mtb te gebruiken in NL (max 2000 euro)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Diederik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 januari 2009, 18:18
Mijn mountainbike: Canyon - GC 8.0

Even wat achtergrond: een jaar of vijf op de eerste mountainbike en toe aan een nieuwe fiets. Heb de smaak te pakken.

Wat zijn mijn overwegingen: fully of hardtail: ben ik nog niet uit. Marathon of All mountain: marathon, lijkt me meer voor NL omstandigheden. Buitenlandse trips heb ik nooit ondernomen met de fiets. Een transalp lijkt me fantastisch een keer te ondernemen maar verder dan een plan ben ik niet. Tourtjes, ja. Wedstrijden, nee. Dit is ongeveer mijn profiel. Voor mijn volgende stap in de wereld van MTB leek me 2000 euro een mooi budget.

Mijn eerste fiets was/is een canyon. De kosten van de komende onderhoudsbeurt zijn me te hoog en niet in verhouding met de waarde van de foets. Canyon is uitstekend bevallen maar geen must voor vervolg. Ik kijk dus naar Canyon, Cube, Rose, ... kortom fietsen waarvan ik lees dat ze hoge prijs/kwaliteit verouding hebben.

Om eerlijk te zijn: ik heb eigenlijk geen tijd om proefritten te maken en het hele land af te reizen. Dus jullie ervaringen en suggesties waardeer ik zeer.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Een bike kopen van ongeveer 2000 euro. Zonder testrit en uitgaan van ervaringen van anderen :~
Je moet toch een beetje weten of de bike lekker zit en je aanstaat. Maar goed, succes ermee :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ervaringen en suggesties van anderen zijn heel leuk maar zeggen niet zo veel als je zelf geen proefrit maakt. En voor een proefrit hoef je niet het hele land af te reizen.

Verder heb je aan een hardtail genoeg in Nederland. Maar er zijn ook genoeg fully's waar mee je hier prima uit de voeten kan. Er zijn zelfs meer dan genoeg mensen die zelfs voor Nederland bij een fully zweren. Net dat stuk extra comfort.

Voor het door jou beoogde gebruik zo ik zeggen dat je aan een marathon model genoeg hebt. Maar ook een AM zou kunnen.

Ik denk dat je beter eerst even zelf kunt kijken bij de verschillende merken die je zelf al aan geeft en daar al eens een kleine keuze maakt. Om te voorkomen dat je straks advies krijgt over fietsen waar je helemaal niks aan vind.

Misschien nog een voorkeur voor Sram of shimano, merk remmen, vork, demper.

Het kan allemaal wel maar ik vind €2000 veel geld om zo maar uit te geven. Zeker als straks blijkt dat het allemaal niet zo bevalt als je gehoopt had.

Succes :-q
HAPPY TRAILS!
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Welkom Diederik,
Ik sluit me bij bovenstaande aan, opinions are like asshole's, everybody has one ;-)
Meningen over wat goed is, is ook gebaseerd op wat mensen zelf prettig vinden en het gebruik dat zij van een fiets verlangen. Zoveel geld zo uitgeven vind ik niet zo verstandig, maar wie betaald, bepaalt.

Je hoeft inderdaad niet heel het land door, ga naar een goed uitgeruste lbs en rijd op de verschillende typen.
Zo kun je je aandacht richten op hetgeen je wilt hebben.
Heb je mss een fietsmaat met een fully die een ritje met je wil ruilen. Dat geluk heb ik gehad. Tot dat moment had ik een fully niet overwogen, sindsdien weer ik dat ik een fully wil.

hier en hier twee recente draadjes van mensen die een vergelijkbare overweging maken. Maar zoals gezegd het gaat om jouw gebruik, jouw mening, jouw geld, dus jouw fiets
Diederik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 januari 2009, 18:18
Mijn mountainbike: Canyon - GC 8.0

Afgaande op jullie suggesties zijn er toch grotere verschillen dan ik zou verwachten. Het klopt, ik ben geneigd om de laatste relevante test van BIKE te pakken en de winnaar on-line te bestellen zonder proefrit. Dan toch maar op zoek naar een shop die ongeveer heeft waar ik naar op zoek ben. Lijkt me nog niet zo makkelijk.

Tot nu ziet mijn long-list er ongeveer zo uit:
Canyon Nerve MR 7.0 fully 1.600 euro
Canyon Nerve MR 8.0 fully 1.900 euro
Canyon Grand Canyon AL 9.0 hardtail 1.750 euro
Rose Dr. Z2 fully 1.800 euro
Red Bull NPL-400 fully 1.800 euro
Cube AMS 125 K18 fully 1.800 euro
Cube Reaction K18 of XT hardtail 1.600 euro
Als ik een goede aanbieding mis hoor ik het graag.

Overigens, bedankt voor jullie reactie.
zaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 22 oktober 2008, 21:32
Mijn mountainbike: heeft een rode neus
Contacteer:

Diederik schreef: Als ik een goede aanbieding mis hoor ik het graag.
Bij deze;

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=22362" target="_blank
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

voor 2000 kan je een prachtige fiets vinden, niet alleen voor in nederland... veel testen is mijn advies! iedereen heeft zijn mening, maar jouw mening telt!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Je kiest bewust voor een aluminium frame?
Anders wellicht deze: Scott Scale 30 2008 €1850:
http://www.dejongtweewielers.com/megaactie?product=69" target="_blank
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

of deze.... http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... ent#inhalt" target="_blank

laten we nu allemaal onze favoriete fiets tot 2000,- hier gaan posten :P
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Diederik schreef:Het klopt, ik ben geneigd om de laatste relevante test van BIKE te pakken en de winnaar on-line te bestellen zonder proefrit. Dan toch maar op zoek naar een shop die ongeveer heeft waar ik naar op zoek ben. Lijkt me nog niet zo makkelijk.
Waar woon je dan?
Als je er zo in staat, knal dan naar Rose. Daar weet je dat je alle verschillende typen ter plekke kunt testen.
Laat je adviseren, maak je keuze en tune de fiets nog waar nodig/gewenst. Beslis te plekke en aftikken en laat je de fiets laten nasturen of neem de bedenk tijd en kun je alsnog online bestellen.
TiZon220
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 11 januari 2009, 21:57
Mijn mountainbike: Giant terrago

Ik zou ook zeker eens een kijkje nemen bij moozes. Ik ga mij een marathon kopen voor €1999. Heb een paar topics geleden mijn mening eens gevraagt in "wil een fiets kopen".
Diederik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 januari 2009, 18:18
Mijn mountainbike: Canyon - GC 8.0

D Max schreef:
Diederik schreef:Het klopt, ik ben geneigd om de laatste relevante test van BIKE te pakken en de winnaar on-line te bestellen zonder proefrit. Dan toch maar op zoek naar een shop die ongeveer heeft waar ik naar op zoek ben. Lijkt me nog niet zo makkelijk.
Waar woon je dan?
Als je er zo in staat, knal dan naar Rose. Daar weet je dat je alle verschillende typen ter plekke kunt testen.
Laat je adviseren, maak je keuze en tune de fiets nog waar nodig/gewenst. Beslis te plekke en aftikken en laat je de fiets laten nasturen of neem de bedenk tijd en kun je alsnog online bestellen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Goed advies. Rijd 1 keer en tune op maat.
Diederik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 11 januari 2009, 18:18
Mijn mountainbike: Canyon - GC 8.0

nielsvo schreef:Je kiest bewust voor een aluminium frame?
Anders wellicht deze: Scott Scale 30 2008 €1850:
http://www.dejongtweewielers.com/megaactie?product=69" target="_blank
Ik heb het idee dat een carbon frame onder de 2000 nauwelijks haalbaar is.

Dank je voor je suggestie. Inderdaad een mooie aanbieding. Ik kon overigens nergens de framemaat vinden maar heb vraag gesteld.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

ik vind het wel vreemd dat je marathon als een typische "nederland" bike aanmerkt. XC is toch in mijn ogen de meest typische vorm van nederlandse mountainbikes.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie