Springen en pijn in de onderarm. Ergon GA3?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Tussen mijn 10e en 14e, nu reeds 35 jaar geleden, heb ik redelijk fanatiek aan (wedstrijd) BMX gedaan. Wheelie, Bunny-hop, springen... ik was bepaald geen uitblinker, maar ik kon het.

Nu ik een 29"HT heb ben ik vanwege de droogte deze zomer gaan spelen. Wheelies gingen al snel goed, maar springen was lastig.

Deze week heb ik daar werk van gemaakt en ben de Bunny hop gaan oefenen. De eerste pogingen leken nergens naar, ik kreeg het voorwiel niet omhoog (pedal assisted lukt wel, maar manual? Nee.) Ik heb mezelf gefilmd en gekeken waar de fouten zitten.

Het was al snel duidelijk, ik moest naar achteren met het gewicht en de fiets onder me weg duwen. De volgende dag lukte het dan ook om een manual in te zetten. De bunny hop was verder een eitje, explodeer omhoog en duw de fiets naar voren.

Vrouw en kinderen zwaar onder de indruk, maar bij elke landing voelde ik dat ik mijn pezen in de onderarm een opdonder gaf. Dus niet bij het springen zelf (immers je trekt niet echt hard met je arm), maar ondanks dat de landing netjes was kreeg ik steeds meer last van mijn arm.

De dag erna had ik flink last en ben ik door met een dumbbell te bewegen gaan voelen waar de pijn zit. Het lijkt er heel erg sterk op dat ik de palmen teveel laat zakken en dat ik daardoor een enorme klap op mijn pezen krijg. Door mijn hand naar voren te draaien voelt het veel beter (voorzichtig getest met een sprongetje).
Ik heb al gekeken naar de stuurstand, backsweep en cockpit (remhendels/shifters), maar eigenlijk staat dat goed. Ik heb gewoon sterk de neiging om onnodig met mijn handpalm te zakken, daarom heb ik op mijn vakantiefiets ook ergons gemonteerd.

Ik heb nu maar Ergon GA3's besteld om te kijken of ik daarmee mijn handpalmen netjes recht kan houden. En nu maar hopen dat de pijn een beetje snel wegtrekt :cry:

Waar ik echter me wel over verbaas is dat de meeste MTB sturen een backsweep hebben van 9 graden. Als je in de aanvalspositie gaat (romp zakken, ellebogen naar buiten) creeer je zo best wel een knik in de pols. Een stuur met minder sweep lijkt dan veel logischer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Ik heb mezelf gefilmd en gekeken waar de fouten zitten.
Laten we er mee beginnen met dat jij deze filmpjes plaatst... :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar er kan meer spelen dan je opnoemt.

Misschien is het buigen van je polsen een oorzaak, maar het kan ook zijn dat ze minder getraind zijn. En om dan in 1x flink te gaan oefenen... . 's Avonds even een paar keer hoppen en dan weer stoppen zou de juiste methode kunnen zijn. Of specifieke arm-pols-hand oefeningen gaan doen. Geen idee welke, want daar heb ik geen kijk op... .

Nu wil goedkope vering ook wel eens flink verharden bij zo een klap. Je zou kunnen proberen of je de vering voor alleen het oefenen even een stuk zachter zet. Ook de bandenspanning iets aanpassen zou wat kunnen helpen, ga alleen niet zo laag dat de band weg gaat knikken bij het springen.

Dan is het wel zo dat je bij een breder stuur wel meer backsweep nodig hebt voor een natuurlijke houding.

En ik vond die Ergon grips juist bij het springen minder aangenaam omdat ik mijn hand niet meer kon draaien, wat wel enigszins nodig is omdat je houding behoorlijk verandert tijdens de hele manoeuvre! Dikkere handvatten misschien: zachte Oury's!?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Nee, ik ga de filmpjes voor eigen lering en vermaak houden :oops: :oops: :oops: :lol:

Eigenlijk heb ik niet zo heel hard getraind, 10 minuutjes de manual herhaalt en daarna een paar sprongetjes (denk een stuk of vijf).

Ik land met mijn palmen naar beneden en dat is natuurlijk nooit sterk genoeg dus slaat iets door, wat mijn pezen en polsgewricht niet waarderen. Dit is duidelijk iets met mijn techniek, testsprong van vanmiddag waarbij ik mijn hand netter in het verlengde hield van mijn onderarm ging veel beter. Dus ja, even dit laten wegtrekken en met beleid oefenen :-q

Of die Ergons gaan werken? Tsja, geen idee, gaan we merken:)

Betreft ongetrainde spieren? Het pijntje zit in mijn pezen. Ik kan wel inschatten dat dit niet wennen, maar een slechte (lompe) beweging is van mijn kant. :oops:



Overigens een andere (spuit elf) observatie... het zijn overdreven grote, ietwat trage bewegingen t.ov. een BMX. Het is ook veel meer een beweging die in delen in elkaar zit.

- Lichaam neer en compressie
- Lichaam naar achter en manual
- Lichaam omhoog.
- Fiets naar voren duwen waardoor achterwiel loskomt

Behalve dat dingetje met mijn pols vind ik het niet eens zo'n hele lastige omdat het allemaal best traag is op zo'n 29er. De grootste uitdaging zat hem voor mij in die manual, pas toen ik echt overdreven ver naar achteren ging kreeg ik het voorwiel hoog genoeg. Bij een BMX gaat dat allemaal veel sneller doordat je de manual veel makkelijker inzet en dan volgt (noodgedwongen) de rest in hetzelfde tempo
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

De oorzaak van de pijn, heb je zelf al gemerkt, is de verkeerde houding van je polsen. De oplossing is dus zorgen dat je die houding aanpast. Hierbij kunnen de grips helpen, want met die grips wordt je gedwongen je houding aan te passen. Ik ben het wel met Lars eens dat het fijn is om met ronde grips te rijden als je gaat springen. Als je met een dropper post rijdt zul je met laag zadel zeker de nadelen van dit soort grips merken. Gebruik de grips om jezelf de nieuwe positie aan te leren en ga dan terug naar gewone, of probeer je polshouding zonder grips te wijzigen te corrigeren.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Waarom denken we toch altijd dat de oplossing in spullen zit?
Je bent iets nieuws aan het leren en het gaat niet gelijk goed. Je bent 50 jaar en je speelt in de tweede helft. Je lichaam heeft langzamerhand moeite met nieuwe dingen leren en moeite om zware taken te verteren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

En dan zoek je raad op een forum en probeer je of dat helpt zodat je lekker kunt blijven sporten zonder pijn. Heel gekke wens inderdaad van de TS om dat te willen, desnoods met hulpmiddelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens doe ik een kleine bunny hop gewoon door het stuur eerst naar beneden te duwen en dan omhoog te trekken. Je komt misschien uiteindelijk wat minder hoog, maar je hebt er geen manual bij nodig!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

bert l. schreef:Waarom denken we toch altijd dat de oplossing in spullen zit?
Je bent iets nieuws aan het leren en het gaat niet gelijk goed. Je bent 50 jaar en je speelt in de tweede helft. Je lichaam heeft langzamerhand moeite met nieuwe dingen leren en moeite om zware taken te verteren.
BS. Sorry, dat zijn behoorlijk ouderwetse ideeën. Ik ben geen 70....

Ja, spieropbouw vertraagt, maar veel minder dan men denkt. Juist die houding van "ben ik te oud voor"en het niet trainen van je spieren leidt tot het verval. Even een stukje rant, gebaseerd op wetenschap en ervaringen. En ja, een rant, omdat deze houding me mateloos irriteerd bij collega's.

Met gericht trainen en vooral veel krachttraining (VEEL INTENSIEVE KRACHTTRAINING) kan je tot op zeer hoge leeftijd gewoon netjes blijven bewegen. Je kan nog steeds de (ouderdoms) ziektes krijgen, maar veel mensen (de meerderheid...) die een rollator nodig hebben kunnen daar ook gewoon uitkomen.

Alleen is er geen huisarts die zegt: "U moet in het krachthonk gaan zitten en dan één beweging op 90% van uw max doen (hoe ouder je wordt, hoe minder reps je moet doen!). Doet u dat drie weken dan kunt u weer gewoon opstaan." Dat komt omdat huisartsen sowieso super voorzichtig zijn met adviezen als u MOET meer gaan sporten. Mensen zijn lui, hebben pijn en gaan dan maar een beetje bewegen... dat wordt een sof, dus stopen ze en het veval gaat keihard door. Terwijl de truc met spiermassa is juist dat je die intensiteit zal moeten kiezen.. niet een beetje aquajoggen, maar een flinke lift doen met ijzer.

Als je niet traint zal je meer spiermassa verliezen. Ook bewegingen die je veel doet leiden niet tot spiermassa opbouw (gewenning, geen trainingsprikkel) en daarom kunnen mensen eerst de trap niet meer op en daarna niet meer opstaan of lopen. Maar door juist die spieren te prikkelen met krachttraining kan je dit enorm vertragen. Zelfs bij Parkinsons, een echte ouderdomsziekte is krachttraining tot op hoge leeftijd effectief (de aangetaste zenuwbanen/spierbanen vul je bij met nieuwe... je verliest dat gevecht, maar je rekt het).

Waarom is dit belangrijk? De toename van je spiermassa neemt af (let op dus op! Zelfs als je bejaard bent kan je spieren laten groeien!)als je ouder wordt. Zolang je niet bejaard bent is het helemaal niet zo lastig.. kost alleen wel tijd en inspanning. Maar de buffer die je voor je 65e (arbitraire leeftijd) opbouwt is wel belangrijk voor de rest van je leven.

Er is een reden waarom de hele afdeling Geriatrie op de UVA fanatiek aan krachtsport doet.. al die "Oude"profs staan dag in dag uit in het krachthonk... een les van de laatste tien jaar

Ik ben nog geen 50. Ik kan nog zoveel dingen leren op sportgebied... het idee dat ik niet een simpele bunny hop netjes zou kunnen leren uitvoeren is echt onzin.

