Notubes ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

Na alle positieve reactie's te hebben gelezen, ben ik eerst bij mijn voorband overgestapt op een nieuwe Nobby nic 2.25 evolution voorband in samenwerking met Stan's notubes.
Deze ligt op een 24mm brede WTB speeddisc velg. Eerste ervaringen bij de montage waren dat ik hem niet vol lucht kreeg, maar na de band met een binnenband 2 dagen op volle druk weg gezet te hebben, ging de montage goed met een gewone handluchtpomp. De band liep in enkele dagen sterk terug in spanning, en omdat ik de looprichting ook niet juist had, besloot ik de band opnieuw te monteren. Dit keer met meer resultaat want de band bleef goed hard. In de eerste ritten verliep alles perfect, de band voelt goed aan en rolt licht. Maar afgelopen zondag na een jump over een heuveltje in een afdaling ging ik best hard onderuit. :( Na weer omhooggekrabbeld te zijn merkte ik dat de voorband leegstond. In mijn beleving raakte ik de macht over het stuur kwijt na de landing. Het wiel trok gewoon opzij. Ik weet niet of de lege band voor of na de val is gekomen, maar het vertrouwen is toch iets minder geworden. Toch wil ik dit niet direct opgeven en ga ik weer Notubes monteren. Wel ben ik benieuwd of er meer van dit soorgelijke onprettige ervaringen zijn met de Notubes. Ik hoop het niet , en dat jullie mij kunnen overtuigen om zeker Notubes te blijven gebruiken, want het fietst wel heerlijk.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Tja, wat kan ik zeggen. Alleen maar positief.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

wat gebeurd KAN zijn is dat je wiel door een ietwat lompe landing tijdelijk van de velg af is gegaan e hierdoor zijn lucht is verloren..het zijn immers geen tubeless banden en die hebben dus minder stijve wangen die wat meebewegen in de bocht/na een sprong..als de druk in je band al niet zo hoog is kan ie er vanaf rollen.. ga maar eens hard door een asfaltbocht dikke kans dat je een kort sissent geluid hoort..

maar goed , dus niet te laag gaan met de druk en dan moet het geen probleem zijn..
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

yves schreef:wat gebeurd KAN zijn is dat je wiel door een ietwat lompe landing tijdelijk van de velg af is gegaan e hierdoor zijn lucht is verloren.

ga maar eens hard door een asfaltbocht dikke kans dat je een kort sissent geluid hoort.
Het eerste deel van je verhaal klinkt best aannemelijk, maar dan zou het grote voordeel van notubes (lage spaning kunnen rijden) vervallen.

Bij de tweede bewering zet ik grote vraagtekens. Ik heb mijn banden gelukkig nog nooit in een asfaltbocht horen sissen en hoop dit ook niet mee te maken. Als dat wel zo is dan wil ik helemaal niet met Notubes rijden.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ze gaan normaal gesproken in de bocht echt niet sissen. Dat zou fataal zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Leftyrider
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 31 januari 2007, 17:08
Mijn mountainbike: Cannondale Caffeine Team replica 2007, Lefty DLR, XT, RaceFace,Tune,Flite, BBB carbon, Mavic,Notubes
Contacteer:

Rij nu jaar met Notubes, op paar voorvallen na super tevreden mee, lager gewicht, veel minder lekrijden (eigenlijk niet meer !), lage rolweerstand. Heb er zelfs een keer een doorn in gehad zonder enkel probleem..
Maar wat je hebt gehad is dat je een lage druk had en idd op de zijkant van je band terwecht kwam waardoor hij eraf schoot, heb precies hetzelfde een keer gehad. Dus niet te laag gaan in de druk..

Sissend geluid heb ik nog niet gehad!
Heb geen sixpack maar een beertender... :-)
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

byorka schreef:Ze gaan normaal gesproken in de bocht echt niet sissen. Dat zou fataal zijn.
ik heb het ook niet over normaal door een bocht gaan, maar zoveel mogelijk je best doen om hem 'van de velg af te rijden'( beetje de grens opzoeken met net 1 bar rijden..kortom uitzoeken tot hoever dit systeem werkt..)..maar hangt natuurlijk ook af van type band, velg..
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Ik heb ook vaak problemen gehad met een Schwalbe (Jimmy) icm met Notubes (op XM819).

Verder alleen maar zeer positieve ervaringen!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

yves schreef:
byorka schreef:Ze gaan normaal gesproken in de bocht echt niet sissen. Dat zou fataal zijn.
ik heb het ook niet over normaal door een bocht gaan, maar zoveel mogelijk je best doen om hem 'van de velg af te rijden'( beetje de grens opzoeken met net 1 bar rijden..kortom uitzoeken tot hoever dit systeem werkt..)..maar hangt natuurlijk ook af van type band, velg..
tja, 1 bar!

Lager dan 1.8 bar zou ik zeker niet gaan. Hangt ook een beetje van de gebruikte combinatie af maar officieel is 2 bar het minimum.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

byorka schreef:
yves schreef: ik heb het ook niet over normaal door een bocht gaan, maar zoveel mogelijk je best doen om hem 'van de velg af te rijden'( beetje de grens opzoeken met net 1 bar rijden..kortom uitzoeken tot hoever dit systeem werkt..)..maar hangt natuurlijk ook af van type band, velg..
tja, 1 bar!

Lager dan 1.8 bar zou ik zeker niet gaan. Hangt ook een beetje van de gebruikte combinatie af maar officieel is 2 bar het minimum.
1 bar is wel een beetje de ondergrens :tong ipv de opgegeven 2 bar ( wel met een FF 2.35), maar normaliter rij ik ook met ongeveer 1.8 bar..werkt verder prima..ik krijg alleen de combi michelin XCR met xc717 niet voor elkaar terwijl met de FF het met de handpomp al meteen raak is..( anderen zie ik wel met deze combi rijden dus moet lukken ..)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit meestal ook net onder de 2 bar. Nooit lucht verloren en ik heb toch redelijk wat gestuiterd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

Door gebrek aan een pomp met drukmeter doe ik dit meestal op gevoel, en op wat lekker fietst. Naar aanleiding van alle reacties heb ik de band op ongeveer dezelfde spanning gezet als voor de crash. Nu toch maar eens gemeten hoeveel druk ik ongeveer in de band had staan. Blijkt dat er ongeveer 1.5 bar in de band stond. En dit is geschat, dus best mogelijk dat er nog minder in zat. Voortaan zal ik zorgen dat ik niet onder de 1.8 bar ga fietsen, ik denk dat die problemen daarmee opgelost zijn. :-q
ARNO V KRIMPEN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 21:28

na enkele tips van byorka heb ik afgelopen weekend ook met Stan No Tube gereden .
ik heb er altijd zo`n 2,3 bar in bij een band van 2,1 , dus nu ook bij stan no tube .
ik heb tubless wielen met notubes banden (Racing Ralphs ) en gevuld met stan no tube.
rolt licht en merkt niet dat het er in zit ++++
MarcV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 863
Lid geworden op: wo 24 augustus 2005, 22:53
Mijn mountainbike: Cannondale F500, Scalpel 63, Scalpel 80

Waarom uberhaupt zo belachelijk laag ? Het moet wel heeeeel mul zijn wil ik bandjes laten zakken tot de 2 bar....
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

MarcV schreef:Waarom uberhaupt zo belachelijk laag ? Het moet wel heeeeel mul zijn wil ik bandjes laten zakken tot de 2 bar....
Zoals ik al schreef: Door gebrek aan een pomp met drukmeter doe ik dit meestal op gevoel, en op wat lekker fietst.
Plaats reactie