Niner Jet 9

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

hallo,

wie kan me wat meer vertellen over de Niner Jet 9 2018 (alu dus), goede én slechte punten, ik hoor ze graag.


Verder heb ik op de site van Niner een maattabel gevonden en met mijn lengte zou ik een Medium moeten hebben, tussen 173 en 183cm.
Ik ben 179,5 cm. Zijn hun Mediumframes dan zo aan de grote kant?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Je zit tussen een M en L in - afhankelijk van je lichaamsbouw zou een L mogelijk ook een optie zijn. M voor een lengte tussen 1,70 en 1,80 is iig redelijk gebruikelijk.

De Jet9 was vroeger XC-gericht maar voor XC heeft Niner nu de RKT. Ik neem aan dat je kijkt naar het huidige model Jet9.

De geometrie van de nieuwe Jet 9 is, volgens mij vanaf het 2018 model, namelijk sterk aangepast en net als bij veel andere merken relaxter en “trail-optimized”. Geometrie was vroeger 71 graden (100mm vork) en is nu 67,5 graden (130mm vork).

Slechte punten zul je niet snel horen ben ik bang - dan geef je aan dat je een miskoop hebt gedaan. Zelf heb ik jaren geleden een proefrit gemaakt met de oude Jet9 maar uiteindelijk toch wat anders gekocht met een wat speelsere geometrie
StAlTiCa
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Het gaat eigenlijk om een 2de hands fiets die ik overweeg te kopen, model 2018, dus ik vermoed idd dat die de 67,5 hoek heeft. Dus iets meer trailgericht en minder XC?


Volgens mij gaat het om deze: http://ninerbikes.com/JET-9-1-STAR-NX1

Wat kunnen jullie vertellen over de gemonteerde onderdelen? Onder welk niveau moet ik dit plaatsen?
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

StijnV schreef: zo 30 december 2018, 20:48 Wat kunnen jullie vertellen over de gemonteerde onderdelen? Onder welk niveau moet ik dit plaatsen?
Blijkbaar is de NX1 de 'minste' kwaliteit van SRAM 1x11, wordt dit ook zo ondervonden?

Op de Niner zou ik met 11-42 en 32t vooraan ook heel wat moeten inleveren qua bereik, vooral in het klimmen wordt dit een probleem.
Nu heb ik 2x11 met cassette van 11-36 en vooraan 24/36. Dit lijkt me een behoorlijk verschil, temeer omdat ik nu soms nog kleiner wil schakelen dan mogelijk 😊

Wat is er van de SRAM Level remmen te zeggen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die cassette kan je volgens mij vervangen door een Shimano 11-46 of Sunrace 11-50. Dan gaat klimmen ineens een stuk makkelijker.

Sram remmen zijn goed zolang ze het doen.
Als de problemen beginnen, dan de vuilnisbak in. Vervangen door Shimano of Hope, afhankelijk van je budget.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 31 december 2018, 04:01 Die cassette kan je volgens mij vervangen door een Shimano 11-46 of Sunrace 11-50. Dan gaat klimmen ineens een stuk makkelijker.

Sram remmen zijn goed zolang ze het doen.
Als de problemen beginnen, dan de vuilnisbak in. Vervangen door Shimano of Hope, afhankelijk van je budget.
Ik denk dat je Sram en Avid door elkaar aan het halen bent. Ik rij al een aantal jaar met Guides op 2 fietsen, werken top. Ontluchten is een eitje en heb ik alleen gedaab met het inkorten van de leidingen. Level net zo. Heb ik heel even mee gereden, maar omdat ik Guides gewend ben, heb ik deze vervangen. Meerdere maten van mij rijden ook al een poos met Level en ook geen probleem. Als je tussen de 5 en 8000km per jaar door Europa rijdt, durf ik wel te zeggen dat ze betrouwbaar zijn. (Heb ook Avid ervaring en die zijn idd K#t)

Wat betreft NX, het werkt goed, schakelt wat stroef. Mijn vrouw heeft deze groep.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Avid=Sram.
Ze hebben de naam gewijzigd in Sram vanwege de slechte reputatie van Avid.
Helaas hebben ze niet alle problemen opgelost...
Maar zolang ze het doen zijn ze prima tot heel fijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 31 december 2018, 15:01 Avid=Sram.
Ze hebben de naam gewijzigd in Sram vanwege de slechte reputatie van Avid.
Helaas hebben ze niet alle problemen opgelost...
Maar zolang ze het doen zijn ze prima tot heel fijn.
ik denk dat ze onder sram ook wel een slechte naam hebben gekregen door die zuigerproblemen bij al die guide modellen. Ik heb nog een setje staan waarbij ik met schuurpapier aan de gang moet :D
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Dat Sram Avid is, is mij duidelijk. Heb ik blijkbaar geluk met mijn guides
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Terug naar Stijn z'n vraag.
Ik zou de aanschaf van een nieuwe mtb niet laten afketsen op Sram remmen.
Zolang ze het doen is het prima, verder niet aan klooien.
Gaan ze kapot dan Hope of Shimano.
(Shimano is trouwens nog minder goed te repareren/reviseren dan Sram, alleen gaan ze minder vaak stuk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Van de remmen alleen laat ik de keuze niet afhangen, maar ik denk dat alles een beetje van mindere kwaliteit is.

Zo lees ik dat de FOX 34 FLOAT RHYTHM EVOL ook de minst gesofisticeerde vork is.
Wat van de demper, de FOX FLOAT DPS PERFORMANCE EVOL, die is waarschijnlijk ook van dat niveau.

Fiets en frame spreken me zeker aan maar ik vrees dat hij een beetje te min afgemonteerd is. Om op de duur alles te moeten upgraden is ook niet mijn bedoeling.

Of stel ik dit verkeerd?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Te min afgemonteerd voor wat precies? Voor jou, of het terrein wat je ermee gaat rijden?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Kapitein Iglo schreef: do 3 januari 2019, 09:54 Te min afgemonteerd voor wat precies? Voor jou, of het terrein wat je ermee gaat rijden?
Voor het terrein, fiets zou ik gebruiken voor in de Ardennen, Aachen, mss in de toekomst eens de Alpen.
En vermits ik geen ervaring met de gebruikte onderdelen heb wou ik me vooraf eens informeren en ervaringen horen.

Nu rij ik met een TREK Superfly 7 2015, die me wel goed bevalt qua afmontage (behalve de remmen dan) maar ik wil vooral een fully om mijn rug meer comfort te geven in de Ardennen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ach voor dat terrein val je je echt geen buil met de onderdelen die erop zitten. Zou ik me niet door laten tegenhouden als de prijs je bevalt en je de fiets graag wilt. Ik zou eerder kijken naar wielen of banden om te upgraden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Op de vraag van TS: ik heb lang een Niner RIP gehad, fijne fiets, en destijds een van de weinige 29ers. Maar wel eens lang op zoek geweest naar uitvaleinden voor steekassen, geen van de zog. Niner dealers in het land kon me daarmee helpen, en ik heb er echt 3 geprobeerd. Niner gaf destijds ook maar 2 jaar garantie op het frame, weet niet hoe het nu is.

Ik vind het wel fijn als ik bij problemen terecht kan bij een dealer die goed en snel aan onderdelen kan komen.
Plaats reactie