Garantie TREK-frame

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Wie heeft er ervaring met de garantie van Trek (Bike-europe) als het gaat om een scheur in het frame op een ongebruikelijke plaats, terwijl je niet de 1e eerste eigenaar bent. De levenslange garantie geldt in principe voor de 1e eigenaar, maar als je overtuigt bent van je kwaliteitsproduct en er levenslange garantie op durft te geven, dan zou dat toch ook voor de 2e eigenaar moeten gelden? Ik heb de fiets gekocht toen hij 2 jaar oud was en nu (6 jaar later) ontstaat er een scheurtje in de zitbuis. Ik heb eerder gehoord dat Trek in zo'n geval vrij coulant omgaat met de garantie-beoordeling maar tot nu toe heb ik bot gevangen.

Heeft er iemand tips of ervaringen hoe ik het frame toch onder garantie vergoed zou kunnen krijgen?
scubaluc
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 00:59
Mijn mountainbike: Cannondale Rush Carbon 2

Bij mij was het in ieder geval noppes :evil: .
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Daar gaan we weer :wink: De term 'levenslange garantie' slaat op de 'te verwachten levensduur van het frame' niet op jouw leven, dat van je oma of je keline broertje. Over het algemeen geeft een fabrikant 5 jaar garantie op een frame, dit verschilt natuurlijk per fabrikant en sommige merken zijn heel erg coulant met garanties. Als 2e eigenaar na 6 jaar geeft ik je weinig kans.

Als je de fiets bij een fietsenzaak hebt gekocht kun je proberen om via hun nog iets voor elkaar te krijgen. Dit is echter afhankelijk van de relatie die met die zaak hebt en als je de fiets al 4 jaar hebt geef ik je ook hier weinig kans.

Heb je de fiets van een particulair gekocht dan kun je nog proberen om via de verkoper (immers: de 1e eigenaar) aanspraak op garantie te maken, maar ook hier geef ik je na 6 jaar weinig kans.

Je kunt proberen om hetzij via een fietsenzaak (als je daar die fiets hebt gekocht) hetzij via Trek een coulance deal te krijgen op een nieuw frame. Dwz. dat ze met korting een nieuw frame aan je verkopen.

In ieder geval sterkte :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

sommige fietsenmakers vragen niet om een aankoopbon en sturen het frame rechtstreeks op. (daar heb ik voordeel bij gehad met mijn Specialized frame. Ja mede daardoor zijn (sommige) fietsen duurder)

De vorige eigenaar kan je ook niet aan de aankoopbon helpen?
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Jurriaan schreef:sommige fietsenmakers vragen niet om een aankoopbon en sturen het frame rechtstreeks op. (daar heb ik voordeel bij gehad met mijn Specialized frame. Ja mede daardoor zijn (sommige) fietsen duurder)

De vorige eigenaar kan je ook niet aan de aankoopbon helpen?
Ik heb de fiets destijds via een winkel gekocht en ken de 1e eigenaar dus niet. Daarbij komt dat het "geval" nu al bekend is bij de importeur, dus hetzelfde framenummer kan ik niet nogmaals insturen. Ik zie wel hoe het loopt. Ik hoop dat mijn FM waar ik al 6 jaar kom druk uitoefent zodat ik toch op de één of andere manier iets van een vergoeding krijg.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Heb je 'm dan gekocht met garantie? Nope ik denk het niet. En het is niet eens zo dat de importeur garantie of coulance aan jou zou moeten verlenen, maar degene (áls je 'm al met garantie hebt gekocht....) van wie je de bike hebt gekocht, en áls die er tenminste 8 jaar garantie op gegeven heeft.... en dát denk ik dus niet. Oftewel: houten bek.


Erikje
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

George schreef:Daar gaan we weer :wink: De term 'levenslange garantie' slaat op de 'te verwachten levensduur van het frame' niet op jouw leven, dat van je oma of je keline broertje. Over het algemeen geeft een fabrikant 5 jaar garantie op een frame, dit verschilt natuurlijk per fabrikant en sommige merken zijn heel erg coulant met garanties. Als 2e eigenaar na 6 jaar geeft ik je weinig kans.
Trek geeft wel degelijk levenslange garantie, voor de eerste eigenaar.

In de praktijk houden veel mensen hun fiets (zeker een high-end MTB of racefiets) nooit veel langer dan een jaar of vijf. En doen de meeste gebreken zich binnen een jaar of twee-drie voor. Het zal dus zeer weinig voorkomen dat de eerste eigenaar na vijf jaar nog beroep doet op de levenslange garantie. Maar Trek geeft écht levenslange garantie. Geen beperking van vijf jaar, zoals inderdaad sommige fabrikanten wél in de kleine lettertjes hebben staan.

Helaas voor de topicstarter geldt de garantie alleen voor de eerste eigenaar. Soms wil een fietsenmaker wel proberen te helpen, maar dan moet je zelf een goede band met die fietsenmaker hebben.
Trek schreef:For the lifetime of the original owner-

• The bicycle frame or rigid fork, except the Session model

For one year-

• Paint and decals

• All original parts, excluding suspension forks and rear shock absorbers

• Suspension forks and rear shock absorbers shall be covered by the stated warranty of the original manufacturer.

This warranty does not cover-

• Normal wear and tear

• Improper assembly

• Improper follow-up maintenance

• Installation of parts or accessories not originally intended for, or compatible with, the bicycle as sold

• Damage or failure due to accident, misuse, abuse, or neglect

• Labor charges for part replacement or changeover

This warranty is void in its entirety by any modification of the frame, fork, or components.

