Garmin gpsmap 60

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
nomad512
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 7 maart 2005, 14:57
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K24 Racing Red
Contacteer:

heuvelrugmtb schreef:
nomad512 schreef: Kan er iemand met een GPSmap 60(CS(X)) eens stap voor stap uitleggen wat je nou precies moet doen als je de route in het apparaat hebt en een route wilt gaan rijden.
het blijft een treurig verhaal, die handleidingen bij GPS'en. :~
Tot groot enthousiasme overigens van al die outdoorfirma's die zo hun "(knoppen) cursussen" makkelijk kunnen slijten :D

Nomad512 wellicht kun jij eerst aangeven wat je in de GPS gedownload hebt: een route of een track ?
nomad512 schreef: Maar wat er ook gebeurde, ik kon naar het startpunt rijden en vandaar ho maar. Hij gaf aan dat het 150 meter was naar het volgende waypoint, maar al fietsend in die richting gebeurde er niks.
En wat heb JIJ na het downloaden gedaan om tot bovenstaand resultaat te komen?
Altijd handig om aan te kunnen geven waar het fout is gegaan :-D

Ik heb van www.mtbroutes.nl een gpstrack gedownload. (Nuenen), Die heb ik vervolgens via Mapsource in de 60cs gezet. Dat was een .gpx bestand. In de 60cs staat de topografische kaart van NL als ondergrond.

Ik kan ook via het menu tracks de de track mtbroute nuenen zien staan.
Wat daarna ?
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

nomad512 schreef:Ik heb van www.mtbroutes.nl een gpstrack gedownload. (Nuenen), Die heb ik vervolgens via Mapsource in de 60cs gezet. Dat was een .gpx bestand. In de 60cs staat de topografische kaart van NL als ondergrond.

Ik kan ook via het menu tracks de de track mtbroute nuenen zien staan.
Wat daarna ?
RTFM :wink:
http://www.tramsoft.ch/downloads/garmin ... manual.pdf *pdf alert*
pagina 48: "To use the TracBack feature"
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

BikerJoost schreef: Een track is veel lastiger om te navigeren. Je hebt onder tracks in het hoofdmenu wel een TracBack functie, maar dat werkt lang niet zo makkelijk als bij een route.
Joost, waarom zijn er dan zoveel "GPSTRACKS" sites en niet GPSROUTES ?
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

heuvelrugmtb schreef: Joost, waarom zijn er dan zoveel "GPSTRACKS" sites en niet GPSROUTES ?
Geen idee... Misschien omdat tracklogs automatisch gegenereerd worden door je gps en voor routes moet er nog wat werk gedaan worden. En je kan dus wel een track gebruiken, maar een route is makkelijker. Een route heeft bovendien een dikkere lijn die beter zichbaar is tijdens het fietsen.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Aegis X.O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 6 april 2006, 22:18
Mijn mountainbike: Giant Trance 2, Fox Talas RL, SRAM X.O

De Garmin GPS map 60CSx is voor mij momenteel het meest aantrekkelijke GPS-systeem voor op de fiets.

Hoewel de prijs erg hoog is, heb ik begrepen dat dit systeem ook geschikt is voor gebruik in de auto.

Mijn vraag aan de gebruikers: Hoe bevalt de Garmin GPS 60CSx als navigatie in de auto?
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

nomad512 schreef: Ik heb de route die ik vandaag wilde rijden gedownload in een 60CS. Maar wat er ook gebeurde, ik kon naar het startpunt rijden en vandaar ho maar. Hij gaf aan dat het 150 meter was naar het volgende waypoint, maar al fietsend in die richting gebeurde er niks.

Ik heb van www.mtbroutes.nl een gpstrack gedownload. (Nuenen), Die heb ik vervolgens via Mapsource in de 60cs gezet. Dat was een .gpx bestand.
Als ik een track (of route) download controleer ik deze eerst op de PC b.v. via Mapsource. Er kan n.l. altijd iets fout zijn gegaan. Indien OK zet ik het bestand over naar de GPS.
Vervolgens naar Hoofdmenu --> Tracks --> betreffende track Selecteren --> enter --> nieuw venster met trackdetails -->
hier heb je 4 mogelijkheden beneden staan
Om te navigeren kun je gebruik maken van TRACKBACK of KAART.
Bij KAART krijg je GEEN toegevoegde informatie en kun je zo gaan fietsen door de TRACKLIJN te volgen.
Bij TRACKBACK moet je aangeven waar je naartoe wilt gaan (in dit geval EINDE) en kun je vervolgens eventueel switchen tussen KAART en/of venster met RICHTINGPIJL. Ook hoor je PIEPJES bij richtingwijzigingen (standaard ingesteld)

Het blijft altijd moeilijk om met sumiere informatie van afstand iets op te lossen. Een mogelijke verklaring voor het niet lukken van bovenstaande bij de route Nuenen volgt via een PB. :-D
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Aegis X.O schreef:De Garmin GPS map 60CSx is voor mij momenteel het meest aantrekkelijke GPS-systeem voor op de fiets.

Hoewel de prijs erg hoog is, heb ik begrepen dat dit systeem ook geschikt is voor gebruik in de auto.

Mijn vraag aan de gebruikers: Hoe bevalt de Garmin GPS 60CSx als navigatie in de auto?
Als je een Tomtom(-alike) pratende muts fijn vind, dan is het niets. Persoonlijk vind ik het piepje zonder verder gezever en een duidelijke situatieschets op het scherm erg prettig. Er zit ook een 3D 'highway' functie in, maar dat vind ik niets. Ik heb 'm meestal gewoon op kaart staan, met erboven de snelheid en de afstand tot de volgende situatie/afslag, dan weet je iig hoelang je niet meer op het ding hoeft te kijken.
Aegis X.O
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 6 april 2006, 22:18
Mijn mountainbike: Giant Trance 2, Fox Talas RL, SRAM X.O

Brum schreef:Als je een Tomtom(-alike) pratende muts fijn vind, dan is het niets. Persoonlijk vind ik het piepje zonder verder gezever en een duidelijke situatieschets op het scherm erg prettig. Er zit ook een 3D 'highway' functie in, maar dat vind ik niets. Ik heb 'm meestal gewoon op kaart staan, met erboven de snelheid en de afstand tot de volgende situatie/afslag, dan weet je iig hoelang je niet meer op het ding hoeft te kijken.
Thanks for the reply!

Hij geeft een verschillend piepje voor links en rechtsaf slaan?
De standaard kaartfunctie lijkt me zelf ook het prettigst. Is het display groot genoeg voor in de auto?

- Maarten
psd
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 17:18
Mijn mountainbike: xlm

He allemaal

Niet zo moeilijk doen.

Als je een route hebt geupload naar je gps dan in ed track back functie het eind punt aangeven waar je heen wilt.

Het eind punt geef je aan door met je cursor toets over de kaart heen te schuiven. Als je deze op einde plaatst en dan op enter druk.

Nu vraagt de gps of je de tackt wilt volgen kies ja

en fietsen maar.

Met de gps 60 ??x krijg je geen afslagen scherm, bij de 60 ?? wel.

Piet
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

psd schreef:He allemaal

Niet zo moeilijk doen.

Als je een route hebt geupload naar je gps dan in ed track back functie het eind punt aangeven waar je heen wilt.

Het eind punt geef je aan door met je cursor toets over de kaart heen te schuiven. Als je deze op einde plaatst en dan op enter druk.

Nu vraagt de gps of je de tackt wilt volgen kies ja

en fietsen maar.

Met de gps 60 ??x krijg je geen afslagen scherm, bij de 60 ?? wel.

Piet
Routes zijn voor in de auto, tracks zijn iets anders. In het bosch is een situatieschets niet mogelijk. Wel piepje, richting en 'distance to next'...
psd
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 9 oktober 2004, 17:18
Mijn mountainbike: xlm

BikerJoost schreef:
heuvelrugmtb schreef: Joost, waarom zijn er dan zoveel "GPSTRACKS" sites en niet GPSROUTES ?
Geen idee... Misschien omdat tracklogs automatisch gegenereerd worden door je gps en voor routes moet er nog wat werk gedaan worden. En je kan dus wel een track gebruiken, maar een route is makkelijker. Een route heeft bovendien een dikkere lijn die beter zichbaar is tijdens het fietsen.

Omdat je een route zelf maak. die gaat van WP naar Wp. heb je dus een kaart nodig met autorouting.

Een tracklog kun tracken hebt dus geen auto routing kaart nodig. Je kan heb zelfs ZONDER kaart materiaal volgen.


Dat is het verschil> Tegenwoordig met de topo kaarten is het heel mooi en duideljik vooral als je ergens fietst met hoogtelijne. Ik fiets tegen woordig niet meer met Trackback maar alleen met de route in beeld gaat heel goed en fiets niet verkeerd.

Piet
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

BikerJoost schreef:
heuvelrugmtb schreef: Joost, waarom zijn er dan zoveel "GPSTRACKS" sites en niet GPSROUTES ?
Geen idee... Misschien omdat tracklogs automatisch gegenereerd worden door je gps en voor routes moet er nog wat werk gedaan worden. En je kan dus wel een track gebruiken, maar een route is makkelijker. Een route heeft bovendien een dikkere lijn die beter zichbaar is tijdens het fietsen.
Ik weet wel waarom men tracks neerzet en niet routes.
Dit heeft te maken met het feit dat ieder type GPS nml. weer een maximaal aantal punten heeft (waypoints) binnen een route. Voor tracks geld dit ook alleen hierin kunnen veel meer punten zitten dan in een route. Zo gebruik ik een GPS12MAP (oud beestje maar doet het nog prima) waarbij een route uit maximaal 30 punten kan bestaan, dit is vaak niet genoeg voor een MTB route welke nogal kronkelt door het veld. Voor een track kan mijn GPS 1900 punten bevatten en is dus wel geschikt voor deze route. Hij geeft dan wel niet aan links en rechts maar ik kan wel al fietsend de track overtrekken (zal ik maar zeggen).
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Klinkt heel aanneembaar... thx
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Plaats reactie