Nukeproof scout 290 te korte reach voor lange mtb'er?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

Ik ben al een tijdje aan het rondspeuren naar m'n eerste mountainbike. Ik wil graag gaan voor een fiets waarmee ik een aantal jaren vooruit kan. Ik heb een tijdje geleden hier gepost en daar is uitgekomen dat ik voor een Kona Honzo zou gaan.

Nu lijkt dit plan door de mand te gaan vallen dus ben ik wat verder gaan zoeken. Een nukeproof scout 290 zou ook een goede optie zijn, ik maak me echter zorgen om de kortere reach (475 tegenover 510 van de honzo). De ETT zou voor de scout 671 tegenover 685 van de honzo zijn.

Ik wil graag wat meer trail dingen doen zodra ik de smaak een beetje te pakken heb. Ardennen, winterberg etc. Hiervoor is de iets slackere headangle van de scout ook mooi meegenomen.

Gaat de scout mij tegen houden aangezien ik nogal aan de grote kant ben misschien?

Mijn stats zijn:
Lengte: 1.94m
Gewicht: 95-100 kg
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik reed op de kortere 2017 versie van de scout, de reach was nog iets van 2cm korter toen. Ik had nergens het gevoel dat ik erdoor werd tegengehouden - ik ben 1.92.

Dat gezegd hebbende, ben ik blij dat het frame dat ik ga ontvangen dus wel een langere reach heeft (garantiedingetje).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

Kapitein Iglo schreef: vr 9 november 2018, 08:53 Ik reed op de kortere 2017 versie van de scout, de reach was nog iets van 2cm korter toen. Ik had nergens het gevoel dat ik erdoor werd tegengehouden - ik ben 1.92.

Dat gezegd hebbende, ben ik blij dat het frame dat ik ga ontvangen dus wel een langere reach heeft (garantiedingetje).
Zag je topic idd, hoop dat die van mij het er beter vanaf gaat brengen 😅

Deel van de reden dat ik voor de scout wil gaan is dat nextbikeparts redelijk in de buurt is, 40 min rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Reach is niet zozeer iets als 'te kort', alleen is een langere reach gunstig voor bepaald gebruik. Het moet dus bij elkaar passen.

En een bijkomend voordeel is dat de fiets meer in verhouding gebouwd wordt voor langere mensen. Zo boven de 195 cm waren frames gewoon te kort en dat probleem wordt opgelost met die langere reach. Nog verre van perfect in verhouding, maar de zitpositie is in ieder geval verbeterd.

Voor jouw 194 cm hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Ook voor jou zijn er te lange fietsen te koop (die niet bij jouw inzetbereik passen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

Lars TB schreef: vr 9 november 2018, 09:16 Reach is niet zozeer iets als 'te kort', alleen is een langere reach gunstig voor bepaald gebruik. Het moet dus bij elkaar passen.

En een bijkomend voordeel is dat de fiets meer in verhouding gebouwd wordt voor langere mensen. Zo boven de 195 cm waren frames gewoon te kort en dat probleem wordt opgelost met die langere reach. Nog verre van perfect in verhouding, maar de zitpositie is in ieder geval verbeterd.

Voor jouw 194 cm hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Ook voor jou zijn er te lange fietsen te koop (die niet bij jouw inzetbereik passen).
Wat voor gebruik dan bijvoorbeeld? Ik wil bijvoorbeeld wat meer trail/lichte downhill gericht. Gaat de kortere reach vd scout mij hierin tegenhouden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij niet, zolang een fiets niet "extreem kort" gebouwd is.
Ik ben zelf geen fan van een superlange fiets, daarmee verdwijnt voor mij veel van het speelse karakter van een fiets. Je krijgt een volgas-tank, dat moet je maar net willen.

Zo hebben/hadden mijn drie laatste bikes (allemaal trailfully's) een reach van respectievelijk 433 - 426 - 420. Ik ben 1.70m en kom doorgaans op een S / ongeveer 16" frame uit. Ik was niet ontevreden over die eerste twee bikes, maar de fiets met de kortste reach van deze drie is voor mijn smaak echt spot on. Ik heb het gevoel makkelijker over de fiets te kunnen bewegen, en het maakt de bike zeker speelser.

Voor volle bak als een soort tank naar beneden walsen zou de lange fiets wellicht beter zijn, maar dat is niet wat ik in een mountainbike zoek. En ik heb zeker niet het gevoel dat de "420-fiets" me op enige manier belemmert als het steiler of technischer wordt, het is nog steeds een "moderne" geo (ter vergelijking, mijn vroegere 26er fietsen hadden vaak een reach van amper 400mm).

Eigenlijk is bovenstaande een verhaaltje ter verduidelijking van wat Lars al zegt, de reach (en andere maten) van een fiets moeten bij je passen. En dat betekent niet automatisch dat de reach zo lang mogelijk moet zijn, al krijg je wel die indruk als je (m.n. engelstalige) tests leest.
Hetzelfde geldt voor de brackethoogte, voor die Engelsen kan het niet laag genoeg zijn. Dat is leuk op afdalingen maar daar kom je echter snel van terug als je op (Nederlandse) rondjes rijdt waar je wèl moet trappen om een beetje snelheid te houden... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wessy schreef: vr 9 november 2018, 10:26 Wat voor gebruik dan bijvoorbeeld? Ik wil bijvoorbeeld wat meer trail/lichte downhill gericht. Gaat de kortere reach vd scout mij hierin tegenhouden?
Een langere reach met passende overige geometrie is gunstiger voor extremer terrein. En dan in de zin van extremer steil. Terwijl je juist op de rondjes in NL beter af bent met een kortere fiets en een langere stuurpen. Heb je de 'verkeerde' fiets, dan betekent dit niet dat je niet boven/beneden/de bocht om komt, alleen dat je daarvoor iets harder moet werken of eerder tegen beperkingen aan loopt.

