Trek Procaliber 6 vs Merida Big Nine NX Edition

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mickelsson
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 10:52

Voor 2019 heb ik besloten om het mountainbiken maar weer eens op te pakken, race fietsen is best saai geworden, vind ik.
Omdat ik in verleden eerder met een enkel voorblad gereden heb ben ik op zoek gegaan naar fietsen die dat standaard hebben. Gelukkig begint een enkel voorblad al redelijk mainstream te worden en bij 12Go biking vind ik twee fietsen terug die binnen mijn smaak maar ook binnen mijn budget vallen. Het gaat om de Merida Big Nine NX Edition en een Trek Procaliber 6, beiden 2019 modellen.

Qua uitrusting komen ze redelijk overeen maar er zijn toch wel verschillen zoals de goedkope voorvork op de Merida, alhoewel ik me afvraag of je daar in Nederland heel veel verschil bij gaat merken t.o.v. met een duurdere. We hebben geen bergen of rotspartijen waarbij een goedverende voorvork een must is. Bovendien is mijn gewicht rond de 105 Kg (veel full contact sporten gedaan) en dat zal ook effect hebben op de vering van een voorvork. De wielen van de Merida komen robuuster over dan bij de Trek maar ik fiets nu al een aantal jaren op Fulcrums 5 met 24 spaken plus 28 mm banden en die spaar ik echt niet maar zijn nog net zo recht als dat ze nieuw waren. Dus wellicht zijn die Bontrager wielen prima maar 28 spaken t.o.v. 32 spaken klinkt minder stevig.

Het frame van de Trek biedt de zogenaamde ISOPEED DECOUPLER maar wat dat voor effect heeft kan ik niet zo inschatten. Ik heb eerder een Merida Big Nine XT edition gehad en de ergonomie van het frame beviel me wel.
Ik ga voornamelijk de duinen en bospaden doen en waarschijnlijk ook wel verharde stukken en heel misschien af en toe eens het strand over. Tips of zie ik iets over het hoofd?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als ik zou dienen te kiezen tussen deze 2, dan wordt het de trek, door de levenslange garantie op het frame.
Buiten deze 2 vind ik ook de volgende interessant:
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-1-2019
Heeft een betere voorvork vergeleken met de trek en de merida.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Markhor vork kan ik niet zo goed inschatten, maar die Judy is echt geen topvork. Kan zomaar zijn dat de Manitou fijner werkt...

Die isospeed decoupler haalt iets van de scherpte van de klappen weg, wat op zich wel prettig kan zijn lijkt me. Maar ik lees ook weleens over problemen met die constuctie, al maakt de levenslange garantie van Trek dat misschien niet zo erg ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

kermit schreef: wo 26 december 2018, 14:02 Die Markhor vork kan ik niet zo goed inschatten, maar die Judy is echt geen topvork. Kan zomaar zijn dat de Manitou fijner werkt...
Daarom kwam ik met de trail 1 van cannondale, deze heeft een goede rs reba voorvork.
mickelsson
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 10:52

Thanks mannen voor het meedenken. Die Cannondale had ik ook al gespot maar qua kleur vind ik de fiets nogal meh en wat ik echt niet vind kunnen voor een 2019 model, in deze prijsklasse, is geen steekas achter. Dat is volgens mij tegenwoordig gewoon basic boven de 1000 euro. Dat het geen boostnaaf is kan ik nog mee leven maar een simpele QR naaf leveren voor dat geld?

Ik heb ook nog de Cube Reaction Race 2019 gezien, ook een interessante fiets als ik geen haat liefde verhouding zou hebben gehad met Cube. Qua maatvoering val ik precies in hun 20 inch maat, die alleen voor 650b gebruikt wordt, wat betekend dat een 19 inch te klein is en 21 inch te groot. Diverse bikes geprobeerd en zelfs in bezit gehad maar Cube gaat em helaas niet worden. Qua racefiets heb ik dan wel weer een Cube die dan weer precies past.

Wat betreft die Trek, die heeft een voorblad van slechts 30 tanden, ik lees dat 30 X 11 voor op de weg eigenlijk te weinig is en dat je dit het best kan vervangen door een 32 of hoger. Nu moet ik, om in het bos en duin te komen, een km of 12 over de weg dus zal ik het voorblad wel moeten gaan vervangen, incl. ketting. Nu kun je een racefiets niet vergelijken met een mtb maar op mijn racefiets is mijn standaard verzet 53 x 17 á 19 (afhankelijk van tegenwind). Dan lijkt me 30 x 11 wel heel erg weinig voor verharde wegen, toch?

NB. ik zie op 12Go Biking ook de Scott Scale 950 2019. Een FOX 32 Float Rythm voorvork en wielen van Synchros, geen idee of dat nog net zulke kwaliteit biedt als vroeger.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mickelsson schreef: wo 26 december 2018, 20:31 Thanks mannen voor het meedenken. Die Cannondale had ik ook al gespot maar qua kleur vind ik de fiets nogal meh en wat ik echt niet vind kunnen voor een 2019 model, in deze prijsklasse, is geen steekas achter. Dat is volgens mij tegenwoordig gewoon basic boven de 1000 euro. Dat het geen boostnaaf is kan ik nog mee leven maar een simpele QR naaf leveren voor dat geld?
Nu heb je aan de achterkant absoluut geen steekas nodig. Het enige wat die in dit geval zou toevoegen is uitwisselbaarheid, omdat qr-wielen wat zeldzamer worden.
mickelsson schreef: wo 26 december 2018, 20:31 NB. ik zie op 12Go Biking ook de Scott Scale 950 2019. Een FOX 32 Float Rythm voorvork en wielen van Synchros, geen idee of dat nog net zulke kwaliteit biedt als vroeger.
Die FOX zit op het niveau van een Rockshox Reba.

Voor jouw gebruik maakt het inderdaad niet heel veel uit wat er voor een voorvork in zit, maar het is wel zo dat een voorvork echt wat toevoegt aan het rijden, ook in Nederland. Mocht je toevallig nog een keer bijvoorbeeld een rondje Amerongen gaan doen omdat ook de bredere paden saai aan het worden zijn (om het nog maar niet over het strand te hebben...), dan merk je dat direct!

Maar het is meer dat die goedkopere vorken ook lastig te onderhouden zijn en zeker als je het strand af en toe mee pakt, dan profiteer je op de lange duur van de betere afdichting en repareerbaarheid van de duurdere vorken.
En die duurdere vorken (FOX en RS Reba) zijn wel goed op jouw gewicht af te stellen, die goedkope absoluut niet.

Syncros is niet meer wat het geweest is, maar de kwaliteit van de wielen is in de regel goed. Net als die van Bontrager van de Trek.

Oh ja, die Trek, ook vanwege het strand zou ik die Isospeed Decoupler niet doen: meer onderhoud.
mickelsson schreef: wo 26 december 2018, 20:31 Wat betreft die Trek, die heeft een voorblad van slechts 30 tanden, ik lees dat 30 X 11 voor op de weg eigenlijk te weinig is en dat je dit het best kan vervangen door een 32 of hoger. Nu moet ik, om in het bos en duin te komen, een km of 12 over de weg dus zal ik het voorblad wel moeten gaan vervangen, incl. ketting. Nu kun je een racefiets niet vergelijken met een mtb maar op mijn racefiets is mijn standaard verzet 53 x 17 á 19 (afhankelijk van tegenwind). Dan lijkt me 30 x 11 wel heel erg weinig voor verharde wegen, toch?
Een voorblad is zo te vervangen, maar in jouw geval zou ik een 30 inderdaad meteen laten wisselen voor een 32 of 34. Die 30 is dan wel weer aangenaam in Amerongen, tenzij je echt goed getraind bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Of misschien toch kijken naar deze internet Duitser.
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... 1x12-2019/
Boost, steekas, volledig gx eagle, rs reba en 20" maat.
En hier niet als hoogste versnelling 11x30 maar 10x32.

Maar specs is niet altijd alles. Probeer een testrit te maken.
De radon kun je terug sturen als ie niet bevalt.
Plaats reactie