3 fietsen tegelijk bestellen, hoeveel korting?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Lars TB schreef: di 16 oktober 2018, 16:29
floris500 schreef: di 16 oktober 2018, 14:39


Je geeft nu voorbeelden waar het om 1 stuk gaat, dus daar gaat de vergelijking al scheef..
1 fiets van €15.000,- of 2 van €7.500,-, de dealer verdient er precies evenveel aan. Dus de vergelijking is kaarsrecht!
Jij trekt de vergelijking ook scheef. Je moet het zien als 1 van 7500 euro of 3 van 7500 euro, en dan hoeveel er per fiets winst wordt gemaakt.
De fietsenboer verdient er meer aan als hij in 1 x 3 fietsen (van wat voor bedrag dan ook) verkoopt dan als hij ze los verkoopt. Denk aan eenmalig de administratie/factuur/tijd benodigd voor verdere afwikkeling en de verkoop zelf in eerste instantie al. Daardoor zou korting gegeven kunnen worden (kwantumkorting/staffelkorting).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

1 is 1 en 3 zijn er 3.......wel degelijk een verschil :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

floris500 schreef: wo 17 oktober 2018, 08:20 Jij trekt de vergelijking ook scheef. Je moet het zien als 1 van 7500 euro of 3 van 7500 euro, en dan hoeveel er per fiets winst wordt gemaakt.
De fietsenboer verdient er meer aan als hij in 1 x 3 fietsen (van wat voor bedrag dan ook) verkoopt dan als hij ze los verkoopt. Denk aan eenmalig de administratie/factuur/tijd benodigd voor verdere afwikkeling en de verkoop zelf in eerste instantie al. Daardoor zou korting gegeven kunnen worden (kwantumkorting/staffelkorting).
De vergelijking ging om hetzelfde bedrag. En dan maakt het niet uit hoe je daar aan komt. Het gaat procentueel. Dus 3 fietsen van €5.000 waar 20% winst op zit = 3x €1.000,- = €3.000,-. En 20% op €15.000,- is toevallig ook €3.000,-.

Ik neem aan dat als er 3 fietsen in 1x besteld worden er ook 1 factuur komt, die in 1x betaald wordt. Het enige verschil is dan dat er 3 dozen uit de vrachtwagen gehaald moeten halen, dus eigenlijk kost het zelfs meer om 3 fietsen te leveren dan 1 3x zo dure fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Het gaat hier toch ook niet om 1 x een duurdere fiets. Dat is wat ik in mijn vorige post zeg. Dat is juist waar deze hele vraagstelling juist niet over gaat.

De topicstarter is niet aan het twijfelen om 1 fiets te kopen van 15k of 3 van 5k. Hij wilt er 3 van 5k en de vraag is dan hoeveel winst daar de fietsenboer op verdient ten opzichte van die 3 fietsen los te verkopen aan andere kopers. Niet ten opzichte van 1 fiets die 3 x de waarde is.

Nogmaals: De fietsenboer verdient er meer aan als hij in 1 x 3 fietsen (van wat voor bedrag dan ook) verkoopt dan als hij ze los verkoopt. Denk aan eenmalig de administratie/factuur/tijd benodigd voor verdere afwikkeling en de verkoop zelf in eerste instantie al. Daardoor zou korting gegeven kunnen worden (kwantumkorting/staffelkorting).

Zoek de begrippen desnoods op, wordt het misschien duidelijker wat ik bedoel.

Als jij 3 keer naar een fietsenboer gaat, elke keer die fiets koopt van 5k, dan heeft hij 3 keer die omzet van die fiets. Hij moet jou ook 3 x helpen, 3 x die factuur/afwikkeling/distributie/etc tijd eraan besteden.

Als jij in 1 keer die 3 fietsen koopt, dan heeft hij 3 keer die omzet van de fiets (hetzelfde dus als 3 losse), hoeft hij maar 1 x jou te helpen en maar 1 x die factuur/afwikkeling/distributie/etc tijd eraan te besteden. De leverancier hoeft maar 1 keer met zn vrachtwagentje die fietsen te komen brengen die jij besteld etc. Minder kosten die er vanaf gaan dus = meer winst. Duidelijker kan ik het niet maken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Volgens mij is het nog altijd eerst product dan prijs :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef: wo 17 oktober 2018, 09:32 Dus 3 fietsen van €5.000 waar 20% winst op zit = 3x €1.000,- = €3.000,-. En 20% op €15.000,- is toevallig ook €3.000,-.
Zit het net 4 x na te rekenen en merk dat je gelijk hebt in dit geval :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mario070 schreef: wo 17 oktober 2018, 10:17 Volgens mij is het nog altijd eerst product dan prijs :D :-q
En daarmee wil je zeggen?
Dutch schreef: wo 17 oktober 2018, 10:59
Lars TB schreef: wo 17 oktober 2018, 09:32 Dus 3 fietsen van €5.000 waar 20% winst op zit = 3x €1.000,- = €3.000,-. En 20% op €15.000,- is toevallig ook €3.000,-.
Zit het net 4 x na te rekenen en merk dat je gelijk hebt in dit geval :-q
Haha inderdaad, mindblowing he :lol:

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

floris500 schreef: wo 17 oktober 2018, 10:05 Het gaat hier toch ook niet om 1 x een duurdere fiets. Dat is wat ik in mijn vorige post zeg. Dat is juist waar deze hele vraagstelling juist niet over gaat.
Oké, we praten langs elkaar heen, ik zie waar jij op doelt.

Nu zijn de meeste punten die je noemt niet de heel grote verschillen. Hooguit het verkoopgesprek gaat wel het grote verschil maken.



Maar...

Als de dealer dan dus meer korting gaat geven op die in 1x 3 fietsen, dan verdient hij alsnog evenveel :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik had ook al zo'n vermoeden ja.. Gelukkig opgehelderd :-q

En dat is zo inderdaad haha, kwestie van juiste balans bepalen als fietsenboer. Iets toegeven maar niet teveel. En bedenk, als hij het niet doet verdient hij misschien wel niks die dag. Toch snel 3 fietsen de deur uit dan toch :D
Gebruikersavatar
Erik Bruining
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 oktober 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Ragley BigWig 29er
Contacteer:

Wat mijn vader me geleerd heeft / hoe mijn keuze tot stand zou komen.

Of: Ik zoek een "lokale" ondernemer, bestel bij hem die drie fietsen en gun deze ondernemer zijn marge.

Of: Ik bestel de 5000 euro fiets voor een paar tientjes goedkoper bij de internetwinkel / fabrikant.

Of: Ik zoek bij onze lokale fietsenwinkel 3 mooie (eventueel overjarige) fietsen uit voorraad uit en vraag welk kortingspercentage zij kan geven op drie fietsen

Of: Ik ga een weddenschap aan en als ik die win krijg ik de fietsen gratis
Niet Zeuren, Scheuren

#sharethestoke
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Erik Bruining schreef: wo 17 oktober 2018, 12:07 Wat mijn vader me geleerd heeft / hoe mijn keuze tot stand zou komen.

Of: Ik zoek een "lokale" ondernemer, bestel bij hem die drie fietsen en gun deze ondernemer zijn marge.

Of: Ik bestel de 5000 euro fiets voor een paar tientjes goedkoper bij de internetwinkel / fabrikant.

Of: Ik zoek bij onze lokale fietsenwinkel 3 mooie (eventueel overjarige) fietsen uit voorraad uit en vraag welk kortingspercentage zij kan geven op drie fietsen

Of: Ik ga een weddenschap aan en als ik die win krijg ik de fietsen gratis
Dat is het nu juist.
Ik kom nooit bij de dealer. Doe alles zelf.
En het gaat meer dan een paar tietjes.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Waar het hart vol van is Worstkaas :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Erik Bruining
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 3 oktober 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Ragley BigWig 29er
Contacteer:

worstkaas schreef: wo 17 oktober 2018, 12:33
Dat is het nu juist.
Ik kom nooit bij de dealer. Doe alles zelf.
En het gaat meer dan een paar tietjes.
Uiteraard mag je de verkoper altijd vragen om een knappe korting!
(maar zeg aub niets over haar tietjes)
Niet Zeuren, Scheuren

#sharethestoke
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Interessante wending :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Prachtige discussie dit, maar ook super zinloos... Gewoon vragen of voorstel doen en ouderwets onderhandelen. Jij hóef niet te kopen evenals dat de LBS niet hóeft te verkopen. Advies aan iedereen die iets 'fair' vindt of niet; dat bepaalt de verkoper zelf wel. Het is ja óf nee. Succes met het onderhandelen Worstkaas!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie