Crankset i.c.m. met Twinny Load Basis

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Heb de zoekfuntie al gebruikt maar ik kan er weinig over terugvinden. Ook google levert weinig op.

Vorige week heb ik, met mijn domme kop, een LX crankset besteld. Nu kom ik tot de conclusie dat die niet op de oude twinny load past die ik heb. Het is een twinny load basis met crankbevestiging. Omdat er bij externe BB's geen ruimte is tussen de bracket shell en de crank past hij er niet in.

De LX crankset verkoop ik wel weer. Nu ga ik op zoek naar een andere. Maar voordat ik weer een verkeerde aankoop doe zou ik graag willen weten welke trapassen er dan wel in kunnen.

Een vierkante as past sowieso, daarbij is er flink wat ruimte over tussen de shell en de linker crankarm. Hoe zit dat met octalink en ISIS assen? Heb wat in show your stuff zitten bladeren en bij de octalinks lijkt er wel wat ruimte te zijn. Ik kan niet goed inschatten hoeveel dit is. Passen deze wel op de twinny load basis?

Overigens heb ik wel een verhoogd klemstuk dus dikke of uitstaande crankarmen is geen probleem. Het gaat puur om de ruime tussen de bottom bracket shell en de linker crank arm.
Gebruikersavatar
lc4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 4 april 2005, 21:17
Mijn mountainbike: véél...

Je doet er verstandig aan een andere fietsendrager te gebruiken. Crankbevestiging is niet bevorderllijk voor de levensduur van de bb lagers. Een fietsendrager met framebevestiging verdient de voorkeur.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

lc4 schreef:Je doet er verstandig aan een andere fietsendrager te gebruiken.
Juist,je kinderen sleur je ook niet aan hun armen mee!
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

Bij octalink zit er wel ruimte tussen crank en frame, dat is het probleem dus niet. Probleem is dat de as soms te breed is voor de sleuf (diameter is groter dan voor vierkant). Ook zijn de nieuwere mtb cranks sterker gebogen en geeft dat soms problemen, maar je schrijft dat je daar al een hulpstuk voor hebt.
Het enige dat ik op mijn oude fietsendrager kon neerzetten waren een suntour en raceface met 4 kante as (beide mtb), shimano 4 kant (race) en campagnolo 4 kante as (race). Octalink race lukte dus niet, maar er zit best verschil tussen de verschillende jaargangen en uitvoeringen van de tl, je kan beter even proberen.
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Dat antwoord van een andere fietsendrager had ik al verwacht. Toch verschillen hierover de meningen. Aangezien een andere fietsendrager nogal duur is blijf ik toch liever bij deze.

Iemand een idee over de diameter van een octalink as. Ik kan de breedte van de sleuf namelijk wel opmeten maar die van een octalink as niet omdat ik die niet in huis heb.

Ik kan anders wel even bij mijn LBS informeren wat de diameter van een octalink as is.
Giant_Bas
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 22 februari 2007, 19:18
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR/ Giant ATX 850

Om toch even door te zeuren over een andere fietsendrager: mocht je handig zijn met een lasapparaat en slijptol of een 'mannetje' (m/v) kennen, dan zou ik overwegen om je TL om te bouwen naar een frameklem. Een frameklem beugel is niet zo duur en - mits handig/'mannetje' kennend - is het vrij snel gedaan en het zal goekoper zijn dan weer een nieuwe crankset te kopen. Een maat van me heeft dat ook zo gedaan en het werkt perfect.

Overigens heb ik ook een LX crankset en een TL met het nieuwe type crankbevestiging. Zo'n TL zou vast en zeker 2ehands te vinden moeten zijn op Marktplaats oid.
Fietsen is gezond. Eet meer fietsen.
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Toch bedankt voor de tips. Heb inmiddels uitgevogeld dat een vierkante as 17mm diameter is en een octalink/isis 22mm

Ik zal die sleuf eens even opmeten als ik tijd heb. Andere optie is om de sleuf een beetje breder te maken zodat een oversized bottom bracket er in past.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje off-topictip, maar toch: hou je vierkante as.
Tot nu toe zowat het enige systeem dat het meerdere seizoenen in de modder uithoudt.
Shimano UN53/73 asje is niet duur en oerdegelijk, en je crank kun je desnoods opwaarderen met mooie bladen.

Van Isis lopen de lagers snel kapot (octalink houdt het iets langer vol), en de buitenboordsystemen kampen vrijwel allemaal met afdichtingsproblemen. Isis/octalink is ooit verzonnen omdat vierkante assen te dun (buigen) zouden zijn, maar het nadeel is dus dat de kogels kleiner zijn geworden tov de "square tapers".

Een fietsendrager met crankbevestiging is ook niet mijn favoriet. Ideaal is vastzetten aan de zadelpen (als je tenminste geen veel te licht weightweenie pennetje hebt ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jopieklep
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3076
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Panasonic m1500
Contacteer:

De sleuf moet je iets breder slijpen en misschien het materiaal wat dunner (was bij mij het geval) en dan past het prima (bij octalink)
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

jopieklep schreef:De sleuf moet je iets breder slijpen en misschien het materiaal wat dunner (was bij mij het geval) en dan past het prima (bij octalink)
Wat bedoel je precies met het materiaal wat dunner?

-----------------------------

@kermit: Had al een hoop gezelezen over de verschillende trapassen en de duurzaamheid van de vierkante as. Een vierkante as heeft dan ook mijn voorkeur. Helaas zijn er nog maar bar weinig cranks met vierkante as in omloop. Met mijn budget kom ik of op een goedkoop setje dat niet veel beter is dan mijn huidige Truvativ Isoflow. Anders wordt het meteen een hele dure set. Nieuwe bladen op een Isoflow vind ik persoonlijk een beetje overdreven. :-{

Ik kan nog wel voordelig aan een ouder model XT of LX crankset komen met octalink as. Vandaar de vraag.

Andere opties die ik open heb met vierkante as:
FSA RPM CK-700
FSA RPM El Toro (eigenlijk FR/DH maar met 44-32-22)
FSA Alpha Drive

Helaas kan ik de kwaliteit van deze sets niet zo goed inschatten. Gewicht is (gezien de prijzen) best redelijk tussen de 725 en 780 gram.
jopieklep
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3076
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Panasonic m1500
Contacteer:

Ik bedoel het plaatwerk waarvan de twinny load is gemaakt, toen ik nog met m'n Banshee reed pastte dat niet tussen de crank en het frame na wat slijpen wel.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waarom zou je een Isoflow niet opwaarderen met nieuwe bladen? Ok, het is een goedkope crank (ik heb er ook eentje) maar er is niets mis mee, niet enorm zwaar, geen enorme flex etc. Ik denk erover om de mijne nog een mooi te polijsten :D
Jelger
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 4 februari 2008, 13:57
Mijn mountainbike: Rockrider XC 500

Ik denk er nog wel even over na. Op zich beval de crank best wel maar wilde graag wat mooiers :wink:

Eerst maar eens wachten tot ik de LX binnen heb en die maar eens verkopen. Bedankt voor de tips i.i.g.
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Een nieuwe fietsdrager met frame bevestiging hoeft niet duur te zijn. Kwam de site toevallig laatst tegen tijdens mijn eindeloze zoektocht naar niets. :tong
jopieklep
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3076
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Panasonic m1500
Contacteer:

Ik zag ze van de week trouwens ook al bij een der deutsche billige shops (de Aldi of de Lidl) voor 7 tientjes met frame bevestiging.
Plaats reactie