TracBack, hoe doen jullie dat?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

Aangezien ik volgende week een nieuwe GPS verwacht te hebben (garmin 60CSX) ben ik hier ook eens ingedoken. Mijn huidige GPS (een garmin MAP12) deed het nml. heel simpel de tracback.
Je koos een track en kiest tracback.
De GPS zet de track dan om in een route welke in omgekeerde richting loopt van de track.
Vervolgens deze route omkeren en voila je hebt een perfecte route van de track gemaakt met alle voordelen van dien.
Nadeel is wel dat een route op een GPS 12 maar slechts dertig waypoits mag bevatten wat een beetje te weinig is om een MTB track behoorlijk te volgen.
Vandaar dus de nieuwe GPS welke 200 punten in een route kan hebben (en ook omdat de nieuwe GPS als routeplanner kan werken en ook op het water met Bluecharts overweg kan).

Helaas werkt garmin nu dus blijkbaar anders dan de oude manier en heb ik het volgende uitgevogeld om toch tot het zelfde resultaat te komen;


A1) Lees het orginele GPX bestand in in Mapsource;
A2) Op de track tabblad selecteer je de track en ga je naar de eigenschappen hiervan (track properties);
A3) Kies dan filter en daaronder maximaal points en vul hier het maximaal aantal punten in wat jouw GPS in een route kan hebben, bij mij dus 200.
A4) Vervolgens kies je opslaan als (Save as) en sla je het op in een tijdelijke directorie als gpx bestand.

B1) Vervolgens start je GPSbabel in de GUI mode (gpsbabelgui.exe) (waar je deze kan ophalen is in een ander topic prima te vinden) en
B2) kies je bij input het zojuist opgeslagen (stap A4) gpx bestand en formaat GPX XML.
B3) Als output kies je een door jouw gewenste locatie en naam voor het bestand en als formaat Garmin Mapsource-GDB.
B4) Onder de optie filter selecteer je het vakje transform en kies je voor track-route en vervolgens druk je op OK
B5) Zorg dat bij What? Track staat aangevinkt.
B6) vervolgens druk je op let's go en als het klaar is sluit je GPSbabel af.

C1) Het zojuist aangemaakte GDB bestand (stap B3) open je in Mapsource en voila de track is in een route omgezet welke je kan volgen net als elke andere route.
C2) Om alles nog volmaakt te hebben open je het originele GPX bestand (dus waar je in het begin mee begon bij stap A1 en niet de gereduceerde track van stap A4) en
C3) selecteer je de orginele track en drukt op de rechter muisknop en kies Copy
C4) Nu schakel je weer over naar het nog actieve Mapsource programma met de zojuist gemaakte route erin en
C5) selecteer je de track tab waarna je hier het paste commando geef.
C6) bestand save'n.

Nu heb je een GDB bestand met daarin de orginele track en de route. Uploaden naar je GPS en de route volgen. De track blijft zichtbaar op de kaart en kan daar waar nodig de benodigde extra info geven welke verloren is gegaan door het reduceren van het aantal originele trackpunten in stap A3.

Hier dus een handleiding hoe een track om te zetten in een route in 1000 eenvoudige stappen.

PS: Ik vond de manier zoals de GPS12 het deed toch wel veel makkelijker (geen PC bij nodig en slechts twee stappen uit te voeren) maar goed dat is vooruitgang zeggen ze, betere middelen naar een minder doel.

Groeten,

DP.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Het is met de nieuwe Garmins idd wat ingewikkelder. Zoals hierboven beschreven is idd de juiste manier. Maar het kan anders en makkelijker. Wanneer je nu gebruik maakt van de Track back functie en je geeft met de cursor het punt aan waar je naartoe wilt trackbacken, dan pakt hij de kortste weg. Als je nu een track rechtsom wilt rijden, selecteer je vanaf je startpunt een trackback punt die rechtsom gezien net net halverwege de track ligt. Dan pakt hij dus de juiste richting voor je parcours. Wanneer je in de punt aankomt ben je dus net niet halvewege de track. Nu beeindig je de navigatie en selecteer je een volgend punt die dus net een eindje voor je startpositie ligt (anders geeft hij aan dat je moet omkeren, omdat hij de kortste weg weer neemt). Dit verhaal moet je dus net voor het einde nog een keer doen, om hem je vervolgens weer naar de start te laten loodsen.

Bovenstaande houdt dus in dat je tijdens de route de gps 2 keer opnieuw moet instellen wat betreft track back. Dat is totaal max 1 minuut werk, vind ik veel makkelijker dan dat geklooi met de pc.
Work... the eight hours between bicycle rides.
cascades
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 20:17
Mijn mountainbike: Mountain Cycle Zen

Ik weet niet of het ook met de gpsbabelgui gaat, maar met command-line gaat het in wezenlijk minder stappen, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

$ gpsbabel -t -i gpx -f log.gpx -x simplify,count=200 -x transform,rte=trk -o gdb -F log.gdb
Of met direct schrijven naar de GPS:

Code: Selecteer alles

$ gpsbabel -t -i gpx -f log.gpx -x simplify,count=200 -x transform,rte=trk -o garmin -F usb:
Dit commando analyseert de track data in log.gpx reduceert het aantal punten (in dit geval 200) alvorens er een route van te maken die samen met de track naar het resultaat worden geschreven (file of GPS unit). Desgewenst kan b.v. ook nog de route worden omgedraaid met een extra filter (-x ...).
Plaats reactie