De zwaar cult XT duimschakelaars ontleed (met plaatjes!)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Ik heb deze schakelaars zeker 10 jaar gebruikt en ze bevestigden de "cultstatus"want er is nooit iets aan kapot gegaan.
Ze waren ook nog nooit uit elkaar geweest!
Omdat ik weer eens zin had om een maffe fiets samen te stellen uit oude onderdelen kwamen ze weer eens onder het stof vandaan.
Nu was ik toch wel benieuwd hoe die thumpie's er nou van binnen uit zien.

Afbeelding

Boutje aan de onderkant eruit

Afbeelding

Schroefje aan de binnenkant er uit , dan kan het kapje er af.

Afbeelding

moertje er af (deze gaat met klikjes, je kan de schakelfunctie hiermee zwaarder/lichter laten lopen)

Afbeelding

de boel op volgorde na verwijderen

Afbeelding

Na schoonmaken blijkt dat er zeer hoogwaardig materiaal is gebruikt binnen in de "draai-ton"
Er zit gepolijst, zeer glad en hard staal meegegoten in de aluminium body

Afbeelding

Schoongemaakt kan je goed zien dat het allemaal kwalitatief mooi spul is.

Afbeelding

Eerst droge teflon olie opgebracht, na droging shimano derrie olie erover
en we zetten het weer in elkaar.

Afbeelding

Voor wie het ook wil doen , zo moet het pakketje in elkaar zitten.

Afbeelding

De andere kant met de 7 speed , is uitschakelbaar met de schuif waardoor hij traploos is te gebruiken voor alle systemen.

Afbeelding

Als je die 7 sp. kant weer ik elkaar steekt , dit hoort zo te zitten.

Afbeelding

Op de 7 speed schakelaar zit wel veel speling , dit is geen probleem bij het gebruik.Het opheffen van de speling is gedeeltelijk mogelijk door de moer strakker aan te draaien op het platen pakket. helaas is het schakelen dan ook een stuk zwaarder.Dit zal ook ten koste gaan van de kogeltjes , dus ik zet hem niet te strak, dan maar wat speling.

Ik hoop dat jullie dit interessant vonden.
:-q
Laatst gewijzigd door reetegoed op wo 6 januari 2010, 14:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Leuk om te zien! Die japanners weten wel hoe ze kwaliteit moeten maken.
Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Uit welk jaar zijn deze? Meer dan 15 jaar oud toch wel?
(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.

Ik heb ook nog een set thuis liggen, wellicht die ook eens 'reviseren' (indien nodig)

Toch wel leuk om dit zo af en toe eens te zien. Kan me altijd enorm boeien.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Leuk projectje! Je kunt ze misschien wel updaten naar 9 speed door extra gaatjes bij te ponsen...
Farmerboy Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 14 maart 2005, 21:57
Mijn mountainbike: Scott Scale 10, Trek 8500
Contacteer:

sjezer schreef:Leuk projectje! Je kunt ze misschien wel updaten naar 9 speed door extra gaatjes bij te ponsen...
Ik denk dat je dan een nieuw plaatje moet maken, omdat de versnellingen bij 9 speed dichter op elkaar zitten als bij 7 speed, de stappen bij 7 speed zijn dus groter. Hierdoor zullen dus ook de gaatjes dichter bij elkaar geponst moeten worden.

Beedje moeilijk uit te leggen. Maar ik hoop dat je het begrijpt :-q .
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Als het goed is kun je hem ook traploos gebruiken, dan is ie wellicht ook geschikt voor 9 speed. Maar idd wel weer eens leuk om te zien
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt 'm zo gebruiken voor 8 speed !
Heb ik jaren gedaan.
Je moet 'm dan op de middelste of de binnenste positie terugschroeven op de base. (kan in 3 standen)
Er zitten in deze (alleen bij XT) 7 speed shifters namelijk 8 klikjes.
Toeval ? vast niet.
Maar een jaar later kwam XTR, met 8 speed en Rapid Fire.
Beide nieuwe troetelkindjes moesten gepushed worden, dus de 8 speed plannen voor XT gingen voorlopig de koelkast in.
Ik heb ook nog een setje in de schuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wicked DJ schreef:(1989)-1990-1991 , dus iig meer dan 15 jaar oud.
Grappig, ik had een Mithubitsi Colt uit '89 en die roeste onder mijn kont vandaan en een shifter uit die tijd is nog in topconditie.
ernie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 juli 2004, 10:26
Contacteer:

Erg leuk dat je dat ding uit elkaar hebt gehaald!

Heb dat nog nooit gedaan.

De vraag of de schakelkracht in te stellen is zal deze persoon wel weten!

Groet Ernie
Maak van je hobby je (deel)beroep: hoogwaardige wielen spaken.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Heel grappig. Hoeveel weegt zo'n shifter, het ziet er namelijk lekker licht uit, iedereen weer aan de oldskool shifters.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Mooi stukje techniek.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Update: ik heb ze gemonteerd op mijn maffe fiets project en daar heb ik een 9 speed XT cassette achterwiel gecombineerd met een een oud type XT 7 speed crank stel . ingesteld op traploos schakelt het perfect !
ingesteld op 8 speed schakelt het ook alle versnellingen(snap ook niet waarom) echter niet trefzeker . Wat uiteraard logisch is omdat de afstand tussen de cassette bladen anders is dan 7 sp.
Foto vd die maffe fiets komt later.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zijn erg veelzijdige shifters. Ik heb er 5, 7, 8, 9 en 10 speed meegereden.
Die vijf speed is voor gebruik tijdens modderige omstandigheden. Ik neem dan grote achtertand wielen, 30 tot 21, die space ik zover mogelijk naar buiten. Ik rij dan op het buitenblad. hiermee voorkom ik chainsuck. De modder die in de cassette komt heeft de ruimte tussen de tandwielen door te zakken. En voorkomt zo het overslaan van de ketting.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie