Lyrik haalt veerweg niet (was: "valse" lucht in vork, waar of broodje aap?)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Net even gemeten, de vork is in elk geval "te kort".
Ik heb 14,1cm tussen bovenkant seal en onderkant vorkkroon, en het is een 160mm Lyrik...

Dit is vanaf nieuw, ik had -op een onbewust niveau, al klinkt dat misschien raar- al vanaf het begin het idee dat de vork wat kort oogde voor zo'n veerweg. Maar nooit nagemeten, tot nu dus :)
Buiten het verwijderen van één token is er niets aan de vork gedaan.

Ik heb er ook een dunne tie-rap tussen gestoken, tot ongeveer 1,5cm diep. Hoorde niks, en de vork is ook niet langer geworden met die actie.
Woensdag de vork leeg laten en opnieuw op druk zetten en als dat geen 2cm extra oplevert denk ik dat ik maar even langs de lbs ga...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Kermit.

Kun jij je vork dan wel langer " trekken" Dan die 14,1 cm of zit hij aan ?
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En ik maar denken....straks steek je de tierap langs de seals.....en heb je gelijk een paar mooie krullen geföhnd....en daardoor natuurlijk ook tien jaar jonger geleken ......dat waren allemaal domme ideeën van mij....maar ik ging er blijkbaar toch bijna in geloven..... :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@quebee, ik kan 'm wel iets uittrekken, maar hij keert dan meteen terug naar de uitgangspositie.
Fiets staat onhandig in een hoek in een donkere schuur, dus vandaar dat ik wacht tot woensdag met verder kijken.

Maar zoals al aangegeven, veel ga ik er zelf niet meer aan doen.
Laat maar lekker een gratis servicebeurtje door Sram doen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

kermit schreef: ma 22 oktober 2018, 21:04 @quebee, ik kan 'm wel iets uittrekken, maar hij keert dan meteen terug naar de uitgangspositie.
Fiets staat onhandig in een hoek in een donkere schuur, dus vandaar dat ik wacht tot woensdag met verder kijken.

Maar zoals al aangegeven, veel ga ik er zelf niet meer aan doen.
Laat maar lekker een gratis servicebeurtje door Sram doen ;-)
Natuurlijk, Dat snap ik.
De reden dat ik dit vroeg is zoals voor het bottom out opvangen onderin van de slag heb je dit ook voor het helemaal strekken van de vork.
Zo'n kussentje is ook al gauw 1 cm'tje.
Bij mijn eigen SID is t ook al bijna 1 cm.
Als ik het goed heb tellen deze kussentjes ook mee voor het hele bereik, maar kan me vergissen ?
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik denk niet dat je de "top out bumper" meetelt bij de opgegeven veerweg.

En wat gegoogled, het schijnt vaker voor te komen bij RS vorken. Kan te maken hebben met een verstopping tussen positieve en negatieve kamer, waardoor de druk in de negatieve kamer te hoog blijft (en druk in de negatieve kamer "trekt de vork in", werkt tegengesteld aan de positieve kamer).
De remedie kan zijn de vork met gepast geweld uittrekken tot de maximale veerweg, waardoor de verstopping uit het poortje weggeblazen wordt.

Ga ik proberen, maar op een of andere manier heb ik er weinig hoop op dat dat de oplossing is...

(en ik heb de topictitel even aangepast om het probleem beter te benoemen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar ook met die 14 cm haal je niet de gehele veerweg? Dus dat de onderpoten tot de kroon inveren?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, tijdens het rijden veert de vork wel (bijna) maximaal in.
Dat is het probleem ook niet, misschien moet ik het in de topictitel nog anders verwoorden?

Het punt is dat de vork in rust (zonder dat ik op de fiets zit :)) maar 140mm van de stanchions vrij geeft, terwijl het een 160mm vork is.
Dus ik voel me bedonderd, krijg 20mm minder veerweg dan waar ik voor betaald heb :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: di 23 oktober 2018, 09:55 Maar ook met die 14 cm haal je niet de gehele veerweg? Dus dat de onderpoten tot de kroon inveren?
Maar als je vork onbelast al een sag heeft van 20mm, dan is er toch nauwelijks sprake vd hele veerweg?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 23 oktober 2018, 10:01 Ja, tijdens het rijden veert de vork wel (bijna) maximaal in.
Dat is het probleem ook niet, misschien moet ik het in de topictitel nog anders verwoorden?

Het punt is dat de vork in rust (zonder dat ik op de fiets zit :)) maar 140mm van de stanchions vrij geeft, terwijl het een 160mm vork is.
Dus ik voel me bedonderd, krijg 20mm minder veerweg dan waar ik voor betaald heb :wink:
Dat begreep ik, maar ik stelde mijn vraag ook om een compleet beeld te krijgen, want dat aspect werd nog niet genoemd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Pag; 6, 7 en 8 staat het gehele ritueel....om zo'n ding op te pompen :roll: ....is nog al wat vind ik...met mijn sid kwam ik er in eerste instantie ook niet uit :( om de vork op de juiste druk te zetten :D goed de instructies gevolgd :-D met goed resultaat :-D :-q

Link 3 berichten lager.... :D :wink:
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 24 oktober 2018, 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Die link moet je nog een keer plaatsen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik krijg het helaas niet voor elkaar :( tussen de url staat alles van de link, en in het voorbeeld en hier eenmaal gepost is de helft van de tekst verdwenen :-? :-?
Ik heb de guide een tijd geleden online opgezocht en als pdf opgeslagen.....de site zelf laat zich niet linken en hoe ik hier een pdf moet krijgen....is mij een raadsel, helaas geen idee... :(
Je zou zelf naar de site van rockshox/Sram moeten gaan :roll: en helaas zelf moeten opzoeken.... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

hendrikjan schreef: wo 24 oktober 2018, 13:39 is dit de link die je bedoelt https://www.sram.com/sites/default/file ... ev_a_2.pdf
Jep :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie