Trainings advies voor marathon

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

Zo als omschreven ....
Graag zou ik wat advies willen hebben over het trainen voor een marathon van 90 km.
Het gaat om Raid Des Hautes Fagnes .
Ik heb deze al 4 jaar achter elkaar gereden alleen dan de 65 km variant...alle 4 uitgereden ,maar was blij toen ik over de finisch was.
Nu zou ik graag een stapje verder gaan voor de 90 km maar hoe train je daar voor ?
Ik fiets 2 keer in de week , 1 keer tussen de 40 en de 50 km en de andere keer als het uit komt meer (50 en 75 km )
Dat het afzien wordt snap ik .....maar wat kan ik er aan doen om het te verzachten :D

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Niks, als je hard genoeg rijdt wordt je toch wel loof.

Om sneller te rijden, vooral meer fietsen, veel duurtraining, aangevuld met kracht/interval.
Voor de rdhf is een goede techniek ook handig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat vaker langere ritten maken de komende maanden, gewoon wennen aan 5u trappen, snelheid daarbij van ‘nul’ belang, juist rustig relaxed rijden.
Als je merkt dat je progressie maakt wat later dan af en toe tijdens zo’n kortere rit flink knallen, intervallen.
Daarmee leg je eerst de basis om het lang vol te houden, en vervolgens neemt ook je snelheid wat toe.
Simpel principe, geen ingewikkeld schema voor nodig, zelfs geen hartslagmeters etc. :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met 2x in de weken trainen wordt het een uitdaging.
Maak een plannetje waarin je elke week meer uren op de fiets zit in aanloop naar de marathon. Rijdt op gevarieerde parcoursen, waarin duur de basis vormt en interval de afwisseling. Houdt een logboek bij, al dan niet via Strava.

Je kent je hartslagzones en rijdt met een hartslagmeter? (Hartslagmeter laat je zien dat je in je duurzone rijdt. Valkuil is om altijd te ‘jagen’.)
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

Ik rij altijd eigenlijk zonder hartslagmeter .... (heb een Garmin dus ik heb wel de mogelijkheid)
Wat ik wel regelmatig doe is van het werk naar huis fietsen (met grote omweg)
De zondag ritjes langer maken en in een rustigere tempo rijden.
De woensdag ritjes train ik op techniek en klimwerk (zo ver als dat mogelijk is)

Ook train ik 2 keer in de week in de sportschool.....waarbij ik ook 30 min op de crosstrainer sta en fitness.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan moet het toch gaan lukken, je doet best vaak best veel, goede basis. Als je de accenten wat verlegt?
Hoeveel km is dat woonwerk verkeer per fiets? Hoe vaak per week?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Jurriaan schreef: vr 11 januari 2019, 18:29 Met 2x in de weken trainen wordt het een uitdaging.
Is dit niet wat te kort door de bocht? :wink:
Toen ik begin 2016 begon met MTB'en reed ik ongeveer 80 a 100km per week verdeeld over 2 ritjes.
Aan het eind van het jaar had ik 3800km gereden en toen reed ik in december de Drenthe200.
Inderdaad kreeg ik als reactie dat dit vrijwel onmogelijk zou zijn, maar ik reed 'm in 10:25 uur uit.
Vanwege werk, gezin e.d. lukt het mij niet om meer dan 2x per week te trainen. Ik rij nu ongeveer 110km per week en een enkele keer lukt het om nog een 3e rit te rijden, maar dit komt niet vaak voor.
Wel probeer ik 1x per maand een langere rit (100km+) te rijden.
Toch rij ik de Bartje200 in 9 uur en een Veldslag om Norg (100km versie) in 3:44 uur.
Winnen zal ik nooit, maar die intentie heb ik ook niet.
Maar stellen dat een marathon een uitdaging wordt als je maar 2x per week rijdt is wellicht wat overdreven. :-)
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik ben het met aWinkel eens. Met 2x in de week kun je prima uit de voeten. Ik heb de Drenthe 200 (editie 2017, de blubberhel) uitgefietst met als enige training 2x in de week woon-werk (racefiets, 20km enkele reis), aangevuld met 2x een rit van 50km op de ATB en 1x een rit van 135km op de racefiets.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Nou is een marathon van 90km met behoorlijk wat hoogtemeters dan een vlak 200km rondje. TS heeft ervaring met de 65km, maar is aardig stuk (althans, zo lees ik het, blij dat ik over de finish ben) Dus maar 2 keer blijven trainen is niet kort door de bocht dat de 90km een uidaging wordt.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je die 2x in de week training invult. Als je blijft doen wat je altijd al deed, dan weet je dat die 90km zwaar wordt. Maar als je die 2x in de week anders inricht kan het heel goed zijn dat dit, ondanks dat je de frequentie niet verhoogd, toch helpt.
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

Ik snap ook zeker dat het uitdaging wordt.
Het is eens wat anders als NL 😂
Afgelopen jaar ging de 65 km goed en had ook een goed gevoel toen ik over de finish was. (Omstandigheden waren ook super)
Wat ik wel wil proberen om efficiënter te trainen daarvoor ..
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Swissje schreef: do 10 januari 2019, 23:42
Dat het afzien wordt snap ik .....maar wat kan ik er aan doen om het te verzachten :D

Ik hoor het graag!
Ik zou proberen om toch 3 keer in de week te trainen. 1 x een duurtraining en 2 x een interval. idealiter minimaal een dag rust tussen de trainingen. Blokken van 6 weken waarbij de intensiteit van de interval langzaam omhoog gaat en de duur van de duurtraining langer wordt. Wil je het echt goed doen, dan zou ik wel hartslagmeter aanschaffen en je hartslagzones uitvogelen.
Heb je ook aan je voeding gedacht tijdens de rit? Dit is ook zeer belangrijk!

Maar dit is mijn bescheiden mening. Succes in ieder geval! :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoe is het met je techniek gesteld? Als je goed in staat bent om je energie te sparen tijdens het rijden kom je letterlijk een stuk verder. Wat ik een altijd een leuke oefening vindt is niet (of eigenlijk zo min mogelijk) remmen, dat klinkt heel simpel (en is het ook) maar het is een goede manier om je flow te verbeteren en flow is alles ;)
Gebruikersavatar
Swissje
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 21:16
Mijn mountainbike: Niner Air9 alu 2018

Thnx voor de reacties allemaal👍🏼
Zie hier en daar zeker verbeterpunten voor mij zelf.

Hopen dat het snel weer lekker weer wordt en dan aan de bak 👊🏼 (Nu ook hoor)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

.... Maar hoeveel km woon-werk reed je nu hoe vaak per week?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie