(rare) vraag over ketting...
Ik heb een rare vraag over een ketting; is het zo dat door de fabrikant het aantal schakels is bepaald? Wat gebeurd er als je er een schakel tussenuit haalt? (ja hij wordt korter!) Het is namelijk zo dat bij mijn 5 maanden oude MTB een schakel gebroken is. Is dat normaal? Ik doe echt geen extreme dingen! Ben er 6 á 7 keer op weggeweest! Ik denk dat dat de leverancier er gewoon een schakel tussenuit haalt (makkelijkste oplossing!) Of moet de leverancier een compleet nieuwe ketting monteren? En waarom?
Breken kan door een slechte verbinding bij de montage. Of door lomp schakelen of een keer een takje of zo tussen de ketting en cassette. Of een keer een liggende boomstam geraakt met de ketting op het grote blad. Genoeg oorzaken, meestal moeilijk te achterhalen.
Oplossing van De Baron hierboven is het mooist, maar soms kun je ook met een iets kortere ketting rijden. Kijk dan vooral of de ketting nog steeds groot-groot geschakeld kan worden zonder de derailleur te veel op spanning te zetten.
Oplossing van De Baron hierboven is het mooist, maar soms kun je ook met een iets kortere ketting rijden. Kijk dan vooral of de ketting nog steeds groot-groot geschakeld kan worden zonder de derailleur te veel op spanning te zetten.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een sluitschakel dan in een opnieuw geponsde ketting, of een breekpen.Lars TB schreef:Oplossing van De Baron hierboven is het mooist, maar soms kun je ook met een iets kortere ketting rijden. Kijk dan vooral of de ketting nog steeds groot-groot geschakeld kan worden zonder de derailleur te veel op spanning te zetten.
Voor de TS: vooruitkijken en op tijd schakelen (dus werken aan je techniek) voorkomt de meeste kettingschade. Onder kracht schakelen is geen aanbeveling.
Tikje begrijpend lezen helpt in deze... .Alien schreef:“De derailleur teveel op spanning zetten” zal je in het algemeen niet lukken; eerder past de ketting gewoon niet meer om beide tandwielen.
Soms kun je in een werkstandaard nog net naar dat grote blad schakelen zonder dat de kooi die laatste halve millimeter ruimte nog gebruikt. Dat kan in de praktijk misschien net fout gaan. En dan ga ik er van uit dat we het nog over een hardtail hebben. Bij achtervering moet je ook de 'kettingrek' nog controleren.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"