Vul zelf in wat je nodig hebt. Maar iets er tussenin is meestal wel goed!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 9 november 2018, 12:35 Volgens mij niet, zolang een fiets niet "extreem kort" gebouwd is.
Ik ben zelf geen fan van een superlange fiets, daarmee verdwijnt voor mij veel van het speelse karakter van een fiets. Je krijgt een volgas-tank, dat moet je maar net willen.
Dit moet je dus veel meer tot in verhouding van de lichaamslengte zien dan tot nu toe gebeurt!!

Zelfs een korte fiets is voor iemand onder de 170 cm al best lang als je dat in verhouding gaat zien voor iemand van 190 cm!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 9 november 2018, 12:35 ... En dat betekent niet automatisch dat de reach zo lang mogelijk moet zijn, al krijg je wel die indruk als je (m.n. engelstalige) tests leest.
Hetzelfde geldt voor de brackethoogte, voor die Engelsen kan het niet laag genoeg zijn. Dat is leuk op afdalingen maar daar kom je echter snel van terug als je op (Nederlandse) rondjes rijdt waar je wèl moet trappen om een beetje snelheid te houden... :D
Dat zijn zeer goede toevoegingen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 9 november 2018, 12:38
kermit schreef: vr 9 november 2018, 12:35 Volgens mij niet, zolang een fiets niet "extreem kort" gebouwd is.
Ik ben zelf geen fan van een superlange fiets, daarmee verdwijnt voor mij veel van het speelse karakter van een fiets. Je krijgt een volgas-tank, dat moet je maar net willen.
Dit moet je dus veel meer tot in verhouding van de lichaamslengte zien dan tot nu toe gebeurt!!

Zelfs een korte fiets is voor iemand onder de 170 cm al best lang als je dat in verhouding gaat zien voor iemand van 190 cm!
Ja, maar ik noem ook geen absolute waardes natuurlijk.
Een "superlange fiets", voor iemand van een willekeurige lengte.

Overigens blijft een lange wielbasis natuurlijk even lang, of er nu een dwerg of een reus op de fiets zit. Hetzelfde geldt voor een balhoofdhoek. Alleen kan die reus zich wat makkelijker bewegen boven die lange wielbasis (fiets) waardoor hij voor de reus anders aan zal voelen dan voor de dwerg.
Maar een vrachtwagen zal altijd lastiger een haarspeldbocht om te krijgen zijn dan een Fiat 500 ;-)

Maarre, voordat we teveel af gaan wijken terug naar de vraag van ts: "te kort" of "te lang", dat is iets wat jij alleen zelf kunt bepalen. Voorkeur speelt gewoon een te grote rol om een ander dat te laten beoordelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Kijk eens of de geometrie van een Bird Zero AM je aan staat (27,5). Ze gaan deze maand bovendien de 29er versie lanceren.
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

hitchhikerzguide schreef: vr 9 november 2018, 14:38 Kijk eens of de geometrie van een Bird Zero AM je aan staat (27,5). Ze gaan deze maand bovendien de 29er versie lanceren.
Deze heb ik idd gezien en die stond me zeer aan! Had alleen graag een 29er gehad, dus ik ga zeker even wachten op de lancering daarvan. Is hier al iets meer over te vinden?
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

wessy schreef: vr 9 november 2018, 21:50
hitchhikerzguide schreef: vr 9 november 2018, 14:38 Kijk eens of de geometrie van een Bird Zero AM je aan staat (27,5). Ze gaan deze maand bovendien de 29er versie lanceren.
Deze heb ik idd gezien en die stond me zeer aan! Had alleen graag een 29er gehad, dus ik ga zeker even wachten op de lancering daarvan. Is hier al iets meer over te vinden?
Volgens Dan en Ben wordt deze nog in november gelanceerd. Bird eigenaars hebben reeds de kans om demo te rijden in de UK.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: za 10 november 2018, 00:59
wessy schreef: vr 9 november 2018, 21:50

Deze heb ik idd gezien en die stond me zeer aan! Had alleen graag een 29er gehad, dus ik ga zeker even wachten op de lancering daarvan. Is hier al iets meer over te vinden?
Volgens Dan en Ben wordt deze nog in november gelanceerd. Bird eigenaars hebben reeds de kans om demo te rijden in de UK.
Het schijnt dat die een reach heeft van 42cm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 november 2018, 23:43
hitchhikerzguide schreef: za 10 november 2018, 00:59
Volgens Dan en Ben wordt deze nog in november gelanceerd. Bird eigenaars hebben reeds de kans om demo te rijden in de UK.
Het schijnt dat die een reach heeft van 42cm.
Ik heb de geo charts gezien voor de 29er, maar mag er niets over zeggen, behalve dat hij nog steeds lang is, maar reach is niet alles.
Plaats reactie