Ik heb deze schakelaars zeker 10 jaar gebruikt en ze bevestigden de "cultstatus"want er is nooit iets aan kapot gegaan.
Ze waren ook nog nooit uit elkaar geweest!
Omdat ik weer eens zin had om een maffe fiets samen te stellen uit oude onderdelen kwamen ze weer eens onder het stof vandaan.
Nu was ik toch wel benieuwd hoe die thumpie's er nou van binnen uit zien.
Boutje aan de onderkant eruit
Schroefje aan de binnenkant er uit , dan kan het kapje er af.
moertje er af (deze gaat met klikjes, je kan de schakelfunctie hiermee zwaarder/lichter laten lopen)
de boel op volgorde na verwijderen
Na schoonmaken blijkt dat er zeer hoogwaardig materiaal is gebruikt binnen in de "draai-ton"
Er zit gepolijst, zeer glad en hard staal meegegoten in de aluminium body
Schoongemaakt kan je goed zien dat het allemaal kwalitatief mooi spul is.
Eerst droge teflon olie opgebracht, na droging shimano derrie olie erover
en we zetten het weer in elkaar.
Voor wie het ook wil doen , zo moet het pakketje in elkaar zitten.
De andere kant met de 7 speed , is uitschakelbaar met de schuif waardoor hij traploos is te gebruiken voor alle systemen.
Als je die 7 sp. kant weer ik elkaar steekt , dit hoort zo te zitten.
Op de 7 speed schakelaar zit wel veel speling , dit is geen probleem bij het gebruik.Het opheffen van de speling is gedeeltelijk mogelijk door de moer strakker aan te draaien op het platen pakket. helaas is het schakelen dan ook een stuk zwaarder.Dit zal ook ten koste gaan van de kogeltjes , dus ik zet hem niet te strak, dan maar wat speling.
Ik hoop dat jullie dit interessant vonden.
De zwaar cult XT duimschakelaars ontleed (met plaatjes!)
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Leuk om te zien! Die japanners weten wel hoe ze kwaliteit moeten maken.
Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?
Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.Jamis Diablo schreef:Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?
Ik heb ook nog een set thuis liggen, wellicht die ook eens 'reviseren' (indien nodig)
Toch wel leuk om dit zo af en toe eens te zien. Kan me altijd enorm boeien.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 171
- Lid geworden op: ma 14 maart 2005, 21:57
- Mijn mountainbike: Scott Scale 10, Trek 8500
- Contacteer:
Ik denk dat je dan een nieuw plaatje moet maken, omdat de versnellingen bij 9 speed dichter op elkaar zitten als bij 7 speed, de stappen bij 7 speed zijn dus groter. Hierdoor zullen dus ook de gaatjes dichter bij elkaar geponst moeten worden.sjezer schreef:Leuk projectje! Je kunt ze misschien wel updaten naar 9 speed door extra gaatjes bij te ponsen...
Beedje moeilijk uit te leggen. Maar ik hoop dat je het begrijpt .
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
- Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
- Contacteer:
Als het goed is kun je hem ook traploos gebruiken, dan is ie wellicht ook geschikt voor 9 speed. Maar idd wel weer eens leuk om te zien
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je kunt 'm zo gebruiken voor 8 speed !
Heb ik jaren gedaan.
Je moet 'm dan op de middelste of de binnenste positie terugschroeven op de base. (kan in 3 standen)
Er zitten in deze (alleen bij XT) 7 speed shifters namelijk 8 klikjes.
Toeval ? vast niet.
Maar een jaar later kwam XTR, met 8 speed en Rapid Fire.
Beide nieuwe troetelkindjes moesten gepushed worden, dus de 8 speed plannen voor XT gingen voorlopig de koelkast in.
Ik heb ook nog een setje in de schuur.
Heb ik jaren gedaan.
Je moet 'm dan op de middelste of de binnenste positie terugschroeven op de base. (kan in 3 standen)
Er zitten in deze (alleen bij XT) 7 speed shifters namelijk 8 klikjes.
Toeval ? vast niet.
Maar een jaar later kwam XTR, met 8 speed en Rapid Fire.
Beide nieuwe troetelkindjes moesten gepushed worden, dus de 8 speed plannen voor XT gingen voorlopig de koelkast in.
Ik heb ook nog een setje in de schuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Grappig, ik had een Mithubitsi Colt uit '89 en die roeste onder mijn kont vandaan en een shifter uit die tijd is nog in topconditie.Wicked DJ schreef:(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.
Erg leuk dat je dat ding uit elkaar hebt gehaald!
Heb dat nog nooit gedaan.
De vraag of de schakelkracht in te stellen is zal deze persoon wel weten!
Groet Ernie
Heb dat nog nooit gedaan.
De vraag of de schakelkracht in te stellen is zal deze persoon wel weten!
Groet Ernie
Maak van je hobby je (deel)beroep: hoogwaardige wielen spaken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
- Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
- Contacteer:
Heel grappig. Hoeveel weegt zo'n shifter, het ziet er namelijk lekker licht uit, iedereen weer aan de oldskool shifters.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Update: ik heb ze gemonteerd op mijn maffe fiets project en daar heb ik een 9 speed XT cassette achterwiel gecombineerd met een een oud type XT 7 speed crank stel . ingesteld op traploos schakelt het perfect !
ingesteld op 8 speed schakelt het ook alle versnellingen(snap ook niet waarom) echter niet trefzeker . Wat uiteraard logisch is omdat de afstand tussen de cassette bladen anders is dan 7 sp.
Foto vd die maffe fiets komt later.
ingesteld op 8 speed schakelt het ook alle versnellingen(snap ook niet waarom) echter niet trefzeker . Wat uiteraard logisch is omdat de afstand tussen de cassette bladen anders is dan 7 sp.
Foto vd die maffe fiets komt later.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Zijn erg veelzijdige shifters. Ik heb er 5, 7, 8, 9 en 10 speed meegereden.
Die vijf speed is voor gebruik tijdens modderige omstandigheden. Ik neem dan grote achtertand wielen, 30 tot 21, die space ik zover mogelijk naar buiten. Ik rij dan op het buitenblad. hiermee voorkom ik chainsuck. De modder die in de cassette komt heeft de ruimte tussen de tandwielen door te zakken. En voorkomt zo het overslaan van de ketting.
Die vijf speed is voor gebruik tijdens modderige omstandigheden. Ik neem dan grote achtertand wielen, 30 tot 21, die space ik zover mogelijk naar buiten. Ik rij dan op het buitenblad. hiermee voorkom ik chainsuck. De modder die in de cassette komt heeft de ruimte tussen de tandwielen door te zakken. En voorkomt zo het overslaan van de ketting.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !