NS Bikes Eccentric Cromo 29er, 27.5+ of toch Mullet?

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Afbeelding
Na maanden kijken, twijfelen en dromen heb ik een paar weken terug de knoop doorgehakt, er moest een nieuwe fiets komen. Mijn huidige Cube AMS100 is een 26'er met ouderwetse geometrie en full suspension is leuk, maar onderhoudsgevoelig en voor mijn gevoel ook niet per sé leuker dan een hardtail.

Gezien de beperkte ruimte in mijn schuur is er maar plek voor één MTB. Hoewel ik iets wil bouwen dat zijn mannetje kan staan in de Ardennen of het Schwarzwald, zullen de meeste km's gemaakt worden op de Heuvelrug, maar speelsheid gaat daarbij boven absolute snelheid. Daarom de keuze voor een ijzeren trailbike ipv een carbon XC-racer, wat voor het totaalbedrag ook prima mogelijk geweest was.
Op de shortlist stonden onder andere de Kona Honzo ST, Ragley Big Wig, Cotic Solaris Max en de Stanton Sherpa, maar uiteindelijk is het de NS Bikes Eccentric Cromo 29 geworden. Moderne geometrie, prachtig las- en spuitwerk, ontzettend betaalbaar en iets wat je niet elke dag ziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeg nou zelf, dit is toch om verliefd op te worden?

De wielen zijn gebouwd door Revicycles, Hope Pro 4 Boost naven (met stalen body), DT Swiss Comp spaken en prachtige Spank Oozy Trail 345 velgen. De banden zijn van Onza (Ibex voor, Canis achter) voor de retro-look. In eerste instantie met binnenband, als ze bevallen maak ik ze tubeless.
Afbeelding

De voorvork was een simpel verhaal, daar moest een dikke RockShox in komen. In eerste instantie wilde ik voor de 2018 Revelation gaan, maar toen de 2018 Pike nauwelijks 100 euro duurder bleek, was de keuze snel gemaakt.

De aandrijving en remmerij zijn van Shimano, crank en schakelmateriaal zijn XT M8000 met een Absoluteblack 32T Oval en een Sunrace 11-46 cassette. De remmen zijn SLX M7000's.

Een fiets als deze kan natuurlijk niet zonder dropper, daarvoor is de keuze gevallen op een KS Lev Si met 150 mm travel, het zadel is een SDG Duster. Stuur, stuurpen en pedalen zijn mooie zilveren Spank Oozy geworden, de handgrepen zijn ODI/SDG lock-on grips.
Afbeelding

Verdere specs: Cane Creek 40 headset (Hope heeft helaas geen IS42 in het assortiment), Bikeyoke Triggy en een mooie zilveren Hope zadelpenklem

Omdat je natuurlijk meteen wil weten hoe één en ander er uiteindelijk uit gaat zien, heb ik even snel een mock-up gemaakt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Demoniac op zo 27 oktober 2019, 20:18, 6 keer totaal gewijzigd.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Staal, speels en Pike is altijd +1 hier. Mooi ook dat je de Revelation hebt laten staan, die is echt zoveel minder goed dan de Pike. Skinwalls zijn niet aan me besteed, de zilveren parts dan weer wel. Ben benieuwd naar het eind plaatje. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

suravida schreef:Staal, speels en Pike is altijd +1 hier. Mooi ook dat je de Revelation hebt laten staan, die is echt zoveel minder goed dan de Pike. Skinwalls zijn niet aan me besteed, de zilveren parts dan weer wel. Ben benieuwd naar het eind plaatje. :-q
De keuze was tussen een all-black opbouw, of de retro-look zoals NS hun complete bike levert. Vanwege de witte seattube had ik eigenlijk een witte vork willen hebben, maar helaas onmogelijk te vinden :( Evenals fatsoenlijke maar betaalbare zilverkleurige cranks..
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Een vorige generatie (785/786) XT crank is prima in het zilver te vinden, gaat ook prima met een 1x11 setup.
“Old, not obsolete”
XT-driver
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 17 november 2015, 20:35

@ Demoniac je kan de vork ook laten spuiten ( mits je nog budget over hebt ) zou het totaal plaatje wel compleet maken. Verder mooie en leuke opbouw blijf het even volgen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie stoere bak, blauw met zilver en skinwalls is helemaal top.

Witte vork kan goed, spuiten is mogelijk, maar er zijn voorbeelden op het forum van wrappen van een vork. Dan blijft de vork eronder helemaal origineel, en kun je nog eens van gedachten veranderen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooi hoor, lekkere stalen frame wat je idd niet snel tegenkomt.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi hoor! Blauw staal met skinwalls staat erg mooi, al ben ik bevooroordeeld :-)
Ik denk dat een witte vork niet mooier zal staan, een zilveren crank wel.
Een liter gootsteen ontstopper doet wonderen ;-)
Stennis
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 oktober 2007, 22:26

Steel is real he, mooi project!
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Het trailmonster is inmiddels af, maar ik ben al sinds woensdagavond behoorlijk ziek en niet in staat om zelfs maar een testrondje op straat te doen :cry: Voor- én nadeel is dat ik al wel twee hele dagen vanaf de bank naar mijn nieuwe speeltje heb kunnen kijken, het blauw is echt prachtig diep metallic. Maar ik had 'm liever eens goed uitgeprobeerd...
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Aj dat is zuur zeg.... Beterschap. Dus de fiets blauw en jij ziet groen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fraai fietsje! Laat de actiefoto's maar komen maar eerst maar beter worden. Sterkte.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Vandaag de maiden voyage van de Eccentric Cromo gemaakt op Leersum en de nodige plaatjes geschoten :)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Even de frustratie van me af schrijven... gistermiddag een poging gedaan om mijn banden tubeless te maken. Op advies van Spank de Fratelli tape aangeschaft, voorwiel getaped, tubeless ventiel er in en Caffelatex in de band gekiept. Band op druk gezet en plop plop, de band zat op zijn plek en bleef hard.
Daarna het achterwiel aangepakt. Volgens Spank zou het rolletje tape 'ruim genoeg voor twee 29er velgen' moeten zijn, maar dat bleek 'precies genoeg als je twee keer rond gaat en geen centimeter meer'. Goed, dan maar een klein stukkie met één laag tape, dat kan toch geen groot probleem geven? Band er om, latex er in en oppompen. Er bleek een onzichtbaar klein lekje in de zijwand te zitten, maar dat zou met latex toch binnen enkele seconden gedicht moeten zijn? Niet dus.
Een kwartier, een hoop gekloot, opnieuw pompen en de nodige spetters latex verder, zat het gaatje eindelijk dicht, maar bleef ik gesis horen. Bleek het te lekken langs het ventiel. Met geen mogelijkheid op te lossen, maar ik moest weg, dus laat maar even.
Vanochtend weer verder met alle ellende, nog steeds niet dicht te krijgen. Uiteindelijk uit frustratie de hele zooi los getrokken, bleek de latex (mogelijk door het vele oppompen) binnen een halve dag al een plakkaat te hebben gevormd in de band. Er kwam op enkele plekken ook wat latex uit de spaaknippels en ja hoor, het was bij het te korte stukje tape onder de rand gekropen en zo onder de tape door gelopen. Aangezien ik 's middags wilde fietsen heb ik de hele kl*tebende er uit getrokken, alles schoon gemaakt en een ervaring rijker en een illusie armer maar weer een binnenband in mijn wiel gelegd :cry: Binnenkort eens een nieuwe poging met andere sealant en een betere tubeless kit met rimstrip.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Heb je de tape wel goed strak getrokken? Geen idee wat voor tape die Fratelli is, maar met Tesa tape die ik gebruik heb ik aan 1 laag genoeg, ik moet het alleen wel goed strak trekken wanneer ik het om de velg heen plak. En daarna natuurlijk altijd goed vastwrijven zodat de lijm ook echt plakt..
Dus 2x rond is in mijn opinie overdreven, dit zou ik alleen met Electro tape doen als ik ghetto style een velg tubeless maak.

En je foto's worden bij mij niet weergeven... De links naar https://www.fscker.nl/images/mtb/*" onclick="window.open(this.href);return false; werken niet..
Plaats reactie