SM-BB 72-41 Road???

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

hallo, omdat ik enkele vragen en bedenkingen heb aangaande mijn BB toch maar een topicje.

Fiets is een Trek Superfly 7 2015, tweedehands gekocht 2016. Nu knarsen de lagers van de BB en wil ik die vervangen.
Trapas (Deore XT 24mm, overigens ook niet origineel fabriek) eruit gehaald en gezien dat ik een SM-BB 72-41 heb zitten. Maar als ik daarop zoek kom ik af en toe tegen dat dit voor een ROADBIKE is... Ook zit er geen huls tussen de twee lagers, je ziet gewoon de binnenkant van het frame...

Nu is mijn vraag welke BB ik best koop ter vervanging én of ik de huidige met zo'n "gespleten buistool" kan verwijderen?

alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Trek gebruikte een afwijnende maat voor zn pressfits.
Wellicht is dat de verklaring.
Zelf erg goede ervaring met de XTR uitvoering, XT ging maar kort mee. Toen op advies van BC een XTR geprobeerd, zit er nu al 2a3 jaar in zonder kraak of speling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Deze moet wel passen: https://www.mantel.com/shimano-bb-mt800 ... N0YXJ0MTI=

Je kunt Mantel ook rustig mailen daarover, om te checken.

En ja, je kunt het lager verwijderen met zo'n tool. Heb ik ook gedaan. Maar ga er gerust vanuit dat je best hard moet meppen. Desnoods kapotzagen. Met een draadeind, een paar moeren en een aantal carrosserieringen kun je de nieuwe er weer in persen. Het hulsje is daarbij geen must voor de werking, maar wel een aanrader voor de levensduur.

Af fabriek zat er overigens een FSA-lager in de Trek Superfly 2015. Die zat er echt waanzinnig stevig in vastgeperst. Voor mij een reden om alleen nog fietsen met een BSA-bracket te kiezen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Bedankt, inmiddels tooltje aangeschaft en vrij vlot de oude BB eruit geklopt. Heb een nieuwe BB liggen, maar welk vet gebruik ik best bij de montage? Ik heb soudal montagevet en galli...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die Galli is kogellagervet?
Ik denk dat het niet veel uitmaakt maar aangezien je iets gaat monteren, zou ik de Soudal kiezen :P
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

TenZNL schreef: zo 9 december 2018, 12:46 Die Galli is kogellagervet?
Ik denk dat het niet veel uitmaakt maar aangezien je iets gaat monteren, zou ik de Soudal kiezen :P
Inderdaad, die Galli is kogellagervet 🤗
Ondertussen de nieuwe BB erin geperst, ging eigenlijk zeer vlotjes!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Graag gedaan :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie