Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: di 8 januari 2013, 06:27 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 22 januari 2012, 15:49
Berichten: 295
Mijn mountainbike: Isaac impact
Wat zijn de verschilllen tussen sram x9 en xo behalve de prijs?
En wat is het nut van een korte of lange kooi op een achter derrie?

_________________
vader: 20,5" Isaac impact / dt swiss
zoon: scott scale rc jr 24"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 8 januari 2013, 16:55 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 22 januari 2012, 15:49
Berichten: 295
Mijn mountainbike: Isaac impact
Jurmees schreef:
Wat zijn de verschilllen tussen sram x9 en xo behalve de prijs?
En wat is het nut van een korte of lange kooi op een achter derrie?

_________________
vader: 20,5" Isaac impact / dt swiss
zoon: scott scale rc jr 24"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 8 januari 2013, 19:10 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 1118
Vooral gewicht.
Kooilengte bepaalt hoeveel verschil in tanden je in totaal kunt opnemen. De capaciteit (=aantal tandjes groot-groot minus klein-klein) staat meestal bij de specificaties.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 9 januari 2013, 15:25 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 5481
Mijn mountainbike: Een van meer hout, een peper en een zonnetje
Een korte kooi is sowieso niet geschikt om met een triple crank te rijden (te weinig capaciteit). Dus je komt dan op een medium of lange kooi uit, waarbij een medium officieel ook te kort is voor de standaard mtb-verzetten bij een triple crank.
Ik heb met beide lengtes gereden (nog steeds) en vind het verschil te verwaarlozen. Dan vergelijk ik een X9 lang, X0 medium en X0 lang. Hoeveel de boel klappert hangt meer van het frameontwerp af als van de derailleur heb ik het idee. Uiteraard varieert het ook met het verzet waarin je rijdt, omdat de ketting op de grote tandwielen strakker staat.

Hoe dan ook, X9 en X0 schakelt altijd goed, welke je ook neemt.
Heb je het standaard verzet met een triple crank zou ik gewoon een lange kooi nemen, zit je altijd safe.
(Standaard bij triples is een 24/32/42 of 22/32/44 crank en een 11-32 of 11-34 cassette).

_________________
Salsa te koop: viewtopic.php?f=20&t=115135
Cannondale te koop: viewtopic.php?f=20&t=115146


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 januari 2013, 11:05 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 24 november 2011, 10:21
Berichten: 500
Mijn mountainbike: _________ _____C'dale Trigger 29er 2 ____ __ Genesis High Latitude 2x10 __
Wat de x.0 triggers ook nog als voordeel hebben is dat de grote hendels nog iets aangepast kunnen worden (+/- 30graden als ik het me goed herinner). Daarnaast zijn de interne onderdelen van iets betere kwaliteit, maar dat is verwaarloosbaar.

x9 is eigenlijk gewoon een goed systeem (vergelijkbaar met xt, wat ook gewoon goed is).

ik heb een 3x9 crank(22/32/44) gehad met 11/32 cassette aan de achterkant en daar was een medium cage goed genoeg voor.

_________________
Trigger - High Latitude


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 januari 2013, 12:14 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 5481
Mijn mountainbike: Een van meer hout, een peper en een zonnetje
In dat geval moet de derailleur een capaciteit hebben van (44-22) + (32-11) = 43 schakels. Is de capaciteit minder moet je officieel een lange kooi gebruiken.

In de praktijk wordt wel regelmatig een medium kooi gebruikt bij bovenstaand verzet en dat gaat goed als je "verstandig" schakelt. Dwz, niet groot-groot of klein-klein rijdt. Heb je echter de ketting zodanig ingekort dat-ie op klein-klein nog net gespannen staat krijg je een probleem als je toch per ongeluk groot-groot schakelt. De derailleurkooi kan dan niet ver genoeg naar voren bewegen en er is een grote kans dat je iets kapot trapt.

Omdat het voordeel van een medium kooi in mijn optiek zeer gering is zou ik daarom altijd op safe spelen en gewoon een lange kooi nemen. Wat Sram zelf dus ook aanraadt.

Toen ik overstapte van een lange X9 naar een medium X0 heb ik -om elk risico te vermijden- het grote blad gewoon vervangen door een bashring. De 44 werd toch al nooit gebruikt...

_________________
Salsa te koop: viewtopic.php?f=20&t=115135
Cannondale te koop: viewtopic.php?f=20&t=115146


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 13 januari 2013, 14:23 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 22 januari 2012, 15:49
Berichten: 295
Mijn mountainbike: Isaac impact
Heren veel dank voor de goede uitleg :-q weer een hoop geleerd.
Kan dit topic wel opslot

_________________
vader: 20,5" Isaac impact / dt swiss
zoon: scott scale rc jr 24"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 16 januari 2013, 21:07 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 12 maart 2009, 14:08
Berichten: 130
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Alloy 1 2013
Even een vraag hierover.
Ik heb een SRAM x9 achter deraileur in mijn Cannondale F29 1, model 2013, BB30 voor met twee bladen en achter 10,
Nu vraag ik mij af of dit een lange of korte of middel type is?

Hoe kan ik dit zien, kan ik dat ergens meten?

Bedankt

_________________
m.v.g

Stefan


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Frans1976, funkstar, Pollyxx40 en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: