3 fietsen tegelijk bestellen, hoeveel korting?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Wiel-Maat schreef: ma 15 oktober 2018, 16:11
worstkaas schreef: ma 15 oktober 2018, 15:58 Nog even wat extra info:

We doen ongeveer al het onderhoud zelf.
Dat betekent fietsen bij de dealer bestellen en er nooit meer terugkomen.
We ruilen niks in

alleen voor garantie gevallen.

Bestellen-betalen-afhalen
Tja...en weet die dealer ook van je insteek zoals je hierboven beschrijft? Want dan zal de korting ook niet al te vet worden kan ik me vanuit dealer perspectief zo voorstellen; die verdient er na aankoop immers verder niks meer aan.
Ik weer niet wat de marge van de dealer is, daarom vraag ik het hier.
Waarom zou de dealer niks kunnen verdienen aan een order van 15k?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

worstkaas schreef: ma 15 oktober 2018, 16:24
Wiel-Maat schreef: ma 15 oktober 2018, 16:11
Tja...en weet die dealer ook van je insteek zoals je hierboven beschrijft? Want dan zal de korting ook niet al te vet worden kan ik me vanuit dealer perspectief zo voorstellen; die verdient er na aankoop immers verder niks meer aan.
Ik weer niet wat de marge van de dealer is, daarom vraag ik het hier.
Waarom zou de dealer niks kunnen verdienen aan een order van 15k?
Opmerking van Wiel-Maat heeft ook wel iets, maar meestal wordt er inderdaad toch korte termijn gekeken.

Maar als de dealer op alles wat hij verkoopt (heel veel binnenbanden bij elkaar zijn ook €15.00,-!), dan kan hij zijn tent aan het einde van het jaar wel sluiten. Dus daarom is het niet normaal om 20% korting te geven.

Maar het gaat nu dus om een eenmalige actie die je als bonus zou kunnen beschouwen. Als het voor de dealer inderdaad een uurtje werk is (telefoontje van WK, telefoontje naar de importeur, telefoontje naar WK dat 'ie geld mag overmaken, telefoontje naar de importeur dat de fietsen afgestuurd mogen worden, telefoontje naar WK dat de dozen er zijn), dan is het leuk verdiend als de dealer bij wijze van spreke €1.500,- binnen haalt met die actie.

Stel dat dat met 20% korting geregeld is, dan vraagt de dealer die 18% korting gaf zich af wat hij fout heeft gedaan en zal bij een volgend geval 22% korting geven. En slaat de volgende dealer terug met 25% korting. En dan begin je in het bereik te komen dat een dealer niet veel meer verdient.


Maar goed, laat je verrassen door wat dealers. En je hebt kans dat je 20% of zelfs meer krijgt. Ik ben geen dealer en kan er dus ook weinig meer over zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Als "dealer" wil ik hier best op reageren. Ik kan je verzekeren dat het geven van 20% (of meer) korting, zoals Lars al aangeeft, niet normaal is. Het lijkt wel of iedereen denkt dat de gemiddelde LBS 40% marge heeft op z'n fietsen. Nou ik kan je verzekeren, dat is niet het geval.

Daarnaast is het volledige afhankelijk van welke fiets en wanneer je hem koopt. Een 2018 fiets die nu nog op voorraad in de winkel staat zal sneller met veel korting verkocht worden (misschien zelfs tegen inkoopprijs als de dealer krap zit) dan een 2019 model wat nu nog bestelt moet worden. Als je slim bent (maar daar ben je nu net te laat voor waarschijnlijk) probeer je mee te gaan in de voororder van de dealer. Als de dealer jouw order van 10-15k kan meenemen daarin zal hij sneller geneigd zijn om korting te geven.

Natuurlijk als je als dealer alleen dozen hoeft te schuiven is het makkelijk verdient, maar je zal ook die klant moeten bedienen bij een garantie geval (en er zijn nogal wat garantie gevallen). De afwikkeling van de garantie (bellen, emailen, fiets ombouwen, spullen opsturen, etc) is meestal voor de rekening van de fietsenmaker.

Ik ken overigens het prijs beleid van Orbea niet, maar er zijn ook merken waar korting geven echt maar beperkt mag. Dus dan zal je op een lopend of nieuw model nooit 20% krijgen.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Iets korting snap ik wel, maar 20% niet.

Als je een auto van 15.000 euro koopt ga je ook uit van 20% korting?
Of als je een huis koopt van 250.000 euro zal de verkoper ook wel 75.000 euro korting geven?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik heb ooit bij de aanschaf van twee Cubes 17% korting gehad bij Bike2Build. Korting was niet mogelijk, totdat ik duidelijk maakte dat ik winkels aan het afgaan was opzoek naar de beste deal.

Was geen oud model oid.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

worstkaas schreef: ma 15 oktober 2018, 15:58 Nog even wat extra info:

We doen ongeveer al het onderhoud zelf.
Dat betekent fietsen bij de dealer bestellen en er nooit meer terugkomen.
We ruilen niks in

alleen voor garantie gevallen.

Bestellen-betalen-afhalen
Ik ben me nog steeds aan het bedenken..... voor welke prijs het zou moeten kunnen... :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef: ma 15 oktober 2018, 14:50
D-man schreef: ma 15 oktober 2018, 13:58 Bij 2 dealers prijs gevraagd voor 3 bikes ineens... totaal bedrag bruto ruim €10.000 daar kon 20% af toen..
aurelius schreef: ma 15 oktober 2018, 14:22 @Lars, wat zou jij dan normaal vinden?
Het gaat om wat 'normaal' is. Per definitie iets roepen gaat al niet op. En als je 3 fietsen voor €15.000 zou kopen moet er dus 20% vanaf. En zou je er 1 van €15.000 kopen dus ook? En een fiets van €8.000,-? En 3 fietsen van €1.200,-?

Ik denk dat je het van geval tot geval moet bekijken. Gezien dat de winstmarge bij fietsen inderdaad procentueel berekend wordt, verdient een dealer dus flink aan een duurdere fiets. Of 3. En dus kan er procentueel gezien dus meer korting gegeven worden. Maar aan de andere kant, gezien het verdienmodel van een dealer moet je je afvragen of dat wel realistisch is. Want omdat de fietsen duurder zijn verkoopt hij er minder. En als hij dan extra korting gaat geven, dan verdient hij evenveel op die fietsen als op fietsen die de helft kosten en waarvan hij er misschien wel 5x zoveel van verkoopt. Hij schiet zich dus in zijn eigen voet. En wie weet heeft de dealer die extraatjes wel nodig om rond te kunnen komen. En meestal kosten klanten die dat soort fietsen bestellen ook heel veel extra tijd. Ik ken genoeg klanten die eerst 20 uur de winkel bezet hebben gehouden voordat ze hun handtekening zetten onder een fiets van €8.000,-. Als je dan gaat rekenen wat de dealer uiteindelijk verdient... ! Daarbij denk ik dat ze zich bij Canyon slap lachen als ik vraag hoeveel korting ik krijg als ik 3x hun duurste racefiets bestel.

Per geval bekijken dus. En niet uitgaan van 'normaal'.

De info van TS is ook wat summier. Kan hij een dealer bijvoorbeeld wat bieden? Wat wil hij nog meer terug van de dealer? Servicebeurten? Of is het dozen ophalen en nooit meer langs komen? Of willen de 3 rijders met een broekje met de naam van de dealer er op gaan rijden?
Ik geef dan ook alleen aan wat er bij mij destijds mogelijk was, dat was bij 2 dealers beide 20%... niets meer niets minder ;)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ollie schreef: ma 15 oktober 2018, 20:07 Iets korting snap ik wel, maar 20% niet.

Als je een auto van 15.000 euro koopt ga je ook uit van 20% korting?
Of als je een huis koopt van 250.000 euro zal de verkoper ook wel 75.000 euro korting geven?

Je geeft nu voorbeelden waar het om 1 stuk gaat, dus daar gaat de vergelijking al scheef..
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Tis inmiddels 2 jaar geleden, maar ik heb destijds bij twee Orbea dealers een offerte gevraagd voor een Loki, korting kwam uit op gemiddeld 12% voor het 'nieuwe' model. In dezelfde periode een offerte gevraagd voor het uitloopmodel Kona Honzo en daar was de korting op een haar na 30%.
Ok, het was maar 1 fiets met een adviesprijs van net boven de €2.000 maar het geeft je misschien een idee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

floris500 schreef: di 16 oktober 2018, 14:39
ollie schreef: ma 15 oktober 2018, 20:07 Iets korting snap ik wel, maar 20% niet.

Als je een auto van 15.000 euro koopt ga je ook uit van 20% korting?
Of als je een huis koopt van 250.000 euro zal de verkoper ook wel 75.000 euro korting geven?

Je geeft nu voorbeelden waar het om 1 stuk gaat, dus daar gaat de vergelijking al scheef..
1 fiets van €15.000,- of 2 van €7.500,-, de dealer verdient er precies evenveel aan. Dus de vergelijking is kaarsrecht!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

DaanCramer schreef: ma 15 oktober 2018, 17:44 Er zijn ook merken waar korting geven echt maar beperkt mag. Dus dan zal je op een lopend of nieuw model nooit 20% krijgen.
Verticale prijsbinding is verboden :bier:
Everybody bought a new bike!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En toch doen ze het....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

japie carbon schreef: di 16 oktober 2018, 18:43 En toch doen ze het....
The big S is een bekende....
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

asphaltdude schreef: di 16 oktober 2018, 17:39
DaanCramer schreef: ma 15 oktober 2018, 17:44 Er zijn ook merken waar korting geven echt maar beperkt mag. Dus dan zal je op een lopend of nieuw model nooit 20% krijgen.
Verticale prijsbinding is verboden :bier:
Sjoemelsoftware ook :wink:

Een leverancier kan prima aangeven binnen welke grenzen hij wil dat dealers hun fietsen aanbieden om zodoende prijsrust te behouden. Ik zie daarin niet echt een probleem en volgens mij is dat ook niet verboden. Heel veel leveranciers doen dit (niet alleen fietsen) en die kiezen hun dealers daar bewust op. Uiteindelijk is het aan de dealer hoe hij daar mee om gaat.

De grote S werd al genoemd maar ook bij de andere S worden grote kortingen ook niet gewaardeerd en kan je als dealer gewoon je dealerschap kwijt raken. Maar goed we dwalen een beetje af...

Ik heb geen idee wat de condities en marges zijn bij Orbea, dus kan daar niet over oordelen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zachtjes aan, komen we er mss toch nog aan.... :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie