shimano

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
sjarlie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 27 juli 2006, 18:22

ik heb ff een vraag

er zijn veel ( ze zijn er in iedergeval ) fietsen die als afmontering shimano hebben waar geen klasse bij staat zoals deore of iets dergelijks ( fiets van me heeft dat ook waar moet ik deze dan in delen ? kwa kwaliteit dan .
Palomar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 09:48
Mijn mountainbike: Giant XTC4 2005
Contacteer:

Alleen Shimano zegt vrij weinig. Waarschijnlijk is het dan al snel een erg lage klasse (6, 7, 8 speed) wat vnl. op bouwmarktfietsen wordt gemonteerd. Maak anders eens wat foto's of tik het serienummer wat erop staat in op google.

Op de Shimano site staat wel een overzichtje van alle groepen. Kijk maar eens welke overeenkomt met wat er op jouw fiets is gemonteerd. Zal ws. iets van Tourney zijn of iets uit de Non-series ...

Het is ook vaak een mix van allerlei merk/groep onderdelen wat erop gemonteerd wordt.
FrankyB

Kan iemand aangeven in welke volgorde van kwaliteit die shimano serie loopt? Eerst Alivio dan Deore, dan Deore LX en beste is Deore XT?

Of staan ze in het menutje op volgorde qua kwaliteit?
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

FrankyB schreef:Kan iemand aangeven in welke volgorde van kwaliteit die shimano serie loopt? Eerst Alivio dan Deore, dan Deore LX en beste is Deore XT?

Of staan ze in het menutje op volgorde qua kwaliteit?
www.shimano.nl staat het keurig beschreven
Palomar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 09:48
Mijn mountainbike: Giant XTC4 2005
Contacteer:

Dat zou best eens kunnen, als je het van rechts naar links, onder naar boven bekijkt (onderste 2 alivio en deore even niet meerekenen). Alleen weet ik niet precies wat Hone en Saint precies zijn en hoe die zich kwalitatief verhouden tot de rest.
FrankyB

MXXL schreef:
FrankyB schreef:Kan iemand aangeven in welke volgorde van kwaliteit die shimano serie loopt? Eerst Alivio dan Deore, dan Deore LX en beste is Deore XT?

Of staan ze in het menutje op volgorde qua kwaliteit?
www.shimano.nl staat het keurig beschreven
Vast wel, alleen daar kon ik het niet vinden...

kreten als "High-responsive MTB-style components" & "High-Performance" zijn leuke marketing praatjes maar er staat niet echt een vergelijking qua kwaliteit...
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Tourney, Altus, Acera, Alivio, Deore, Deore LX, Deore XT, XTR

Das de volgorde, verder heb je nog verschil in XTR, het spul tot 2003 is net iets minder goed als dat na 2003. Ook is het vanaf Deore allemaal 9speed voor zover ik weet.
Laatst gewijzigd door Sp33dFr34k op ma 7 augustus 2006, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Het is gewoon XTR, niet Deore XTR.
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Thijsje schreef:Het is gewoon XTR, niet Deore XTR.
Oeps, my bad. Fixed :)
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
violator010
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 2 juli 2004, 20:15
Mijn mountainbike: VanTuyl VT-280 carbon, Merida Carbon Race.

sjarlie schreef:ik heb ff een vraag

er zijn veel ( ze zijn er in iedergeval ) fietsen die als afmontering shimano hebben waar geen klasse bij staat zoals deore of iets dergelijks ( fiets van me heeft dat ook waar moet ik deze dan in delen ? kwa kwaliteit dan .
Deze vallen onder de categorie "nietsmetmountainbikentemaken" .

xtr :-q
xt :D
lx :-D
deore :lol:
alivio :P
acera :-?
tourney :(
altus :((
daaronder :cry:
Jump up, jump up and get down.
UNDISPUTED....
(p.i.g.)
Palomar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 09:48
Mijn mountainbike: Giant XTC4 2005
Contacteer:

en waar bevinden Hone en Saint zich dan precies. Daar heb ik sowieso nog bijna nooit van gehoord, dus ws. iets exclusiefs ofzo? Of alleen voor trialbikes e.d.?
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Palomar schreef: trialbikes e.d.?
Juistem.
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Hone en Saint zijn verstevigde LX (Hone) en XT (Saint) groepen voor het robuustere werk.
Maar niet voor XC, dus 't staat er een beetje buiten.
sjarlie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 27 juli 2006, 18:22

Bedankt voor al die snelle reacties maar als ik het goed begrijp is het als er niks op staat slechter dan alle voor gaande groepen.

p.s. er stond op de schifters shimano sis maar das toch alleen maar het schakel systeem met duim en wijsvinger is toch geen klasse of zit ik verkeerd .
Palomar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 09:48
Mijn mountainbike: Giant XTC4 2005
Contacteer:

Hoeveel versnellingen heb je dan? Bij minder dan 8 (achter) zal de kwaliteit niet zo hoog zijn (of je moet een oudere fiets hebben). Vaak is de achterderailleur wel een redelijke indicatie. Als daar al niks op staat qua type dan zullen de andere componenten ws. niet veel beter zijn. Achterderailleur valt het meest op dus daar zetten ze het snelst iets met een merkje op ;)
Plaats reactie