This warranty is expressly limited to the repair or replacement of a defective item and is the sole remedy of the warranty. This warranty extends from the date of purchase, applies only to the original owner, and is not transferable. Trek Bicycle Corporation is not responsible for incidental or consequential damages. Some states do not allow the exclusion of incidental or consequential damages, so the above exclusion may not apply to you.

Claims under this warranty must be made through an authorized Trek dealer. Proof of purchase is required. The subject item must be registered with Trek Bicycle Corporation , either through on-line registration or by the receipt of a warranty registration card by Trek Bicycle Corporation , before a warranty claim may be processed.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

I stand corrected :-q
Stefke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 21 april 2005, 13:38
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR '08 / Klein Mantra Pro Carbon '00 / Klein Quantum Pro '98

Trek en coulant :-{

Waar bezeer je dat op ?
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

bikebikkel schreef:Wie heeft er ervaring met de garantie van Trek (Bike-europe) als het gaat om een scheur in het frame op een ongebruikelijke plaats, terwijl je niet de 1e eerste eigenaar bent.
Ik heb daar (slechte) ervaring mee.
Ik was de trotse bezitter van een Klein Attitude die door de vorige eigenaar (aantoonbaar) slechts 1 seizoen was gebruikt. Ik kocht deze inruiler bij mijn lbs.
Na een aantal jaren ontdekte ik tijdens het schoonmaken een haarscheurtje aan de onderkant tussen onderbuis en balhoofd.
Het frame was dus Total Loss.
Ik naar mijn lbs die meteen de importeur opbelde (zelfde als Trek).
Bottomline: zonder originele aankoopnota van de eerste eigenaar geen garantie!
Ik weet dat mijn lbs (Stappenbelt Apeldoorn) serieus zijn best voor mij heeft gedaan, maar meer dan uit coulance een overjarig frame voor 1100 euro zat er niet in. :-{
Laatst gewijzigd door Bundy op ma 2 oktober 2006, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Woco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: di 6 september 2005, 20:27
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge

Stefke schreef:Trek en coulant :-{

Waar bezeer je dat op ?
Ik heb bijzonder goede ervaringen met de service van Bike Europe... Mijn Gerrit Visser (ook onderdeel van het Trek concern) is afgelopen zomer gescheurd (zonder mij te bezeren) en ik had binnen een week een nieuw én beter frame.... :-q

Ben wel de 1ste eigenaar overigens...
Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring. –Desmond Tutu
bikebikkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:42
Mijn mountainbike: Trek 8500 (nieuw frame), met XT/LX, Magura Asgard, HS33

Woco schreef:
Stefke schreef:Trek en coulant :-{

Waar bezeer je dat op ?
Ik heb bijzonder goede ervaringen met de service van Bike Europe... Mijn Gerrit Visser (ook onderdeel van het Trek concern) is afgelopen zomer gescheurd (zonder mij te bezeren) en ik had binnen een week een nieuw én beter frame.... :-q

Ben wel de 1ste eigenaar overigens...
Klopt, ik ken vergelijkbare ervaringen van 1e eigenaren. In dat geval komt men perfect de garantie na door snel een gelijkwaardig of zelfs beter frame te leveren. Dat was ook één van de redenen voor mij destijds om een Trek te kopen. Maar als 2e eigenaar heb ik daar nu niet zoveel aan. Ik vind persoonlijk echter dat een scheurtje in het frame op een plaats waar het normaal niet voor kan komen en waar dus ook geen andere oorzaak voor te bedenken is (zoals bijvoorbeeld een valpartij) ook vergoed zou moeten worden ook al ben je 2e eigenaar (overigens met aankoopbon van mijn aankoop). Blijkbaar is er in het verleden teveel "gerommeld" met nep-facturen waardoor Bike-Europe nu de regels strenger hanteert dan een paar jaar geleden. Het is jammer dat eerlijke mensen daar de dupe van worden. Het minste wat ik verwacht is een vergelijkbaar frame met een forse korting (minimaal 50%). Ik hoop dat iemand van Bike Europe dit forum ook leest. :-q
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

bikebikkel schreef:Blijkbaar is er in het verleden teveel "gerommeld" met nep-facturen waardoor Bike-Europe nu de regels strenger hanteert dan een paar jaar geleden.
Een "paar" jaar geleden hanteerden ze de regels ook al streng, het geval dat ik beschreef speelde zo'n 4 jaar geleden.
Ze waren onvermurwbaar, ondanks het goede contact dat mijn lbs had met de importeur.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Tsja, mijn eerste reactie was dus wat niet correct, maar ik blijf erg sceptisch over garanties. Ook bij Trek staan toch heel wat kleine lettertjes. Aan de andere kant, wat kun je verwachten? Een mountainbike frame krijgt heel wat voor z'n kiezen en ik vind een levensduur van ongeveer 5 jaar reeel. Om wat voor frame gaat het eigenlijk? En wat heb je er indertijd voor betaald?
Stefke
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 21 april 2005, 13:38
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR '08 / Klein Mantra Pro Carbon '00 / Klein Quantum Pro '98

Ik ken iemand die een Gary Fischer Cake rijd en binnen 500 kilometer al behoorlijke speling heeft op het achterlager (achtervering). Zijn achterwiel kan hierdoor cm's op en neer bewegen.
Trek vond dit schijnbaar niet erg genoeg en we zullen dus moeten proberen om de lagers er compleet uit te rijden ofzo binnen het jaar :~ .
Ook heb ik zelf erg slechte ervaringen met het Bontrager onderdeel van Trek.
Wat mijn ervaringen betrefd krijgt hun service een 0.

Als je dus een beroep doet op de garantie zou het goed informeren wat je rechten zijn in zoiets en dan een duidelijke brief opstellen waarin je niet te lief bent en dingen gaat vragen. Maar gewoon stellen zoals het afgehandeld hoort te worden.
Plaats reactie