Ik ben sterker dan ooit, ik ben leniger dan ooit en ik weet veel beter wat ik moet doen (voordeel van het internet^^). Ik was als twintiger een betere wegwielrenner dan dat ik nu nog zou kunnen worden, maar ik spring hoger, gooi een bal verder (en netter), sla harder. Er is nog geen significant verval wat trainingsarbeid teniet brengt. Het is niet alsof ik probeer om Semenjuk na te doen :winkie:

De Bunny Hops die ik na een kwartiertje deed waren nu al hoger en gecontroleerder dan dat ik als kind op een BMX deed (kunst, ik ben 20kg zwaarder en sterker). Alleen stom dat ik na de eerste klap op mijn pols het nog een paar keer heb gedaan, ik had direct even moeten checken wat ik nou precies deed qua belasting. Ik heb het achteraf met een dumbbell gechecked en had toen al snel door waar de belasting zit.
Lars TB schreef:Overigens doe ik een kleine bunny hop gewoon door het stuur eerst naar beneden te duwen en dan omhoog te trekken. Je komt misschien uiteindelijk wat minder hoog, maar je hebt er geen manual bij nodig!
Ik denk dat een 29er voor mijn lengte het net iets lastiger maakt dan voor jou, want dat is ook wat ik eerst probeerde. Ik krijg zonder het inzetten van de manual (iets anders dan echt te gaan manuallen^^) mijn voorwiel slechts 10cm omhoog, dus ik red die Hop gewoon niet voordat het voorwiel weer landt. Zwaartepunt van de fiets is lastig.

FWIW, wat ik doe klopt redelijk met de bekende filmpjes op het internet.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Loknor schreef:
bert l. schreef:Waarom denken we toch altijd dat de oplossing in spullen zit?
Je bent iets nieuws aan het leren en het gaat niet gelijk goed.
BS. Sorry, dat zijn behoorlijk ouderwetse ideeën. Ik ben geen 70....
Als je vol enthousiasme begint aan iets nieuws en je lichaam opeens op een heel andere manier (over)belast kun je klachten krijgen, da's geen rocket science toch? Geldt ook voor 20-jarigen :wink:

Ontopic: als je wilt 'spelen' op de fiets, gewicht verplaatsen en dus de hoek van je armen tov je stuur veranderen, wil je grips die dat toelaten. Ergons fixeren je hand juist in 1 positie.
Het is niet voor niets dat je Ergons vooral ziet op toerfietsen (of mountainbikes die gebruikt worden als toerfiets) en nóóit op fietsen van downhillers, slopestylers, trial rijders, bmx'ers, flatlanders etc etc etc.
Ik heb ze ooit gehad maar rijd alweer jaren met ESI Chunky's.
Everybody bought a new bike!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Al gedacht aan een SQlab 311stuur?

Nu had ik niet echt last van m'n polsen maar bij langere ritten en zeker op mijn starre Kona voelde ik ze wel. Nu met een back sweep van 16 grd totaal geen last meer. Breedte is helaas wel beperkt tot 74cm.

Edit; sorry, niet goed gelezen.. zie dat je volgens jou juist minder back sweep zou moeten hebben :bier: Dan zeker geen SQlab proberen :winkie: .
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

asphaltdude schreef: Als je vol enthousiasme begint aan iets nieuws en je lichaam opeens op een heel andere manier (over)belast kun je klachten krijgen, da's geen rocket science toch? Geldt ook voor 20-jarigen :wink:
Eens, maar dat was niet wat daar werd gesuggereerd :winkie:

Betreft de Grips, we gaan het meemaken. Al is het maar om me inderdaad te laten wennen aan de juiste hand positie.
Ertje schreef: Edit; sorry, niet goed gelezen.. zie dat je volgens jou juist minder back sweep zou moeten hebben :bier: Dan zeker geen SQlab proberen :winkie: .
Het probleem zit hem niet in de standaard positie :wink:

Het gebeurd ergens bij de landing waarbij mijn hand dusdanig is gedraaid dat ik mijn pees onder belasting zet.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Heb dit ooit met roeien ook gehad door een verkeerde stand van mn polsen.
Dit toen afgeleerd door met stroken tape het doorknikken tegen te gaan.
Na een poosje nam ik zonder tape de juiste stand van mn polsen aan.

Misschien helpt het, al is het wel een werkje om dit voor 15 minuten aan te brengen...

Groet, Jan
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je spieren deze belasting niet gewoon zijn en nog wat gewoon moeten worden.

vb. Werd dit weekend gevraagd om een wedstrijdje te komen gooien(andere sport :wink: ), was al tig jaar geleden, vandaag krijg ik mijn arm niet meer naar boven....stijf en pijnlijk...
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Ik denk dat een 29er voor mijn lengte het net iets lastiger maakt dan voor jou, ...
Ah, als we het dan toch hebben over materiaal aanpassen: wat dacht je er van een passende 27,5" aan te schaffen: lost vast alle problemen op! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie