Lagers vervangen fully...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Hoi,


Ik heb vorige week een paar lagers vervangen van mijn fully. Om precies te zijn die vlak bij de cranks waar de "rear triangle" mee vast zit,. Dit was een behoorlijk gedoe. Ik heb via een of ander voorwerp (cilinder) wat ik tegen een van de lagers hield de lagers er voorzichtig uitgetikt met een hamer. Dat voorwerp zorgt in elk geval voor een wat evenwichtige krachtenverdeling. Het aanbrengen van de lagers ging ook op deze manier.

Zijn er nu ook slimmere manieren om dit te doen? Tooltjes bijv.?

Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Ja, persen. dat is beter voor het lager en frame en dan zit de boel gegarandeerd recht. Lagerpers kopen of zelf maken van draadeind en bouten.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Ik heb net het decadente bedrag van EUR 7.75 uitgegeven voor een stukje draadeind, wat bouten, en ringetjes. Het is zelfs zo dat ik nu twee lagerpersen kan maken hiermee. Thx!
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let er vooral op dat je bij het monteren van nieuwe lagers alleen kracht op de buitenring uitoefent als het een lager is dat in je frame/vork gemonteerd wordt, en alleen op de binnenring als het een lager is wat op een as geklemd wordt.

Als je kracht op de verkeerde ring uitoefent moeten de kogels die kracht op de andere ring overbrengen en daar wordt je nieuwe lager niet beter van.
Zowel bij persen als tikken ook opletten dat je de lagers niet schuin hebt (spreekt voor zich, maar toch).

Meestal moeten fullylagers in een uitsparing in het frame of achtervork worden geperst, in dat geval helpt het om de lagers vooraf even in de vriezer te leggen. Ze krimpen dan iets en gaan makkelijker in de passing (dit kan echt veel schelen!)

Bij mijn Cannondale (single pivot) was het vervangen een fluitje van een cent. En goedkoop, ik was 16,50 kwijt voor een setje lagers (na 9 jaar met de eerste set gedaan te hebben). Voor m'n Morewood (ook een single pivot) was ik zelfs voor 11 euro klaar. Soms is het leven mooi ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

9 jaar met een setje lagers :o
Mijn NRS had toch wel elke 2 jaar nieuwe lagers nodig in de achterbrug. Maar ik tikte ze er gewoon in en uit, nooit problemen gehad. Maar heb dan wel een speciale tool gemaakt die precies op elk lager paste.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

kermit schreef:Let er vooral op dat je bij het monteren van nieuwe lagers alleen kracht op de buitenring uitoefent als het een lager is dat in je frame/vork gemonteerd wordt, en alleen op de binnenring als het een lager is wat op een as geklemd wordt.

Als je kracht op de verkeerde ring uitoefent moeten de kogels die kracht op de andere ring overbrengen en daar wordt je nieuwe lager niet beter van.
Dat is wel lastig want dan moet ik een ringetje hebben van precies 26 mm (het is een 61803 lager). Ik heb nu een ringetje van 24 mm. Monteren van lagers schijnen ze trouwens ook vaak te doen met slagringen en slagbussen. Zo'n slagbus verdeelt dan blijkbaar de klap van een hamer over de tijd en een slagring past dan weer precies op de buiten of binnenring van een lager. Waarschijnlijk dus toch maar een slagring kopen.
kermit schreef: Meestal moeten fullylagers in een uitsparing in het frame of achtervork worden geperst, in dat geval helpt het om de lagers vooraf even in de vriezer te leggen. Ze krimpen dan iets en gaan makkelijker in de passing (dit kan echt veel schelen!)
Dat lijkt me een echt goeie tip.
kermit schreef: Bij mijn Cannondale (single pivot) was het vervangen een fluitje van een cent. En goedkoop, ik was 16,50 kwijt voor een setje lagers (na 9 jaar met de eerste set gedaan te hebben). Voor m'n Morewood (ook een single pivot) was ik zelfs voor 11 euro klaar. Soms is het leven mooi ;-)
Bij mij is de uitdaging om het gewoon zelf te doen en mijn fiets niet kwijt te zijn. Er is tot nu toe maar 1 uitzondering en dat is bij (groot) onderhoud van voorvork en demper. Daarvoor breng ik mijn fiets weg. Als je daar n.l. iets aan verknalt heb je echt kosten en die procedures bestaan ook uit erg veel stappen met kleine onderdeeltjes die je kwijt kan raken.

Ik vind trouwens 9 jaar wel lang. Over hoeveel km heb je het? Ik heb nu na 3500km 1 paar lagers moeten vervangen omdat er wat speling op de achterkant van mijn frame kwam te staan. Is dat gewoon de kwaliteit van de lagers of de constructie van het frame?
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In die 9 jaar heb ik niet overdreven veel km's gemaakt, maar wel in alle omstandigheden. Hoeveel precies, ik heb geen idee... (hou wel m'n km's bij, maar dat is van alle fietsen tesamen).
De meeste single pivots hebben natuurlijk grotere lagers dan de meerpuntssytemen, ik denk dat ze daarom gemiddeld wat langer mee zullen gaan. Zowel voor de C'dale als de MW kan ik standaard verkrijgbare lagers gebruiken, dat scheelt meestal ook wat in de prijs.

Ik doe ook alle onderhoud zelf, behalve wielen bouwen en veringonderhoud. Lagers vervangen is niet heel moeilijk (tenzij je echt a-technisch bent, dan is alles moeilijk ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TooT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 maart 2009, 18:08
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 PRO, gepimpt en getuned

Wat een gedoe. Gelukkig ben ik daar nog niet aan toe. Ik kan me wel voorstellen dat je dat zelf wilt doen. Als de fietsenmaker dit in uurloon om gaat rekenen ben je een vermogen kwijt.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Wees gerust, lagers vervangen kost niet al teveel tijd en is ook niet al te moeilijk. Ook een fietsenmaker zal er niet teveel tijd aan kwijt zijn.

Van voorvorken en achterdempers blijf ik af. WIelen repareren (spaak vervangen), centreren, en wielen bouwen doe ik wel zelf. De risiko's zijn daar veel minder groot dan bij dure vorken en achterdempers. Spaak verknallen een paar euro, velg verknallen 25-50 EUR (bij de meeste fietsen), naaf verknallen zeer onwaarschijnlijk. Wel heb je veel geduld nodig voor wielen.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Plaats reactie