hulp gezocht bij keuze

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
thaworks
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 01:40
Mijn mountainbike: goor

ik zal me even kort voorstellen.

Ik ben Wilko 40 jaar en bezig mijn leven een beetje om te gooien.
( sinds 3 maanden een maagverkleining en nu dus ook aan het sporten)
Ik weeg momenteel 128 kg ( was 192,5) en heb in deze periode gereden op een bulls copperhead 1 27,5 model.
Nu mag ik mee doen met een fietsplan van het werk en met een beetje zelf bijleggen kom ik uit op een budget van ca 1000 tot 1250 euro (zonder extra's als helm schoenen licht etc.)

Omdat ik nog een echte beginner ben zal ik zeker ook door mijn gewicht veelal verhard of alleen in gras rijden.
Ik had al een tweetal fietsen gezien die mij wel bevielen qua zit en houding nl:
* Cannondale Trail 3 of 2 in de maat L
* Cube Reaction Race in de maat 21

Nu komt de grote vraag welke fiets is de betere basis voor iemand als ik?

Ik hoorde dat Cannondale levenslange garantie op het frame geeft.
Echter lijkt de Cube mij beter afgemonteerd.



Ik sta open voor andere modellen en merken (graag zelfs)
Het liefste zou ik een 1x afmontage hebben en ben mij bewust dat voor mijn gewicht vering en wielen heel belangrijk zijn.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je zelf even links naar de betreffende fietsen plaats, dan krijg je vast sneller antwoord!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik doe dit ff uit het hoofd (van merk tot merk wil er nog wel iets van gewichts verschil in zitten....rijder met 128kg samen met een bike van 13/14kg dan kom ik uit op minimaal 141kg en volgens mij zijn alle mtb's in deze range categorie 3 met een totaal gewicht van max.135kg :( wanneer je er met het totaal gewicht er tegen aan zit is de duurzaamheid van de bike al in het geding, dus laat staan over het maximale gewicht....sorry kan er even niets anders van maken..... :( en ook met garantie en zeker met Cannondale bekijken ze alles 3x :( Doorrijden op de Bulls, wel nu de nieuwe bike kopen :-q maar nog niet berijden....en met de zoek tocht zou ik alleen naar de modellen met een volledige boost uitrusting uitkijken :-D .....boost wielen staan de spaken onder de zelfde hoek als met de oude 26 inch wielen :-D dus de wielen zijn dan sterk genoeg :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 14 oktober 2018, 21:47 ...wanneer je er met het totaal gewicht er tegen aan zit is de duurzaamheid van de bike al in het geding, dus laat staan over het maximale gewicht....sorry kan er even niets anders van maken..... :(
Gezien dat de Bulls heel wat overleeft heeft, maak je onnodige paniek... .


Maar kijk inderdaad toch wel naar extra sterk spul. De bedoeling zal zijn dat je er echt mee het terrein in gaat (wat je waarschijnlijk niet of nauwelijks met de Bulls gedaan hebt) en dan wordt een fiets extra belast.

Kijk eens naar een Kona Kahuna. Misschien iets minder hoogwaardig afgemonteerd dan andere fietsen in die prijsklasse, maar wat er op zit is wel op extra sterkte bedacht. Zadelpen, stuurpen, stuur en de wielen zijn goed stevig en kunnen wat hebben. En ook het frame is gemaakt voor extra ruig gebruik en zal minder moeite hebben met een zware rijder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Waarom tel je het gewicht van de fiets op bij de berijder? Dat lijkt mij niet goed.

Ik heb toevallig de handleiding van mijn Specialized Epic teruggevonden en daarin staat dat:
Rider weight = weight of the rider in riding gear (bv. jacket, helmet, hydrationpack.)

Een Specialized Epic FSR comp een structural weight limit heeft van 136kg.
Binnen die 136kg moet dus een berijder inclusief zijn/haar complete riding gear passen. En als hij dan niet aan 136kg komt dan zouden er nog andere accesoires meekunnen.
Dat zou betekenen dat topicstarter zo'n 12kg aan kleding, helm, schoenen, rugzak, bidons, gereedschap e.d. mee kan nemen. Da's niet veel dat besef ik ook wel, dat betekent dat je licht bepakt onderweg zal moeten gaan.

Link naar de manual: https://media.specialized.com/support/0 ... 057489.pdf
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ga nu niet mijn Cannondale manual dr bij pakken.....maar staat duidelijk geschreven :-D ingedeeld in kolommen, dus erg duidelijk te begrijpen wat er staat geschreven en dus wat het maximale totaal gewicht mag zijn :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal echt niet op een paar kilo komen, zo precies is een limiet helemaal niet aan te geven.
Gaat degene die op de aangegeven limiet zit alleen asfalt rijden, of ook leuke sprongen doen? Is z'n techniek op orde of gaat het er lomp aan toe?
Maar je mag ervan uitgaan dat hoe hoger een aangegeven gewichtslimiet, hoe steviger de betreffende fiets(onderdelen) uitgevoerd zullen zijn.

Mij lijkt het ook een voordeel als (zeer) brede banden passen. Met 2.8 rubber kun je de rest van het materiaal al weer wat meer ontzien dan met 2.25 bandjes. Dus een plusbike zou je ook als plus kunnen zien ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deefdeef schreef: ma 15 oktober 2018, 10:14 Waarom tel je het gewicht van de fiets op bij de berijder? Dat lijkt mij niet goed.
Het is gebruikelijk om over 'systeemgewicht' te spreken bij het maximale gewicht. En dat is rijder + fiets + bepakking + bagage.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Klinkt normaal gesproken logisch. 👍 Maar om de fiets mee te tellen bij de belasting van de fiets leek mij niet logisch.

Vandaar ik de manual van mijn fiets erbij had gepakt.

Bij mijn specialized gaan ze in ieder geval uit van berijder met volledige uitrusting + extra bagage als bidon, tassen, gereedschap e.d. Dus zonder de fiets. 👍
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie