Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 21:46 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: vr 25 april 2008, 17:11
Berichten: 567
Ik heb speling op mijn s-works carbon crank. Deze wil ik mogelijk zelf demonteren en de lagers vervangen, heeft iemand hier ervaring mee? Volgens exploded view van de crank heb ik een aantal specifieke tools nodig die moeilijk of niet te verkrijgen zijn. Kan dit ook eenvoudig met ander gereedschap?

Mocht het niet mogelijk zijn om zelf te reviseren ga ik alsnog naar de lbs, maar ik wilde eerst hier te raden gaan. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 16:42 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: ma 9 maart 2009, 10:57
Berichten: 70
Hallo,

Je hebt een speciale inbus sleutel nodig maat 6mm, extra lang om de centrale bout los te maken.
Het kan ik zijn dat er een torx in zit, dit is vanaf model 2011.
Verder is het vaak zou dat de lagers op de crank arm blijven zitten en deze kun je enkel verwijderen met een speciale lager trekker.

gr,

Harm


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 21:13 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 3 september 2008, 20:06
Berichten: 1277
Mijn mountainbike: 29er
crank eraf halen door aan de driveside de inbus 6mm los te draaien,inderdaad extra lange inbus.
oude lagers met een schroevendraaier met beleid uit het frame tikken.
de nieuwe lagers een 2 uurtjes in de vrieskist leggen,beetje vet in het frame smeren,en de lagers in het frame drukken.
misschien voorzichtig aan tikken met een rubber hamer.
crank terug plaatsen en met een momentsleutel op 33nm aandraaien.
en klaar ben je.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2012, 10:30 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 24 april 2007, 18:28
Berichten: 414
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Stumpjumper 29 HT
bonkie schreef:
crank eraf halen door aan de driveside de inbus 6mm los te draaien,inderdaad extra lange inbus.
oude lagers met een schroevendraaier met beleid uit het frame tikken.
de nieuwe lagers een 2 uurtjes in de vrieskist leggen,beetje vet in het frame smeren,en de lagers in het frame drukken.
misschien voorzichtig aan tikken met een rubber hamer.
crank terug plaatsen en met een momentsleutel op 33nm aandraaien.
en klaar ben je.


Helemaal mee eens.
Met een draadeind, paar vulringen en de oude lagers een pers maken, dan hoeven de lagers niet in de vriezer.
Een beetje blauwe loctite op de borgmoer wil helpen om loslopen te voorkomen.

_________________
- ONE LIFE LIVE IT! -

S-Works Stumpjumper 29er
Sport Advies


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2012, 18:48 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: wo 3 september 2008, 20:06
Berichten: 1277
Mijn mountainbike: 29er
ja dat was ik vergeten de loctite,wel belangrijk heb het een paar keer gehad dat de bout los liep en dan gaat de boel kraken.

dus ts gewoon lekker zelf doen leuk om te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2012, 22:31 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: vr 25 april 2008, 17:11
Berichten: 567
Hmm toch eerst maar eens een prijsopgave vragen bij de lbs, heb niet zo n zin om mn carbonnen frame te vernaggelen met een schroevendraaier. Het zal me best lukken, maar wil dit zonder krassen etc doen :) Als ik die lagertrekker van specialized had, had ik t zelf wel aangedurft. Zo n toolsetje is gruwelijk duur, jammer.
Als iemand goedkoper aan die tools kan komen hoor ik t graag.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 9 december 2012, 14:47 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Even omhoog met dit topic!

Ik ben vandaag ook bezig geweest met dit crankstel.
De imbusbout (6MM) los gedraaid die in de crank zit, ik zou nu de crank los kunnen halen... niet dus, alleen een heel klein beetje speling meer niet?!
Wat doe ik verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 9 december 2012, 15:17 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Berichten: 921
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / Niner Rip RDO
Die bout die jij bedoelt doet niks. Das puur ter afdekking van de binnenkant van de as. De as bestaat uit twee delen die aan elkaar gedraaid worden met een speciale tool. Die tool heb je nodig anders kan je er niks aan doen. Je hebt een tool in de vorm van een 6 mm inbus das van voor 2011 en een met torx 45 van 2011 en daarna.

Aan het buitenste zwarte schroefje weer je welke crank je hebt. Is die 4mm dan voor 2011. Is die 6 mm dan 2011 en daarna

http://www.specialized.com/nl/nl/support/manuals

Daar kan je manual vandaan halen. Tooltje staat op bladzijde 3 plaatje 3.

Als je geen tooltje hebt en je woont in de buurt dan pb maar ff. Ik heb wel het tooltje >2011 met een torx 45

_________________
Pedal damn it!!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 9 december 2012, 15:28 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Buitenste is eraf, met 6 mm imbus.
Binnenste is los, met 6 mm imbus.
PB is onderweg.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 9 december 2012, 17:50 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Met een lange torx 45 moet het dus ook gaan?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 18 december 2012, 20:24 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Ik heb inmiddels de binnenste schroef los (torx 45)
Maar ik krijg de crank niet los!! Een heel klein beetje speling, verder niks nada noppes!!
Wat kan ik nog meer doen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 19 december 2012, 23:07 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Niemand?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 19 december 2012, 23:23 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Berichten: 1947
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element Team RSL 650B / On-one 456carbon 650B
Ff gegoogled, pdf instructies en plaatjes.

Hoop dat het helpt. Overigens als je de juiste bout los hebt, heb je kans dat je crankdeel aan je lager kleeft. Ff de bout 2 gangen terugdraaien en met een verlengstuk en een kunststof hamer even lichtjes een tikje geven.

http://www.google.nl/#hl=nl&tbo=d&outpu ... 24&bih=268

_________________
If everything seems under control, you're just not going fast enough.

On-One 456 Carbon 650B
Rocky Mountain Element Team RSL 650B


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 20 december 2012, 22:50 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: za 29 januari 2011, 09:51
Berichten: 457
Mijn mountainbike: 29"
Hij is eraf! Door met de hand te kloppen op de crank is deze langzaam los gekomen.
Even de boel nagekeken en de tandwielen in de verkoop gezet!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 20 december 2012, 23:01 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Berichten: 921
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / Niner Rip RDO
Als je crank er weer opzet vet de as dan goed in. Dan gaat die er de volgende keer beter af denk ik.

_________________
Pedal damn it!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: