beste drinkzak, mijn mening

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Ik heb gedurende afgelopen jaren verschillende rugzakken en drinkzakken versleten, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat Deuter toch echt de beste drinkzakken maakt. Deze combineert de sterke punten van Camelbak (mondstuk) en Vaude (manier van vullen). Ik heb het over dit gedeelte waar je het water indoet.
Ik rijd nu rond met een combinatie van een Vaude rugzak met een Deuter 3L drinkzak. Het past perfect en m.i. de beste combinatie.
Mijn mening:
Camelbak (2 types in bezit):
voordeel: degelijke stevige tassen, goed draagcomfort, goed mondstuk,
nadeel: onhandig vullen, drinkzak moeilijk schoon te maken.
Vaude: (1 type in bezit)
voordeel: redelijke tassen, zeer goed draagcomfort, makkelijk vullen, drinkzak makkelijk schoon te maken, afneembaar opberggedeelte.
nadeel: soms kwetsbare ophanging. Minder degelijk mondstuk (lekt snel)
Deuter: (alleen drinkzak in bezit:)
voordeel: makkelijk vullen, drinkzak makkelijk schoonmaken, goed/makkelijk mondstuk.

Voor mij geen andere drinkzak meer dan een Deuter. Ik heb voor de Vaude rugzak gekozen omdat ik het draagcomfort nog beter vindt dan een camelbak. Een mening over de rugzak van Vaude heb ik (nog) niet kunnen vormen, maar ik hoor de mening van mensen die ook met meerdere zakken hebben gereden.
groeten Koen
Laatst gewijzigd door koendio op za 5 april 2008, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
marc s
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 11 maart 2008, 12:17
Mijn mountainbike: Lelystad

ik heb nu al een paar jaar dezelfde Vaude. De rugzak heeft een heel fijn draagcomfort. Aardige ventilatie ook. Het mondstuk van de markil waterzak die erbij hoort wil idd nog wel een druppelen. Vullen vind ik niet echt gemakkelijk (is eigenlijke geen vulprobleem, maar een sluitprobleem). Als het mondstuk nog een keer gaat lekken, dan ga ik er toch 1 van een ander merk op zetten. Het schoonmaken van de waterzak is ideal..de hele achterkant gaat open..veel plaats dus voor de borstel en makkelijk drogen.
Surly Karate Monkey, Surly Ogre (voor van alles), Cannondale Synapse, Cannondale Scalpel SE
Jorem
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Giant Reign / Sensa Catena
Contacteer:

Het druppelen van het mondstuk heb ik alleen als ik hem na het drinken sluit en niet nog even mijn tanden erop zet zeg maar. Blijft anders altijd een beetje water achter voor de opening en dat gaat druppelen.

Drinkzak komt van de Bever Sport. Merk Trail volgens mij.
There is no way to happiness, happiness is the way.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Heb zowel rug- als drinkzak van Deuter. Over beide producten zeer tevreden. Het vullen en reinigen van de drinkzak is peanuts vergeleken bij veel andere merken. De rugzak is door het aircomfortsysteem zelfs bij zeer warme temperaturen goed te dragen.

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Volgens bikefreak mag, komt de camelbak M.U.L.E. als beste uit de test deze maand.
Er werd gestest met:
camelbak M.U.L.E.
Ergon BD-2m
Lezyne Powerpack
Vaude aquarius air.

Zelf heb ik de mule ook, en bevalt me goed. Met wandelen gebruik ik ook de Deuter. Het draagcomfort is prima, en idd de ventilatie is goed geregeld.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

koendio schreef:Camelbak (2 types in bezit):
voordeel: degelijke stevige tassen, goed draagcomfort, goed mondstuk,
nadeel: onhandig vullen.
Wat vind je onhandig aan het vullen van een Camelbak dan? Ik heb zowel een Camelbak (classic + mule) als een Deuter rugzak waarin ik ook de Camelbak zak gebruik. Dat bevalt mij goed en ik heb geen moeite met vullen oid.
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

George schreef:
koendio schreef:Camelbak (2 types in bezit):
voordeel: degelijke stevige tassen, goed draagcomfort, goed mondstuk,
nadeel: onhandig vullen.
Wat vind je onhandig aan het vullen van een Camelbak dan? Ik heb zowel een Camelbak (classic + mule) als een Deuter rugzak waarin ik ook de Camelbak zak gebruik. Dat bevalt mij goed en ik heb geen moeite met vullen oid.
het minder-handige aan het vullen van de camelbak vind ik die draaidop en het niet heel handig hanteren daarvan. Er gaat (bijna) altijd water verloren en ik vind het prutsen met 2 handen. Regelmatig sluit de dop niet in 1 keer. Vergeleken met Vaude/Deuter is dit veel onhandiger.
Het schoonmaken was ik even vergeten te melden, maar dat is bij Vaude en Deuter veel makkelijker dan bij Camelbak. De hele zak kun je binnenstebuiten draaien en zo makkelijk schoonmaken.
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een Camelbak en vind het sluiten ook niet altijd handig. Ik heb soms het gevoel dat ie goed vast zit, maar dan moet je nog verder draaien.
Wat voor systeem heeft die Deuter drinkzak?
En is die ook te combineren met de Camelbak?
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Het openen vind ik wel lastig bij de camelbak. Ik draai m zo strak aan, dat ik mijn duim bijna uit de kom moet drukken om m los te krijgen. Dat is wel lastig.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mmm, ik heb er eigenlijk nooit moeite mee. Sinds Camelbak de grote openingen in de drinkzak heeft trek ik ook Camelbaks binnenste buiten trouwens. Zo maak ik ze schoon en steek ze dan door een droogrek...
wessell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: za 25 maart 2006, 12:38
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9

Dirrty schreef:Het openen vind ik wel lastig bij de camelbak. Ik draai m zo strak aan, dat ik mijn duim bijna uit de kom moet drukken om m los te krijgen. Dat is wel lastig.
hoe vaker je de zak gebruikt hoe meer de binnenste rubber afdichtring van de sluiting slijt. dus moet je hem meer strakker draaien.
ik weet natuurlijk niet hoelang je hem al gebruikt.
ik heb mijn oude na twee jaar veel gebruiken vervangen omdat ie ook op de sluiting lekte.
je kunt volgens mij ook een nieuwe dop los krijgen.

ik vind persoonlijk ook wel dat ze moeilijk opengaan. ik pers er ook wel zoveel mogelijk lucht uit.

ik heb drie drinksysteem tassen.
1 camelbak mule oude type
fijne tas met voldoende opbergruimte

2 vaude splash 20+5 liter
Afbeelding

mooie tas met fijn draagcomfort
groot nadeel vind ik en daarom gebruik ik hem eigenlijk niet.
als de waterzak erin zit met veel water gaat de tas naar achterhangen,
komt ook door draagsysteem.
je kunt de tas niet aansnoeren zoals je met de mule wel kunt

3 mammut bernina 30 liter
Afbeelding
super mooie tas met zefde draagsysteem als de vaude
gebruik deze voor vrijetijd en wandelingen met waterzak erin.
waterzak heeft voorgevormde plaats en neemt daardoor weining plaats in
in de tas zelf
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Ik heb een Camelbak en vind het sluiten ook niet altijd handig. Ik heb soms het gevoel dat ie goed vast zit, maar dan moet je nog verder draaien.
Wat voor systeem heeft die Deuter drinkzak?
En is die ook te combineren met de Camelbak?
AfbeeldingAfbeelding
een grote opening aan de bovenkant. Na vullen de bovenkant dubbelvouwen en het oranje stuk over de plastic rail heenschuiven. (zie foto).
Ik vind dit veel makkelijker dan bij Camelbak. Het drinkstuk is nagenoeg gelijk. Voordeel vind ik hier dat wanneer het erg modderig is, je een kapje over het mondstuk kan schuiven, waardoor je mondstuk moddervrij blijft. 1 handeling meer om te drinken, maar ik vind het wel fijn.
Of het te combineren is, weet ik niet helemaal zeker. Ik heb een tijdje rondgereden met een Vaude rugzak en een Camelbak zak. In de Vaude past ook precies een Deuter zak, dus waarschijnlijk zal het wel lukken.
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
oopzy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 13:50

Ik heb vorig jaar op vakantie bij het gardameer *verplicht* een deuter aangeschaft, omdat mijn waterzak nog thuis lag...sindsdien gebruik ik alleen nog maar de deuter
Erg fijn ding, niet alleen qua vullen, maar ook de rugzak zelf zit comfortabel. Heb dit model.
*I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.*
Bahlman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 8 februari 2008, 23:18
Mijn mountainbike: Klein Attitude // Big Sky Blue // 8.8 KG
Contacteer:

Vind juist de manier van deuter zwaar omslachtig.
Voor de camelbak...vast is vast, nooit problemen gehad!

Als je de waterzak aan het plastic beethoudt, je vult de zak, komt de opening van de zak precies waterpas te staan, zodat je eigenlijk geen water kan verliezen, IDEAAL!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Ik hou mijn camelbak altijd even op kop en zuig zo alle lucht eruit.
Heb je tenminste niet zo'n klotsgeluid achter je.

Heb nu een mule, maar wil toch ook een kleinere halen omdat ik altijd veel warmte kwijt moet wil ik mijn rug zo min mogelijk bedekken.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Plaats reactie