Wielrenwielen op mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jpee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 november 2005, 20:52

Ey,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en ook de verschillende topics doorgelezen. Maar ik kom er nog steeds niet helemaal wijs uit.

Ik heb een Trek 4300 MTB van een aantal jaar oud, en ik wil hier graag wielen op met dunne banden om op de weg te gaan fietsen.

Wat ik heb ik hier nou voor nodig? Nieuwe velgen, naven, banden etcetc?

Kan iemand een linkje ofzo posten van http://www.bike2build.nl" target="_blank van de producten die ik moet kopen voor een goedkoop setje?

Alvast bedankt,

Jean-Paul
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hangt ervan af wat je precies wilt. Heb je schijfremmen of niet? Zo ja, dan kun je overwegen een tweede wielset te laten maken maar dan met 28" velgen. Deze passen met racefiets bandjes ook in je mtb, met schijfremmen kun je dit makkelijk wisselen. Het werkt het beste als je dezelfde naven gebruikt.

Als je geen schijfremmen hebt is het bovenstaande een stuk lastiger omdat je met je remnokken in de knoei komt. Daar zijn wel adapters voor maar die moet je dan elke keer monteren en ze zijn nog vrij prijzig ook. De makkelijkste oplossing is dan gewoon een set 26" slicks aanschaffen en banden wisselen. Een alternatief is een vergelijkbare extra 26" wielset aanschaffen en wielen wisselen ipv. banden.
jpee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 november 2005, 20:52

oke bedankt voor je reactie.

Ik heb geen schijfremmen. Ik denk dat de makkelijkste oplossing dan twee nieuwe banden aanschaffen is. Hele domme vraag misschien maar moet er dan ook een andere binnenband in?

En nog een vraagje: is het verschil tussen deze dunne 'slicks' banden en mtb banden duidelijk merkbaar (kwa topsnelheid en fietsocomfort op de weg)?
jpee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 november 2005, 20:52

Ben een beetje rond aan neuzen op deze pagina
http://www.bike2build.nl/shop/filter/ca ... /15/page/2" target="_blank ,

Maar weet niet goed welke band ik moet kiezen.

Op mijn bontrager band staan: 26x2.0 to fit HB 575 RIM
... en op mijn velg staat: 559x17/541 ERD

wie kan me op die bike2build site helpen om geschikte, niet al te dure, wegbanden te vinden.

Alvast bedankt
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Of je een andere binnenband kiest of niet hangt af van de gekozen buitenband, er zijn nogal wat opties. Je moet dan vooral letten op de breedte. Tussen de 1 en de 1.3" heb je zeker speciale (smallere) biba's nodig, met bredere banden (zeg vanaf 1,5) kun je ook een normale mtb biba gebruiken maar dat is soms wel een beetje proppen ;)

Het verschil tussen atb en wegbanden is duidelijk merkbaar hoewel het natuurlijk enorm verschilt welke banden je vergelijkt. Wat je kiest is een kwestie van voorkeur. Ik heb in het verleden wel echt dunne bandjes met vrij hoge druk gebruikt maar kies tegenwoordig liever iets breders. Dit rolt beter omdat met een echt smal (en klein) bandje je wielomtrek wel erg klein wordt. Daarnaast bied een bredere band wat meer comfort.

Op het moment rol ik over de weg met een set Continental City Contact in de maat 1.75 maar er zijn talloze andere opties zoals Marathon racers van Schwalbe en Kojaks van hetzelfde merk.
jpee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 november 2005, 20:52

oke maar een 1,2 een 1,75 of een 2,0 slick passen allemaal op mijn velg gewoon?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

jpee schreef:oke maar een 1,2 een 1,75 of een 2,0 slick passen allemaal op mijn velg gewoon?
Ja, als ze maar voor 26" of beter gezegd 559 velg zijn. Let wel even op de druk als je ze monteert, de meeste mtb velgen mogen van de fabrikant niet meer dan 4 - 4,5 Bar hebben.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mwah, 1.2's op een set DeeMax'en (ok, iets gechargeerd) leggen lijkt me erg enthousiast zelfs als ze beide voor 559 zijn, en ik betwijfel of dat volgens ETRTO onder de vrijgegeven combinaties valt. Dergelijke combinatie is in dit geval onwaarschijnlijk, maar puur diameter is misschien wat kort door de bocht.

Max. druk is theoretisch afhankelijk van indirect de bandbreedte (dientengevolge kan 1.0 met hogere druk dan een 2.0), een onderscheid dat door Mavic ook gemaakt wordt bijv. (blijkens de instructie op een EN321).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Boneshaker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 18:14
Mijn mountainbike: is alweer smerig
Contacteer:

cheeta schreef:Mwah, 1.2's op een set DeeMax'en (ok, iets gechargeerd) leggen lijkt me erg enthousiast zelfs als ze beide voor 559 zijn, en ik betwijfel of dat volgens ETRTO onder de vrijgegeven combinaties valt. Dergelijke combinatie is in dit geval onwaarschijnlijk, maar puur diameter is misschien wat kort door de bocht.

Max. druk is theoretisch afhankelijk van indirect de bandbreedte (dientengevolge kan 1.0 met hogere druk dan een 2.0), een onderscheid dat door Mavic ook gemaakt wordt bijv. (blijkens de instructie op een EN321).
cht

pcies! Als je velg erg breed is ten opzichte van je band komt de hieldraad van je band niet goed in de clincher van de velg te liggen. Ofwel je band wordt niet goed gefixeerd op je velg. Tevens zal de band "wang" nodig hebben om die breedte te halen waardoor de "hoogte" van de band nog kleiner word. Hierdoor heb je weinig effectieve luchtkamer.

De 1.75 en 1.9 slicks / semi slicks zijn imho de lekkerste bandjes om te gebruiken op je MTB
Op een witte blijf je zitten
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De vraag van de TS gaat over een Trek 4300 met V-brakes, jullie mogen nog best even door theoretiseren maar ik durf wel te stellen dat alle mtb-slicks die te krijgen zijn om de velgen van die fiets gaan passen :lol:
Gebruikersavatar
rené
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 18:05
Mijn mountainbike: Merida big nine lite teame

Ik heb een Trek 4300 MTB van een aantal jaar oud, en ik wil hier graag wielen op met dunne banden om op de weg te gaan fietsen
nadat ik een nieuwe fiets heb gekocht heb ik het zelfde gedaan met mijn oude trek 4500.

ik heb er nu maxxis slick 1.5 opgepomt tussen de 4 a 4,5 bar bij droog weer een perfecte band bij regen is ie wel wat lastig overigens met nieuwe binnen bandjes omdat de normale banden te breed zijn voor 1.5.
http://www.blueblizz.com/epages/BlueBli ... cts/A10067" target="_blank

ik heb verder niets veranderd aan de fiets heb dus nog gewoon dezelfde velgen als voorheen.
red bull geeft je vleugels............ alleen het landen doet zo'n pijn
jpee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 6 november 2005, 20:52

ik heb deze besteld:

Continental City Contact Reflex 26 Inch 26x1.75 (47-559)

mvg
Plaats reactie