Welke GPS voor MTB, race en motor.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Ik zou in een ander topic een vraag kunnen stellen, maar ik denk dat deze vraag voor mij specifieker is.

Ik wil graag een navigatie systeem voor op de voor op de mtb en racer dus dus op de mtb zal er ook iets moeten zijn om hem goed vast te zetten. Ik wil het ook gaan gebruiken op de motor.

Ik zou graag door de gps naar het begin van een route geleid worden en dan de vooraf ingeplande route kunnen fietsen.
Vooral in het buitenland. Als ik daar de weg kwijt raak of geen zin meer heb zou ik graag via een route planner terug geleid worden. Het lijkt me lastig als je hemelsbreed 10 km van je auto bent maar er een berg van 4 km hoog tussen zit. Waar je volgens je gps overheen moet.
Batterylife moet ook lang zijn. Ik vind de edge serie met accu niet handig.

Budget is plusminus 400 euro. Ik wil liever niet een aparte gps voor de motor kopen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Oooeeessss
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

Ik wil graag een navigatie systeem voor op de mtb en racer.
Ik wil het ook gaan gebruiken op de motor.
Ik zou graag door de gps naar het begin van een route geleid worden en dan de vooraf ingeplande route kunnen fietsen.
Batterylife moet ook lang zijn. Ik vind de edge serie met accu niet handig.
Budget is plusminus 400 euro. Ik wil liever niet een aparte gps voor de motor kopen.
Het schaap met de 5 poten verhaal :D

Kijk toch hier eens naar.
Als het accu verhaal echt een onoverkomelijk probleem is kom je in de outdoorserie terecht.
De GPSmap60 serie is daar natuurlijk het meest uitgerijpt maar de Colorado heeft zijn eerste kinderziektes overleefd.
Succes.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Schaap met 5 poten. tsja...

Is die GPSmap60 goed op je fiets te bevestigen? Heeft daar iemand ervaring mee? Of een garmin etrex legend of vista?

Ik neem liever een strip AA penlites mee op vakantie of fiets jas en dat mij gps het 20 uur doet. In plaats van constant die accu op te moeten laden.
Oooeeessss
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De GPS Map 60 (csx, of welke dan ook), is prima op de fiets te bevestigen met dezelfde houder die je ook op de zuignap in de auto bevestigt. Ik heb ermee door Limburg gefietst, en hij is er echt niet afgestuiterd (Epen- en Vijlenroute). En als-ie vies is spoel je hem af onder de kraan. Let wel: voor 400 euro heb je het apparaat, maar nog niet de topokaarten en City Navigatorkaarten. Maar dat kun je ook later kopen.

Ik wil niet anders meer. Oh, en je hebt dan hoogstens 4 batterijen nodig om 20 uur te kunnen navigeren. Hij doet écht lang met een set.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Witte Biker
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale 900SL

Kapitein Iglo schreef:De GPS Map 60 (csx, of welke dan ook), is prima op de fiets te bevestigen met dezelfde houder die je ook op de zuignap in de auto bevestigt. Ik heb ermee door Limburg gefietst, en hij is er echt niet afgestuiterd (Epen- en Vijlenroute).
Heb je het dan over de fietssteun van Garmin of iets anders?
Ga wel een 60 Csx aanschaffen maar zit te twijfelen of ik er een andere steun bij moet kopen.
Ik dacht een Softplate of zo.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Kijk dit zijn nog eens posts waar ik iets aan heb, bedankt.

Ik twijfel nog tussen de Etrex of de Map60. De Etrex weegt wat minder dus zal ook minder last hebben van de trillingen. De Map60 lijkt me wat meer hufterproof.
Ik moet ook even kijken wat ik kan kopen (of er nog goede aanbiedingen zijn.)
Oooeeessss
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik rijd al tijden met de gewone 60 rond met de originele garmin fietsteun, op een fiets zonder voorvering.
gaat uitstekend!
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

De 60 serie is hier inderdaad de beste kandidaat.

Heb de 60CSx met RAM mount + 12V power op de motor, RAM zuignap + 12V in de auto en met RAM + Electron QR op de fiets. Gaat goed! Colorado lijkt me iets lastiger te bedienen, zeker met winterhandschoenen op de motor, maar hoe dat in het eggie werkt durf ik niet te zeggen. Met de 60 gaat het iig net, maar het is rijdend wel een beetje frotten met dikke handschoenen aan.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Cheers, volgende week ga ik op zoek naar een GPS map60Csx.
Oooeeessss
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Goeie keus. Tip: ik weet niet waar je hem wilt kopen, maar de CSx is momenteel erg goedkoop bij futurumshop.nl.

Zo goedkoop heb ik hem nog niet gezien.

Je kan trouwens ook de Cx nemen. Die heeft welliswaar geen digitaal kompas en hoogtemeter (heeft ze opbasis van de gpsdata van de satelliet), maar heeft wel een 1.5 keer langere accu duur...
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gummikoe
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 december 2008, 16:27
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Caffeine Team Rep. 2008
Contacteer:

Batterijduur hangt niet alleen samen met het gebruik van de hoogtemeter en kompas, maar ook met de schermverlichting. Als je deze veelvuldig gebruikt wordt je batterijduur ineens een stuk korter. Over het algemeen zal de waarde die door Garmin aangegeven wordt niet worden gehaald.

Verschil met de Cx is dat het kompas niet werkt als je stilstaat. als dat geen probleem is dan is het zeker het overwegen waard voor de 60Cx te kiezen.

Bij WayPoint is de 60 CSx slechts een fractie duurder dan bij Futurum. Voordelen kunnen zijn: persoonlijk advies en productdemonstratie qua software waar tijd voor wordt genomen, eigen serviceafdeling indien nodig en bij vragen achteraf is de deur open en staat de koffie klaar.

Indien dit als reclame wordt gezien mag een mod gerust ingrijpen en zal het zich niet herhalen. Tis soms lastig als er wel andere aanbieders worden genoemd en je jezelf niet mag promoten.. ;)
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Ik zoek ook een GPS voor dezelfde doeleinden als Mr. Htb. Zelf twijfel ik nog tussen de Edge 705 en de Oregon 400t. Weet iemand hoelang je kan teren op een setje batterijen in de Oregon? Op de nl site van Garmin staat tot 6 uur, maar op alle sites die hem te koop aanbieden staat tot 15/16 uur, dit staat ook op Garmin.com. Voor mij is de levensduur doorslaggevend, dus wie kan vertellen wat de juiste levensduur is?
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Gummikoe schreef:Batterijduur hangt niet alleen samen met het gebruik van de hoogtemeter en kompas, maar ook met de schermverlichting. Als je deze veelvuldig gebruikt wordt je batterijduur ineens een stuk korter. Over het algemeen zal de waarde die door Garmin aangegeven wordt niet worden gehaald.
De waarde van Garmin wordt zeker wel gehaald, sterker nog wordt overschreden. Uiteraard speelt de verlichting een rol, maar die zit er bij beiden op, kompas en hoogtemeter niet :roll: Want een Cx heeft helemaal geen kompas.
Gummikoe schreef:Verschil met de Cx is dat het kompas niet werkt als je stilstaat. als dat geen probleem is dan is het zeker het overwegen waard voor de 60Cx te kiezen.
Hij berekent een ware koers aan de hand van jou verplaatsing over de aarde. Praktijk is hetzelfde (afgezien van een onbetrouwbare koersaanwijzing van de Cx bij stilstand), theoretisch toch wel een verschil.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gummikoe
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 december 2008, 16:27
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Caffeine Team Rep. 2008
Contacteer:

Fanman schreef: De waarde van Garmin wordt zeker wel gehaald, sterker nog wordt overschreden. Uiteraard speelt de verlichting een rol, maar die zit er bij beiden op, kompas en hoogtemeter niet :roll: Want een Cx heeft helemaal geen kompas.
De 60Cx heeft wel degelijk een kompas, alleen niet electronisch zoals bij de CSx en mede daardoor ook een lager stroomverbruik. De 60Cx geeft ook de hoogte aan, alleen wordt deze bepaald door de hoogte van de satelliet tov de zeespiegel

@Steks.. De Oregon heeft een batterijduur van ongeveer 15 uur. Met de schermverlichting vol aan tot een uur of 8.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Gummikoe schreef:De 60Cx geeft ook de hoogte aan, alleen wordt deze bepaald door de hoogte van de satelliet tov de zeespiegel.
Klopt.
Gummikoe schreef:De 60Cx heeft wel degelijk een kompas, alleen niet electronisch zoals bij de CSx
Die heeft dus geen kompas. Zoals ik al zei, de Cx bepaald aan de hand van jouw positieverplaatsing je ware grondkoers. Dat is dus geen kompas, maar een berekening van een koers van A naar B. Hij meet dus geen koers.... maar berekent die. Dat is ook de reden waarom bij stilstand de koersaanwijzing van de Cx niet betrouwbaar is.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Plaats reactie