.mtbzutphen.nl.

Nieuwe organisatiestructuur NTFU een feit

Geen grote, anonieme districtsvergaderingen meer, maar in kleine bijeenkomsten met elkaar in gesprek over de kern van de wielersport: samen deze mooie sport beleven. Verenigingen en stichtingen beschikken bij de NTFU vanaf nu over een sterk netwerk.

Tijdens de voorjaarsvergadering op maandag 27 mei heeft de NTFU-achterban ingestemd met een nieuwe structuur van de NTFU-organisatie. In deze nieuwe structuur wordt overlegd in vijfentwintig kleine regio’s in plaats van negen grote districten. Waar het in de districtsvergaderingen vooral over de formele vergaderstukken ging, gaat het in de regiovergaderingen juist over de zaken die bij de verenigingen spelen. Verenigingen komen meer met elkaar in contact, delen hun ervaringen en op allerlei terreinen worden kansen in de samenwerking beter benut.

Schaalverkleining
Waar de overheid steeds meer kiest voor schaalvergroting, kiest de NTFU bewust voor het tegenovergestelde. “Wij geloven in persoonlijk contact, zowel tussen de verenigingen onderling als tussen de verenigingen en de leden van het hoofdbestuur en de medewerkers op het bureau”, aldus Wil Noorman, secretaris van het NTFU-hoofdbestuur. “Door mensen met elkaar te verbinden, kunnen goede initiatieven worden gedeeld, krijgen we een beter beeld van wat er speelt in het land en kan het producten- en dienstenaanbod van de NTFU nog beter worden afgestemd op de behoefte.”

De eerste praktijkervaring
Vooruitlopend op het besluit om de organisatiestructuur te wijzigen is dit voorjaar al gekozen om in de nieuwe regiostructuur bijeen te komen. Verenigingen vergaderden dichter bij huis, in kleinere groepen, over thema’s die hen dagelijks raken. Dat verenigingen blij zijn met de verandering, is o.a. gebleken uit de hoge opkomst.

“In mijn ogen verandert vooral de rol van de clubs in de regio’s”, stelt Jetse van Melick van fietsclub De Mol uit Dordrecht. “Verenigingen krijgen meer invloed op het overleg en zijn zélf verantwoordelijk voor het creëren van meerwaarde. Wij kunnen nu namelijk zelf de agenda bepalen en punten bespreken die ons specifiek aangaan. Het is dus niet achterover zitten en wachten op wat komen gaat, maar zelf de onderwerpen en inhoud van het overleg bepalen.”

Netwerk
In de nieuwe regiostructuur wordt iedere regio vertegenwoordigd door een regioafgevaardigde.

Hij of zij is degene die de belangen van de regio binnen de NTFU behartigd. De regioafgevaardigde vormt daarnaast een duo met een vaste medewerker van het NTFU-Uniebureau. De medewerker brengt tijdens de regio-overleggen praktische zaken in en kan de signalen vanuit de regio’s sneller bespreken op het bureau. De NTFU wordt hierdoor een sterkere en slagvaardige organisatie. Naast deze verbeterde interne contacten wordt ook geïnvesteerd in een goede band met externe organisaties. Lokale boswachters nemen in enkele regio’s al deel aan de bijeenkomsten. Overleg over o.a. vaste mountainbikeroutes vindt op deze manier op een efficiënte en succesvolle manier plaats.

Belangen
De NTFU heeft zichzelf in de huidige beleidsperiode ten doel gesteld om de rol van belangenbehartiger sterk neer te zetten. Dit betekent dat door medewerkers en bestuursleden contacten zijn en worden gelegd met organisaties en overheden die zich inzetten voor de wielersport. Het zijn echter vooral de lokale contacten die door verenigingen en regioafgevaardigden worden onderhouden die een zeer waardevolle bijdrage leveren aan het behartigen van de belangen van de fietser. “Het mes snijdt dus aan twee kanten” aldus Wil Noorman.

Pagina's