Welke Giant Fathom

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ik sta op het punt om mijn fietsplan van het werk eens nuttig te besteden. Na veel zoeken, lezen, uitpluizen vergelijken wil ik gaan voor een giant Fathom. Niet veel gezien volgens mij maar in mijn ogen best een goede prijs/kwaliteit verhouding.

De modellen waar ik naar kijk zijn iets uiteen lopend wat betreft opbouw.

Het gaat om de volgende modellen

Fathom 29r 1 GE 2018 Beste prijs kwaliteit maar ik twijfel over de kleurstelling en geen dropper, rs reba (zou op papier de beste vork zijn van de drie)
Fathom 29r 2 LTD 2019 Ook zeer goede verhouding, mooie kleurstelling, geen dropper, wel nieuwe dub systeem (voordeel?), nx vs gx bovenstaand model (groot verschil?), rs judy gold (verschil met reba?)
Fathom 29r 1 Ipv sram met name shimano georiënteerd, 1x11 vs eagle bij de anderen, praxis worx crank? (in review blijkbaar niet verkeerd) en als voorvork een suntour axon (ben ik misschien wel nieuwsgierig naar en toch ook positieve dingen over gelezen). Als plus heeft deze al een dropper.

Misschien dat wat feedback van toegevoegde waarde kan zijn en doorslaggevend in mijn beslissing voor de een of de ander.

Alvast dank,

Greetz Roger
HAPPY TRAILS!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoe intensief ga je fietsen? Hoe en waar fiets je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Zuid-Limburg, Ardennen, dagelijks naar mijn werk van mestreech naar Heerlen, en ik rij technisch praktisch alles. Ervaring genoeg aan boord, niet de bijpassende beurs voor zwaarder geschut. Anders werd het meteen een HONZO. :D
HAPPY TRAILS!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In dat opzicht zou ik de meest hoogwaardige pakken en in mijn ogen is dat de 2018 versie. Hoewel nieuw uit de doos NX niet voelbaar anders werkt kan ik me voorstellen dat NX na een jaartje of 2 intensief gebruik toch duidelijk minder gaat werken.


Een dropper is natuurlijk altijd achteraf te monteren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb zelf de 2018 variant en achteraf ook een dropper geinstalleerd. Ik zou nu niet meer zonder mijn GX 1x12 willen. Afgelopen weekend een weekendje Gulpen gefietst en 1x12 was ruim voldoende om overal boven te komen (en weer hard naar beneden). Ik was minder gecharmeerd van de standaard Maxxis Ikons die er op zaten, daar gleed ik iets te vaak mee weg in de bocht (vooral in de droge zomer periode) dus die heb ik vervangen. Kleurstelling moet je inderdaad even aan wennen, maar een paar bijpassende flatpedals en grips doen voor mij al een hele hoop.

Die van mij ziet er inmiddels zo uit (foto van afgelopen woensdag):

Afbeelding
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kleurtje vd 2019 vind ik beschaafder, maar de 2018 lijkt mij op papier beter.
Ook wat prijsvoordeel, dus je dropper is al half binnen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Fantastische aanbieding die Fathom 29er 1 ge 2018, van €1399 voor €1399, ongekende korting :~ :~ :~

En even zonder gekheid, lijkt me wel de beste keuze.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Indeed hele mooie korting.......gelukkig is het toch echt van €1899 voor €1399

En normaal roep ik ook als eerste dat de kleur niks moet uit maken maar deze moet ik toch echt even in real life zien. Ik heb al vaker gezien dat de fietsen in het echt toch heel anders uitzien (kleurstelling).

Ik ga eens in de buurt kijken bij een giant store.

Alvast dank voor de feedback.

@klitse; Ben je tevreden over de geometrie, en de rij eigenschappen. En je ervaring met de boost 141 achter?
Grappig dat je dat zegt van de ikon. Dat vind ik een meesterlijke band, juist in het droge. Daar kon ik echt mee knallen. Behalve.......zodra er 1 druppel regen viel dan ging je fiets all over the place. In het natte nul grip.
HAPPY TRAILS!
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

En wel nog een voordeel van de nieuwere modellen is de bredere velg. (25mmvs21mm).
HAPPY TRAILS!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben tevreden over de geometrie. Hij fietst echt heerlijk. Maar ik moet het dan ook vergelijken met een Bulls King Cobra uit 2011 (vorige fiets). Dus veel vergelijk heb ik niet.

Nadeel van het nieuwe model is Level T remmen ipv Level TL. Niet dat ik ook maar enig idee heb hoe groot t verschil is. Tevens is het 2018 model volgens Giant een kilo lichter. Ik zou m gewoon eens bekijken als ik jou was. Ik vind de kleur in elk geval geen enkel probleem, maar ik foets dan ook zo ongeveer in een compleet neon groen pak, incl neon five-tens, als t kan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

roger77 schreef: za 6 oktober 2018, 15:39 En wel nog een voordeel van de nieuwere modellen is de bredere velg. (25mmvs21mm).
Daar heb je wel een punt... .

Nu is 25 mm nog steeds niet heel erg breed, maar wel voelbaar beter dan 21 mm. Je zou kunnen kijken of je volgend jaar eens een mooi setje wielen kunt aanschaffen, voor €400,- kom je al een heel eind. En dan meteen iets naar rond de 30 mm.

Bij de nieuwere modellen moet je waarschijnlijk juist weer andere onderdelen opwaarderen, dus uiteindelijk maakt het dan weer weinig uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie