Nieuwe GPS bike computer van Sigma: Rox 12

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Sigma heeft een nieuwe GPS bikecomputer op de markt gebracht. Een uitvoerlijke test vind je op

https://www.dcrainmaker.com/2018/06/sig ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

rokl schreef:Sigma heeft een nieuwe GPS bikecomputer op de markt gebracht. Een uitvoerlijke test vind je op

https://www.dcrainmaker.com/2018/06/sig ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan dit niet lezen, is dit ook beschikbaar in het Nederlands. In het Duits , Frans of Italiaans kom ik er ook nog wel uit.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Andriod zonder simslot voor de prijs van een Edge1030. Zonder integratie met je smartphone.
Ik denk niet dat ze daar de markt mee gaan veroveren.
In de review nog even niets teruggevonden mbt de nauwkeuricheid vd gps.
En zoals we elders al hadden geconstateerd is een goede ontvangstkwaliteit dat wel de basis van het hele verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ach, ze hebben er in ieder geval al ééntje verkocht. :-D En aangezien ik al voorzien was van andere sensoren volstond een basismodel. En dan nog met 15% korting. Dus zelfs als Sigma niets verkoopt en de boel in de uitverkoop gaat hoef ik mij niet bekocht te voelen.

Gisteren voor het eerste ritje gebruikt en vergeleken met de Rox11.0 is het een erg gebruikersvriendelijk apparaat. Bij thuiskomst maakt ie automatisch contact met de wifi en de route is al opgeslagen in het datacenter. Dus ja, geen connectiviteit zoals bij de Rox 11.0 maar ik zie voor 90% van de ritjes geen probleem aangezien die thuis beginnen en eindigen.

Die Garmin is trouwens nog wel een niveautje hoger qua prijs.

Sigma krijgt wel een hoop commentaar over zich heen zeg. Dan vraag ik mij altijd af of de ontwikkelaars de 'feel' met de realiteit zijn verloren en de eindgebruikers erg slim zijn of andersom? :bier:
Schijnbaar ben ik ook eigenwijs (of heb ik er geen verstand van) omdat ik jaren met een Kronolog heb gereden en nu een Vyron heb. Het schijnt dat je daar gewoon niet mee kunt rijden. :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt het geluk gewoon met trossen aan je reet hangen, daarom gaat het bij jou goed :tong
Ik heb altijd pech en moet enorm opletten bij wat ik koop. :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zelfs in het bikepark blijft de Rox 12.0 keurig zitten daar waar hij hoort. Wilde eigenlijk vooraf even een 'noodlijntje' eraan bevestigen maar kon niets goeds vinden. Dan maar zonder. Ging dus prima.

Had een tijdje terug wel problemen met het automatisch uploaden van activiteiten naar het data center. Na contact met Sigma opnieuw aangemeld, nieuw account dus, en nu doet ie 't weer zoals het hoort. Gelukkig neemt ie alle activiteiten uit het eerdere account mee naar de nieuwe.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

Gekocht en getest navigeren en routes rijden blijft een ellende net zoals bij alle andere apparaten...
Weet er ieman of je afslagbegeleiding af kunt zetten?
Pijltje wijst vaak verkeerde kant op . En bij afwijking van de route gaat hij meteen herberekenen maar je hebt niet in de gaten dat je van de route afbent .. al met al tegenvaller tot nu toe...
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

mike180 schreef:Gekocht en getest navigeren en routes rijden blijft een ellende net zoals bij alle andere apparaten...
Weet er ieman of je afslagbegeleiding af kunt zetten?
Pijltje wijst vaak verkeerde kant op . En bij afwijking van de route gaat hij meteen herberekenen maar je hebt niet in de gaten dat je van de route afbent .. al met al tegenvaller tot nu toe...
Automatisch zoom uitzetten en in zoomen wat je wil en de( Navigatie Overlay Uit ) uitzetten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Navigeren zoals je in de auto gewend bent, dat werkt niet op de fiets. Los vd technischebeperkingen die al eens besproken zijn, heb je de ellende vh herberekenen al ondervonden.
In de auto wil je van A naar B, welke zijstraat hij kiest maakt eigenlijk niet uit, als je maar aankomt op je bestemming.
Ook aan de herberekende route stel je geen verdere eisen, als je maar vlot op je bestemming aankomt.
Maar in het bos wil je genieten van de route en wil je juist dat mooie singletrackje, niet het brede pad ernaast, en meestal wil je ook niet via de kortste of snelste weg naar je bestemming.
De gps moet zich dus nergens mee bemoeien en slechts weergeven waar je bent en waar je moet rijden. Het is een apparaat en geen mtb-gids.
Een enkele keer mag de gps iets uitrekenen, bijv de snelste weg terug als het te laat wordt, een omweg naar het dichtsbijzijnde terras enz.
Op zo 'n moment verwacht je geen spectaculaire tracks, maar recht toe, recht aan. Dat kan je meestal wel aan de gps overlaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

iemand inmiddels meer info en ervaringen met de roc en dan met name het navigeren...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ben er mee bezig. Maar door het weer van afgelopen tijd duurt het een beetje langer. Globaal gezegd doet hij me heel erg denken aan de Polar v650.
Onderliggende kaart is gewoon OSM en heel Europa staat al ingeladen. Functies als rondje tekenen en autoroute heb ik alleen even kort bekeken. Komende maand meer.
Scherm is wel duidelijk. Niet groot maar groot genoeg.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

de mijne is inmiddels ingewisseld voor een edge 1030 .
mooi apparaat de rox , maar met name off road navigeren is niet te doen , geeft telkens aan dat je van de route af bent
en gaat dan ook meteen weer herberekenen waardoor het allemaal heel verwarrend word.
komt bij dat als je langzaam rijd de aanwijzer ook verkeerd wijst .
verbinden met trainingpeaks ook niet gelukt, was volgens sigma een fout van trainingpeaks, maar met mijn garmin lukt het wel,
al met al is de edge 1030 duur maar ben er blij mee..
voor een wielrenner is de rox wel ideaal denk ik.
maar snap soms ook de mensen niet die recensies schrijven en van deze problemen geen weet hebben...of ze niet delen.
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

Voor het eerst een gpx route gedaan,uit gpsies gehaald via sigma datacenter en dan via cloud automatisch in mn Nav werkt goed,eerst route er naar toe via navigatie en vervolgens route gevolgd via Nav wordt goed weer gegeven en te volgen was een rit van 100km met route Haaksbergen, zodra thuis meteen via wifi automatisch naar strava, binnenkort meer uitproberen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Heb me aangemeld om de Rox 12.0 vrijblijvend 10 dagen te testen en ontvang deze week een sample. Ben benieuwd hoe die bevalt. Ik heb een paar jaar de Rox 10.0 in gebruik gehad en die beviel prima voor het doel waarvoor ik hem had; ritten opslaan en exporteren naar Strava. Heb ook wel eens geprobeerd een route te fietsen met de Rox 10.0 maar dat was een drama. Momenteel gebruik ik een Huami amazfit stratos sporthorloge als fietscomputer en dat gaat prima, eigenlijk nog beter dan de Rox 10 omdat de Amazfit de rit automatisch naar Strava wegschrijft.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Gaat je vast bevallen. Gebruik de ROX12 nu één jaar. Ben erg tevreden!
Plaats reactie