Verschil tussen atb en racefiets (spoed)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Heey,

Inmiddels mountainbike ik al de nodige jaren maar aangezien ik weer eens wat nieuws wil én omdat ik in mei de 11stedentocht ga rijden wil ik een racefiets gaan kopen.

Even wat vragen hierover:

- Hoe groot is het verschil tussen racefiets en atb?
- Kun je op de racefiets goed lange afstanden maken?
- Is het in combinatie met een carbon voorvork plezierig rijden?
- Hebben jullie nog tips of suggeties voor me? Ik heb nog nooit gewielrend.

Komende donderdag komt de door mij bestelde Trek 1000 binnen bij de fietsenmaker. Zijn hier goede ervaringen mee?

Is het raadzaam om naast een kilometer teller, extra binnenband en spd-pedalen nog meer extra's erbij te kopen? Ik heb al een helm, kleding en spd-materiaal.

Alvast bedankt voor de reacties,

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirky op ma 5 februari 2007, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Is trouwens een racefiets een heel andere fiets dan een mountainbike met 26x1,75 wegbanden? Wat is dan fijner om mee te rijden?
Iemand zij mij - hij heeft zelf ook een mountainbike en een racefiets - dat ik beter met de mountainbike met 26x1,75 wegbanden moest gaan fietsen. Financieel maakt het me echt niet uit, maar hij deze man gelijk?

Ik heb trouwens een 63 cm frame op die racefiets besteld, is dat voldoende groot met mijn 1,97 meter grootte?
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Is het niet een beetje laat om nu nog je vragen te stellen terwijl je je racefiets al besteld hebt?
Maar wees gerust, lange stukken op de weg is gewoon beter te doen op een racefiets.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Veel vragen in één keer :D

Wat de maat betreft: ik ben ook 1m97 en heb ook een Trek in maat 63, dus dat zal wel passen!

Verder: ja een racefiets is snel, veel sneller dan een mountainbike, en je kunt er heel lang en hard mee rijden :-q
Everybody bought a new bike!
mpol
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: za 8 april 2006, 14:46
Mijn mountainbike: Giant NRS 2
Contacteer:

Het is hier niet echt een racefietsforum, maar dat kon je wel raden. Je zou dit ook kunnen vragen op fiets.nl en wielertoerist.nl
Er zijn genoeg verschillen tussen racefiets en mountainbike. Banden van een racefiets hebben geen profiel en zijn zo licht mogelijk. Zelfs slicks op een mountainbike zullen waarschijnlijk zwaarder zijn en zwaarder lopen, in ieder geval breder zijn. Ook is er met 28" wielen grotere snelheden te halen dan 26" wielen. Een aantal kilometers lang 30 rijden valt toch wat zwaarder op een mountainbike.
Ik vind zelf een racefiets minder comfortabel dan mijn volgeveerde mountainbike, maar dat is aardig logisch. Wat minder druk in de banden gaat wat moeilijk, daar ben ik toch te zwaar voor. Dat zal waarschijnlijk ook voor jou gelden. Ik heb wel een aluminium voorvork en stuur. Heb dus geen ervaring met een carbon vork en eventueel stuur.
Voor lange afstanden over de weg vind ik een racefiets wel beter, je gaat toch wat harder, en klimmen is ook wat makkelijker met de lichtere racefiets.
Tips of suggesties... Misschien lid worden van een wielerclub en meefietsen in een groepsgebeuren? Ikzelf vind dat wel prettig. Toch wat meer druk om ook door te fietsen, en wat gezelliger dan alleen.
Een Trek 1000 is afgemonteerd met Sora, klopt dat? Ik heb er geen ervaring mee, maar met een laag budget kan het beter zijn om een tweedehands fiets te kopen. Dan heb je onder de 400 Euro een jonge Tiagra fiets. Maar goed, dat zal de tijd uitwijzen. Als sommige onderdelen toch slecht worden of veel speling krijgen kun je ze altijd vervangen.
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Trek 1000 is tiagra dacht ik...
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

Voor is Sora en achter is Tiagra: http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.ph ... 412000&f=3

Dat lijkt me toch wel voldoende voor een racefiets? Trouwens, het kleinste achtertandwiel heeft 12 tanden; is het raadzaam om voor de koop van de fiets te vragen of er kosteloos een cassette opgezet kan worden met als kleinste tandwiel 11 tanden?
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

asphaltdude schreef:Veel vragen in één keer :D

Wat de maat betreft: ik ben ook 1m97 en heb ook een Trek in maat 63, dus dat zal wel passen!

Verder: ja een racefiets is snel, veel sneller dan een mountainbike, en je kunt er heel lang en hard mee rijden :-q
Super; dan moet het goedkomen!! :-D :-D
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Mijn broertje heeft die Trek 1000 gehad, fietste wel aardig. Heeft ie wel al snel weggedaan voor €450. Nu heeft ie een Trek fullcarbon met dura-ace groep :D
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
lancev7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 15:55
Contacteer:

maar dat is dan ook wel een compleet andere fiets in een compleet andere prijsklasse.

probeer anders hier eens. www.fiets.nl/forum niet om je hier weg te halen maar op dit forum (zit ik ook) zitten zowel kenners op het gebied van mountainbike als (nog meer) racefietsen.
tormento
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 3 februari 2007, 16:04
Mijn mountainbike: epic

wielrennen moet je liggen.
Met een bepaalt tempo kilometers vreten moet je maar leuk vinden.
carbon voorvork is super maar met jouw lengte zou ik een stevige alu vork nemen.
tip: 4 weekelijkse rondjes rijden van 1 tot 1:30 uur met tussensprints van 1 minuut, en 10 minuten rust.dit werkte voor mij wel positief.
remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Het verschil tussen een reetfiets en een atb zit hem vooral in het gewicht en de weerstand van de verschillende onderdelen. Bij de mountainbike afmontage is gewicht, duurzaamheid en sterkte van belang, terwijl de afmontage van een wielrenfiets vooral soepel, snel moet lopen (het moet ook wel lang mee gaan, maar het heeft het meestal minder zwaar te verduren in Nederland) en licht moet zijn. En een reetfiets is gemaakt voor lange afstanden, voor lange afstanden met de mtb (marathons á 70-100 km, m.u.v. alpentochten) zijn er weer marathon fietsen die daar op afgestemt zijn.

En kwa training zou ik de post van hierboven nog maar een keer doorlezen.
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dirky schreef: Trouwens, het kleinste achtertandwiel heeft 12 tanden; is het raadzaam om voor de koop van de fiets te vragen of er kosteloos een cassette opgezet kan worden met als kleinste tandwiel 11 tanden?
Nee, nergens voor nodig.

52-12 is zwaarder dan 44-11.
Everybody bought a new bike!
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Ik heb jarenlang met een racefiets gereden, heb hem maar snel verkocht omdat je op een mtb met slick banden ook prima op de weg kan. Het is allemaal net effe "iets meer fiets" met een mtb.
Dirky
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 19:10
Mijn mountainbike: Cube LTD PRO

tormento schreef:wielrennen moet je liggen.
Met een bepaalt tempo kilometers vreten moet je maar leuk vinden.
carbon voorvork is super maar met jouw lengte zou ik een stevige alu vork nemen.
tip: 4 weekelijkse rondjes rijden van 1 tot 1:30 uur met tussensprints van 1 minuut, en 10 minuten rust.dit werkte voor mij wel positief.
Hoezo zou je met mijn lengte dan een alu vork nemen? Carbon is toch fijner om mee te rijden?
Gesloten