Fietsdragers voor op de trekhaak, een vergelijk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Ik heb zelf de spinder Eagle en ben er erg tevreden mee.
Voordelen
* lichtgewicht
* kan zonder hulpstukken op de trekhaak, hoeft zelfs niets aan te draaien
* alles kan versteld worden zonder gereedschap ook de gootjes
* zit standaard een slot op zodat hij niet van de trekhaak gehaald kan worden

Nadelen
Prijs
Moet goed (volgens voorschrift) bevestigd worden zodat niet de kans bestaat dat hij van de trekhaak afdonderd onder het rijden (dit is volgens mij 1 van de weinige dragers waar op de site een handleiding staat bij de algemene productpagina).
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Avalanche1.0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 30 maart 2006, 16:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0
Contacteer:

Iemand ervaring met een drager van dit type?

Afbeelding

Het is een Mont Blanc Quickball, staat op de Halfords site voor 40 euri,

3 jaar garantie
Eenvoudig te monteren
Inklapbaar
Voor 2 fietsen
Gewicht; 4,4 kg.
Inclusief kentekenplaathouder
please don't quote me!
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

JA ik heb ervaring met zo een drager.
Het hele grote nadeel is dat de fiets vastgezet moet worden met spanbanden. Ik heb eens meegemaakt dat er een bandje knapt en dan zie je in je spiegel iets voorbijkomen wat je liever niet had gezien.

Ook zijn er vele soorten frames die er gewoonweg niet oppassen omdat hij op de bovenbuis rust, ook moet je veel schuimrubber hulpstukken hebben om beschadigingen te voorkomen
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Ongeveer gelijksoortig heb ik jaren gebruikt. Met uit de kluiten gewassen koehorens waar ik inderdaad dik isolatieschuim omheen had vastgezet met tierips. Opletten dat de pedalen goed staan, anders heb je lelijke deuken in je auto.
Stalen fietsframe vastgezet met spanbanden en regelmatig checken. Reed ik regelmatig mee naar de Ardennen zonder centje pijn. In die tijd nog zonder verlichting en nummerplaatbevestiging. Weegt niet veel en kan zo achter in de auto. Zat geen mogelijkheid op om hem op slot te zetten, c.q. "anti-diefstal" aan de auto te bevestigen.
Als je er niet al te vaakgebruik van maakt, b.v. 1x p.mnd. lijkt het me geen probleem. M'n oude Coldrock woog denk ik toch minstens 14 kilo.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Scheivlak
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 juni 2006, 18:12

Hoi,

ik heb een vraagje over de spinder hawk:
bij halfords was vorige week de spinder hawk in de aanbieding... voor 179 euro... ik heb een aanbetaling gedaan (ze hebben me gezegd dat ik mijn aanbetaling terug krijg als ik er toch vanaf zie). Nu zie ik echter dat deze spinder hawk, net iets anders is als andere spinder hawks... iemand ervaring? en ben ik heel dom als ik deze koop?

degene waar ik een aanbetaling voor heb gedaan:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=218808

en de spinder hawk die ik op iedere site tegenkom:
http://www.fietsendragers.nl/scripts/mo ... asp?m=rh2f

Groeten,

Edward
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Scheivlak schreef:Hoi,

ik heb een vraagje over de spinder hawk:
bij halfords was vorige week de spinder hawk in de aanbieding... voor 179 euro... ik heb een aanbetaling gedaan (ze hebben me gezegd dat ik mijn aanbetaling terug krijg als ik er toch vanaf zie). Nu zie ik echter dat deze spinder hawk, net iets anders is als andere spinder hawks... iemand ervaring? en ben ik heel dom als ik deze koop?

degene waar ik een aanbetaling voor heb gedaan:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=218808

en de spinder hawk die ik op iedere site tegenkom:
http://www.fietsendragers.nl/scripts/mo ... asp?m=rh2f

Groeten,

Edward
Afbeelding

Ik ken deze niet, kan me ook voorstellen dat je hiermee niet alle bikes gemonteerd krijgt.

(ik heb zelf de "normale" Spinder en ben uitermate tevreden ermee)
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Een collega van mij is bij 120km/u de fietsendrager met 2 fietsen verloren. Gelukkig hield de achterligger genoeg afstand.
Het ging hierbij om het nieuwe model Spinder, met kliksysteem. Er zijn al verschillende fietsenwinkels die deze drager uit hun assortiment hebben genomen, vanwege soortgelijke incidenten. De fietsendrager was overigens correct in elkaar gezet door de LBS.

Ik heb zelf een spinder met het "oude" bevestigingssysteem, deze wekt toch iets meer vertrouwen.

Nordin
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Nordin schreef:Een collega van mij is bij 120km/u de fietsendrager met 2 fietsen verloren. Gelukkig hield de achterligger genoeg afstand.
Het ging hierbij om het nieuwe model Spinder, met kliksysteem. Er zijn al verschillende fietsenwinkels die deze drager uit hun assortiment hebben genomen, vanwege soortgelijke incidenten. De fietsendrager was overigens correct in elkaar gezet door de LBS.

Ik heb zelf een spinder met het "oude" bevestigingssysteem, deze wekt toch iets meer vertrouwen.

Nordin
Wow...

Welke drager is dit dan? En wat is er dan anders aan het bevestigingssysteem?
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Klopt! Mijn broer heeft zo'n Twinny Load met framebevestiging. Het lijkt heel erg op deze Spinder Hawk. Alleen is het allemaal net iets minder degelijk en staan de fietsen net iets dichter op de auto. In zijn geval, is dat best onhandig, hij heeft namelijk een stationwagon die heel recht is aan de achterkant.

De Twinny Load is wel een heel stuk lichter dan de Spinder.
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Nordin schreef:Een collega van mij is bij 120km/u de fietsendrager met 2 fietsen verloren. Gelukkig hield de achterligger genoeg afstand.
Het ging hierbij om het nieuwe model Spinder, met kliksysteem. Er zijn al verschillende fietsenwinkels die deze drager uit hun assortiment hebben genomen, vanwege soortgelijke incidenten. De fietsendrager was overigens correct in elkaar gezet door de LBS.

Ik heb zelf een spinder met het "oude" bevestigingssysteem, deze wekt toch iets meer vertrouwen.

Nordin
Ik heb even ge-googled:

zie http://www.gatago.com/nl/fiets/12432241.html:

De ergste nachtmerrie van elke fietsendrager gebruiker is mij afgelopen
zondag overkomen: de fietsendrager is met fiets en al van de trekhaak
geschoten. Gelukkig op een rustige landweg waardoor er niemand
persoonlijk letsel opliep en verder met weinig materiele. Ik ben zoals
jullie begrijpen wel erg geschrokken, want je had er toch niet aan
moeten denken dat dit me op de autosnelweg was gebeurd. Ik heb uiteraard
deze week contact opgenomen met de fabrikant van de Spinder Eagle
fietsendrager en bij voorhand moet ik zeggen dat ze dit zeer serieus
nemen, uiteraard. Mij is gemeld dat ze berichten/waarschuwingen in de
landelijke bladen hebben geplaatst, contact opgenomen met de aan hun
bekende kopers van deze dragers en ze hebben de drager gemodificeerd en
laten testen zodat dit niet meer kan gebeuren. Niets dan goeds dus en
dit is dan ook geenzins een negatief aankoopadvies voor deze toch zeer
mooie en gebruiksvriendelijke drager. Blijft het feit dat al die
waarschuwingen mij niet hebben bereikt en het mij dus toch is overkomen
en misschien zijn er meer bezitters die hier geen weet van hebben. Ik
zou zeggen neem contact op met Spinder of de winkel waar je de
fietsendrager hebt gekocht, want er wordt gratis een modificatie
uitgevoerd. Ik heb vanmiddag de zaak eens proberen te reconstruren en
het is me gelukt en heb wat fotootjes gemaakt zodat men zelf kan
controleren of de fietsendrager goed is gemonteerd. Zie:



http://home.planet.nl/~holtm072/albums/ ... inderEagle

Ik kan me voorstellen dat de tekst bij de foto's niet helemaal goed te
lezen is. Voor diegene die belangstelling hebben kan ik ze in origineel
formaat mailen.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de verdere afwikkeling van de
zaak. Ik zal de modificatie nauwkeurig bestuderen en kijken of dit echt
voorkomt dat de drager verkeerd gemonteerd kan worden. Ook door
onhandige mensen zoals ik ;-).


Afbeelding

Afbeelding
jopie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 1 juli 2006, 11:43

Ik heb een twinny load (recent model) met crankbevestiging (off road model). Nu blijkt dat mijn MTB met XT-cranks van shimano niet op de twinny past. Iemand een suggestie.

Bijkomend probleem is dat ik een model nodig heb die past op een terreinwagen (Het reservewiel hangt namelijk achteraan). De twinny load off road is daar speciaal voor gemaakt maar dan moet mijn MTB wel meekunnen. Cranks zitten veel te hoog... HELP !!
boertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 16 september 2005, 19:08

als het er een is waarbij er een haak over de crank gaat is dat geen probleem
als er een heb waarbij je er iets in schuift, dan gaat het niet
Gazellefietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 16:22

Ik ben zelf in het bezit van een Spinder Hawk. Ik ben uitermate tevreden over dit ding. Eigenlijk heeft hij maar 1 nadeeltje. Het gewicht is relatief hoog. Wat mij persoonlijk betreft is dit geen probleem.

Daarom heeft mijn broer 1 maand geleden een (2e hands) Twinnyload Traditional F (= framebevestiging) gekocht. Deze is niet kantelbaar, maar ik zie dat zelf niet als een probleem. Ik zie me niet een drager met fietsen erop kantelen (dan pak ik liever de fietsen even eraf). Deze Twinnyload is redelijk licht, dat zagen we als een absoluut voordeel.

Toch heb ik het ding vandaag voor hem verkocht en heeft hij inmiddels ook een (2e hands) Spinder Hawk gekocht.


Een vlug vergelijk tussen deze twee dragers met frame-bevestiging:

Afstand fietsen tot de auto:
- De Twinnyload zit een stuk dichter op de auto dan de Spinder. Mijn broer rijdt een stationwagon (Vectra). De achterkant van de auto is redelijk recht. Als hij de mountainbike in de eerste goot zet, dan komt de remhendel soms tegen het raam.
- De Spinder zit net iets verder van de auto af en heeft dit probleem niet

Framebevestiging:
- Aangezien mijn broer een Full Suspension (all mountain) rijdt, moet je de "frame-bevestiging" aan de zadelpen vastmaken. Dit past maar net! Ik kan me voorstellen, dat een grotere frame-maat problemen gaat opleveren.
- De "uitschuifstang" die je aan het frame (of in dit geval aan de zadelpen) bevestigd, van de Spinder is een stukje langer.
- Daarnaast is de "uitschuifstang" van de Spinder ook een stuk steviger.

Kofferklep auto
- Doordat de Twinnyload relatief dicht bij de auto zit, kun je de klep van de auto niet openen (als er GEEN fietsen op de drager staan).
- De Spinder zit iets verder van de auto af. En het openen van de kofferklep is geen probleem (als er GEEN fietsen op de drager staan).
(dit hebben we bij 2 auto's geprobeerd, Opel Vectra vorig model en Mazda 6. Beide stationwagon's)

Gewicht
- De Twinnyload is een heel stuk lichter (3 kg) dan de Spinder Hawk:
Twinnyload Traditional F: 11,8 kg
Spinder Hawk: 14,75 kg
Ter vergelijk: Een Spinder Falcon (aluminium i.p.v. de stalen Hawk) weegt 13,5 kg



Algemeen
- De spinder zit wat stabieler op de trekhaak dan de Twinnyload
- De Spinder geeft over het algemeen een "stevigere indruk" dan de Twinnyload


Afbeelding
Twinnyload Traditional F

Afbeelding
Spinder Hawk
RoyEX
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 21 juni 2006, 19:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.5
Contacteer:

in 1 keer heel makkelijk

twinny is ruk
hawk is super <alleen de frame becesteging verstelbaar> rh2 f en de rc2f
dat komt door deze het meest stabiel is te monteren
daarnaast passen op de hawk ook nog een alle fietsen en zou montage perfect zijn <zeker als je van door rijden houd net als ik>
op een twinny staan fietsen vaak te dansen en op een hawk staan ze lekker stevig!! :-q
zeker bij snelheden rond 140!!! :o
Plaats reactie